Rippa CD-skiva utan ljudkvalitetsförlust

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

Jo, jag förstår att du väljer FLAC om du har så mycket. Jag tvivlar dock på en till 8TB då jag har 300+ CD och dessa tar endast 200GB samanlagt i WAV.

Min databas LMS (Logitech Media Server) rapporterar ca 22.000 album. Men jag är lite osäker på vilken definition LMS har på vad ett album är. Min backup-disklåda har 5x2TB (konf som en disk) vilket i praktiken innebär ca 9TB tillgängligt. Av dessa är en knapp TB ledigt samt ytterligare en halv TB annat än musik. Med WAV skulle jag behöva ha minst 8 TB till. Min musik består till 93 % flac, resten mp3 i lite olika grader av bitrate.

Jag har också en del flac i högre bitrate, tex 24/96 och 24/192, och dessa tar ju långt större plats än WAV 16/44. Men dessa flac är totalt inte så många att det gör någon större skillnad.

/ B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bill50x:

Min databas LMS (Logitech Media Server) rapporterar ca 22.000 album. Men jag är lite osäker på vilken definition LMS har på vad ett album är. Min backup-disklåda har 5x2TB (konf som en disk) vilket i praktiken innebär ca 9TB tillgängligt. Av dessa är en knapp TB ledigt samt ytterligare en halv TB annat än musik. Med WAV skulle jag behöva ha minst 8 TB till. Min musik består till 93 % flac, resten mp3 i lite olika grader av bitrate.

Jag har också en del flac i högre bitrate, tex 24/96 och 24/192, och dessa tar ju långt större plats än WAV 16/44. Men dessa flac är totalt inte så många att det gör någon större skillnad.

/ B

Ursäkta, jag läste det som att du hade 1500-2000 skivor, men nu såg jag att det var skivorna du rippat med dB och inte hela samlingen. Har du 22 tusen skivor så förstår jag att det tar flera TB.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

Nu föredrar jag benämningen "album" eller "fonogram" eftersom jag inte har de 20 tusen albumen som fysiska skivor

Men nu håller jag på och bantar samlingen, det är helt enkelt för mycket att hålla reda på. Tanken är att jag kommer ha all musik som jag vanligen lyssnar på liggandes på en 4TB-disk i en HTPC som står vid stereon. Resten hamnar i någon gammal server som bara startas när jag behöver komma åt albumen.

Fl'åt, nu är jag lite OT.

Tycker dock fortfarande att dB är det bästa verktyget att rippa skivor om man nu inte skaffar någon mer avancerad apparat där man kan ladda typ 25-50 skivor och låter den tugga på medan man själv gör annat. Men rippar sina skivor gör man väl oftast bara en gång så det brukar inte vara ekonomisk vettigt att investera i dylika apparater.

/ B

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade ett mycket märkligt problem dag. Skulle rippa en Deutsche Grammophon. EAC rapporterade samtliga spår som med felaktig CRC mot central databas (accurip). Testade i dBpoweramp som rapporterade samtliga rätt (utom 3 skadade, problemspår även för EAC). Samma läsare såklart. CRC helt olika.

Nu var det ett tag sedan jag rippade så mycket som nu, men kan inte minnas att detta hänt tidigare. Vad kan ha hänt? Skiva från 2003, kopieringsskydd som ställde till det?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MultiMan:

Jag hade ett mycket märkligt problem dag. Skulle rippa en Deutsche Grammophon. EAC rapporterade samtliga spår som med felaktig CRC mot central databas (accurip). Testade i dBpoweramp som rapporterade samtliga rätt (utom 3 skadade, problemspår även för EAC). Samma läsare såklart. CRC helt olika.

Nu var det ett tag sedan jag rippade så mycket som nu, men kan inte minnas att detta hänt tidigare. Vad kan ha hänt? Skiva från 2003, kopieringsskydd som ställde till det?

Skivor med kopieringsskydd följer inte redbook och får alltså inte ha cd audio loggan på sig.

Philips brukade jaga skivbolag som bröt mot det och DG är väl så pass seriösa att de borde följa reglerna så kolla om den finns.
Det kan ju vara så att resultatet i databasen inte stämmer också om det är få skivor som "mätts"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Skivor med kopieringsskydd följer inte redbook och får alltså inte ha cd audio loggan på sig.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c5/CD-A...

Philips brukade jaga skivbolag som bröt mot det och DG är väl så pass seriösa att de borde följa reglerna så kolla om den finns.
Det kan ju vara så att resultatet i databasen inte stämmer också om det är få skivor som "mätts"

Rätt, men skivan har CD-loggan ser jag nu. Det märkliga är också att båda programmen har många andra inrapporterade skivor att mäta mot (20 reps 40 om jag minns rätt), ändå denna diskrepans.

Edit: Fin logga förresten, blir fuktig i ögat över alla minnen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MultiMan:

Rätt, men skivan har CD-loggan ser jag nu. Det märkliga är också att båda programmen har många andra inrapporterade skivor att mäta mot (20 reps 40 om jag minns rätt), ändå denna diskrepans.

Edit: Fin logga förresten, blir fuktig i ögat över alla minnen.

Om du rippar med EAC så talar ju programmet om var i tiden det är problem, är det hörbara problem ?
har du hållit upp skivan mot en ljuskälla och kollat om det är många hål i det reflekterande metallskiktet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du rippar med EAC så talar ju programmet om var i tiden det är problem, är det hörbara problem ?
har du hållit upp skivan mot en ljuskälla och kollat om det är många hål i det reflekterande metallskiktet ?

Hål i metallskiktet, om du menar pinholes var mest ett problem i CDns barndom, iaf i min erfarenhet. Sputteringen verkar har förbättrats avsevärt. Så nej, inga hål. CD med skador på ovansidan som skadat alu-skitet av den anledningen kastar jag (om den inte är extremt sällsynt, då lackar jag över med akryllack och lever med det).

Denna skiva är rejält repad (begagnatköp), men bara på spelsidan. Tre spår är inte ok oavsett antal omläsningar (samma spår krånglar på samma ställe i båda program), men resten utan läsproblem borde bli samma CRC så något är skumt. Inte lyssnat vid tiden EAC anger.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju prova att slipa/vaxa den om det är hörbara problem med rippen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Vill tillägga i denna tråden då jag testat lite mer och nu vet varför filerna får olika checksum om man inte raderar all meta när man konverterar i dBpoweramp.
Den lägger nämligen till en tag som säger hur många gånger filen har konverterats.
Fil1: CD (Lossless) >> CD (Lossless) [wav]
Fil2: CD (Lossless) >> CD (Lossless) [wav] >> Perfect (Lossless) [flac] >> CD (Lossless) [wav]

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT