Permalänk
Medlem

iPhone 5S - bra köp?

Hej!

Tanken med tråden är inte iOS vs. Android så inga krig tack! Här handlar det mest om hårdvaran!

Har suttit och läst på om iPhone 5S och ju mer jag läser om den desto mer blir jag imponerad. Jag föredrar telefoner med små skärmar (för klumpigt med större i min mening) då jag redan har en surfplatta på 8 tum ifall jag skulle vilja surfa på en större skärm eller nåt. Hittills har jag inte hittat en enda telefon i samma storleksklass förutom Sony Z1 Compact som har high-end komponenter i sig och jag sitter därför och funderar på att sälja min nuvarande mobil för att köpa en iPhone 5S.

Skälet till att jag inte väntar till att 6:an kommer ut är för att den kommer förmodligen att vara större samt att det dröjer säkert 6 månader till innan vi får se den.

Det som oroar mig är hur många som säljer helt nya iPhone 5S på Blocket. Oöppnade och ibland till väldigt bra priser (bättre än butik).

Är detta något jag som köpare ska vara orolig för? Skapar 64-bitars CPUn för mycket problem?

Bonusfråga: Den har även en M7 motion processor, hur pass funkar denna och i vilka scenarion hjälper den telefonen?

Tack!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Jag tror att apple släpper nästa generations iPhone om cirka 2 månader. Sedan tar det väl ytterliggare en månad till för att få den i butik i Sverige. Så det vore värt att vänta då priset är detsamma.

https://developer.apple.com/wwdc/

Permalänk

Jag är väldigt nöjd med min iPhone 5s, MEN batteritiden är helt värdelös. Laddar varje natt men klarar ofta inte en hel dag ändå. Jag upplever att batteritiden är sämre än på i5 men det kan vara inbillning.

Folk väljer att plocka ut en 5s när dom förlänger abonnemang och är nöjda med sin tidigare telefon därför att 5s är lätt att sälja till ett bra pris, så inget att oroa dig för.

Inga problem alls med 64-bitars CPUn. Kan inte påstå att M7 hjälper särskilt mycket.

Enda fördelen med 5s framför 5an är 4g. Detta är dock en större fördel än jag trodde för ibland finns 4g-täckning där 3g inte finns, t.ex. på mitt gym.

Permalänk
Skrivet av Larcyn:

Jag tror att apple släpper nästa generations iPhone om cirka 2 månader. Sedan tar det väl ytterliggare en månad till för att få den i butik i Sverige. Så det vore värt att vänta då priset är detsamma.

https://developer.apple.com/wwdc/

Vad baserar du detta på? Apple brukar släppa i September/Oktober vilket är cirka 5-6 månader kvar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larcyn:

Jag tror att apple släpper nästa generations iPhone om cirka 2 månader. Sedan tar det väl ytterliggare en månad till för att få den i butik i Sverige. Så det vore värt att vänta då priset är detsamma.

https://developer.apple.com/wwdc/

iPhones brukar lanseras september/oktober.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Larcyn:

Jag tror att apple släpper nästa generations iPhone om cirka 2 månader. Sedan tar det väl ytterliggare en månad till för att få den i butik i Sverige. Så det vore värt att vänta då priset är detsamma.

https://developer.apple.com/wwdc/

Apple släpper aldrig sina iphones på WWDC utan de har ett event specificerat för just iphone senare i september/oktober.

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_93:

Jag är väldigt nöjd med min iPhone 5s, MEN batteritiden är helt värdelös. Laddar varje natt men klarar ofta inte en hel dag ändå. Jag upplever att batteritiden är sämre än på i5 men det kan vara inbillning.

Folk väljer att plocka ut en 5s när dom förlänger abonnemang och är nöjda med sin tidigare telefon därför att 5s är lätt att sälja till ett bra pris, så inget att oroa dig för.

Inga problem alls med 64-bitars CPUn. Kan inte påstå att M7 hjälper särskilt mycket.

Enda fördelen med 5s framför 5an är 4g. Detta är dock en större fördel än jag trodde för ibland finns 4g-täckning där 3g inte finns, t.ex. på mitt gym.

Hur bra är 4G radion förresten? Vilket nät har du och vad har du för medelhastighet ungefär? Har inte hört hur bra 4G presterar på iPhone 5S (3Get på min gamla iPhone 4 var kasst, runt 2 Mb ner och 0.5 Mb upp, ibland 3 upp och 1.5).

