Vill prova Mac, vad ska man köpa?

Permalänk
Medlem

Vill prova Mac, vad ska man köpa?

Tänkte jag efter många år prova Mac och se om det är något för mig. Tänkte inhandla något begagnat som inte sjunker massor i pris.
Mac mini med Intel processor? Kanske går att få tag i en vit macbook till bra pris? Hur mycket kraft behöver man för att inte sabba upplevelsen?

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk

Den sista vita macbooken (Mid 2010) kan vara ett bra val. Hade en själv, C2D 2.4GHz, 2GB ram (uppgraderade till 8gb i min), sen satte jag även i en SSD i den. Det är även den ända vita macbooken som är i unibody, och har den touchpaden som är skönast.

Annars någon Macbook Pro, men de ligger förmodligen ute på högre priser. Jag föredrar Apples laptops, men om du vill ha stationärt så är Mac Mini garanterat det billigaste och bästa valet i din situation, om du inte då kan få tag i en Macbook för samma summa.

Permalänk
Medlem

Köp en mbp i alu. Mycket trevligt kännsla när det inte är plastigt. Är inne på min första mac efter många om och men. Och jag ångrar mig inte en sekund, kolla lite videos på tuben och se alla smarta fineser som pc saknar.
Once you go mac...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

Köp en mbp i alu. Mycket trevligt kännsla när det inte är plastigt. Är inne på min första mac efter många om och men. Och jag ångrar mig inte en sekund, kolla lite videos på tuben och se alla smarta fineser som pc saknar.
Once you go mac...

Skickades från m.sweclockers.com

Har en sen MBP 2013 retina. Det där med once you go mac.... bullshit. Det är ett lite annat upplägg bara och folk tycker olika om detta. Om du bara vill prova OSX kan du ju köra hacintosh på din befintliga dator om du råkar ha kompatibla delar.

motivering (för att inte förstöra tråden helt genom att starta flamewar sätter jag denna inom spoiler):

Personligen känner jag att många saker är bra på mac, men vissa saker är bra mycket sämre än windows.
Eftersom folk bara vill prata fördelar om mac så kan jag som äger en påpeka att fönsterhanteringen är riktigt dålig när du har många fönster uppe som tillhör samma applikation. Att köra t.ex. matlab som har uppe minst två fönster och ofta uppåt 5 är riktigt bökigt. En fördel som osx har dock är att man kan ha många startskärmar och att det finns gester på touchplattan som underlättar växling mellan dessa fönster underlättar dock (men det går fortfarande långsamt). Byggkvalitén, skärm, och batteritid är dock superbt bra. Sen finns bara Logic till mac, vilket är hela det tyngsta argumentet för mig att köra OSX. Köra OSX gör jag dock endast på min hacintosh när jag vill använda just det programmet

Dold text
Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Frågan är väl lite oxo vad du tänkt göra med datorn, för vanligt surf kommer du nog undan med det mesta.

Rekommenderar att du kör på en alu mac, så mycket skönare känsla mot plast, haft min mbp i snart 4 år och är fortfarande grymt nöjd.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

Frågan är väl lite oxo vad du tänkt göra med datorn, för vanligt surf kommer du nog undan med det mesta.

Rekommenderar att du kör på en alu mac, så mycket skönare känsla mot plast, haft min mbp i snart 4 år och är fortfarande grymt nöjd.

Det finns inga plastmacar kvar. Den sista var den vita macbooken...:)

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millejan:

Det finns inga plastmacar kvar. Den sista var den vita macbooken...:)

Väl medveten om det, men vi pratar om begagnade datorer här oxo, finns nog ett par fungerande kvar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Tänkte jag efter många år prova Mac och se om det är något för mig. Tänkte inhandla något begagnat som inte sjunker massor i pris.
Mac mini med Intel processor? Kanske går att få tag i en vit macbook till bra pris? Hur mycket kraft behöver man för att inte sabba upplevelsen?

Köp en begagnad Haswell laptop.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd med min MBA 13", perfekt resedator. Lätt, smidig, snygg och praktisk. Visst, ingen gamingdator men den funkar utmärkt för allt annat. Det enda jag saknar i OSX är möjligheten att köra några få högtalarsimuleringsprogram men eftersom man kan dualboota med Windows är det inga problem.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Riktigt nöjd med min MBA 13", perfekt resedator. Lätt, smidig, snygg och praktisk. Visst, ingen gamingdator men den funkar utmärkt för allt annat. Det enda jag saknar i OSX är möjligheten att köra några få högtalarsimuleringsprogram men eftersom man kan dualboota med Windows är det inga problem.

Bootcamp! Jag lirar BF4 på medium

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Bootcamp! Jag lirar BF4 på medium

Jag lirar Dota2 på low...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Jag lirar Dota2 på low...

Har du HD4000?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Har du HD4000?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1983839 Denna har jag

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Inaktiv

Air är ju ingen speldator, så det förklarar saken. Det är STOR prestandaskillnad mellan Air och Pro.

Permalänk
Avstängd

Köp ingen istället om du inte vill kasta pengar i sjön!

Visa signatur

Windows 8 l Intel Core i7-4770 l GeForce GTX760 2GB l Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150 l Extra Trådlöst Nätverkskort l
Man är på SweC för att LÄRA och låta andra LÄRA så bli inte sur om jag ber dig förklara någonting!
TITANFALL,Tf2,CS:GO,Sc2,BF4,Ac4! FTW!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleelo:

Köp ingen istället om du inte vill kasta pengar i sjön!

Alltid dessa Nej-sägare/hatare... Varför är du ens här?

Jag älskade min Macbook 13" som jag köpte. Första unibody ALU. Bytte till 8gb ram i den och fullkomligt älskade den för allt jag behövde den till.
Sen köpte jag mig en ipad och då kände jag att jag inte riktigt behövde en bärbar dator. Det enda jag använde den till var slösurf, filmtittande på resor och allmänt sånt som jag behövde göra på resande fot.

Detta övertog ipaden.

Men kör på! Du kommer nog inte ångra dig!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Tänkte jag efter många år prova Mac och se om det är något för mig. Tänkte inhandla något begagnat som inte sjunker massor i pris.
Mac mini med Intel processor? Kanske går att få tag i en vit macbook till bra pris? Hur mycket kraft behöver man för att inte sabba upplevelsen?

Kan rekommendera att köpa en MacBook Pro från 2010 eller framåt. Sitter i skrivande stund på en MBP 13" från mitten av 2010 med OS X 10.8 (Mountain Lion) som rullar på riktigt bra för att vara så pass gammal. Använder den dagligen för att koda i Xcode (iPhone/iPad), skriva i Word, surfa, kika film m.m. Har även Windows 7 installerat som även det rullar på bra på datorn, dock inte lika bra som OS X men helt klart accepterbart. Det enda jag gjort med datorn är att jag uppgraderat till 8 GB ramminne, utöver det är allt standard.

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleelo:

Köp ingen istället om du inte vill kasta pengar i sjön!

Väldigt givande kommentar du kan väl krypa tillbaka till Windows 8 trådarna istället där du hör hemma. TS bad om råd angående Mac så denna typen av inlägg är helt fel.

On-topic http://www.greentech.se säljer begagnade mac datorer bland annat om du nu hellre köper från företag än blocket.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_W:

Väldigt givande kommentar du kan väl krypa tillbaka till Windows 8 trådarna istället där du hör hemma. TS bad om råd angående Mac så denna typen av inlägg är helt fel.

On-topic http://www.greentech.se säljer begagnade mac datorer bland annat om du nu hellre köper från företag än blocket.

TS bad om RÅD och att SPARA TILL EN ANNAN DATOR det är ett typ av RÅD om du inte visste det. Väldigt moget skrivet du också.

Visa signatur

Windows 8 l Intel Core i7-4770 l GeForce GTX760 2GB l Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150 l Extra Trådlöst Nätverkskort l
Man är på SweC för att LÄRA och låta andra LÄRA så bli inte sur om jag ber dig förklara någonting!
TITANFALL,Tf2,CS:GO,Sc2,BF4,Ac4! FTW!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SunQ:

Alltid dessa Nej-sägare/hatare... Varför är du ens här?

Jag älskade min Macbook 13" som jag köpte. Första unibody ALU. Bytte till 8gb ram i den och fullkomligt älskade den för allt jag behövde den till.
Sen köpte jag mig en ipad och då kände jag att jag inte riktigt behövde en bärbar dator. Det enda jag använde den till var slösurf, filmtittande på resor och allmänt sånt som jag behövde göra på resande fot.

Detta övertog ipaden.

Men kör på! Du kommer nog inte ångra dig!

Håller med om Ipaden är bra. Och jag är här för att ge TS råd om att inte slösa sina pengar.

Visa signatur

Windows 8 l Intel Core i7-4770 l GeForce GTX760 2GB l Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150 l Extra Trådlöst Nätverkskort l
Man är på SweC för att LÄRA och låta andra LÄRA så bli inte sur om jag ber dig förklara någonting!
TITANFALL,Tf2,CS:GO,Sc2,BF4,Ac4! FTW!

Permalänk
Skrivet av aleelo:

Håller med om Ipaden är bra. Och jag är här för att ge TS råd om att inte slösa sina pengar.

Man slösar inte pengar på att köpa en mac. Dom är lite dyrare men har man råd och inte har som huvudsyfte att spela spel skulle jag aldrig rekommendera en PC igen. Om man nu inte helt skiter i OSX och kvalité.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleelo:

TS bad om RÅD och att SPARA TILL EN ANNAN DATOR det är ett typ av RÅD om du inte visste det. Väldigt moget skrivet du också.

Man blir bemött så som man bemöter. TS ville inte gå ALL in och köpa nytt och funderar därför på begagnat och vilken annan dator menar du att han skulle spara till ? En helt ny Mac som han inte ansåg kännas skäligt för att "prova" på Mac. För att rekommendera honom till att spara till en "PC" eller rättare sagt icke Apple dator vore ju inte heller helt rätt i denna tråden som ändå är placerad i just Apple Mac delen av forumet.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 