Spel med hög skill ceiling?

Permalänk
Skrivet av kungen123:

Någon som vet några svåra spel med hög skill ceiling? Gärna online :)?

Tröttnat på alla "noob" vänliga spel (läs LoL, WoW etc). Undrar om någon vet några spel där man faktiskt måste tänka? Där den bättre spelaren kommer att vinna och inte massa RNG... Spel som man nästan blir beroende av för man vill hela tiden bli bättre.

Spel jag njutit av tidigare:

HoN (innan alla pros lämnade)
CS GO (enda jag fortfarande spelar)
WC3 (Gillar jag extremt mycket, synd battle.net är dött)
WoW (I BC innan de dummade ner allt :/)
CS 1.6 (spelet jag spelat mest, var riktigt duktig, synd det också dog)
Runescape

Hearthstone så måste man tänkta väldigt mycket om man inte bara har tur hela tiden. Där blir man bättre genom att tänka.

Visa signatur

Acer 24" 144hz Predator Gigabyte GeForce GTX 770 4GB Evo Intel Core i7 4790K@MSI Z87-G45 Gaming 32GB Ram

Permalänk
Medlem

Det måste sägas... CS 1.6 ;D

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Dragon Nest, man kan bli otroligt bra i både pvp och pve. MMORPG

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k @4,3Ghz Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair vengance 4x4Gb 1333Mhz, GPU: Asus GTX 780 OC@1170Mhz, SSD: Samsung 840 EVO 250GB, HDD: 3TB 3,5" 7200rpm, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W, CPU-kulare: Noctua NH-U12P, Chassi: Fractal Design Define R4 White, Skärm 1: Qnix 27'' 1440p Evolution ll SE Matte @100Hz(max 113Hz), skärm 2: LG 21,5''LED 1080p TN@60 Hz. Qpad QH-90, Func KB-460 MX Red

Permalänk

Quakelive. Jag ger dig 2 års försprång och du kan fortfarande inte vinna mot en elo 1500 snubbe. Ifall du tycker att Quakelive är lätt så hänvisar jag dig till Quake 3 defrag. Sju år av träning och du betraktas fortfarande som noob.

Exempel på quake 3 defrag : http://www.youtube.com/watch?v=DAjXCWHVJh8
-------

Med quakelive så menar jag Duel Gametype (1v1).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen123:

es dra igenom allt på HC i den där drakraiden (kommer inte på vad den heter), men sen så kom blizzard på iden att det var dags att ge alla 10% buff, sen 20% osv ja du vet hur det är. Då tappade iallafall jag suget eftersom det inte är så roligt när oskar 12 år som spelar lite casual har samma gear som en själv...

Måste ju fråga, hur tänker du när du letar efter ett spel med hög skillcap när du har baserat dina erfarenheter i alla fall WoW på PvE? Är ju rätt uppenbart att mängden skill kommer vara begränsad i pve oavsett vilket spel du spelar. Det är mot andra spelare som man först faktiskt kan ta nytta av den.

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Battlefield serien? Du måste ju inte lira BF4, eller ens BF3, om du nu tycker att de nyare spelen i serien har "fördummats" gentemot de äldre. I Bad Company 2 finns det fortfarande en del som kör vet jag.

installerade battlefield 1942 och det var ganska mycket spelare på det oxå för att vara så gammalt var minst 4-5 servers med 64 spelare som var fulla och några andra servers med mindre spelare .

Permalänk
Medlem

Quake live. Där kan du se fram emot att utvecklas och bli bättre under många år framöver. Det tar tid att behärska!

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kungen123:

Ska definitivt kollas upp, det är MMO om jag förstått det rätt?

Har testat Dota2 men kan inte spela det efter jag spelat HoN. Det är så extremt seg motor gentemot HoN :/ Kanske borde ge det en chans till.

Aldrig spelat något BF faktiskt. Är det BC2 som är det bästa isåfall?

Håller inte med, den bättre spelaren kommer fortfarande köra över den sämre. Visst finns det RNG (läs crit tex) men måste säga att det är RNG som går kalkylera.

Känns som dota 2 går i sirap men man vänjer sig.

Smite är rätt roligt... dota i tredjeperson.

Guild wars 2 PvP är skillbaserat och tar ett tag att bemästra men chansen att du ogillar spelet är väl nog rätt stor om du är van vid WoW.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

Det måste sägas... CS 1.6 ;D

Har ett antal (tusen) timmar i 1.6

Skrivet av Ninjaflipp:

Måste ju fråga, hur tänker du när du letar efter ett spel med hög skillcap när du har baserat dina erfarenheter i alla fall WoW på PvE? Är ju rätt uppenbart att mängden skill kommer vara begränsad i pve oavsett vilket spel du spelar. Det är mot andra spelare som man först faktiskt kan ta nytta av den.

Vet inte om du missat den delen när jag skrev att jag hade 2k+ rating i TBC? Hade hela gearet och har för mig att för någon del behövde man 2250 (2150?) eller dylik rating

Skrivet av lakej:

Känns som dota 2 går i sirap men man vänjer sig.

Smite är rätt roligt... dota i tredjeperson.

Guild wars 2 PvP är skillbaserat och tar ett tag att bemästra men chansen att du ogillar spelet är väl nog rätt stor om du är van vid WoW.

Yes har spelat endel Dota2 sen jag skapade tråden. Ganska roligt faktiskt Dock gillar jag inte GW2, prövade när det kom ut och det var inget för mig

Permalänk
Medlem

jag blev trött på alla genres med fuskare osv. började lira street fighter 4. det är nog det svåraste spelet jag har lirat.
communityt på pc är bäst dessutom.

Permalänk
Medlem

Alla spel som körs på speeddemosarchive måste ju helt klart ha ganska hög skillcap, de godkänner bara spel som är "lämpade" att speedrunna enligt deras regler på hemsidan. Där är ju tävligsmomentet att få bäst tid i världen så supertuft motstånd. super Mario till N64 mot siglemic 120 stars är något att bita i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk

Super Smash Bros Meele

Ninja Gaiden till NES (amerikanskt)

Permalänk
Medlem

SF4/Quake live

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen123:

Yes har spelat endel Dota2 sen jag skapade tråden. Ganska roligt faktiskt

Här har du lite länkar iså fall.

Welcome to Dota, you suck

Chaq's ultimate guide for advanced (proffs) solo mid

Och självklart världsmästerskaps finalen 2013 mellan svenska Alliance mot Navi (ukraina, vinnare 2011, tvåa 2012) 2-2 avgörande match.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Avstängd

Hearthstone: utan tvekan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen123:

Någon som vet några svåra spel med hög skill ceiling? Gärna online :)?

Tröttnat på alla "noob" vänliga spel (läs LoL, WoW etc). Undrar om någon vet några spel där man faktiskt måste tänka? Där den bättre spelaren kommer att vinna och inte massa RNG... Spel som man nästan blir beroende av för man vill hela tiden bli bättre.

Spel jag njutit av tidigare:

HoN (innan alla pros lämnade)
CS GO (enda jag fortfarande spelar)
WC3 (Gillar jag extremt mycket, synd battle.net är dött)
WoW (I BC innan de dummade ner allt :/)
CS 1.6 (spelet jag spelat mest, var riktigt duktig, synd det också dog)
Runescape

gillar du WC3 så varför inte testa Starcraft 2? bara dig själv att skylla om du förlorar, samt dig själv att klappa på axeln när du vinner. Du behöver också vara extremt duktig för att "nå toppen", bättre än i något annat spel vågar jag säga.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Om du spelade HoN är dota 2 det enda alternativet som fortfarande lever

Angående den här delayen som ni har pratat en del om. Det kallas turn rate, och är individuell för varje hero, det är därför som det känns som att det "går som sirap" ibland. Speciellt efter man kom från HoN där det inte fanns nån turn rate utan var nästan instant. Sjukt segt i början, men det försvinner med tiden.

Såg att du spelat mer dota 2 nu så det är ju bra. Keep it up!

Sen är CS: Go riktigt bra också. Trevligt med riktig matchmaking.

Permalänk
Medlem

Jag har inte hunnit läsa igenom allt, så jag vet inte om det redan är nämnt. Men jag rekommenderar verkligen Natural Selection 2. Det är en FPS/RTS-hybrid. För att lyckas i det spelet så måste man både kunna skjuta väl som marine och vara bra på närstrid som alien. Dessutom så måste man förstå de strategiska aspekterna. Det tar sjukt lång tid innan man känner att man inte längre är en noob.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Hearthstone? På riktigt?

Precis som du TS gillar jag att utvecklas hela tiden när jag spelar. Inte tänka, "vilken level når jag idag", utan "vad lär jag mig idag"!
Just nu spelar jag Street Fighter 4 (SSF4AE). I jämförelse med t.ex. SC2 är det inte lika 'jobbigt' att spela, men det kräver otroligt mycket kunskap, erfarenhet och snabba reflexer.
Om man är kompetetiv som person finns det inget som slår fighters, och SF4 är en av de bästa.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen123:

Har testat Dota2 men kan inte spela det efter jag spelat HoN. Det är så extremt seg motor gentemot HoN :/ Kanske borde ge det en chans till.

Mechanics i Dota fungera annorlunda och vad jag antar du menar med "seg motor" är att vissa rörelser, speciellt
när man vänder sig om inte alltid är på millisekunden som i HoN/LoL. Tror det beror på att just den rörelsen
har att göra med movement speed, själv har jag märkt att när jag har hög ms så vänder sig heroen på sig snabbare med.
Det är säkert en vanesak med, det märks att dom som är LoL/HoN spelare föredrar att det alltid går väldigt fort
medan en Dota spelare tycker tvärtom. Spela ett litet tag så vänjer du dig säkert och gillar du spelet så
kan jag lova dig att det inte kommer göra dig besviken sett till "skill ceiling"

Permalänk
Inaktiv

Du har inte tänkt på Starcraft 1/2? Lätt att lära sig galet svårt att bemästra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen123:

Vet inte om du missat den delen när jag skrev att jag hade 2k+ rating i TBC? Hade hela gearet och har för mig att för någon del behövde man 2250 (2150?) eller dylik rating

Jo, det missade jag, men det är ju ändå långt ifrån skillcappen, så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Tribes Ascend nästan det enda av moderna first person shooters som faktiskt kräver någonting av spelaren.
Trots förhållandevis liten community och ganska dålig support från utvecklarna så är det oändligt mycket mera intressant än andra moderna easymode point and click shooters.

Exempel på olika hur det kan se ut med bra spelare i olika klasser, en del nördiga filmer som vill vara episka men djävligt bra spelare:

Light offense:
http://www.youtube.com/watch?v=jTNOGjqHnmA

Heavy offense:
http://www.youtube.com/watch?v=iCXxwtEkl0g

Light deff/chase
http://www.youtube.com/watch?v=hTDjKuHYqkY

Capper med lite galna flagpassningar osv
http://www.youtube.com/watch?v=Q1rREEAKBfw

Sniper mm
http://www.youtube.com/watch?v=on-yg1bFM-I

Får man fråga vad du kallas ingame? Är en av dom som spelade competetive i Tribes Ascend förr.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

StarCraft 2 är väl givet?

Har helt slutat spela SC2 just för att det var så jäkla stressande när man blev bra. Är tvungen att ha en apm på 150 och det orkad jag helt enkelt inte med.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Nu är jag sen till tråden men Age of Empires 2. Efter att spelat mycket trodde jag att jag var bra på detta spel...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kungen123:

Aldrig spelat något BF faktiskt. Är det BC2 som är det bästa isåfall?

Nej. Bf2 är det, vilket är tyvärr helt dött om du inte vill spela mot ryssar och annat pack.
Glöm Battlefield helt å hållet.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Dunder:

Gillade du HoN så bör du ta en seriös titt på DotA 2, det är gratis också så det är bara att tanka ner.

Enormt e-sportcommunity och väldigt hög "skill ceiling".

Inte alls lika hög som HoN och ett helt annat spel imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av flashen:

Inte alls lika hög som HoN och ett helt annat spel imo

Hah!
Oooookej... ^^,

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.