Permalänk
Medlem

Konstig diskussion om LoL tycker jag. Är ju uppenbart att det är ett P2W spel eftersom man inte spelar på samma vilkor. Men det betyder INTE att det är ett dåligt e-sportspel snarare tvärt om. De får en stor mängd spelare eftersom man som novis känner att man får något varje match i kombination med snäv inlärningskurva. Att de dessutom lyckas ha en "lång" kurva, dvs. man kan vara riktigt bra är också viktigt. Om vi jämför med Dota 2 till exempel är istället inlärningskurvan brant vilket gör att färre "fastnar" för spelet dock spelar alla på samma vilkor från dag ett utan möjlighet att köpa sig till fördelar. En annan sak som går emot Dota 2 är just att man inte får en känsla av accomplishment eller att man faktiskt vinner något. Fram tills ganska nyligen fanns inte ens ett rating system som syntes. Även fast det nu syns vet man inte hur man ligger till i förhållande till resten av alla spelare (Förutom sin friendlist då) vilket jag tror hämmar e-sporten lite.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Systix:

Konstig diskussion om LoL tycker jag. Är ju uppenbart att det är ett P2W spel eftersom man inte spelar på samma vilkor. Men det betyder INTE att det är ett dåligt e-sportspel snarare tvärt om. De får en stor mängd spelare eftersom man som novis känner att man får något varje match i kombination med snäv inlärningskurva. Att de dessutom lyckas ha en "lång" kurva, dvs. man kan vara riktigt bra är också viktigt. Om vi jämför med Dota 2 till exempel är istället inlärningskurvan brant vilket gör att färre "fastnar" för spelet dock spelar alla på samma vilkor från dag ett utan möjlighet att köpa sig till fördelar. En annan sak som går emot Dota 2 är just att man inte får en känsla av accomplishment eller att man faktiskt vinner något. Fram tills ganska nyligen fanns inte ens ett rating system som syntes. Även fast det nu syns vet man inte hur man ligger till i förhållande till resten av alla spelare (Förutom sin friendlist då) vilket jag tror hämmar e-sporten lite.

Att det inte syns för andra spelare är bra, då slipper man folk som lämnar games bara för att någon i ens lag har låg rating, något som i DotA:s extrema community hade blivit alldeles för vanligt.

Sen finns det både träning, coaching och diverse spelsätt som är bra för nybörjare att börja med, så inlärningskurvan är inte lika brant längre.

Angående att "vinna något", så "vinner" du saker efter i princip varenda match

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Frågar du mig , så börjar E-sport blir större än någonsin.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det går dock inte att förneka att om en person bara har gratishjältarna och en annan har köpt alla som finns, så kommer det komma stunder då den som betalat har övertaget. P2W i ett nötskal.

Naturligtvis, men det scenariot bör inte inträffa särskilt ofta då de flesta spelare förmodligen inte lägger tiotusentals kronor på ett spel de inte har kört särskilt mycket när övertaget man får av många champions är marginellt om man inte spelar på extremt hög nivå (och spelar man på extremt hög nivå har man förmodligen ett par tusen matcher och därmed en del IP på sitt konto man kan köpa champions för, och matchas förmodligen inte mot en som bara har gratischampions).

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Att det inte syns för andra spelare är bra, då slipper man folk som lämnar games bara för att någon i ens lag har låg rating, något som i DotA:s extrema community hade blivit alldeles för vanligt.

Sen finns det både träning, coaching och diverse spelsätt som är bra för nybörjare att börja med, så inlärningskurvan är inte lika brant längre.

Angående att "vinna något", så "vinner" du saker efter i princip varenda match

Jag kan se anledningen till att man inte vill visa den för alla... Tror ändå att det hämmar competetive spelandet. De kunde åtminstånde visa för var och en vilken percentile just de ligger i.

Träningen och coachningen har jag aldrig sett/hört vara till nytta. Coachning har hänt men då bara för att man råkar vara sex personer så att en måste sitta på bänken eller att man vill titta på när ens vänner spelar när man pysslar med något annat. Träningen har snarare vänt bort folk från spelet, den går inte ens avbryta!

Kosmetiska saker är det enda man vinner. Personligen har jag ingen nytta av dem, har kanske fått ihop ett par € från att sälja dem på market men känslan av achievement är minimal.

Så som jag sa tidigare, tycker att LoL är ett bättre e-sport spel pga. sitt sätt att dra till sig spelare och sitt achievement baserade system... Trots att jag hellre tittar på och spelar dota2

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Systix:

Jag kan se anledningen till att man inte vill visa den för alla... Tror ändå att det hämmar competetive spelandet. De kunde åtminstånde visa för var och en vilken percentile just de ligger i.

Träningen och coachningen har jag aldrig sett/hört vara till nytta. Coachning har hänt men då bara för att man råkar vara sex personer så att en måste sitta på bänken eller att man vill titta på när ens vänner spelar när man pysslar med något annat. Träningen har snarare vänt bort folk från spelet, den går inte ens avbryta!

Kosmetiska saker är det enda man vinner. Personligen har jag ingen nytta av dem, har kanske fått ihop ett par € från att sälja dem på market men känslan av achievement är minimal.

Så som jag sa tidigare, tycker att LoL är ett bättre e-sport spel pga. sitt sätt att dra till sig spelare och sitt achievement baserade system... Trots att jag hellre tittar på och spelar dota2

Vad är syftet med att veta vilken "percentile" man ligger i?
Man vet redan vad som klassas som bra och inte.

Att ni använt coachingen fel kan man ju inte skylla på systemet

Att träningen skulle vänt bort folk har jag svårt att tro... Om man inte behöver den så tar det nog knappt någon tid alls att ta sig igenom den och om man behöver den kan man vara glad att det finns. Många multiplayerspel skulle behövt lägga in lite grundläggande träning innan man slänger in nytt folk.

Att kosmetiska saker är det enda man vinner är något positivt. Att vinna fördelar över andra spelare är inget som hör hemma i ett e-sportspel och att man faktiskt kan tjäna pengar på dem är ju knappast något negativt.

Vet fortfarande inte vad du menar med "känslan av achievement"... Man går upp i level, man får nya prylar att visa upp, man går upp i rating-stegen... Vad mer kan man kräva?
Förr eller senare lär även steam-achievements läggas till.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Sorry för wall of text.

Skrivet av Boozfob:

för mig är P2W när man kan betala för att bli bättre / får tillgång till saker som man inte får annars (som ger en fördelar då dvs..)

Men alla har vi väll olika definitioner som sagt..

Jag håller med dig i de exempel du tagit och vill också förmedla min personliga mening kring detta.

Angående LOL, det är ett spel jag inte är super intresserad av har kört det en del med vänner varav vissa tar det på en mer seriös nivå än jag själv, jag tjänade ihop lite poäng och köpte en hjälte som jag spelat genom de man får tillgång till (zein asball), sedan lade jag några extra kronor för att köpa andra hjältar som verkade passa min spelstil, så jag kanske har lagt 100 kr.
Däremot anser jag inte att det på något sätt är p2w snara pay to not grind som många andra spel verkar implementera, det jag förlorar genom att betala för snabbare framgång/grind är erfarenheterna som man får genom att gå många matcher i ett spel och gärna med ett fåtal toons så man lär sig deras speciella fördelar.
Lol ett spel som inte trollbinder mig men som jag gärna tittar på när det är en tävling.

Tycker att det mer låter som spelare som gått bet mot vissa karaktärer och tror att om de bara hade valt just den karaktären med den specifika countern så hade de vunnit matchen, jag tror att de flesta fallen så handlar det helt enkelt om att man mött en spelare eller ett lag som är i en annan nivå i hur de spelar sin toon och hur laget arbetar.

För mig är det viktigare att de spel som satsar hårt på att spelare skall möta varandra med olika former av "vapen" är själva matchmakingen, oftast är det där jag tycker det går fel att man matchas mot spelare som är mycket bättre och därför blir för svåra och man därefter lämnar spelet för man allt för ofta blir matchad mot spelare som har högre erfarenhet och man tröttnar.

I min mening så är det samma som att jag går och köper BF4 för 500 kr och sedan köper assault vapen unlocks så att jag får tillgång till "fetare" vapen direkt utan att grinda timmar, jag får ju en fördel mot alla andra som samma dag börjat spela spelet då de bara har tillgång till ngn random AK och jag har mitt weapon of choice. (var någon som tog upp liknande exempel).