Vad gör du med telefonen som drar batteriet?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jo då, det är den säkert.
Jag måste dock säga att jag inte håller med två av deras stora designval: en stor klumpig hårdvaruknapp på fronten och power-knapp på ovansidan. Om jag lärt mig någonting om hårdvarudesign så är det att man inte ska sätta saker så man behöver byta grepp för att aktivera dem. Power-knappen hör hemma på kanten av telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jo då, det är den säkert.
Jag måste dock säga att jag inte håller med två av deras stora designval: en stor klumpig hårdvaruknapp på fronten och power-knapp på ovansidan. Om jag lärt mig någonting om hårdvarudesign så är det att man inte ska sätta saker så man behöver byta grepp för att aktivera dem. Power-knappen hör hemma på kanten av telefonen.

Jag tycker helt tvärtom... Knappar man sällan använder ska sitta där man inte kommer åt dem vid normalt användande utan att behöva byta hållning. Då elimineras risken att man råkar trycka på de. Jag själv råkar väldigt ofta låsa skärmen och backa ur menyer på samsungtelefoner just på grund av lås- och backknappens dåliga placering.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det som oroar mig är hur många som säljer helt nya iPhone 5S på Blocket. Oöppnade och ibland till väldigt bra priser (bättre än butik).

Är detta något jag som köpare ska vara orolig för?

Många är stulna och blockeras några dagar efter att du köpt mobilen...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Har du en Sony Z1 Compact nu? Eller varför var den borträknad?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Inaktiv

iPhone 5S är den bästa mobiltelefonen på marknaden. Hade jag inte tittat på mycket anime så hade jag köpt en sådan istället för LG G2.

Permalänk

Gillar du iOS köp en 5S eller 5.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Har du en Sony Z1 Compact nu? Eller varför var den borträknad?

Nej, sitter fortfarande med min gamla iPhone 4 (köpte en Nexus 5 men sålde den efter två månader för att den var enligt mitt tycke för stor och klumpig ). Sony och jag går inte ihop, alltid haft problem med dem och deras kundservice och har bojkottat deras produkter då det är alltid något som pajar (datorer, mobiler, you name it) Och sen så tyckte jag även att Z1 Compact laggade liite (jämförde då självklart med Nexus 5) vilket jag stör mig på

Själva designen på iPhone 5S (knapparna osv) har jag inget emot då jag använt en iPhone 4 i 3 år som jag är väldigt van vid. Jag är inte det största fanet av iOS men den funkar för mig! Bara iOS 6 som strulade ganska mycket. Android är ju great men mobilerna just nu är bara för stora och klumpiga i mitt tycke

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Nej, sitter fortfarande med min gamla iPhone 4 (köpte en Nexus 5 men sålde den efter två månader för att den var enligt mitt tycke för stor och klumpig ). Sony och jag går inte ihop, alltid haft problem med dem och deras kundservice och har bojkottat deras produkter då det är alltid något som pajar (datorer, mobiler, you name it) Och sen så tyckte jag även att Z1 Compact laggade liite (jämförde då självklart med Nexus 5) vilket jag stör mig på

Själva designen på iPhone 5S (knapparna osv) har jag inget emot då jag använt en iPhone 4 i 3 år som jag är väldigt van vid. Jag är inte det största fanet av iOS men den funkar för mig! Bara iOS 6 som strulade ganska mycket. Android är ju great men mobilerna just nu är bara för stora och klumpiga i mitt tycke

Jo, jag håller med om att mobilerna är för stora för tillfället. Jag tycker inte om iOS och då verkar Z1 Compact vara det bästa som finns. Kan mycket väl bli en sådan när den gått ner lite i pris, framför allt ska den ha bra batteritid

Har du någon erfarenhet av windows phone? Om du pratar hårdvara är ju Nokia bland de bättre. Jag skulle bytt om Spotify fungerade lika bra som det nu gör på android.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en mindre lur och alternativen är Iphone 5S och Sony Xperia Z1 Compact så hade jag tagit Iphonen alla dagar i veckan. Det enda som Z1 Compact är bättre på är batteritiden.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Jo, jag håller med om att mobilerna är för stora för tillfället. Jag tycker inte om iOS och då verkar Z1 Compact vara det bästa som finns. Kan mycket väl bli en sådan när den gått ner lite i pris, framför allt ska den ha bra batteritid

Har du någon erfarenhet av windows phone? Om du pratar hårdvara är ju Nokia bland de bättre. Jag skulle bytt om Spotify fungerade lika bra som det nu gör på android.

