Rippa CD-skiva utan ljudkvalitetsförlust

Permalänk

Rippa CD-skiva utan ljudkvalitetsförlust

Tjenare igen! Har precis fått hem lite skivor från Japan och undrar hur jag ska göra för att rippa dessa med en så liten ljudkvalitetsförlust som möjligt. Rippa via Windows media player var ingen höjdare, finns det något program som gör så att man får ett bättre format än MP3? Tror en CD-skiva ska ligga på 1411 kbit/s, så vill komma så nära som möjligt.

Permalänk
Avstängd

Rippa till FLAC

Permalänk
Hedersmedlem

Exact Audio Copy och FLAC (följer med).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Exact Audio Copy och FLAC (följer med).

Skrivet av Gubbkroppen:

Rippa till FLAC

Så FLAC och WAV är samma kvalite men FLAC blir mindre filer? Tack för svaren iallafall.

Permalänk
Medlem

Apple Lossless(ALAC) borde väll funka också?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nmc:

Apple Lossless(ALAC) borde väll funka också?

Det är inte ett fritt format så det bör undvikas, flac löser det tekniska behovet och är helt öppet.
Rippa med EAC och spara som FLAC är den bästa lösningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

dBpoweramp kan ge dig exakta rippningar. Jag har hört precis som nämts ovan att EAC (Exact Audio Copy) skall kunna göra samma sak. Största skillnaden är väl att EAC skickar med lite reklam-skräp medan dBpoweramp måste köpas.
Det går till så att när du rippar en låt så kontrollerar programmet med en databas online att din fil är rätt.

Vilket format beror ju lite på hur du skall använda dem. Jag rippar personligen allt i WAV och kan sedan göra komprimerade versioner av dessa för bärbara spelare. Har du en iPod/Pad/Phone så kanske du vill ha dem i Apple Lossless, men om din enhet stöder FLAC så kan du välja detta.

EDIT:
Kan förresten varna att precis som du säger är Windows Media Player inte bra att rippa i. iTunes är lika dåligt. Båda dessa har stor chans att rippa med fel i låtar.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Teh Daniel:

dBpoweramp kan ge dig exakta rippningar. Jag har hört precis som nämts ovan att EAC (Exact Audio Copy) skall kunna göra samma sak. Största skillnaden är väl att EAC skickar med lite reklam-skräp medan dBpoweramp måste köpas.
Det går till så att när du rippar en låt så kontrollerar programmet med en databas online att din fil är rätt.

Vilket format beror ju lite på hur du skall använda dem. Jag rippar personligen allt i WAV och kan sedan göra komprimerade versioner av dessa för bärbara spelare. Har du en iPod/Pad/Phone så kanske du vill ha dem i Apple Lossless, men om din enhet stöder FLAC så kan du välja detta.

EDIT:
Kan förresten varna att precis som du säger är Windows Media Player inte bra att rippa i. iTunes är lika dåligt. Båda dessa har stor chans att rippa med fel i låtar.

Dbpoweramp är sämre på att hantera skadade skivor eftersom det förlitar sig på accuraterip och inte kan hantera cd spelare lika bra direkt.

Det är helt onödigt att inte använda flac, det är lossless och man kan alltså koda om från flac till vilket format som helst och det stödjer dessutom metadata, flac vinner över wav på alla sätt som arkiveringsformat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Dbpoweramp är sämre på att hantera skadade skivor eftersom det förlitar sig på accuraterip och inte kan hantera cd spelare lika bra direkt.

Ursäkta men det där är inget annat än propaganda. dBpoweramp har funktioner för felkorrigering etc. och fungerar bra även om skivan inte finns i AccurateRip. Personligen är jag glad att jag betalade då jag inte vill ha vad det nu var för strunt EAC ville installera som mitt antivirus reagerade på.

Citat:

Det är helt onödigt att inte använda flac, det är lossless och man kan alltså koda om från flac till vilket format som helst och

Jag vet att det skall vara "lossless", jag sitter inte och avråder folk att använda det. Personligen väljer jag WAV då jag vill vara säker då någon sorts data ändras när du konverterar. Har koverterat fram och tillbaka gång på gång mellan WAV och lossless i test och fått olika checksum varje gång.
Men i alla fall, alla har inte OCD som jag och det skall ju vara just lossless när du använder t.ex. FLAC eller ALAC så jag har inga planer på att diktera hur andra skall göra, bara ge dem alternativ.

Citat:

det stödjer dessutom metadata, flac vinner över wav på alla sätt som arkiveringsformat.

Har tusentals WAV filer, alla med metadata. Vart vill du komma?
Av anledningen jag gav ovan väljer jag WAV över FLAC då storleken på filerna inte är speciellt stora ändå.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

Har koverterat fram och tillbaka gång på gång mellan WAV och lossless i test och fått olika checksum varje gång.

Wow, jag har alltid får samma checksum mellan flac och wave när jag har kontrollerat eller gjort tester.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Urban 1337:

Tjenare igen! Har precis fått hem lite skivor från Japan och undrar hur jag ska göra för att rippa dessa med en så liten ljudkvalitetsförlust som möjligt. Rippa via Windows media player var ingen höjdare, finns det något program som gör så att man får ett bättre format än MP3? Tror en CD-skiva ska ligga på 1411 kbit/s, så vill komma så nära som möjligt.

I inställningar så kan du ställa in vad du vill ha för format, välj bara Wav om det är vad du vill ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urban 1337:

Tjenare igen! Har precis fått hem lite skivor från Japan och undrar hur jag ska göra för att rippa dessa med en så liten ljudkvalitetsförlust som möjligt. Rippa via Windows media player var ingen höjdare, finns det något program som gör så att man får ett bättre format än MP3? Tror en CD-skiva ska ligga på 1411 kbit/s, så vill komma så nära som möjligt.

Inget fel på att rippa med WMP om du vill ha något av de formaten som erbjuds, bara gå in i inställningarna och välja rätt. WAV, WMA lossless eller liknande.

Men rekommenderar också FLAC om det är lossless du vill ha. Utöver alternativen som redan nämnts så går det även att rippa med Foobar men du måste då ladda ner FLAC själv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Teh Daniel:

Ursäkta men det där är inget annat än propaganda. dBpoweramp har funktioner för felkorrigering etc. och fungerar bra även om skivan inte finns i AccurateRip. Personligen är jag glad att jag betalade då jag inte vill ha vad det nu var för strunt EAC ville installera som mitt antivirus reagerade på.

Jag vet att det skall vara "lossless", jag sitter inte och avråder folk att använda det. Personligen väljer jag WAV då jag vill vara säker då någon sorts data ändras när du konverterar. Har koverterat fram och tillbaka gång på gång mellan WAV och lossless i test och fått olika checksum varje gång.
Men i alla fall, alla har inte OCD som jag och det skall ju vara just lossless när du använder t.ex. FLAC eller ALAC så jag har inga planer på att diktera hur andra skall göra, bara ge dem alternativ.

Har tusentals WAV filer, alla med metadata. Vart vill du komma?
Av anledningen jag gav ovan väljer jag WAV över FLAC då storleken på filerna inte är speciellt stora ändå.

Jag vet inte vad du gjort med EAC installationen och FLAC filerna men det låter underligt och Dbpoweramp är inte lika bra på att läsa skadade skivor, jag har provat båda och EAC klarar flest skivor om de är skadade, har man dessutom ett par olika läsare att växla mellan så klarar man nästan allt med EAC.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har kört (och kör) både EAC (sedan det kom ut, dvs många år nu) men även dbpoweramp (senaste året, men gick tillbaka till EAC). Precis som mrqaffe säger hanterar EAC skadade skivor bättre och har fler avancerade inställningar. Dbpoweramp är dock mer lättanvänt i mina ögon och fungerar väl (och har tonvis med inställningar också där man kan ställa in hur den läser om vid problem, men vad jag sett fungerar det ändå inte lika bra).

Min bedömning efter att ha jämfört noga är att dbpoweramp är ett kompetent program som för det mesta klarar alla uppgifter galant och är mer lättanvänt, men det kostar också pengar vilket är en väldigt betydelsefull skillnad eftersom det inte är bättre (utan snarare tvärtom) på den huvudsakliga sysslan; att rippa skivor.

Det finns absolut ingen anledning att lagra som wav istället för flac, om man inte är ute efter att göra slut på lagringsutrymme snabbare.

Får Teh Daniel olika checksum varje gång så är det fel i hans utrustning eller programvara.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte ett fritt format så det bör undvikas, flac löser det tekniska behovet och är helt öppet.
Rippa med EAC och spara som FLAC är den bästa lösningen.

