Windows 8.1 with Bing är inte gratisversion

Permalänk
Melding Plague

Windows 8.1 with Bing är inte gratisversion

Den läckta Windows-versionen 8.1 with Bing är ingen gratisversion av operativsystemet, utan är den variant som subventioneras till OEM-tillverkare som tar fram enheter för under 250 dollar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite bättre än förut men fortfarande... Bing ger folk rysningar, negativa typen av rysningar. Kan ni tänka er en HP full med bloatware och som är för inställd till att använda Bing?! Nej tack.

Tror fortfarande på att det kommer leda till "Windows microtransaction edition"...

Visa signatur
Permalänk

Vem fan använder bing?
Inget offensivt, använder ni bing får ni gärna träda fram och säga vad som är bra så kanske jag testar

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Kommer inte EU bli lite putt på detta, Microsoft fick ju pisk för att de hade IE installerat och de var ju lite konkurrerande och va likt monopol. Så nu när de tvingar installationen av Bing och dylikt så borde det bli samma sak.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Vem fan använder bing?
Inget offensivt, använder ni bing får ni gärna träda fram och säga vad som är bra så kanske jag testar

Använder ibland Bing på jobbet, får jag inte fatt i det jag behöver via Google så händer det ibland att Bing ger resultat istället men oftast får jag i princip samma resultat på både Google och Bing. Antar för övrigt att det är Bing jag använder på telefonen sedan jag köpte en windows phone för drygt en månad sedan. Kan ju inte påstå att jag brukar få radikalt avvikande sökresultat utan det i mångt om mycket samma resultat med en något annorlunda prioriteringsordnings på de översta resultaten bara. Prova sök på "sweclockers" på både google och bing så ser du vad jag menar.

På datorn hemma har jag google förvalt av gammal vana, skiter egentligen i vad jag använder så länge jag hittar det jag är ute efter.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av Wille1504:

Vem fan använder bing?
Inget offensivt, använder ni bing får ni gärna träda fram och säga vad som är bra så kanske jag testar

Använder bing när jag tröttnar på google söndrade seo-system och annonser. Beroende på vad man letar efter kan faktiskt bing vara sjukt effektivt.
När man är på seminarier med Microsoft och dom ska söka efter något så brukar det komma en.
"The next thing you will see don't actually happen", sedan går dom in på google.

Däremot har jag testat bing beta, och där har det hänt en del sökmässigt.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Synd att de fegar. De har ju sagt att de fattat att de var sent ute på mobilsidan. Både apple och google erbjuder ju sina OS gratis (även om det i iOS-fallet blir irrelevant), och då borde man på Microsoft göra samma om man vill kunna nå ut. Det måste ändå vara småpotatis de tjänar på den här typen av licenser så varför inte släppa det gratis, i alla fall till OEM. Och BING?? Ven använder bing? Fräscht.. Lycos och altavista känns som om de har större marknadsandelar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Bada bing bada boom, ie jag är inte förvånad, men synd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Zicsoen:

Använder ibland Bing på jobbet, får jag inte fatt i det jag behöver via Google så händer det ibland att Bing ger resultat istället men oftast får jag i princip samma resultat på både Google och Bing. Antar för övrigt att det är Bing jag använder på telefonen sedan jag köpte en windows phone för drygt en månad sedan. Kan ju inte påstå att jag brukar få radikalt avvikande sökresultat utan det i mångt om mycket samma resultat med en något annorlunda prioriteringsordnings på de översta resultaten bara. Prova sök på "sweclockers" på både google och bing så ser du vad jag menar.

På datorn hemma har jag google förvalt av gammal vana, skiter egentligen i vad jag använder så länge jag hittar det jag är ute efter.

Bing är förvalt på windows phone, men man kan ändra till google om man vill.

Håller med dig om att det inte känns som att det är någon större skillnad på bing och google, iallafall vad jag märkt.

Angående eu och monopol-lagstiftning tycker inte jag det är så konstigt att microsoft har ie och bing som standard, på samma sätt som google har gmail, chrome och google search som standard, men eu behövde väl lite mer pengar...

