Permalänk
Medlem

Hittills verkar den enda nackdelen med Bitcoins som världsvaluta vara deflationen, åtminstone om man ska gå på de 12+ sidor där alla fortsätter tjata om det. Om då Bitcoins källkod ändrades och mining fortsatte fungera, alltså att inflation infördes i lagom nivå, skulle ni då anse den vara en potentiell utmanare till "vanlig" valuta?

Permalänk

Varför vill ni betala, skicka pengar anonymt?

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Marcusk:

Hittills verkar den enda nackdelen med Bitcoins som världsvaluta vara deflationen, åtminstone om man ska gå på de 12+ sidor där alla fortsätter tjata om det. Om då Bitcoins källkod ändrades och mining fortsatte fungera, alltså att inflation infördes i lagom nivå, skulle ni då anse den vara en potentiell utmanare till "vanlig" valuta?

tl dr
Deflation krävs för att miners ska vilja mina myntet. En kryptovaluta med inflation systematiskt kommer ha minskande attraktionskraft över tid för miners.
Det löser inte problemet att man gör antagandet att den penningpolitik som kommer med systemet är den bästa i alla situationer samt att fri marknad ska se till att allt fungerar.

Resonemang
Deflationen är ett av problemen, ett annat är att man genom att inte ha centralbanker menar att den penningpolitik som kommer med systemet är den bästa i alla situationer samt att fri marknad ska se till att allt fungerar. Resonerar mer kring det i posten innan din.

Men låt säga att vi har en inflatorisk kryptovaluta, eller en kryptovaluta med noll inflation/deflation. Först är frågan hur denna ska växa sig tillräckligt stark i början. Vilket system vill man mina i? Det som har inbyggd värdestegring eller det som inte har det?

Men vi struntar i detta och går vidare i diskussionen och säger att det bara finns ett system att mina i. För att det ska vara någon vits så behöver de pengar man lägger ner i utrustning och energi motsvara vad man får ut i belöning. Säg att det finns 100 enheter beräkningskraft(GHash) i systemet, belöningen per omgång är 100 mynt, vilket i medel blir 1 mynt/GHash. Säg nu att någon funderar på att investera i utrustning motsvarande 1 GHash. I slutändan medför detta att medelbelöningen blir under 1 mynt/GHash. Med deflation i systemet så kan man motivera investeringen eftersom varje mynt med tid blir mer värt. Med inflation i systemet så kommer det snarare leda till att det inte är värt att investera.
Säger vi oss att man i systemet ser till att medelbelöningen är 1 mynt/GHash så får man massiv inflation i början tills allt har stabiliserat sig, vilket inte motiverar folk att börja mina detta mynt.

En invändning till det ovan är att det finns inflatoriska mynt och att folk minar dessa. Skillnaden är att dessa mynt är kopplade till Bitcoin, som i sig är deflatoriskt och gör att de andra mynten också blir deflatoriska även om systemets uppbyggnad i grund och botten är inflatorisk.

Kontentan av detta är att jag inte kan se något som gör att folk skulle tänka sig mina ett inflatoriskt mynt.

Skrivet av c_m_burns:

Varför vill ni betala, skicka pengar anonymt?

Ett urval av anledningar:
Jag kanske inte tycker att andra behöver intressera sig för vad jag lägger mina pengar på?
Jag kanske inte vill att en arbetsgivare avstår från att anställa mig för att de tycker jag har betalt för många sjukvårdsbesök?
Jag kanske inte vill att företag säljer uppgifter om vad jag köper till ett annat företag i marknadsföringssyfte?
Jag kanske vill kunna handla gödsel utan att polisen knackar på och undrar om jag är terrorist?
Jag kanske vill köpa vapen/droger utan att bli spårad?

Det finns flera vitt skilda anledningar till varför man inte vill vara spårbar när man betalar, alla är inte för att man vill göra olagligheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av c_m_burns:

Varför vill ni betala, skicka pengar anonymt?

Slippa Fiatpengar som genom historien alltid tillslut kraschat?

