Blev vac bannad, anklagad för fusk...

Permalänk
Sötast

INB4 shitstorm:

Ingen mjukvara är perfekt, VAC är däremot en pionjär inom anticheat och är oftast ansedd som världens bästa anticheat, till störst del av den anledning att kundbasen har ett enormt förtroende för den.

Ett exempel på förtroendet av VAC kan alla bevittna i just denna tråden här:
90% av personerna i denna tråden litar till 100% på VAC att bannen är just och sann.

Ett anticheat får inte ett sådant gott rykte av så pass många människor om det inte ligger en sanning i bagaget.

Visst har det funnits fel och i dessa fallen så har de även åtgärdats inom kort:
There have been allegations that VAC has banned users for false positives.
http://en.wikipedia.org/wiki/Valve_Anti-Cheat#False-positive_...

Saken är, VAC används på miljontals datorer varje dag och bannar spelare i tusentalen, skulle det vara så att den plötsligt skulle banna en spelare fel här och en spelare fel där så hade detta väldigt snabbt blossat upp på forum och andra ställen varje dag och då skulle VAC diskrediteras av sitt community.

I 99% av fallen när man stöter på trådar som denna så kommer det alltid fram till slut att personen som först ansett vara sig oskyldig nämner att "ja, jo jag kanske loggade in på någon annans dator" eller någon liknande ursäkt med brödrar, vänner eller helt enkelt att man laddat ner skitiga filer och eller "skulle bara prova en sak mot bottar"

Skrivet av Hjemrdeil:

Jag blev bannad i HL2: DM för att Norton Antivirus startade en sökning medans jag spelade. VAC bannar ifall ett program startar i bakgrunden med.
Absolut alla som blir bannade fuskar inte. VAC är ett osäkert system. Därför har skaparna av t.ex. RUST skapat sitt egna skydd då VAC bannar oskyldiga. Min polare fick t.om ett nytt RUST account när han blev bannad för att han glitchat fast. Med andra ord, det är fullt möjligt att bli bannad för absolut ingenting man gjort.

Skitsnack helt enkelt.

VAC bannar inte omedelbart utan det kan ta flera veckor från fusktillfället tills kontot faktiskt bannas, att norton kördes just när du såg att du var bannad var helt enkelt en tillfällighet.

Din polare fick inte ett nytt konto, även det är skitsnack.
Än en gång, VAC bannar inte för saker som händer i spelet utan endast pga tredjepartsmjukvara/injectors (fusk i detta fallet)

Sist men inte minst så skapade facepunch cheatpunch för att spelet förstörs av spelare, de behövde en snabbare metod att banna än VAC's som, än en gång, bannar flera veckor efter cheat tillfället.

Skrivet av QviW:

Hände mig för några år sedan. Är numera bannad på alla source spel, och 1.6. Fick helt enkelt köpa nytt.

Efter veckor av tjat och långa meddelanden till supporten erkände dom att det inte fanns några bevis för att jag fuskan "vilket jag inte gjorde" och att VAC systemet ibland bannade folk som hade virus på sin dator som kunde lika en fusk program. Dock kunde dom inte ta bort bannen men fick rabatt på CS source.

Fan vad episkt!

Du menar alltså att du knäckte steams support med ett par veckor av tjat?
Supporten fick psykbryt och diskrediterade hela sitt eget system för anticheat som är baserat på sin trovärdighet?

Jag tycker att du helt enkelt laddar upp bilder på det mailet till allmänheten, för så fort som denna informationen kommer ut så kommer VAC att förlora all sin trovärdighet.

Men låt mig gissa i förhand, du har inte mailen kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Dom vill väl inte berätta vilket fusk för att försvåra för folk som gör fusken.. blir man vac bannad utan att ha fuskat vore det nog en idé att ominstallera hela datorn.