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Använder bing när jag tröttnar på google söndrade seo-system och annonser. Beroende på vad man letar efter kan faktiskt bing vara sjukt effektivt.
När man är på seminarier med Microsoft och dom ska söka efter något så brukar det komma en.
"The next thing you will see don't actually happen", sedan går dom in på google.

Däremot har jag testat bing beta, och där har det hänt en del sökmässigt.

adblock maybe?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Medans jag skyr Bing med intensivt hat så har jag börjat tröttna på Google, de senaste månaderna så känns det som Google försöker vara smartare än användaren. Om jag slänger ihop några ord som jag vet kommer förekomma till stor mängd på den sidan jag vill nå så är det ingen garanti att jag kommer nå den, istället kommer Google försöka lista ut vad jag försöker mena och tar mig helt åt helvete istället. Lika med att de konstant kastar om flikarna i deras olika sökfunktioner nu, "shopping" och "video" kommer näst längst fram där bilder alltid har varit och gör att jag klickar fel.
Till exemple om jag skulle pasta in ett error meddelande så kommer jag inte till en relevant xda-developer så som innan utan istället till tillverkarens värdelösa hjälpsida.

Är det enbart jag som upplever det så?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Använder ibland Bing på jobbet, får jag inte fatt i det jag behöver via Google så händer det ibland att Bing ger resultat istället men oftast får jag i princip samma resultat på både Google och Bing. Antar för övrigt att det är Bing jag använder på telefonen sedan jag köpte en windows phone för drygt en månad sedan. Kan ju inte påstå att jag brukar få radikalt avvikande sökresultat utan det i mångt om mycket samma resultat med en något annorlunda prioriteringsordnings på de översta resultaten bara. Prova sök på "sweclockers" på både google och bing så ser du vad jag menar.

På datorn hemma har jag google förvalt av gammal vana, skiter egentligen i vad jag använder så länge jag hittar det jag är ute efter.

Sökte på Samsung Galaxy S5 på Google och Bing och fick upp helt olika resultat?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Medans jag skyr Bing med intensivt hat så har jag börjat tröttna på Google, de senaste månaderna så känns det som Google försöker vara smartare än användaren. Om jag slänger ihop några ord som jag vet kommer förekomma till stor mängd på den sidan jag vill nå så är det ingen garanti att jag kommer nå den, istället kommer Google försöka lista ut vad jag försöker mena och tar mig helt åt helvete istället. Lika med att de konstant kastar om flikarna i deras olika sökfunktioner nu, "shopping" och "video" kommer näst längst fram där bilder alltid har varit och gör att jag klickar fel.
Till exemple om jag skulle pasta in ett error meddelande så kommer jag inte till en relevant xda-developer så som innan utan istället till tillverkarens värdelösa hjälpsida.

Är det enbart jag som upplever det så?

Nej, jag tycker att google ger svar som inte matchar söktermerna, värre nu än förr. Jag letar efter alternativ men än tycks google bättrew än bing för mig.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Sökte på Samsung Galaxy S5 på Google och Bing och fick upp helt olika resultat?

Jaha och jag ska ha svar på varför det är så då eller?
Själv får jag upp samma resultat på båda bara att de inte kommer i exakt samma ordning. Om du inte ens får en träff på det du sökte på så vet ju jag inte vad det beror på.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Jaha och jag ska ha svar på varför det är så då eller?
Själv får jag upp samma resultat på båda bara att de inte kommer i exakt samma ordning. Om du inte ens får en träff på det du sökte på så vet ju jag inte vad det beror på.

Nej det var bara ett konstaterande

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Jag ser definitivt inget problem med detta. Användaren kan ju själv ändra sökmotor om Bing nu inte skulle duga. Exempelvis Google gör själva samma sak.

Själv använder jag DuckDuckGo till allt utom bildsök då Bing fungerar bättre där. De fåtal gånger jag använder Google är om varken DDG eller Bing hittar något eller om jag använder någon annans dator och inte tänker på att de kör Google innan jag snabbsöker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pirum:

Nej, jag tycker att google ger svar som inte matchar söktermerna, värre nu än förr. Jag letar efter alternativ men än tycks google bättrew än bing för mig.