Permalänk
Medlem

Citigroup Strategic Advisor: Reflections on Bitcoin

Eftersom att min andra tråd blev låst p.g.a. "Inget diskussionsunderlag."(?!) postar jag länken här istället:

http://blog.irvingwb.com/blog/2014/02/reflections-on-bitcoin....

Citat:
  • The cryptographic advances and technologies underlying Bitcoin will likely play a major role in the development of the Internet of Money, that is, an Internet era, digital money ecosystem. But, as is the case with all complex platforms, its architecture, protocols and governance will have to evolve. It remains to be seen whether the resulting platform will still be called Bitcoin or something else will have taken its place.

  • For the foreseeable future, the bulk of the money flowing through such a digital money ecosystem will continue to be based on existing currencies. Digital currencies may play important niche roles. It’s not clear at this point whether Bitcoin itself will be one of the surviving digital currencies.

  • Given the central role played by money in all aspects of the economy, society and our personal lives, governments will continue to regulate its use, whether based on existing or new digital currencies.

Irving Wladawsky-Berger, som skrivit artikeln, är en fysiker och teknolog och har tidigare jobbat hos IBM i 37 år.

Permalänk
Medlem

Många som säger att det är slöseri med "mining" och jag kan förstå deras tankegång. Man får inte glömma det mest grundläggande i vår ekonomi. "Kostnanden för att tillverka något sätter priset".

Bitcoin (kryptovalutor) har större problem än deflation som det pratas mycket om här. Hårdvaran som tillverkas för mining är löjlig dyr och det finns ett gap mellan tillverkningskostnaden och priset som sätts på dessa produkter. Stockholmsbaserade KncMiner har tjänat kolossala summor pengar på detta och skrattar nog högst när de går till banken. Sedan ska vi inte glömma alla länder som är väldigt skeptiska till detta. Förbud och reglering har vi sätt massor av exempel på.

Jag har svårt att se Bitcoin försvinna helt, kulturen är redan här och det är många som är väldigt intresserade. Men att det ska bli något valuta som tar över världen är jag ytterst tveksam till. Den dagen ett land väljer att gå helt över till en kryptovaluta har ni min uppmärksamhet. Tills dess är det Silkroad m.fl som kommer dra nytta av detta system.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem

Alla fiat valutor kommer gå under totalt och alla banker som förut tjänat pengar på Er kommer gå bankrutt! Haha, fan va härligt!
Leve Bitcoin.... Jag har redan börjat köpa och handla för mina, går hur bra somhelst. HAHAHA. Naysayers lol.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Hittills verkar den enda nackdelen med Bitcoins som världsvaluta vara deflationen, åtminstone om man ska gå på de 12+ sidor där alla fortsätter tjata om det. Om då Bitcoins källkod ändrades och mining fortsatte fungera, alltså att inflation infördes i lagom nivå, skulle ni då anse den vara en potentiell utmanare till "vanlig" valuta?

Apanx svarade rätt bra på det här redan, men jag vill ännu tillägga att det största problemet inte är just deflationen (det finns extremfall där man även kan argumentera för att en kort period av deflation kan vara bra), utan att det inte finns någon kontroll över valutan. Modern penningpolitik går ju i långt ut på att dra ner på marknadens svängningar, och hålla saker stabila. Med en valuta som istället följer marknaden blir dalarna djupare och toppar högre, vilket skapar stora problem. Visst, det är möjligt att någon kommer på ett sätt att analysera ekonomin automatiskt så att detta följer med alla olika svängningar och anpassar valutan därefter, men det känns väldigt otroligt i dagens läge. Dessutom är ju hela världen som område allt för stort för en valuta (se Optimum Currency Area Theory).

Skrivet av Marcusk:

Slippa Fiatpengar som genom historien alltid tillslut kraschat?

När har en stabil, modern stats "fiatvaluta" senast kraschat?