Windows Phones har inte den bästa hårdvaran utan det är mer att Windows 8 funkar väldigt bra och krväer väldigt lite av hårdvaran. T.ex. Lumia 925 har ju en S4 Pro Dual Core, medan en Nexus 5 har en Quad core

Skälet till att jag kollar iPhone 5S är just hårdvaran - en dual core 64 bitars processor kommer nog att räcka rätt länge (speciellt då jag inte byter telefoner så ofta)

Tror ni man kan få tag på en iPhone 5S SpaceBlack för 3000 kr?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Har många kompisar som har Note 3 och alla är mycket nöjda, dom flesta har haft Iphone tidigare och vill inte tillbaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Har många kompisar som har Note 3 och alla är mycket nöjda, dom flesta har haft Iphone tidigare och vill inte tillbaks.

Bra exempel på en telefon som är för stor för migg tycke Men håller med, är en bra telefon om det inte vore för all bloatware som Samsung fyllt den med

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Windows Phones har inte den bästa hårdvaran utan det är mer att Windows 8 funkar väldigt bra och krväer väldigt lite av hårdvaran. T.ex. Lumia 925 har ju en S4 Pro Dual Core, medan en Nexus 5 har en Quad core

Skälet till att jag kollar iPhone 5S är just hårdvaran - en dual core 64 bitars processor kommer nog att räcka rätt länge (speciellt då jag inte byter telefoner så ofta)

Tror ni man kan få tag på en iPhone 5S SpaceBlack för 3000 kr?

Tänkte mer på typ kameran. Det spelar väl ingen roll om det är en dual core 64 bitars processor, det enda som spelar roll är väl förhållandet mellan råprestanda och operativsystem? Är det inte iphoneägare som brukar argumentera emot att råprestanda spelar roll?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen att skaffa 5S är för hårdvaran och designens skull, mjukvaran är okej för en vanlig användare med pengar i fickan, sen så är den heller inte så farligt dyr att reparera jämfört med Galaxy serien...

Men jag tycker nog att du ska vänta på 6:an istället, den kommer troligtvis vara bättre samt pressa ner priserna på 5S ganska omgående.

För övrigt så har den en skitbra känsla i handen. Kommer dock inte skaffa en själv pga IOS och dess ändlösa buggar -_-

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Tänkte mer på typ kameran. Det spelar väl ingen roll om det är en dual core 64 bitars processor, det enda som spelar roll är väl förhållandet mellan råprestanda och operativsystem? Är det inte iphoneägare som brukar argumentera emot att råprestanda spelar roll?

Aha, nej det är klart! Hört faktiskt mycket gott om kameran som 925:an har men för mig är den fortfarande en aning lite för stor för mitt tyckte. 520:an såg snygg ut med dess hårdvara var nja..

Väntar jag på iPhone 6 så kommer jag nog vänta till september/oktober, då Apple brukar lansera sina produkter (svårt att tro att nästa kommer nu i sommar). Min iPhone 4 börjar redan ge med sig och jag är trött på det långsamma 3G:et, men den har varit en väldigt trogen vän i tre år nu (förutom med iOS 6). iPhone 6 kommer ju självfallet att vara bättre än iPhone 5S, men troligen även mycket större om de ska kunna konkurrera med Android.

iPhone 5S ägare, har ni något (förutom batteritiden) som ni tycker är negativt med telefonen hårdvarumässigt?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

iPhone 5S ägare, har ni något (förutom batteritiden) som ni tycker är negativt med telefonen hårdvarumässigt?

- Kameran är skit jämfört i sin prisklass.
- Man måste mer eller mindre ha ett skal då power knappen går sönder enklare än skärmen om det blir en kantstötning på översidan
- Hemknappens funktion finns det lite blandade känslor för från användare till användare

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_93:

Jag är väldigt nöjd med min iPhone 5s, MEN batteritiden är helt värdelös. Laddar varje natt men klarar ofta inte en hel dag ändå. Jag upplever att batteritiden är sämre än på i5 men det kan vara inbillning.

Folk väljer att plocka ut en 5s när dom förlänger abonnemang och är nöjda med sin tidigare telefon därför att 5s är lätt att sälja till ett bra pris, så inget att oroa dig för.

Inga problem alls med 64-bitars CPUn. Kan inte påstå att M7 hjälper särskilt mycket.

Enda fördelen med 5s framför 5an är 4g. Detta är dock en större fördel än jag trodde för ibland finns 4g-täckning där 3g inte finns, t.ex. på mitt gym.

Vad gör du på din telefon egentligen? Känner precis motsatsen med min då jag är riktigt imponerad över batteritiden. Använder min i jobbet och har X antal samtal per dag, lite sms, lite mailande, lite surf samt kör både Spotify till bilstereon och GPS med Google Maps lite sporadiskt och jag har inte fått min att gå under 35% på en hel dag (7 - 23)

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk

Om du var instressad av Z1 Compact som du nämnde i första inlägget kan jag tipsa om den här posten: http://www.swedroid.se/uppfoljare-till-sony-xperia-z1-compact...