Testat https://duckduckgo.com ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag ser definitivt inget problem med detta. Användaren kan ju själv ändra sökmotor om Bing nu inte skulle duga. Exempelvis Google gör själva samma sak.

Själv använder jag DuckDuckGo till allt utom bildsök då Bing fungerar bättre där. De fåtal gånger jag använder Google är om varken DDG eller Bing hittar något eller om jag använder någon annans dator och inte tänker på att de kör Google innan jag snabbsöker.

Tänkte precis tipsa om den sökmotorn. De är faktiskt alla tre bra på olika saker men det beror ju väldigt mycket på vad man letar efter.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nej det var bara ett konstaterande

Hehe okej, du hade skrivit det som en fråga så därför jag undrade.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Vem fan använder bing?
Inget offensivt, använder ni bing får ni gärna träda fram och säga vad som är bra så kanske jag testar

Tydligen ska bing funkar skitbra i USA, men endast där. Men även folk i USA föredrar Google..

Skrivet av orig_rejser:

Använder bing när jag tröttnar på google söndrade seo-system och annonser. Beroende på vad man letar efter kan faktiskt bing vara sjukt effektivt.
När man är på seminarier med Microsoft och dom ska söka efter något så brukar det komma en.
"The next thing you will see don't actually happen", sedan går dom in på google.

Däremot har jag testat bing beta, och där har det hänt en del sökmässigt.

Adblock? Jag ser ingen reklam alls..

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Hehe okej, du hade skrivit det som en fråga så därför jag undrade.

Ah, skulle tagit väck frågetecknet

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att avtalet bara sträcker sig till att inte byta ut Bing som förvald sökmotor.

Jag hade gärna sett ett avtal där dom inte fått installera några tredjeparts program, så man slapp all shovelware/bundleware skräp som kommer med datorn, alla demos och värdelöst skit som bara segar ner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arazand:

Lite bättre än förut men fortfarande... Bing ger folk rysningar, negativa typen av rysningar. Kan ni tänka er en HP full med bloatware och som är för inställd till att använda Bing?! Nej tack.

Tror fortfarande på att det kommer leda till "Windows microtransaction edition"...

Haha Windows ME

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tråkigt att avtalet bara sträcker sig till att inte byta ut Bing som förvald sökmotor.

Jag hade gärna sett ett avtal där dom inte fått installera några tredjeparts program, så man slapp all shovelware/bundleware skräp som kommer med datorn, alla demos och värdelöst skit som bara segar ner.

Faktiskt!! Det om något hade ju varit något positivt!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Bing.. det är alltså den sökmotorn uppe i högra hörnet på IE som tar en till google där man får de sökresultat man egentligen vill ha?
(ja, jag är en av dem som tycker det är jobbigt att skriva adressen direkt)

Permalänk
Inaktiv

Ännu mer bloat i Windows. Yay...

Permalänk
Medlem

Windows på en dator för mindre än $250 kan inte vara något vidare?

Permalänk

Till er som gnäller på Bing, har ni testat att använda det under en längre tid? Google är en vanesak. Jag själv använda Bing under en längre period, sen tröttnade jag dock på deras dåliga sök-funktion för bilder. Den vanliga webbsökningen var dock helt okej och inte alls så dålig som folk vill framställa den.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av SuperChefen:

Till er som gnäller på Bing, har ni testat att använda det under en längre tid? Google är en vanesak. Jag själv använda Bing under en längre period, sen tröttnade jag dock på deras dåliga sök-funktion för bilder. Den vanliga webbsökningen var dock helt okej och inte alls så dålig som folk vill framställa den.

Det är som med Windows 8/8.1, man måste hata det för det gör alla andra och det är "inne" att göra det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det är som med Windows 8/8.1, man måste hata det för det gör alla andra och det är "inne" att göra det.

Där satte du huvudet på spiken! Tycker det är så trist med svenskarna idag att det är så inne att hata. Ingen bildar sig sin egen uppfattning längre utan hänger bara på grupptrycket. En trist utveckling!