Offtopic.
De som talar om grafik och att det har varit den vinnande säljpunkten för många och att det var viktigare förr att spelens grafik var bättre än sina konkurrenter så sålde det guld, ligger nog lite i det men det som enligt mig avgör om ett spel blir en riktig hit eller ej är inte grafiken det är funktionen, är spelet smidigt, naturligt och logiskt att komma in i så kommer grafiken att höja din upplevelse, är det bara grafik och funktionen är kass så kommer självfallet spelet att sälja men det blir inte långlivat. Jag kan fortfarande dra fram Iceclimber på NES och utmana en bekant som är på besök, funktionen i det spelet är så enkel och bra att grafiken i sig inte stör(är ju NES så viss retrofan blir man ju).

On topic igen.
Cs, Quake, UT, SC2/SC WoW-arena är för mig trevliga e-sportspel, CS 1.6 tycker jag visar att grafik är skitsamma så länge funktionen i spelet är 100% så kommer spelet att spelas långt långt efter att deras konkurrenters spelarbas har dragit vidare till nästa version av cod eller annat som släpptes samtidigt.

Det var mina 10öre.

Edit: Achievements är bara fluff som inte intresserar mig, bryr mig inte ett dugg om jag har fått massa bucklor för att jag spelat spelet osv, det är enligt mig totalt onödigt fluff, men å andra sidan så har jag bekanta som är achievement-whores särskilt om man kikar över på konsoll.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

1. Vad är syftet med att veta vilken "percentile" man ligger i?
Man vet redan vad som klassas som bra och inte.

2. Att ni använt coachingen fel kan man ju inte skylla på systemet

3. Att träningen skulle vänt bort folk har jag svårt att tro... Om man inte behöver den så tar det nog knappt någon tid alls att ta sig igenom den och om man behöver den kan man vara glad att det finns. Många multiplayerspel skulle behövt lägga in lite grundläggande träning innan man slänger in nytt folk.

4. Att kosmetiska saker är det enda man vinner är något positivt. Att vinna fördelar över andra spelare är inget som hör hemma i ett e-sportspel och att man faktiskt kan tjäna pengar på dem är ju knappast något negativt.

5. Vet fortfarande inte vad du menar med "känslan av achievement"... Man går upp i level, man får nya prylar att visa upp, man går upp i rating-stegen... Vad mer kan man kräva?
Förr eller senare lär även steam-achievements läggas till.

1. Jasså? Jag har cirka 5k i ranked, är det bra då? Eller har 350 000 andra spelare också det? Med din logik hade de lika gärna kunnat ha "Good" och "Average". Det säger också precis ingenting om hur bra man är i förhållande till andra. Därför vill jag ha en percentile.

2. Coachningen använder vi precis som alla andra. Det är den absolut vanligaste användningen av coachning.

3. Vad människor vill och borde göra är två helt skilda saker.

4. Att du känner så är din ensak och det är väl fler som tycker som du. Dock gillar ännu fler LoLs upplägg eftersom de har många fler spelare och är en större e-sport så vet inte varför du kastar ur dig rena lögner så som "inget som hör hemma i en e-sport"? Personligen spelar jag spel för att ha roligt (och vinna ). En euro extra nån gång i månaden har jag inte ett dugg roligare för, speciellt inte när den är låst i steam wallet.

5. Din level står i direkt relation till games played (Skiljer ju lite mellan en person med 10% WR och 90% WR såklart men normal fallet 40-60% WR är typ samma). Är det något att sträva efter, att spela så många games som möjligt för att gå upp i level? Rating-stegen se kommentar nummer 1. Ser dock fram emot steam-achievements, det kan bli roligt om de är utformade rätt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem

eSporten är på väg dit den alltid varit mot sin egen undergång.
Det är en balansgång hur länge ett spel kan hålla intresse mot att släppa nytt.

Ska bli väldigt intressant när det kommer en efterföljare till LoL så man har något att jämföra mot CS samt Brood War.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ARL650:

Tycker att det mer låter som spelare som gått bet mot vissa karaktärer och tror att om de bara hade valt just den karaktären med den specifika countern så hade de vunnit matchen, jag tror att de flesta fallen så handlar det helt enkelt om att man mött en spelare eller ett lag som är i en annan nivå i hur de spelar sin toon och hur laget arbetar.

Edit: Achievements är bara fluff som inte intresserar mig, bryr mig inte ett dugg om jag har fått massa bucklor för att jag spelat spelet osv, det är enligt mig totalt onödigt fluff, men å andra sidan så har jag bekanta som är achievement-whores särskilt om man kikar över på konsoll.

Nej, det låter som att har man tillgång till fler hjältar kan man kontra mer, konstigare än så är det inte.

Huruvida det är P2W råder det bevisligen delade meningar om.

Skrivet av Systix:

1. Jasså? Jag har cirka 5k i ranked, är det bra då? Eller har 350 000 andra spelare också det? Med din logik hade de lika gärna kunnat ha "Good" och "Average". Det säger också precis ingenting om hur bra man är i förhållande till andra. Därför vill jag ha en percentile.

2. Coachningen använder vi precis som alla andra. Det är den absolut vanligaste användningen av coachning.

3. Vad människor vill och borde göra är två helt skilda saker.

4. Att du känner så är din ensak och det är väl fler som tycker som du. Dock gillar ännu fler LoLs upplägg eftersom de har många fler spelare och är en större e-sport så vet inte varför du kastar ur dig rena lögner så som "inget som hör hemma i en e-sport"? Personligen spelar jag spel för att ha roligt (och vinna ). En euro extra nån gång i månaden har jag inte ett dugg roligare för, speciellt inte när den är låst i steam wallet.

5. Din level står i direkt relation till games played (Skiljer ju lite mellan en person med 10% WR och 90% WR såklart men normal fallet 40-60% WR är typ samma). Är det något att sträva efter, att spela så många games som möjligt för att gå upp i level? Rating-stegen se kommentar nummer 1. Ser dock fram emot steam-achievements, det kan bli roligt om de är utformade rätt.

1. Ja, 5k i DotA 2 är hyfsat bra, hur många andra som har det spelar liten, näst intill ingen som helst, roll.
Hade de visat upp ratingen publikt hade det blivit en sån shitstorm att de förlorat spelare.

2. Nej, coachingen är inte till för att ha en bänkvärmare på slot 6, det förstår nog de flesta.

3. Du svarar genom att inte svara alls... Vad menar du?

4. Det är ingen lögn... Att kunna vinna och köpa fördelar över motståndarna hör inte hemma i ett e-sportspel. Resten vet jag inte vad du vill ha sagt med.

5. Nej, det gör den inte. Det finns många som har färre games spelade som har högre rating, och det finns många som har fler games spelade som har lägre rating.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mimematis:

eSporten är på väg dit den alltid varit mot sin egen undergång.
Det är en balansgång hur länge ett spel kan hålla intresse mot att släppa nytt.

Ska bli väldigt intressant när det kommer en efterföljare till LoL så man har något att jämföra mot CS samt Brood War.

DotA har hållt igång i över tio år nu och växer varje år som går, känns inte riktigt som att det går mot sin undergång då

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

1. Ja, 5k i DotA 2 är hyfsat bra, hur många andra som har det spelar liten, näst intill ingen som helst, roll.
Hade de visat upp ratingen publikt hade det blivit en sån shitstorm att de förlorat spelare.

2. Nej, coachingen är inte till för att ha en bänkvärmare på slot 6, det förstår nog de flesta.

3. Du svarar genom att inte svara alls... Vad menar du?

4. Det är ingen lögn... Att kunna vinna och köpa fördelar över motståndarna hör inte hemma i ett e-sportspel. Resten vet jag inte vad du vill ha sagt med.

5. Nej, det gör den inte. Det finns många som har färre games spelade som har högre rating, och det finns många som har fler games spelade som har lägre rating.

Du läser ju som fan läser bibeln om du läser alls.

1. Vad bra att du säger att det är "hyfsat bra" utan några som helst grunder eller belägg för det. Nu tar jag det som fakta och sprider det vidare till alla jag känner att jag är "hyfsat bra" enligt random snubbe på ett forum. *Clarification: Sarkasm*

2-3. Läs igen, förstå eller be någon närstående förklara för dig.

4. Det är ingen lögn ändå säger tittarsiffrorna något annat... Hearthstone är på uppgång och använder samma typ av system som LoL alltså "betala så får du allt snabbt". De har redan fler tittare än dota 2 för det mesta. Du får ha vilken åsikt du vill, men varför du måste tro att alla andra vill ha det på samma sätt förstår jag inte. Jag vill hellre se att dota 2 blir större än att det håller sig inom dina ramar för vad e-sport ska vara.

Angående kosmetiken: "och att man faktiskt kan tjäna pengar på dem är ju knappast något negativt." --> Nej, men jag ser ingen fördel med det heller, för andra än barn kanske, som tycker att 10-20:- på två månader är en bra förtjänst (Tjänat 60-120:- på ett år! Jag gör vågen nu när jag räknade ut det. Sparar jag i 5-10år till kan jag köpa ett nytt spel ).