Det ska visst vara open source numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte ett fritt format så det bör undvikas, flac löser det tekniska behovet och är helt öppet.
Rippa med EAC och spara som FLAC är den bästa lösningen.

ALAC är Open Source, vad mer begär du?

Permalänk
Skrivet av Teh Daniel:

Har koverterat fram och tillbaka gång på gång mellan WAV och lossless i test och fått olika checksum varje gång.

Spännande. Med vilka program då, så man kan undvika dom i framtiden? dBpoweramp där med?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teh Daniel:

...
Av anledningen jag gav ovan väljer jag WAV över FLAC då storleken på filerna inte är speciellt stora ändå.

(Egenripp av original-CD från 1986).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guermantes:

Wow, jag har alltid får samma checksum mellan flac och wave när jag har kontrollerat eller gjort tester.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok? Jag testade aldrig alla lossless formaten, drog alla över en kam lite. Skall testa igen senare idag.

Skrivet av betan:

Inget fel på att rippa med WMP om du vill ha något av de formaten som erbjuds, bara gå in i inställningarna och välja rätt. WAV, WMA lossless eller liknande.

Men rekommenderar också FLAC om det är lossless du vill ha. Utöver alternativen som redan nämnts så går det även att rippa med Foobar men du måste då ladda ner FLAC själv.

Jag har fått flera låtar med störningar i från WMP då den inte bryr sig om det blir fel. Vill man som OP ha en exakt avbild så är det dBpoweramp eller EAC som gäller.

Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte vad du gjort med EAC installationen och FLAC filerna men det låter underligt och

Jag menade aldrig att där var ett virus utan något i adware stuk. Jag har mitt antivirus inställt på att varna mig för "potentiellt oönskade program".

Citat:

Dbpoweramp är inte lika bra på att läsa skadade skivor, jag har provat båda och EAC klarar flest skivor om de är skadade, har man dessutom ett par olika läsare att växla mellan så klarar man nästan allt med EAC.

http://ladda-upp.se/files/2014/b91327.jpg

Jag tror du missat inställningarna i dBpoweramp. Kör du "burst rip" utan att ställa in något så ja, då kommer den ha problem med repiga skivor då den i princip gör som WMP gör fast kollar med databasen efteråt för att se om det blev rätt.

Skrivet av MultiMan:

Min bedömning efter att ha jämfört noga är att dbpoweramp är ett kompetent program som för det mesta klarar alla uppgifter galant och är mer lättanvänt, men det kostar också pengar vilket är en väldigt betydelsefull skillnad eftersom det inte är bättre (utan snarare tvärtom) på den huvudsakliga sysslan; att rippa skivor.

Jag skulle verkligen vilja se något test där det visas att EAC är bättre än dBpoweramp.

Och 40MB/fil är mycket? Jaja, det är väl en smakfråga kanske. Jag har aldrig påstått att FLAC inte är mindre, så förstår inte riktigt varför du var tvungen att posta bildbevis.

EDIT:
Testade snabbt lite konverteringar och kan konstatera att även när det gäller FLAC så ändras filerna med konverteringarna.
test.wav->test.flac->
test.wav->test.flac->
test.wav->test.flac
Samtliga FLAC får olika checksum och samtliga WAV får olika checksum.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

Jag har testat såväl EAC som dBpowerAMP och de ger i slutänden samma resultat. Har en del svåra brända skivor som dB inte klarade av. Dessa körde jag med EAC, en av ripparna tog hela dagen innan programmet konstaterade att det var klart. Resultatet var totalt olyssningsbart, det distade ngt fruktansvärt.
Eftersom EAC har (hade för några år sedan i alla fall) ett mycket krångligare gränssnitt/hantering om man ville få ut flac direkt, så valde jag dB. Jag har rippat typ 1500-2000 CD med dB utan några som helst problem (utom de tidigare nämnda brända cd-r) så jag håller fast vid detta. Händigt också att kunna konvertera till precis vad som helst, även hela batcher (typ omvandla all flac i en hel katalog till något annat).
Flac tar något mindre än hälften av en wav, detta spelar ingen roll med några hundra CD men för min del skulle lagring i wav betyda inköp av ytterligare typ 8 TB diskutrymme. Man kan lägga taggar i wav har jag sett, men det ingår inte i standarden. Det gör det däremot i flac. Och handlar man musik på tex Linnrecords så är det oftast flac som gäller, ända upp till 24-192.

/ B

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av beh:

ALAC är Open Source, vad mer begär du?

Jag tycker trotts allt inte att man ska använda något annat format än flac, det finns möjlighet att använda drm i alac och det är framtaget av ett oerhört låst företag.
Jag tycker inte heller om monkeyaudio, flac finns och det är bra och fritt på riktigt, använd det.
Flac har varit fritt från början och har bäst stöd på olika plattformar.

Skrivet av Teh Daniel:

Jag skulle verkligen vilja se något test där det visas att EAC är bättre än dBpoweramp.

EDIT:
Testade snabbt lite konverteringar och kan konstatera att även när det gäller FLAC så ändras filerna med konverteringarna.
test.wav->test.flac->
test.wav->test.flac->
test.wav->test.flac
Samtliga FLAC får olika checksum och samtliga WAV får olika checksum.

Erfarenheten säger att EAC har bäst felkorrigering, Dbpoweramp har väl inte nått bra system alls mer än att verifiera rippen, det kan inte läsa skivan på olika sätt och analysera den för att verkligen försöka komma runt problemen, man får däremot reda på att det är fel och det blir man inte gladare av. Däremot kan eac ta lång tid på sig för att läsa en skadad skiva 20-30 timmar är inte orimligt om man har en plextor så att det kan jobba med alla trick, även plextools är rätt duktigt på att rippa, tyvärr finns det inga nya riktiga plextorprylar längre
Deras optiska enheter hade nästan samma egenskaper som professionella mät/test utrustningar.

När du kollar dina konverteringar så har du nog med metadata och inte enbart musikfilen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bill50x:

Jag har testat såväl EAC som dBpowerAMP och de ger i slutänden samma resultat. Har en del svåra brända skivor som dB inte klarade av. Dessa körde jag med EAC, en av ripparna tog hela dagen innan programmet konstaterade att det var klart. Resultatet var totalt olyssningsbart, det distade ngt fruktansvärt.
Eftersom EAC har (hade för några år sedan i alla fall) ett mycket krångligare gränssnitt/hantering om man ville få ut flac direkt, så valde jag dB. Jag har rippat typ 1500-2000 CD med dB utan några som helst problem (utom de tidigare nämnda brända cd-r) så jag håller fast vid detta. Händigt också att kunna konvertera till precis vad som helst, även hela batcher (typ omvandla all flac i en hel katalog till något annat).
Flac tar något mindre än hälften av en wav, detta spelar ingen roll med några hundra CD men för min del skulle lagring i wav betyda inköp av ytterligare typ 8 TB diskutrymme. Man kan lägga taggar i wav har jag sett, men det ingår inte i standarden. Det gör det däremot i flac. Och handlar man musik på tex Linnrecords så är det oftast flac som gäller, ända upp till 24-192.

/ B

Jo, jag förstår att du väljer FLAC om du har så mycket. Jag tvivlar dock på en till 8TB då jag har 300+ CD och dessa tar endast 200GB samanlagt i WAV.

Skrivet av mrqaffe:

Erfarenheten säger att EAC har bäst felkorrigering, Dbpoweramp har väl inte nått bra system alls mer än att verifiera rippen

Då har du inte konfigurerat dB speciellt, för det har den.

Citat:

det kan inte läsa skivan på olika sätt och analysera den för att verkligen försöka komma runt problemen

Här står lite om hur den felkorrigerar http://www.dbpoweramp.com/secure-ripper.htm.
Jag tar dock jämförelsen med EAC med en stor nya salt, då det känns ganska biased.

Citat:

man får däremot reda på att det är fel och det blir man inte gladare av. Däremot kan eac ta lång tid på sig för att läsa en skadad skiva 20-30 timmar är inte orimligt om man har en plextor så att det kan jobba med alla trick, även plextools är rätt duktigt på att rippa, tyvärr finns det inga nya riktiga plextorprylar längre Deras optiska enheter hade nästan samma egenskaper som professionella mät/test utrustningar.

Jo, det är synd att de blivit smått utrotatade.

Citat:

När du kollar dina konverteringar så har du nog med metadata och inte enbart musikfilen.