Ja, det vore möjligt att t.ex. svenska riksbanken bestämmer sig för att göra en motsvarighet till Bitcoin, men som kontrolleras av riksbanken. So what? Jag tror inte att någon här har påstått att det inte finns saker att lära sig av Bitcoin när det gäller överföringar, transaktioner och elektroniska kontrakt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Väldigt grovt.
För att transaktioner ska flyta i systemet krävs beräkningarna. För att folk ska ha incitament att göra beräkningar delar systemet ut en belöning som någon miner "vinner".

Bitcoins idag är främst ett spekulationsinstrument, men som även kan användas för penningöverföring. Att det har värde beror dels på att en del anser att värdet på Bitcoins kommer att stiga, och dels på att du har folk som vill köpa droger och andra olagligheter och "måste" handla dessa med Bitcoins.
Sedan att företag som Bitpay finns bygger mer på att det går att bygga lönsamma affärsmodeller kring att använda Bitcoin för penningöverföring. Dels genom att du tar lägre avgifter visavi kortföretagen av försäljarna och dels genom att din växlingskurs är sämre än de större marknadernas, vilket gör att köparna tar en del av kostnaden istället för säljaren. Sedan mister man som köpare även möjligheten att göra chargebacks. Vilket är en del av anledningen till att kortföretag tar de kostnader som de gör.

Säljaren får i slutändan betalt i SEK, USD, EUR eller dylikt, och behöver inte själv hantera Bitcoins, men kan erbjuda detta som en betalningsmöjlighet. Vid returer brukar det också stå att man inte får det antal Bitcoins man betalat, utan Bitcoins motsvarande de SEK, USD, EUR man betalat, vilket eliminerar risken med Bitcoins värdesvängningar. Säljaren kan också skjuta över en del av kostanderna för penningöverföringen till köparna, och slipper chargebacks. Så där har du en del incitament för att erbjuda Bitcoin-betalning.

Tack för din beskrivning, men jag förstår fortfarande en del utav det.

Det känns ju lite som vi "själva skapar" bitcoinsen. Vi får en belöning när vi utför en beräkning, men vem betalar ut den? Om du förstår vad jag menar :/
Det känns ju som att vi sitter och skapar en lite digital siffra, låt säga 100 BTC, som någon sedan vill betala "riktiga" pengar för i hopp om att det stiger i värde. Visst, vi kan växla in våra BTC hos företag på nätet, men vad gör dom i sin tur med dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Tack för din beskrivning, men jag förstår fortfarande en del utav det.

Det känns ju lite som vi "själva skapar" bitcoinsen. Vi får en belöning när vi utför en beräkning, men vem betalar ut den? Om du förstår vad jag menar :/
Det känns ju som att vi sitter och skapar en lite digital siffra, låt säga 100 BTC, som någon sedan vill betala "riktiga" pengar för i hopp om att det stiger i värde. Visst, vi kan växla in våra BTC hos företag på nätet, men vad gör dom i sin tur med dom?

När en 'miner' hittar lösningen (kallad nonce) till det nuvarande problemet bifogar han sin adress tillsammans med lösningen och meddelar resten av nätverket. Nätverket tillåter då honom att ge sig själv nuvarande belöning (25BTC för tillfället) och avgifter. Lösningen är helt slumpmässig och den som sitter på mest beräkningskraft har störst chans att hitta lösningen.

Värdet per BTC är helt och hållet baserat på tillgång och efterfrågan.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Det känns ju lite som vi "själva skapar" bitcoinsen. Vi får en belöning när vi utför en beräkning, men vem betalar ut den? Om du förstår vad jag menar :/

Din känsla är alldeles rätt, du skapar Bitcoins själv. Det är ingen människa som betalar ut Bitcoins. Att kunna skapa något känns väl skönt, va?

Skrivet av biorrith:

Det känns ju som att vi sitter och skapar en lite digital siffra, låt säga 100 BTC, som någon sedan vill betala "riktiga" pengar för i hopp om att det stiger i värde. Visst, vi kan växla in våra BTC hos företag på nätet, men vad gör dom i sin tur med dom?

Det finns inga pengar som är "riktiga" pengar. Det handlar om att ha fungerande system samt vem/vilka är det som har kontroll över systemen är det som räknas.