5. Rating och level är inte samma sak... En dota förespråkare borde veta detta -.-
Level får du genom XP som baseras på matchens längd (Princip samma snitt för alla spelare enligt valve själva) plus en liten bonus för win. Inte att glömma är att många (likt mig) hade en mängd games spelade INNAN man fick XP.
Rating får du genom att spela ranked. Typ +-25 vid win/loss vilket betyder att en spelare med hög WR kan ha få spelade matcher med en hög rating.

Jag har diskuterat färdigt med dig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Systix:

Du läser ju som fan läser bibeln om du läser alls.

1. Vad bra att du säger att det är "hyfsat bra" utan några som helst grunder eller belägg för det. Nu tar jag det som fakta och sprider det vidare till alla jag känner att jag är "hyfsat bra" enligt random snubbe på ett forum. *Clarification: Sarkasm*

2-3. Läs igen, förstå eller be någon närstående förklara för dig.

4. Det är ingen lögn ändå säger tittarsiffrorna något annat... Hearthstone är på uppgång och använder samma typ av system som LoL alltså "betala så får du allt snabbt". De har redan fler tittare än dota 2 för det mesta. Du får ha vilken åsikt du vill, men varför du måste tro att alla andra vill ha det på samma sätt förstår jag inte. Jag vill hellre se att dota 2 blir större än att det håller sig inom dina ramar för vad e-sport ska vara.

Angående kosmetiken: "och att man faktiskt kan tjäna pengar på dem är ju knappast något negativt." --> Nej, men jag ser ingen fördel med det heller, för andra än barn kanske, som tycker att 10-20:- på två månader är en bra förtjänst (Tjänat 60-120:- på ett år! Jag gör vågen nu när jag räknade ut det. Sparar jag i 5-10år till kan jag köpa ett nytt spel ).

5. Rating och level är inte samma sak... En dota förespråkare borde veta detta -.-
Level får du genom XP som baseras på matchens längd (Princip samma snitt för alla spelare enligt valve själva) plus en liten bonus för win. Inte att glömma är att många (likt mig) hade en mängd games spelade INNAN man fick XP.
Rating får du genom att spela ranked. Typ +-25 vid win/loss vilket betyder att en spelare med hög WR kan ha få spelade matcher med en hög rating.

Jag har diskuterat färdigt med dig.

1. Det är inte utan grunder, jag följer scenen.

2. Right back at ya, mister.

4. Jag står fast vid att det inte hör hemma i ett e-sportspel, det är en subjektiv åsikt och det finns inga rätt eller fel.
HS har 10k, DotA 2 har 40k just nu...

Vad andra vill ha har jag inte sagt något om.

Angående kosmetiken: Meningen med föremålen är inte att sälja dem, så varför ska man då tjäna mängder med pengar på det?
Sen finns det dyrare föremål också, 50kr för denna t.ex.

5. Ja okej, jag trodde du pratade om ratingen, lugn och fin nu. Level är ingen idé att titta på, det håller jag med om, det är det ingen som gör. Även jag hade games spelade innan man fick exp.
Jag vet mycket väl skillnaden mellan rating och level.

Ja, alla tycker vi olika och kan man inte argumentera längre så får man väl köra på "agree to disagree".

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av twebbas:

En hypotes är att du, precis som alla vi andra börjar bli äldre och spelen som kommer idag inte känns lika roliga?

Haha detta fick mig att undra om det finns flight simulator tävlingar etc? Förstå gamla gubbar/damer sitta och tävla om snyggast landning på LAX eller dyligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

DotA har hållt igång i över tio år nu och växer varje år som går, känns inte riktigt som att det går mot sin undergång då

Och Quake varade likaså 10år vart är det idag?
Om inte Dota2 klampat fram så hade HoN varit i en annan sits och LoL betydligt större.
Valve räddade mer eller mindre den sanna Dotan att leva kvar.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mimematis:

Och Quake varade likaså 10år vart är det idag?
Om inte Dota2 klampat fram så hade HoN varit i en annan sits och LoL betydligt större.
Valve räddade mer eller mindre den sanna Dotan att leva kvar.