Det gör jag, men jag blir ändå ställd att inte de senare resultaten stämmer då okompatibel meta mellan formaten bör vara borta. Men som sagt, jag har OCD.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Erfarenheten säger att EAC har bäst felkorrigering, Dbpoweramp har väl inte nått bra system alls mer än att verifiera rippen, det kan inte läsa skivan på olika sätt och analysera den för att verkligen försöka komma runt problemen, man får däremot reda på att det är fel och det blir man inte gladare av. Däremot kan eac ta lång tid på sig för att läsa en skadad skiva 20-30 timmar är inte orimligt om man har en plextor så att det kan jobba med alla trick, även plextools är rätt duktigt på att rippa, tyvärr finns det inga nya riktiga plextorprylar längre
Deras optiska enheter hade nästan samma egenskaper som professionella mät/test utrustningar.

När du kollar dina konverteringar så har du nog med metadata och inte enbart musikfilen.

I ärligheten namn har dbpoweramp en mängd avancerade inställningar och det kan möjligen vara lika bra som EAC, men eftersom det kostar blir det ändå inte lika bra. Min erfarenhet är iaf bättre med EAC på skadade eller feltillverkade skivor.

Jag har flera Plextor 755A kvar och den tillsammans med 760A var ju den sista riktigt avancerade läsaren som konsumenten kunde köpa. Oerhört kraftfull med Plextools alla analysmöjligheter av skivans olika parametrar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

Ok? Jag testade aldrig alla lossless formaten, drog alla över en kam lite. Skall testa igen senare idag.

EDIT:
Testade snabbt lite konverteringar och kan konstatera att även när det gäller FLAC så ändras filerna med konverteringarna.
test.wav->test.flac->
test.wav->test.flac->
test.wav->test.flac
Samtliga FLAC får olika checksum och samtliga WAV får olika checksum.

Du måste ha stora problem med din dator eller så har du förstört dina waves med metadata:

embla:test beh$ flac 01\ -\ Pull\ Me\ Under.wav flac 1.3.0, Copyright (C) 2000-2009, 2011-2013 Josh Coalson & Xiph.Org Foundation flac comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY. This is free software, and you are welcome to redistribute it under certain conditions. Type `flac' for details. 01 - Pull Me Under.wav: wrote 62973492 bytes, ratio=0.723 embla:test beh$ flac -d -o 01\ -\ Pull\ Me\ Under.FLAC.wav 01\ -\ Pull\ Me\ Under.flac flac 1.3.0, Copyright (C) 2000-2009, 2011-2013 Josh Coalson & Xiph.Org Foundation flac comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY. This is free software, and you are welcome to redistribute it under certain conditions. Type `flac' for details. 01 - Pull Me Under.flac: done embla:test beh$ diff 01\ -\ Pull\ Me\ Under.wav 01\ -\ Pull\ Me\ Under.FLAC.wav embla:test beh$ openssl sha1 *.wav SHA1(01 - Pull Me Under.FLAC.wav)= 69fcdbe440a30284eaff9adcb287aae2409da29a SHA1(01 - Pull Me Under.wav)= 69fcdbe440a30284eaff9adcb287aae2409da29a

Skrivet av Teh Daniel:

Jag vet att det skall vara "lossless", jag sitter inte och avråder folk att använda det. Personligen väljer jag WAV då jag vill vara säker då någon sorts data ändras när du konverterar. Har koverterat fram och tillbaka gång på gång mellan WAV och lossless i test och fått olika checksum varje gång.
Men i alla fall, alla har inte OCD som jag och det skall ju vara just lossless när du använder t.ex. FLAC eller ALAC så jag har inga planer på att diktera hur andra skall göra, bara ge dem alternativ.

Har tusentals WAV filer, alla med metadata. Vart vill du komma?
Av anledningen jag gav ovan väljer jag WAV över FLAC då storleken på filerna inte är speciellt stora ändå.

WAV är inte ett containterformat och skal därför inte användas för att lagra olika typer data (läs: text och PCM). När du skapar WAV med metadata så ökar riskerna för att något program som trots att det fungerar helt enligt standarden inte kommer att ge bit perfekt output.

Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker trotts allt inte att man ska använda något annat format än flac, det finns möjlighet att använda drm i alac och det är framtaget av ett oerhört låst företag.
Jag tycker inte heller om monkeyaudio, flac finns och det är bra och fritt på riktigt, använd det.
Flac har varit fritt från början och har bäst stöd på olika plattformar.

Visst, men du tycker. Det är en subjektiv åsikt. ALAC är lika open source som FLAC.

Skrivet av Teh Daniel:

Det gör jag, men jag blir ändå ställd att inte de senare resultaten stämmer då okompatibel meta mellan formaten bör vara borta. Men som sagt, jag har OCD.

Intressant att du som lider av OCD inte blir galen av att din ljudutrutning inte klarar av att koda och dekoda flac lossless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

Testade snabbt lite konverteringar och kan konstatera att även när det gäller FLAC så ändras filerna med konverteringarna.
test.wav->test.flac->
test.wav->test.flac->
test.wav->test.flac
Samtliga FLAC får olika checksum och samtliga WAV får olika checksum.

Jag pratade flac hela tiden. Gjorde samma test nu igen och alla flacarna har samma hash och alla wavarna har samma hash. Du har defintivt med taggar eller annat krafs i din konvertering. Rensa filerna på taggar och gör om testet. Jag får konsekvent identiska filer med FlacTester och Foobar.

Permalänk
Medlem

Kör med EZ CD Audio Converter hette förut Easy CD-DA Extractor.
Är väl mest vanesak kört med det säkert 10år

Tycker det fungerar väldigt bra iaf.
Har 3 olika databaser att hämta info ifrån GD3, MusicBrainz och FreeDB.

Permalänk
Medlem

Jag använder DBPoweramp, tycker att den gör ett bra jobb. Tycker framförallt om programmets interface nu när jag lärt mig det.
EAC fungerar lika väl det, men jag tycker det var lite knöligare att få det att fungera som jag ville.

Kan också rekomendera att kovertera till FLAC, fungerar ypperligt, men WAV fungerar också - beror p åvilken slutanvändning du vill åt.

Själv brukar jag rippa till wav för arkivering (med meta data och bild) sedan konverterar jag till FLAC för lyssning hemma samt på min DAP, och till MP3:or för slö lyssning och till mobilerna i hemmet.

Det viktigaste är att du tar ett lossless format som du har stöd för med dina prylar - allt annat är mest tycke och smak som man efter erfarenhet får bestämma sig för vad man gillar mest

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beh:

Du måste ha stora problem med din dator eller så har du förstört dina waves med metadata:

Skrivet av guermantes:

Rensa filerna på taggar och gör om testet. Jag får konsekvent identiska filer med FlacTester och Foobar.

Ni har rätt. Det är nåt med taggarna som skapar förändringarna. Testade att strippa taggarna och då matchar filerna perfekt.

Citat:

WAV är inte ett containterformat och skal därför inte användas för att lagra olika typer data (läs: text och PCM). När du skapar WAV med metadata så ökar riskerna för att något program som trots att det fungerar helt enligt standarden inte kommer att ge bit perfekt output.

Det är Microsoft själva som lagt till funktionen att ha metadata i WAV-filer så jag tror knappast att det skulle skapa problem.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

Ni har rätt. Det är nåt med taggarna som skapar förändringarna. Testade att strippa taggarna och då matchar filerna perfekt.

Bra, var rädd att du hade problem med RAM eller liknande en stund.

Skrivet av Teh Daniel:

Det är Microsoft själva som lagt till funktionen att ha metadata i WAV-filer så jag tror knappast att det skulle skapa problem.

Microsoft har lagt till funktionen, men det är inte en klart definierad standard som Flac, utan en "defacto standard" där en aktör utvidgat en befintligt filformat för att passa sina behov. Wikipedias artikel om ämnet har mer information.

Det jag sa tidigare stämmer inte riktigt: WAV är ett kontainerformat, eftersom man kan lagra olika typer av information i blocken. Men en standard för metadata och stöd för större än 2/4GB filer är inte med i ursprungsversionerna av formatet.

Bland de fördelar som Flac har gentemot Wav är bättre och enhetligt system för metadata, stöd för fler kanaler, inbygd checksum av ljuddata, gain information etc. Dock är det ju en smal sak att konvertera till Flac (eller tillbaka) om man önskar det.

Vad som är säkert är att om de inte låter lika, så är det fel på antingen avspelningsprogrammet eller hårdvaran.