Vad gör företag med sina BTCs?
I förenklad form
De ligger där en stund, flyttas över till någon annans plånbok, återigen ligger de där en stund, flyttas över till någon annans plånbok och så någon gång flyttas över till företagets plånbok.

Vad gör företag med sina USD? Siffrorna ligger hos företagets bankkonto en stund, flyttas över till någon annans bankkonto, återigen ligger de där en stund, flyttas över till någon annans bankkonto och så någon gång flyttas över till företagets bankkonto.

En ännu förenklad och kanske rolig form för USD
Siffrorna ligger hos någon bank, flyttas över till samma eller någon annan bank, återigen ligger de där en stund, flyttas över till samma eller någon annan bank och så någon gång flyttas över till samma eller någon annan bank.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

När en 'miner' hittar lösningen (kallad nonce) till det nuvarande problemet bifogar han sin adress tillsammans med lösningen och meddelar resten av nätverket. Nätverket tillåter då honom att ge sig själv nuvarande belöning (25BTC för tillfället) och avgifter. Lösningen är helt slumpmässig och den som sitter på mest beräkningskraft har störst chans att hitta lösningen.

Värdet per BTC är helt och hållet baserat på tillgång och efterfrågan.

Men den enda egentliga anledningen till efterfrågan på BTC är väl hoppet om att dom ökar i värde? Typ som en aktie eller en fond....

Permalänk
Skrivet av c_m_burns:

Varför vill ni betala, skicka pengar anonymt?

Att kunna betala och skicka pengar anonymt är bara en del av det hela. Kolla också min förenklad och rolig form av USD. Det är den delen man vill förändra.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av phuonganh:

Det finns inga pengar som är "riktiga" pengar. Det handlar om att ha fungerande system samt vem/vilka är det som har kontroll över systemen är det som räknas.

En fundamental skillnad mellan systemen är vilken syn man har på vad pengar ska vara för något.
Har man uppfattningen att pengar ska främst fungera som mellansteg för att underlätta byte av tillgångar så är det önskvärt att det inte ska finnas incitament för att bara lägga pengar på hög.
Har man dock uppfattningen att pengar i sig har värde, då är det önskvärt att det ska finns incitament för att bara lägga pengar på hög. Vilket också minskar incitamenten för att lägga pengar på tillgångar, investeringar och liknande.

För att få en kryptovaluta att fungera krävs det i att man har synen att pengarna i sig har värde, för annars kommer du inte attrahera miners, och då har du inget fungerande system.

Skrivet av phuonganh:

Vad gör företag med sina BTCs?

Är man ett företag som möjligör BTC-betalning till andra företag så växlar de antagligen ut sina BTC ganska snabbt, eller när de inte går med förlust, för att fortsätta kunna betala ut USD till säljaren som anslutit sig. Det blir svårt att hela tiden betala ut USD till säljarna och samtidigt behåller/använder de BTC man tar in. Köparen av dessa BTC är antagligen en spekulant, eller någon som måste ha BTC för att kunna köpa saker som inte går att köpa smidigt med USD.
Hur du än gör så måste ha USD för att betala skatt i USA, så det är få företag idag där kedjan inte på något sätt "slutar" i försäljning till en spekulant eller desperat köpare.

Skrivet av biorrith:

Men den enda egentliga anledningen till efterfrågan på BTC är väl hoppet om att dom ökar i värde? Typ som en aktie eller en fond....

Efterfrågan av USD baseras på att man i USA i princip måste betala sina skatter till USA med USD och att USA har möjlighet att driva in dessa skatter av sin befolkning.

Efterfrågan av BTC baseras dels på att spekulanter ser möjlighet att tjäna pengar på växlingskursens förändringar, och dels på att droger och andra olagligheter kan handlas med BTC med lägre risk visavi USD.

Permalänk
Skrivet av Apanx:

Problemet är väl främst att det inte går att reglera penningmängden i förhållande till hur den ekonomiska situationen ser ut.
De som förespråkar att Bitcoin-systemet ska utgöra grunden för världsekonomin menar att detta är bra och att centralbanker bara är ondska, gynnar de rika och liknande samt att en förutbestämd penningpolitik kommer att vara bäst i alla situationer för att den fria marknaden kommer lösa alla problem.
Hur det ska gå till behöver inte förklaras, för så är det, eftersom Bitcoins är nytt och de "föråldrade" ekonomiska teorierna kan inte tillämpas på Bitcoins och de som inte håller med lider av Stockholmssyndrom, är dumma och hjärntvättade och klarar inte av att se innovationer.

Vi kan hålla med om att vi inte vet vart det bär åt.

Den delen du beskrev kan tillägnas flera som är emot kryptovalutor. I denna och några andra trådar. Bland annat: Bitcoin är bara dumt. Det kommer aldrig att fungera. Bara de som handlar droger som uppskattar sånt. Pyramidspel. Tulpanmani. Påhittad valuta. Bara kriminella som gillar sånt.

Det är väl bara att acceptera att alla vi människor kan ha lika och olika åsikter om allt möjligt.

Citat:

Beskriver problemet mer i detalj nedan, men i grund och botten kan du inte tvinga på en uppgradering av systemet när det redan är igång, utan det är mer att man övertygar folk att gå över från system 1 till system 2.
Beskattning fungerar dels för att folk ser ett värde i vad skatten går till, men också genom att staten har möjlighet att bruka våld för att driva in denna.
Donationer i all ära, men det är betydligt lättare att få folk att satsa pengar om de får avkastning av detta.

Jag uttryckte mig lite otydligt men menade mer åt hållet där man tex. kör bägge systemen parallellt (mer nedan).

Beskattning inom en decc. kryptovaluta. Hur skall det gå till? Beskattning i min mening får en ny innebörd i form av att användarbasen skall ha intresse att finansiera de viktiga samhällsfunktionerna. Användarbasen är beroende av det. Dvs beroende av dagis, skola, vård etc. Möjligen kommer staten att ha mindre möjligheter till att bruka våld jämfört med idag.

Citat:

Det svåra här är att kryptovalutor i grund och botten behöver beräkningskraft för att transaktionerna ska flyta, verifieras och allt ska fungera. Beräkningskraft kostar energi och det är lättare att övertyga folk genom att erbjuda belöning för denna. Det finns exempel på mynt som försöker se till att beräkningarna gör något "vettigt", typ Primecoin, men det är inte det lättaste att göra detta.

Ja, detta var ett dåligt "kanske" eller önsketänkade från min sida.

Citat:

Avsaknad av möjligheter att reglera penningmängden i förhållande till hur den ekonomiska situationen ser ut gör det otroligt att något av systemen kommer att utgöra grunden till världsekonomin. Men låt säga att det är så, bara för att kunna fortsätta med diskussionen.

Skillnaden här är att utöver att bara byta betalningsmedel, så byter du även penningpolitik om systemen skiljer sig åt på det sättet.
Har du samma penningpolitik så är det ingen skillnad, det är som att byta sedlar och mynt.
Ändrar du saker i systemet så att du förändrar penningpolitiken drastiskt så kommer du behöva övertyga folk som missgynnas i det nya systemet att gå över.

Låt oss säga att deflation i Bitcoin-systemet gör att man vill byta till Bitcoin 2.0 som kommer med 0 deflation
Eftersom du inte kan ta folks pengar ifrån dem i en kryptovaluta så ska man få de att gå över frivilligt med något som uppfattas i stil med detta:

  • Tidigare kunde ni få riskfri vinst, det ska ni inte längre kunna, gå över till Bitcoin 2.0

Varför skulle man frivilligt vilja det?

Parallella system kan vara lösningen. Uppkomsten av Altcoins pekar på det. Samexistens är viktigt och det kan mycket väl vara den bästa styrkan/säkerhet mot kollaps. På detta vis kan det förmodligen inte bli ett "börja på ruta ett"-scenario när det sätts i rullning.

Beskrivningen i förra posten var också parallella system men utförandet kan bli för komplicerat för att kunna ta fram en bra lösning för "överflyttning" eller konvertering av kapitalet. Dvs utan att blanda in någon tredje part, det sker utan att vara en handel mellan gamla och nya mynt - men kan tänka mig (inser) att det kan vara riktigt svårt att få till.

Citat:

Sedan är också frågan hur du övertygar folk att tillhandahålla beräkningskraft i det nya systemet, när man i början inte kan använda de nya mynten till något.
Att Bitcoins attraherar folk idag har till stor del att göra med dess deflatoriska egenskaper ger möjlighet att tjäna pengar, eller att det går att handla vissa saker smidigare med dessa, som droger.

Hypotes i sin enkelhet: I det nya systemet kodas det så att det liknar (Bitcoin) deflation den första tiden, exempelvis tre år.
Efter den tiden tillämpas en inflationsmodell. Det bör trigga igång intresset för att sätta fart under de första åren.

Citat:

Alltså kommer detta nya system behöva erbjuda liknande saker för att göra det attraktivt för miners att flytta över. Alternativt har du pre-minat en hög mynt som ska fördelas rättvist baserat på hur mycket mynt folk redan har, men då är frågan hur du ska göra det när du inte kan tvinga av folk deras gamla mynt. Det skulle inte heller gå att göra en marknad av detta då om alla har "kommit överens" om att de gamla mynten inte ska gå att använda efter ett tag, så är frågan vem som skulle vilja köpa gamla mynt.

Pre-mining kommer att ha svårt med acceptans hos användarbasen när fler och fler är medvetna om kryptovalutor. Det var annat under de första åren när en liten skara kände till dem. Samma sak gäller för tex. "Googlecoin", "Amazoncoin", "Microsoftcoin" eller en "statscoin" eftersom man generellt hyser förakt för centralenheter när det kommer till kryptologi, anonymitet. Dessa enheter är ju annars nya "banker".

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Skrivet av Apanx:

En fundamental skillnad mellan systemen är vilken syn man har på vad pengar ska vara för något.
Har man uppfattningen att pengar ska främst fungera som mellansteg för att underlätta byte av tillgångar så är det önskvärt att det inte ska finnas incitament för att bara lägga pengar på hög.
Har man dock uppfattningen att pengar i sig har värde, då är det önskvärt att det ska finns incitament för att bara lägga pengar på hög. Vilket också minskar incitamenten för att lägga pengar på tillgångar, investeringar och liknande.

För att få en kryptovaluta att fungera krävs det i att man har synen att pengarna i sig har värde, för annars kommer du inte attrahera miners, och då har du inget fungerande system.

Delar inte den logiken riktigt. Eller så kan man säga så här att den typ av logiken är korrekt men verkligheten en annan.
Den komplicerade människan uppfattar och gör saker irrationellt.
Ju mer pengar man har kommer man garanterat att spendera mer (Inte alla men de flesta människor gör det). Man har ingen aning om skillnaden mellan mellansteg för byte eller värde. Dvs att det alltid innehåller bägge delar, att man både uppskattar byte med varandra samt värde samtidigt. Visst är det irrationellt?

Ja, vi kan ha lika/olika åsikter om detta. Det är ju det fina.

Citat:

Är man ett företag som möjligör BTC-betalning till andra företag så växlar de antagligen ut sina BTC ganska snabbt, eller när de inte går med förlust, för att fortsätta kunna betala ut USD till säljaren som anslutit sig. Det blir svårt att hela tiden betala ut USD till säljarna och samtidigt behåller/använder de BTC man tar in. Köparen av dessa BTC är antagligen en spekulant, eller någon som måste ha BTC för att kunna köpa saker som inte går att köpa smidigt med USD.
Hur du än gör så måste ha USD för att betala skatt i USA, så det är få företag idag där kedjan inte på något sätt "slutar" i försäljning till en spekulant eller desperat köpare.

Visst är det så angående BTC.
Försökte bara förklara vad som händer i det pseudo-tekniska, kanske inte var intressant och vad postaren frågade om.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

så här seriöst är bitcoins.

https://anders.io/the-troublesome-history-of-the-bitcoin-exch...