Iofs, låter ju klokt antar jag. Men något borde man ju kunna få, typ tid och dag eller något samt ip-adress.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickysaer:

Iofs, låter ju klokt antar jag. Men något borde man ju kunna få, typ tid och dag eller något samt ip-adress.

ja jo det får man ju av battlenet när man blivit hackad av kineser som vill farma guld på ens konto >.<

Permalänk
Medlem

Såna här trådar är kul

VAC är helautomatiserat och kan inte påverkas av spelare eller serveradmins. Det triggar (såvitt jag vet) enbart på olovliga minnessaccess-mönster i spelets minne och har absolut ingenting att göra med hur bra man aimar eller skjuter genom väggar, huruvida spelare reportar eller admins bannar, etc. Det händer att banwaves utlöses pga antivirus- eller windowsuppdateringar, men ingen sådan pågår just nu. Du eller någon annan har fuskat på ditt konto.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Även jag har blivit bannad på en väns konto faktiskt, då jag slarvat bort mitt egna lösenord och ville verkligen spela. Då visade det sig vara Norton Anti-Virus som hade startat en scan och det tog inte lång tid innan jag kastades ut spelet och möttes av en ruta där man de sa att jag vart VAC bannad.

Piss system och pratade med Steam supporten i flera veckor tills jag gav upp. Nu kan Steam ta sig i rövan! Inte köpt ett enda spel därifrån sedan dess.

man blir inte bannad av VAC så snabbt.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deppan:

Såna här trådar är kul

VAC är helautomatiserat och kan inte påverkas av spelare eller serveradmins. Det triggar (såvitt jag vet) enbart på olovliga minnessaccess-mönster i spelets minne och har absolut ingenting att göra med hur bra man aimar eller skjuter genom väggar, huruvida spelare reportar eller admins bannar, etc. Det händer att banwaves utlöses pga antivirus- eller windowsuppdateringar, men ingen sådan pågår just nu. Du eller någon annan har fuskat på ditt konto.

utveckla gärna hur du menar då jag tolkar det som "ja du kan bli bannad utav misstag under tex antivirus eller windowsuppdateringar"(vettefan hur man signalerar parafras så de får bli citat tecken). om det är så som jag tolkat det hela du menar så bör man väl kunna bli felaktigt bannad oavsett om 30 andra blir det eller inte? alla uppdaterar inte samtidigt och det finns fler program än dessa 2 som har liknande sysselsättning i ens system. kan ju tänka så här att antivirus program ofta larmar även om det inte är ett skadligt program. jag kodade ett värdelöst snakespel som avg ansåg vara en trojan.. bör inte vac ha liknande problem då de antagligen är ganska likt? (jag tror att det finns likheter då 90% utav alla fusk anses vara virus)

Permalänk
Medlem

Det va asså inte lillebrorsan, kusinen, grannen, hunden, etc som råka logga in på ditt konto och lira med hax den här gången?

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Sötast
Skrivet av phreec:

Det va asså inte lillebrorsan, kusinen, grannen, hunden, etc som råka logga in på ditt konto och lira med hax den här gången?

Det är dock OK om hunden gör det, han har fan bara inte samma precision i tassen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Oavsett om han har fuskat eller inte tycker jag det är konstigt att man inte får ett mer specifierat mail där man klargör varför personen blivit bannad. Om det skulle vara något sådant som att man har ett virus eller liknande som skapar detta problem, någon annan mjukvara eller dylikt så blir man ju mest troligt bannad igen när man skapar ett nytt konto.

Jag förstår att det finns så mycket fattiga människor som inte tål att förlora och måste fuska och sedan påstår att de aldrig har gjort det och gråter för support eller dylikt, men för någon som kanske blivit bannad helt ovetande måste det ju kännas otroligt jobbigt och frustrerande. Är väl dock inget som är unikt för steam kanske, men fortfarande beklagligt.

Detta är ett klassiskt fall av att idioterna förstör för de oskyldiga. Skulle VAC börja lätta på sina procedurer så skulle fler hack slinka igenom sprickorna.. Tyvärr är det så. Jag lider verkligen med de som blir oskyldigt bannade men samtidigt så sväljer jag inte deras historier med hull och hår eftersom man hört så många gånger tidigare där folk fuskat och sedan åkt fast för att skylla på att VAC gjort ett misstag.

