Spel med hög skill ceiling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jao, TS frågade efter spel med hög skill cap, jag tipsade om ett av de spel med allra högst sådan.

Ja, det är helt klart ett passande spel om man tycker om att utvecklas, speciellt nu när det faktiskt finns mmr så att man kan följa sin utveckling.

Skrivet av kungen123:

Håller inte med, den bättre spelaren kommer fortfarande köra över den sämre. Visst finns det RNG (läs crit tex) men måste säga att det är RNG som går kalkylera.

Ja, där har du ju en poäng givetvis. Den bättre spelaren har ju alltid fördel förstås. Det är ju dock inte jätteskoj när man blir bashad 4 gånger i rad x) Sen har vi ju entangle, bash, crit, multicast, backtrack, Roshspawn osv osv, så det finns fortfarande gott om rng som kan ändra utgången av en match.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Jag spelade en timme av Demon's souls (jag antar att de hänger ihop på något sätt) och kom aldrig förbi första banan
Får nog försöka mig på det igen nån gång.

Responsen är omedelbar, men däremot är det inbyggd turning rate, casting speed och animation speed o.s.v. för att bättre balansera hjältarna. När man vant sig vid det tror jag man stör sig enormt på klonerna som inte har med det.

Jag försökte spela Dark Souls på dator med mus/tbord en gång. Kom inte ens förbi loading screen xD

Snarare tvärtom, det sänker skill cap imo eftersom reflexer inte spelar lika stor roll längre :/ Men ska definitivt testa Dota2 igen, har ju spelat LoL med polarna ett tag nu så Dota kommer ju kännas som ett superspel. Surt att köra om den där jobbiga tutorialen dock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xnolimit:

Ja, det är helt klart ett passande spel om man tycker om att utvecklas, speciellt nu när det faktiskt finns mmr så att man kan följa sin utveckling.

Ja, där har du ju en poäng givetvis. Den bättre spelaren har ju alltid fördel förstås. Det är ju dock inte jätteskoj när man blir bashad 4 gånger i rad x) Sen har vi ju entangle, bash, crit, multicast, backtrack, Roshspawn osv osv, så det finns fortfarande gott om rng som kan ändra utgången av en match.

Haha så sant, dock kan det förhöja spelglädjen när man är den i underläge som bashar den andra Och sån RNG brukar inte spela jätte stor roll i det stora hela imo

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av kungen123:

Jag försökte spela Dark Souls på dator med mus/tbord en gång. Kom inte ens förbi loading screen xD

Snarare tvärtom, det sänker skill cap imo eftersom reflexer inte spelar lika stor roll längre :/ Men ska definitivt testa Dota2 igen, har ju spelat LoL med polarna ett tag nu så Dota kommer ju kännas som ett superspel. Surt att köra om den där jobbiga tutorialen dock

Varför skulle det sänka skill cap:en?

Man måste ju fortfarande reagera lika snabbt, helst ännu snabbare eftersom du måste ta din turning rate i beaktning också.

Reaktionerna är extreeeeemt viktiga, något man snabbt märker när proffsen spelar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Starcraft II har jag för mig du kan spela allt utom rankade matcher och kampanjen med gratisversionen numera. Kan vara värt att testa innan du köper.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Starcraft 2.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Några lite tyngre spel:

Magic Online, alltså inte det fåniga spelen som finns på xbox live, utan den riktiga upplagan, https://accounts.onlinegaming.wizards.com/

ArmA 3 på riktigt, inte de där fåniga zombie survival mod:sen som är så poppis nu utan lite riktig milsim. Kräver dock att du går med i en klan som spelar organiserat.

Dark Souls har flera andra redan föreslagit men det är ett fantastiskt spel i genren rättvis och svårt. Det är alltid ditt fel att du dör (utom på bed of chaos då). Det finns en levande och intressant PvP/Co-op, tre år efter release.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Varför skulle det sänka skill cap:en?

Man måste ju fortfarande reagera lika snabbt, helst ännu snabbare eftersom du måste ta din turning rate i beaktning också.

Reaktionerna är extreeeeemt viktiga, något man snabbt märker när proffsen spelar.

Var som sagt längesen jag prövade det, kom precis från HoN då med så kanske inte märks lika mycket nu. Ska provas :)!

Skrivet av era909:

Starcraft II har jag för mig du kan spela allt utom rankade matcher och kampanjen med gratisversionen numera. Kan vara värt att testa innan du köper.

Vad finns det kvar då? Casuals online eller :)?

Permalänk
Medlem

Allt beror ju på om du kan tänka dig att gå utanför din uppenbara comfort-zone... för om det e några spel som har högt skill-tak så är det ju annars flygsimulatorer tex "Rise of Fligt" eller lite enklare, Warthunder (på dom högre svårighetsgraderna)

Annars håller jag med om Tribes, klockrent fps.

Eve... är det verkligen svårt? eller bara komplicerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen123:

Vad finns det kvar då? Casuals online eller :)?

Custom games mot andra spelare.
vs AI för att öva.
Starcraft Arcade (alla mods)
Början på Singel Player kampanjen.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

TFC (team fortress classic)

http://www.youtube.com/watch?v=j0UsNfCt6Pk
http://www.youtube.com/watch?v=wG-UDtPS8eM

gl, you will need it.

finns också fortress forever som är en ny anda av TFC...

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

fps spel skulle jag säga tribes ascend eller natural selection 2. Natural selection blandar rts element med fps vilket gör att det finns mycket mera djup än tex cs.
EVE online är nog annars bland de spel som jag har spelat som är mest komplexa och svår lärda.

Permalänk
Medlem

Kanske lite annat än du tänkt dig. men kinesiska Go är ju helt sjukt avancerat.
lite info
http://sv.wikipedia.org/wiki/Go_%28br%C3%A4dspel%29

testa spela
http://www.cosumi.net/en/

edit: på kinesiska heter det ju inte go utan weiqi. igo på japanska. men ja iaf. förfadern till schack men mer avancerat kan man säga.

Permalänk
Medlem

Myst Serien
Inte mycket online eller skutande, dock destå mer tängkande och väldigt svårt. MEN om du lyckas klara dom utan att fuska så hatten av för dig.

Finns på GOG här

Myst online finns också här. har aldrig testat eller vet om någon äns spelar.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adrian_cool69:

TFC (team fortress classic)

http://www.youtube.com/watch?v=j0UsNfCt6Pk
http://www.youtube.com/watch?v=wG-UDtPS8eM

gl, you will need it.

finns också fortress forever som är en ny anda av TFC...

Ahh gold ol' Gold SRC. Finns verkligen ingen skönare motor! Stora frågan är ju, finns det någon spelbas?

Skrivet av Wasp:

lol är ju ett förslag

LoL har verkligen en låg skill cap och jag tröttnar nästan direkt på det :/ Men tack ändå!

Skrivet av liandrin:

fps spel skulle jag säga tribes ascend eller natural selection 2. Natural selection blandar rts element med fps vilket gör att det finns mycket mera djup än tex cs.
EVE online är nog annars bland de spel som jag har spelat som är mest komplexa och svår lärda.

Ska testas :)!

Skrivet av Kraniet:

Kanske lite annat än du tänkt dig. men kinesiska Go är ju helt sjukt avancerat.
lite info
http://sv.wikipedia.org/wiki/Go_%28br%C3%A4dspel%29

testa spela
http://www.cosumi.net/en/

edit: på kinesiska heter det ju inte go utan weiqi. igo på japanska. men ja iaf. förfadern till schack men mer avancerat kan man säga.

Läste på wiki, såg intressant ut. Ska spela en test match men kommer ju få storstryk

Permalänk
Medlem

Warsow. Tänk Q3 med ännu galnare rörelser, tricks och hastighet. https://www.youtube.com/watch?v=CGZrGn7bscA

Permalänk
Medlem

Jag lirar RuneScape (EoC) och det är riktigt kul! Vääldigt tidskrävande innan man har bra saker och skills och kan gå och bossa etc. men det är roligt som satan. Att levla och questa, joina en social clan man kan skriva med, det är väldigt chill.

Vill du testa på och börja spela så släng iväg ett PM så kan jag tipsa om en trevlig social clan.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Kolla efter de spelen som är störst inom Esport, spel som BF 3 & 4 har heeelt för mycket delay. De spelen som jag gillat mest under åren som har hög skill ceiling är, CS 1.6, Global ofensive, World of Warcraft (ARENA), DotA 2.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Valfritt fighting spel, Street Fighter 4, King of Fighters XIII, BlazBlue etc.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Kolla efter de spelen som är störst inom Esport, spel som BF 3 & 4 har heeelt för mycket delay. De spelen som jag gillat mest under åren som har hög skill ceiling är, CS 1.6, Global ofensive, World of Warcraft (ARENA), DotA 2.

..call of duty är ju väldigt stort inom esport.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

SC2 är nog världens mest svårbemästrade spel. Att bli riktigt duktig på det spelet kräver enormt fokus. Har precis börjat på att spela själv, och har SC(1) & WC3 i mig sedan tidigare. Men jag känner mig rent ut sagt handikappad när jag tävlar 1on1 i SC2!

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen123:

Aldrig spelat något BF faktiskt. Är det BC2 som är det bästa isåfall?

Jag kör nästan enbart BC2 fortfarande, BF3 och BF4 är mkt tråkigare enligt mig.

Men BC2 kräver inte jätte mycket tänkade. Det enda du behöver fatta är att smoke och C4 är nyckel tillframgång på rush. Vilket ~95% av spelarna inte fattar. Men när man väl fattat det är det bara att kötta. Så, nej är inget speciellt tänkade.

Du kanske borde titta in mer rena strategispel? Typ Tribalwars/Travian och Risk (world rebellion 2)? Speciellt tribalwars innehåller extremt mycket taktik och tänkade, fast å andra sidan tar det upp all din tid

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kungen123:

Ska definitivt kollas upp, det är MMO om jag förstått det rätt?

Har testat Dota2 men kan inte spela det efter jag spelat HoN. Det är så extremt seg motor gentemot HoN :/ Kanske borde ge det en chans till.

Aldrig spelat något BF faktiskt. Är det BC2 som är det bästa isåfall?

Håller inte med, den bättre spelaren kommer fortfarande köra över den sämre. Visst finns det RNG (läs crit tex) men måste säga att det är RNG som går kalkylera.

Kan bespara dig att pröva XIV. I nuläget finns endast en boss som är något krävande, resten är tämligen enkla. PvP har nyss lanserats, är väldigt obalanserat och begränsad, utvecklarna har till och med sagt att det är en parentes tills vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Varför skulle det sänka skill cap:en?

Man måste ju fortfarande reagera lika snabbt, helst ännu snabbare eftersom du måste ta din turning rate i beaktning också.

Reaktionerna är extreeeeemt viktiga, något man snabbt märker när proffsen spelar.

Ganska givet att om något tar längre tid att utföra så behöver man inte lägga lika mycket möda på att fokusera på nästa steg. (dock i detta fall är det minimala skillnader)

Dom la ju in delay för att bland annat hålla spelet så legacy som möjligt, för att inte skrämma iväg de gamla trogna dota 1 spelarna, för att inte göra ett nytt "LoL".

Man kanske inte behöver reaktionstiden i dota2 som i HoN (dock ej stor skillnad) men man måste tänkte mer strategiskt då ett game tar längre tid, har större map (större an LoL mappen iaf tror jag, osäker på HoN).

edit: HoN mappen ser nästintill exakt likadan ut som dota mappen

Ett tips om du vill köra lite mer seriös dota2 gaming så försök komma bra till på rankat så kommer det inte va några problem, om man kör ett vanligt game så finns det alltid minst en ryss med (kan vara bra ryss, fast det är typ 1/20 fall) även fast man kör EU west och ställt in på english, man slipper detta problem relativt bra i USA East, fast då brukar man få runt 200 ping och en liten extra delay =/. Så kör rankat!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Primary:

Ganska givet att om något tar längre tid att utföra så behöver man inte lägga lika mycket möda på att fokusera på nästa steg. (dock i detta fall är det minimala skillnader)

Dom la ju in delay för att bland annat hålla spelet så legacy som möjligt, för att inte skrämma iväg de gamla trogna dota 1 spelarna, för att inte göra ett nytt "LoL".