But hey, hobby är hobby

Permalänk
Inaktiv

En fråga bara, om den nu är billigare att förflytta osv. Betyder det att "folket" får mer pengar? För att det ska hända förlorar inte de personer som flyttar "riktiga" pengar sina jobb? Det finns för många frågetecken just nu för att jag som en vanlig "Svensson" ska investera

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kanske inte vill att en arbetsgivare avstår från att anställa mig för att de tycker jag har betalt för många sjukvårdsbesök?

Det ska inte kunna ske. Banken eller sjukhuset får inte ge ut sådan information. Om man upplever att banken läcker sådan information kontaktar man finansinspektionen och därefter får banken påföljder, oftast böter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razki:

så här seriöst är bitcoins.

https://anders.io/the-troublesome-history-of-the-bitcoin-exch...

But hey, hobby är hobby

Mt. Gox =/= Bitcoin. Artikeln handlar om hur oseriöst växelstället Mt. Gox är. Förstår inte varför folk fortfarande använde(r) dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196866:

En fråga bara, om den nu är billigare att förflytta osv. Betyder det att "folket" får mer pengar? För att det ska hända förlorar inte de personer som flyttar "riktiga" pengar sina jobb? Det finns för många frågetecken just nu för att jag som en vanlig "Svensson" ska investera

Ja, en av Bitcoins kvalitéer är att mellanhänder inte behövs. Och ja folk kommer förlora sina jobb om de inte anpassar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Mt. Gox =/= Bitcoin. Artikeln handlar om hur oseriöst växelstället Mt. Gox är. Förstår inte varför folk fortfarande använde(r) dem.

"Bitstamp in the same boat

Bitstamp, another bitcoin exchange, currently the largest one, has also shut down their withdrawals, due to the same issue. And, I’m sure there are other implementations out there suffering from the same issues. There are also some reports of repeated floods of “duplicate” transactions on the network, just to cause havoc, or see who’s vulnerable."

try1t, använder du fiat valutor i dagsläget eller har du allt ditt i bitcoins?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razki:

"Bitstamp in the same boat

Bitstamp, another bitcoin exchange, currently the largest one, has also shut down their withdrawals, due to the same issue. And, I’m sure there are other implementations out there suffering from the same issues. There are also some reports of repeated floods of “duplicate” transactions on the network, just to cause havoc, or see who’s vulnerable."

try1t, använder du fiat valutor i dagsläget eller har du allt ditt i bitcoins?

Till skillnad från Mt. Gox har Bitstamp nu aktiverat sina uttag igen. Lycka till med att argumentera för att Bitcoin inte är något utan Mt. Gox. Det enda du tänker på är BTC växelvärde. Bitcoin dör inte ut bara för att priset börjar svänga lite.

http://www.cryptocoinsnews.com/2014/02/10/mt-gox-blames-bitco...

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha ett Naysayerscoin. Det skulle bli världsstandard direkt.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Till skillnad från Mt. Gox har Bitstamp nu aktiverat sina uttag igen. Lycka till med att argumentera för att Bitcoin inte är något utan Mt. Gox. Det enda du tänker på är BTC växelvärde. Bitcoin dör inte ut bara för att priset börjar svänga lite.

http://www.cryptocoinsnews.com/2014/02/10/mt-gox-blames-bitco...

Kommer du ihåg den där gången Nordea stängde ner sina uttag för sina kunder? Inte jag heller.

Därför är och kommer bitcoins vara oseriöst om företag kan te sig så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razki:

Kommer du ihåg den där gången Nordea stängde ner sina uttag för sina kunder? Inte jag heller.

Därför är och kommer bitcoins vara oseriöst om företag kan te sig så här.

Skillnaden är att vårat monetära skuldsamhälle är uppbyggt på banker. Utan banker är värdet på vår valuta 0. Bitcoin är INTE uppbyggt på växelställen. Växelställen möjliggör ENDAST att folk kan byta mellan fiat och BTC. Dessutom är Bitcoin fortfarande i BETA. Desto tidigare dessa problem upptäcks desto bättre.