Skrivet av phreec:

Det va asså inte lillebrorsan, kusinen, grannen, hunden, etc som råka logga in på ditt konto och lira med hax den här gången?

Glöm inte grannens papegoja.. Den fågeln är en jävel på att ta sig runt i landet och få folk bannade.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miinan:

Sjukt roligt att läsa allas inlägg om ditt o datt.

Nått som stör mig och som fler har skrivit i sina trådar är att du är dömd utan att fått försvara dig själv, men här måste man titta sig själv i spegeln och tänka efter.
Det fuskas så SJUKT mycket och skulle Valve gå igenom alla som sa att dom inte fuskat så skulle dom vart tvungen att utöka sin personal men MASSOR.
Men en spelare jag vet som fick sitt konto kapat fick Vac-bannen lyft efter att han bevisat att han var i Sverige och den som spelat på kontot var i Europa.
Så det finns kanske saker man kan göra för att titta djupare i detta men då åter till det jag skrev, Valve vill inte anställa så många.

En sak jag läst och gjort mig less på många som även skriver här i forumet är att många är såååå snabba på att döma någon, TS kan ha fuskat eller ej det är ju bara nått han vet.

Och till TS.. varför ska du ha FPS boost ?? räcker det inte med 120pfs ? eller är du en sådan som måste ha 4-500 ?

Jag spelar på laptop och då ligger min fps på 10-20 utan fps booster

Permalänk
Medlem
Skrivet av tebis:

Jag spelar på laptop och då ligger min fps på 10-20 utan fps booster

Hmm ja om du kör med Fps booster så kan jag förstå det men att någon som ligger på över 200 måste spela på minst 4-500 Fps är bara sjukt.

Jag provade en massa olika inställningar igår bara för att få upp Fpsen och för mig vart det inget bättre "flyt" det ända jag tyckte efter många om och men var att spelet såg helt för taskigt ut :S

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T

Permalänk
Medlem

Sen en sak jag gillar med "ALLA" som åker dit för fusk (inget att göra med TS)
Alla har nästan samma ursäkt, att en polare lånade mitt konto och det är "HAN/HON" som måste ha fuskat... här snackar vi om årets bästa kompis, får låna ett konto för att sabba :D.

Det står klart och TYDLIGT att kontot är personligt och du ansvarar själv över det.. så lånar du ut det och kompisen fuskar så är det DITT och ingen annans fel att ditt konto blivit spärrat.

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av matte56:

Du blir inte vacbannad av ingen anledning så något har du gjort och förtjänar det helt klart.

//En som hatar fuskare

För nåt år sen blev folk faktiskt VAC-bannad av ingen direkt orsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Du blir inte vacbannad av ingen anledning så något har du gjort och förtjänar det helt klart.

//En som hatar fuskare

Med tanke på att man kan bli bannad via nån jävla overwatchgrej så är det väl självklart att man kan bli oskyldigt bannad?

Om det nu är själva vac-programmet som bannat så kan den också banna för skitgrejer.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det krävs bara att en server ska vara skyddad av VAC. Har inget med motorn att göra. Fuskar du tex. i CS 1.6 så blir du bannad även i CSGO om du har det på samma konto. Vac bannar alltså konton helt.

Njae, jag är bannat på cs 1.6 sen 10 år tillbaka men inte i source eller csgo.

Skrivet av Tumnus:

Huh... Måste ha ändrats på senare år. Förr var det oberoende av spel så bannades ens konto.

nej.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Bra att VAC finns och städar upp i träsket. TS får skylla sig själv när han laddar ner externa program i datorn för att förbättra sitt gameplay, när han inte vet vad programmet verkligen gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tebis:

Jag spelar på laptop och då ligger min fps på 10-20 utan fps booster

Haha wtf är "fps booster"... Får du magiskt mer fps? Och hur mycket mer isåfall? Kan omöjligt vara mer än 25-30...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

För var VAC buggit och släppte en massa fusk. Har de blivit mer nazi som allt annat på senaste?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Skrivet av semmel:

För var VAC buggit och släppte en massa fusk. Har de blivit mer nazi som allt annat på senaste?

Va?

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem
Skrivet av tebis:

Jag spelar på laptop och då ligger min fps på 10-20 utan fps booster

Hur fungerar fps booster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SatellitPer:

Tror att han menar att det var kass säkerhet och släppte igenom en massa fusk utan att de blev bannade...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av semmel:

För var VAC buggit och släppte en massa fusk. Har de blivit mer nazi som allt annat på senaste?

Så VAC släppte en massa fusk som slank igenom deras antifusk och sedan blev de Nazister och började banna folk?'

Skrivet av mini-z1994:

Tror att han menar att det var kass säkerhet och släppte igenom en massa fusk utan att de blev bannade...

Har inget med säkerheten att göra utan beror på att fler och fler kodar fusk till VAC varje dag och då måste VAC mer eller mindre uppdatera sitt anticheat stup i kvarten för att få fast dessa. Skulle nog säga att VAC är säkrare än Punkbuster.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

INB4 shitstorm:

-snip-

Men låt mig gissa i förhand, du har inte mailen kvar?

Men då har vi ju sådan tur att alla konversationer sparas i Steam Support-kontot man skapar när man vill kontakta Valve.

Sen borde folk läsa detta: http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=138517...

Och detta http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=190639...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av semmel:

För var VAC buggit och släppte en massa fusk. Har de blivit mer nazi som allt annat på senaste?

Har nu VAC börjat hoppa på folkgrupper? Bli bannad för att man är Jude är inte rättvist... Förjävligt.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Sötast
Skrivet av tcntad:

För nåt år sen blev folk faktiskt VAC-bannad av ingen direkt orsak.

Antar att du menar MW2?

Isåfall så var den "inga direkta orsaken" att det var en mismatch på exefilen i spelet som släpptes och den som fanns i VAC's system.

Dvs VAC gjorde exakt det den skulle göra, den hittade en modifierad fil och bannade spelaren.

Att det hela var ett stort misstag är en annan sak, de som blev bannade unbannades inom kort och de fick LFD2 gratis som plåster på såren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Haha wtf är "fps booster"... Får du magiskt mer fps? Och hur mycket mer isåfall? Kan omöjligt vara mer än 25-30...

vet ej hur den fungerade men jag hade runt 30-40 kunde få fps drop tll 20 som lägst med fps booster

Permalänk
Medlem
Skrivet av tebis:

vet ej hur den fungerade men jag hade runt 30-40 kunde få fps drop tll 20 som lägst med fps booster

Är förmodligen den som VAC reagerat på.
Jag antar att den inte magiskt laddar ner mer RAM åt dig. Så den fungerar genom att ändra vissa spel resurser som inte går att ändra genom vanlig Options meny. Det kan vara allt ifrån stänga av vissa DX11 funktioner till ersätta texturer beroende på hur avancerad den är gjort. Men just att ändra texturer är hur exempelvis wallhacks fungerar. dvs VAC drar med breda penseln för att vara säker.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Med tanke på att man kan bli bannad via nån jävla overwatchgrej så är det väl självklart att man kan bli oskyldigt bannad?

Om det nu är själva vac-programmet som bannat så kan den också banna för skitgrejer.

1. När det gäller Overwatch så är det communityt som röstar fram.
2. VAC känner av "smutsig" kod automatiskt.

Hur kan du ens jämföra dom två?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

För nåt år sen blev folk faktiskt VAC-bannad av ingen direkt orsak.

Den källan var stark.

Jorden är platt, problem ?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av 93Clocker:

Den källan var stark.

Jorden är platt, problem ?

Snyggt resonemang. Som att jorden går under för att man blir VAC-bannad.
Nej jag har inga problem med att jorden är platt. Har du?