Man kanske inte behöver reaktionstiden i dota2 som i HoN (dock ej stor skillnad) men man måste tänkte mer strategiskt då ett game tar längre tid, har större map (större an LoL mappen iaf tror jag, osäker på HoN).

Agree to disagree, helt enkelt, och med tanke på vilka hatiska diskussioner det brukar bli när man jämför DotA och HoN/LoL så får vi nog nöja oss där.

Det känns fel att kalla det för delay, då det används för att balansera och inte för att det är något skumt med motorn.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen123:

Lite wow snack här...

Om du lirade då så skulle du ju kunna hoppa in nu igen, det har inte talats om någon nerf-patch än på den nyaste raiden och verkar inte som att det ska komma någon heller av vad jag sett förutom strax (1-2veckor) före nästa expansion. Dock är det väl inte så svårt att spela, mest att finna en grupp att spela med.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Agree to disagree, helt enkelt, och med tanke på vilka hatiska diskussioner det brukar bli när man jämför DotA och HoN/LoL så får vi nog nöja oss där.

Det känns fel att kalla det för delay, då det används för att balansera och inte för att det är något skumt med motorn.

ska kanske säga att jag är dota 2 spelare och aldrig spelat LoL/HoN, har spelat dota 1 ett bra tag innan dota 2 kom så är lite utav en fanboy

Men ja, dota har en mer "realistisk" fysikmotor (eller vad man nu ska säga) när det gäller hur alla gubbar rör sig och sånt, men vet också att de la in i början av betan en mindre delay på spelet, för att just göra det mer likt dota 1. Så vi pratar om både samma sak och inte
Och det är inget skumt med motorn utan det är ett val som icefrog och valve gjorde för att få det så likt dota 1 som möjligt. Man märker faktiskt att de eftersträvar samma spel som dota 1 bara med bättre grafik, titta till exempel på terrorblade, han har kvar sina dumma fotspår (som jag även gillar starkt <3), träden är på exakt samma plats som dota 1, samma uppdateringar som sker på dota 1 sker även på dota 2 (ja, dota 1 är fortfarande aktivt).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Primary:

ska kanske säga att jag är dota 2 spelare och aldrig spelat LoL/HoN, har spelat dota 1 ett bra tag innan dota 2 kom så är lite utav en fanboy

Men ja, dota har en mer "realistisk" fysikmotor (eller vad man nu ska säga) när det gäller hur alla gubbar rör sig och sånt, men vet också att de la in i början av betan en mindre delay på spelet, för att just göra det mer likt dota 1. Så vi pratar om både samma sak och inte
Och det är inget skumt med motorn utan det är ett val som icefrog och valve gjorde för att få det så likt dota 1 som möjligt. Man märker faktiskt att de eftersträvar samma spel som dota 1 bara med bättre grafik, titta till exempel på terrorblade, han har kvar sina dumma fotspår (som jag även gillar starkt <3), träden är på exakt samma plats som dota 1, samma uppdateringar som sker på dota 1 sker även på dota 2 (ja, dota 1 är fortfarande aktivt).

Det är jag mycket väl medveten av, känns lite väl bakåtsträvande dock (WC3 hade ju den där delayen som en bieffekt). Något annat värt att nämna är ju att icefrog jobbade får S2 (HoN) när det spelet släpptes och det var också en Dota1 klon fast med något snabbare och framförallt snyggare motor från början. Sen hoppade han av och spelet blev mycket sämre tyvärr Men det jag försöker säga är att dota2 kanske inte skulle ha haft den där "delayen" om icefrog inte jobbat för S2 först eftersom han inte villa göra ett HoN 2.0

Permalänk
Medlem

Path of exile på nya nemesis/hardcore-ligan som börjar i mars någon gång