Jao, men Quake har aldrig varit så stort som ARTS-genren är idag, jag har svårt att se att ett spel med turneringar som The International med så stora prissummor och så många åskådare plötsligt skulle tappa alla tittare.
Sen händer det mycket mer med ett spel som DotA också, det ser inte samma ut idag som det gjorde för 5 år sedan... Quake var ganska statiskt genom hela sin livstid.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jao, men Quake har aldrig varit så stort som ARTS-genren är idag, jag har svårt att se att ett spel med turneringar som The International med så stora prissummor och så många åskådare plötsligt skulle tappa alla tittare.
Sen händer det mycket mer med ett spel som DotA också, det ser inte samma ut idag som det gjorde för 5 år sedan... Quake var ganska statiskt genom hela sin livstid.

Det jag var inne på var att du snackade om Dota1 eller iaf var det så jag uppfattade det.
Kanske är svårt att tänka sig men om några år så kommer det ändra sig även för Dota2 med folk som vill ha uppdaterade saker.
Troligtvis då så kommer Valve bara uppdatera skiten.

Med Quake så var det mer än så då man ville sälja spelet och bara det, dom tog inte mikrotransaktioner. (quake live var ju inte direkt lyckat)
LoL kommer hamna i den knipan då jag inte för allt i världen kan se Riot släppa en helt uppdaterad klient gratis likt Valve.

Någon eSport som följer det gamla sättet är Starcraft 2, det inte vad det var för tre år sedan om man säger så.
Började inte direkt bra klyftor uppstod direkt mellan Ettan hur olikt det var, hur kommer det bli när efterföljaren till SC2 kommer?
eller bli det kanske tom WC4 vi snackar om?

CS:GO var bortglömt tills Valve faktiskt gjorde något åt saken vilket jag tycker är extremt oroväckande för framtiden om dom nu väljer att bara fokusera på ett utav spelen. Sedan så kostar CS:GO pengar utav olika anledningar vilket gör att det står och väger på gammalt och nytt.

Som sagt i slutändan så kommer något gå i graven för att det är gammalt, det som avgör är hur vidare man vill göra med uppföljaren/uppdateringen.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mimematis:

Det jag var inne på var att du snackade om Dota1 eller iaf var det så jag uppfattade det.
Kanske är svårt att tänka sig men om några år så kommer det ändra sig även för Dota2 med folk som vill ha uppdaterade saker.
Troligtvis då så kommer Valve bara uppdatera skiten.

Med Quake så var det mer än så då man ville sälja spelet och bara det, dom tog inte mikrotransaktioner. (quake live var ju inte direkt lyckat)
LoL kommer hamna i den knipan då jag inte för allt i världen kan se Riot släppa en helt uppdaterad klient gratis likt Valve.

Någon eSport som följer det gamla sättet är Starcraft 2, det inte vad det var för tre år sedan om man säger så.
Började inte direkt bra klyftor uppstod direkt mellan Ettan hur olikt det var, hur kommer det bli när efterföljaren till SC2 kommer?
eller bli det kanske tom WC4 vi snackar om?

CS:GO var bortglömt tills Valve faktiskt gjorde något åt saken vilket jag tycker är extremt oroväckande för framtiden om dom nu väljer att bara fokusera på ett utav spelen. Sedan så kostar CS:GO pengar utav olika anledningar vilket gör att det står och väger på gammalt och nytt.

Som sagt i slutändan så kommer något gå i graven för att det är gammalt, det som avgör är hur vidare man vill göra med uppföljaren/uppdateringen.

Jag snackade om DotA allmänt, både ettan och tvåan, då spelet i sig är exakt likadant. De enda skillnaderna är det som finns runt spelet, så som alla nya möjligheter för åskådare t.ex.

Spelet i sig tror jag aldrig kommer ändra sig. Det kommer konstant läggas till nya funktioner runtomkring, man kommer med all säkerhet öppna upp möjligheten att skapa "custom maps" på samma sätt som DotA en gång i tiden skapades och man kommer säkerligen släppa "DotA 3" när man av någon anledning känner att grafiken inte längre räcker till.
Men grundspelet kommer alltid vara detsamma.

Jag antar att du inte var med när DotA 2 släpptes, och såg vilka klyftor det fanns där
De kinesiska storlagen var inte ens med i TI 1 då de inte trodde på att turneringen med sin enorma prispott var sann... De hade nämligen aldrig hört talas om Valve.

Även om jag personligen inte gillar LoL så tycker jag ändå det är bra att det finns, då det främjar e-sport i allmänhet, och jag tror absolut det finns plats för två i ARTS-genren.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.