inköp av bärbar dator till föräldrarna

Permalänk
Medlem

inköp av bärbar dator till föräldrarna

Hej

Mor vill ha en bärbar dator och jag ska fixa det åt henne, far kommer nog också vilja snylta på den

Användning kommer vara: allmänt surfande, svtplay och spotify.
Under 7k borde man väl kunna få en bra/snygg/snabb surfdator för tycker jag.
mellan 13-15 skärm, helst snygg och stilren samt inte alltför tung/klumpig. Batteritid är inte så viktigt.
Kanon med en ssd också då det ska gå undan vid uppstart etc.
Guld med en som håller ett par år med bra underhåll av datorn.

Har kollat på denna http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/SANP915S3GK02/samsung-ativ-book-9-lite-13-3-barbar-dator

Men det verkar vara en riktigt slö cpu när jag googlar runt och tittar lite eller duger den till surf/svtplay utan lagg/hack?

Tacksam för svar

/Oscar

Permalänk
Medlem

Med dom kraven kommer man undan betydligt billigare än 7000:-

Köp SSD separat, billiga laptops har inte SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Med dom kraven kommer man undan betydligt billigare än 7000:-

Köp SSD separat, billiga laptops har inte SSD.

Okej tackar, pilligt att göra det själv? Borde man nog klara av tycker man.
Några tips på en sjysst ssd och en dator ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Okej tackar, pilligt att göra det själv? Borde man nog klara av tycker man.
Några tips på en sjysst ssd och en dator ?

Har man inte tummen mitt i handen så ska det gå bra.

Något i den här stilen, beroende på hur mycket utrymme (trevligt att köra utan mekanisk, om möjligt) dom kräver:
Samsung 840 EVO 120GB
Samsung 840 EVO 250GB

Hur tung får laptopen vara? Ska det vara 1080p-skärm? Är 15,6" OK?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Har man inte tummen mitt i handen så ska det gå bra.

Något i den här stilen, beroende på hur mycket utrymme (trevligt att köra utan mekanisk, om möjligt) dom kräver:
Samsung 840 EVO 120GB
Samsung 840 EVO 250GB

Hur tung får laptopen vara? Ska det vara 1080p-skärm? Är 15,6" OK?

15 är okej och helst 1080p skärm. Helst så smidig som möjligt. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

15 är okej och helst 1080p skärm. Helst så smidig som möjligt. Tack!

Byggkvalitet kan ju kännas ganska viktigt när det gäller laptops. Så jag rekommenderar att man känner på den man överväger att köpa.

För 4500:- får man en i3a. För 6500:- får man en i5a.

Nu har jag bara tittat på Haswell CPUer & 1080p-skärm på 15,6". Jag har ingen personlig erfarenhet av just dessa laptops.

En i3a räcker gott och väl, så som du beskriver den tänkta användningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Byggkvalitet kan ju kännas ganska viktigt när det gäller laptops. Så jag rekommenderar att man känner på den man överväger att köpa.

För 4500:- får man en i3a. För 6500:- får man en i5a.

Nu har jag bara tittat på Haswell CPUer & 1080p-skärm på 15,6". Jag har ingen personlig erfarenhet av just dessa laptops.

En i3a räcker gott och väl, så som du beskriver den tänkta användningen.

Tackar, ska klura lite samt åka runt och känna på några modeller.

Permalänk
Medlem

Efter att klurat lite till lutar det nog åt att denna beställs idag: http://cdon.se/hemelektronik/acer/15inch-acer-m5-581t-33216g12mass-i3-3227u-6gb-128gb-ssd-hd-graphics-4000-w8-p25162014
Verkar vara riktigt trevlig och till lagom peng också. Verkar sitta en i5 i den också inte i3 efter lite googling. Upplösningen är inte den roligaste men den duger gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Efter att klurat lite till lutar det nog åt att denna beställs idag: http://cdon.se/hemelektronik/acer/15inch-acer-m5-581t-33216g12mass-i3-3227u-6gb-128gb-ssd-hd-graphics-4000-w8-p25162014
Verkar vara riktigt trevlig och till lagom peng också. Verkar sitta en i5 i den också inte i3 efter lite googling. Upplösningen är inte den roligaste men den duger gott.

Den kan finnas snarlika laptops som det sitter i5or i, men på den där sidan så står det ju i3 på flera ställen.

Nöjer man sig med omkring hälften så många pixlar som en 1080p-skärm har, och en i3a, så finns exempelvis denna.