Det verkar som att Z2 Compact inte är allt för långt bort, trots att Z1 Compact är rätt ny (i sverige, globalt har den funnits ett tag). Jag är helt med dig när det gäller storleken, iPhone / Compact-storleken är den absolut bästa. Jag har kört HTC ett tag och är helt hooked på Sense, sjukt bra launcher, så jag klämde lite på HTC One Mini - väldigt bra i storlek / material osv, men tyvärr usel på hårdvara (låg upplösning, halva minnet, mycket sämre processor och batteri). Hoppas att nya One Mini blir något att ha, annars blir det nog en Z2 compact för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Om du var instressad av Z1 Compact som du nämnde i första inlägget kan jag tipsa om den här posten: http://www.swedroid.se/uppfoljare-till-sony-xperia-z1-compact...

Det verkar som att Z2 Compact inte är allt för långt bort, trots att Z1 Compact är rätt ny (i sverige, globalt har den funnits ett tag). Jag är helt med dig när det gäller storleken, iPhone / Compact-storleken är den absolut bästa. Jag har kört HTC ett tag och är helt hooked på Sense, sjukt bra launcher, så jag klämde lite på HTC One Mini - väldigt bra i storlek / material osv, men tyvärr usel på hårdvara (låg upplösning, halva minnet, mycket sämre processor och batteri). Hoppas att nya One Mini blir något att ha, annars blir det nog en Z2 compact för mig.

Kommer det inte även en lg g2 mini?

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hephox:

Kommer det inte även en lg g2 mini?

Jo fast den är väl inte så "mini" (4.7")

Kanske blir att vänta på Z2 Compact men jag vet inte, Sony tilltalar mig inte, speciellt efter alla problem jag haft med dem Sen så måste jag medge att min iPhone 4 har klarat all stryk jag gett den (tappat den i golvet, sköljt en massa vatten på den, tappat den i snön m.m.) och fortfarande rullar på som om inget har hänt!

Någon som har en lika bra stryktålig mobil?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Jag tycker helt tvärtom... Knappar man sällan använder ska sitta där man inte kommer åt dem vid normalt användande utan att behöva byta hållning. Då elimineras risken att man råkar trycka på de. Jag själv råkar väldigt ofta låsa skärmen och backa ur menyer på samsungtelefoner just på grund av lås- och backknappens dåliga placering.

Förklara dig. Jag har inte en enda gång råkat trycka på power/lås-knappen under de tre år jag har haft smartphone med knappar på sidorna.
Så hur lyckas du? Håller du med något speciellt grepp? För det har aldrig hänt mig.

Skrivet av Icte:

Kanske blir att vänta på Z2 Compact men jag vet inte, Sony tilltalar mig inte, speciellt efter alla problem jag haft med dem Sen så måste jag medge att min iPhone 4 har klarat all stryk jag gett den (tappat den i golvet, sköljt en massa vatten på den, tappat den i snön m.m.) och fortfarande rullar på som om inget har hänt!

Någon som har en lika bra stryktålig mobil?

HTC One lär ju ligga i samma liga då den har liknande chassi.
Dock så tycker jag fan att var och varannan person jag ser har en iPhone med en krossad skärm. Vet inte om det har med hållbarhet eller korkad användning att göra dock.

Permalänk
Skrivet av Sears:

Förklara dig. Jag har inte en enda gång råkat trycka på power/lås-knappen under de tre år jag har haft smartphone med knappar på sidorna.
Så hur lyckas du? Håller du med något speciellt grepp? För det har aldrig hänt mig.

HTC One lär ju ligga i samma liga då den har liknande chassi.
Dock så tycker jag fan att var och varannan person jag ser har en iPhone med en krossad skärm. Vet inte om det har med hållbarhet eller korkad användning att göra dock.

90% av alla tjejer under 25 år har ju mobilen i bakfickan....

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Förklara dig. Jag har inte en enda gång råkat trycka på power/lås-knappen under de tre år jag har haft smartphone med knappar på sidorna.
Så hur lyckas du? Håller du med något speciellt grepp? För det har aldrig hänt mig.

HTC One lär ju ligga i samma liga då den har liknande chassi.
Dock så tycker jag fan att var och varannan person jag ser har en iPhone med en krossad skärm. Vet inte om det har med hållbarhet eller korkad användning att göra dock.

Same here, och det är klantighet verkar det som.. Har aldrig haft någon skärmskydd på min iPhone 4 och den ser ut som ny! Inga repor eller dylikt

Ja precis, HTC One är liiite för stor

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII