Hur koppla in Focusrite Scarlette ljudkort?

Permalänk

Hur koppla in Focusrite Scarlette ljudkort?

Hej gott folk

Jag har ett Focusrite Scarlette 2in4 ljudkort som jag inte riktigt vet hur jag ska koppla till mitt 2.1 THX surround system. Det finns två olika sätt att koppla det från ljudkortet och jag vet inte vilket som är bäst.

NR 1: Två stycken 6.3 mm utgångar som det står "LINE OUTPUTS / Balanced" på. I manualen står det såhär.

Line outputs 1 and 2 - 2 x ¼” (6.35 mm) TRS jack sockets; +4 dBV output level (variable),
electronically balanced. Either ¼” TRS (balanced connection) or TS (unbalanced connection)
jack plugs can be used.

ELLER

NR 2: Två stycken RCA utgångar som det står "LINE OUTPUTS / Unbalanced" på. I manualen står det.

Line outputs 1 and 2 – 2 x phono (RCA) sockets; unbalanced outputs, -10dBV level (variable).
These sockets carry the same signal as [17] at all times.

Vad menas med balanced och unbalanced och är det högre decibel om jag kopplar via balanced? Står ju +4dBV på balanced och -10dBV på unbalanced.

Jag ska ha det till att spela in gitarr med som kopplas in i fram på ljudkortet via "Input 1" samt att spela upp musik med och använda som standard uppspelning till datorn.

/MVH

Permalänk
Medlem

Har nästan likadant ljudkort fast 2i2 istället Jag vet ärligt talat inte vad de menar med balanserade/obalanserade (testa att googla och se om du får fram nått?) Men kan med ganska stor säkerhet säga att du ska använda RCA utgångarna

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk

Jag håller med superst4r.

Balanserad överföring har två ledare för signal och en för jord. Bägge signalledarna skickar samma signal, men i den ena ledaren är signalen inverterad: +1 V vid ett visst tillfälle blir -1 V. Om man summerar signalerna tar de ut varandra och resultatet blir tystnad.

Varför håller man på och krånglar på det här sättet, då? Jo, på mottagarsidan inverteras den inverterade signalen igen och summeras därefter. Resultatet blir samma signal som originalet, fast dubbelt så starkt (+3dBV). Dessutom får överföringen ett trixigt skydd mot störningar: Eventuella luftburna störningar som drabbar bägge signalledarna lika kommer att ta ut sig själv när signalen inverteras och summeras i mottagaränden.

Balanserad överföring används mest i tillämpningar med hög störnivå: långa överföringssträckor eller klena signaler, som t ex oförstärkta mikar och elgitarrer.

De vanligaste kontakterna för balanserad överföring är TRS (tip-ring-sleeve, "stor hörlurskontakt") och 3-polig XLR.

Det här med dBV: PA-grejor har inte alls samma standardisering av "normal" innivå som hemmagrejor, så anslutningar för proffsgrejor brukar kunna lämna lite mer kräm. Kanske är det för att orka driva långa anslutningar också. I och med att ditt ljudinterface' utgångar är nivåreglerade är det inget bekymmer om du skulle behöva använda balanserade utgångar. Vrid inte upp volymen på kortat så att det distar, bara.

Permalänk

Hieronymus Bosch: Ok tack för svaret! Fast nu kör jag ju inte med dem balanserade utgångarna utan i dem två RCA utgångarna. Men spelar jag bara in med gitarren hemma direkt in till ljudkortet sedan Guitar Rig så kommer det i stort sett kvitta?

Permalänk
Rekordmedlem

Balanserad överföring innebär egentligen att kablarna blir mer imuna mot störningar och potentialskillnaders påverkan minimeras, det kostar även mer och innebär en del andra problem tex krav på symmetri, så det är inte enbart positivt och det är för det mesta lite dyrare, så koppla obalanserat så länge det inte innebär problem och skulle det bli potentialskillnader så använd en transformator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.