Det finns flera projekt planerade som gör växling mellan fiat och BTC P2P, direkt på protokollet.

Permalänk
Skrivet av Razki:

Kommer du ihåg den där gången Nordea stängde ner sina uttag för sina kunder? Inte jag heller.

Därför är och kommer bitcoins vara oseriöst om företag kan te sig så här.

Jag kommer ihåg flera tillfällen där bankomaten var avstängda. Kommer ihåg att jag svor lite tyst då.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon196866:

En fråga bara, om den nu är billigare att förflytta osv. Betyder det att "folket" får mer pengar? För att det ska hända förlorar inte de personer som flyttar "riktiga" pengar sina jobb? Det finns för många frågetecken just nu för att jag som en vanlig "Svensson" ska investera

Ja självklart är det så att då det inte längre finns behov för en marknad så förlorar alla de som jobbade inom den marknaden jobbet. Dvs, om alla skulle börja använda Bitcoins istället för dagens fiat valutor så skulle många inom banksektorn förlora jobben eftersom de tjänar pengar på bl.a. transaktioner.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Razki:

Kommer du ihåg den där gången Nordea stängde ner sina uttag för sina kunder? Inte jag heller.

Därför är och kommer bitcoins vara oseriöst om företag kan te sig så här.

Absolut, när jag kom ner till banken var det stängt och farbror polisen skyfflade iväg folk som ville komma åt sina besparingar, iof hade den banken blivit rånad, men poängen är att jag kom inte åt mina pengar precis exakt just då när jag ville, det var väl det du ville åt? Sen att bankomaten är "slut" eller avstängda händer ju i tid o otid och då har ändå våran svenska valuta hängt med x antal år, bitcoin är fortfarande väldigt nytt om man ska sätta det i ett perspektiv.

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av try1t:

Skillnaden är att vårat monetära skuldsamhälle är uppbyggt på banker. Utan banker är värdet på vår valuta 0. Bitcoin är INTE uppbyggt på växelställen. Växelställen möjliggör ENDAST att folk kan byta mellan fiat och BTC. Dessutom är Bitcoin fortfarande i BETA. Desto tidigare dessa problem upptäcks desto bättre.

Det finns flera projekt planerade som gör växling mellan fiat och BTC P2P, direkt på protokollet.

Anledningen till att pengar har värde är för att du i slutändan kan betala skatt med dem. Att banker finns beror på att det finns folk som behöver pengar för att göra sina investeringar i syfte att få mer pengar.
Anledningen till att BTC är värda något idag är för att du har spekulanter och desperata människor.

Skrivet av anon196866:

En fråga bara, om den nu är billigare att förflytta osv. Betyder det att "folket" får mer pengar? För att det ska hända förlorar inte de personer som flyttar "riktiga" pengar sina jobb? Det finns för många frågetecken just nu för att jag som en vanlig "Svensson" ska investera

Större delen av de Betala med Bitcoin-tjänster som finns flyttar över kostnaderna från säljarna till köparna, oftast genom sämre växelkurser jämfört med växlingsställena, samtidigt som man plockar bort saker som köparen får när med kort som till exempel chargebacks och förlängd försäkring. Att detta är attraktivt för säljarna är väl inte konstigt.

Skrivet av Trackmaster:

Det ska inte kunna ske. Banken eller sjukhuset får inte ge ut sådan information. Om man upplever att banken läcker sådan information kontaktar man finansinspektionen och därefter får banken påföljder, oftast böter.

Visst, argumentet var mer ett resonemang mot argumentet Om man vill betala anonymt, då pysslar man med olagligeter.

Skrivet av phuonganh:

Delar inte den logiken riktigt. Eller så kan man säga så här att den typ av logiken är korrekt men verkligheten en annan.
Den komplicerade människan uppfattar och gör saker irrationellt.
Ju mer pengar man har kommer man garanterat att spendera mer (Inte alla men de flesta människor gör det). Man har ingen aning om skillnaden mellan mellansteg för byte eller värde. Dvs att det alltid innehåller bägge delar, att man både uppskattar byte med varandra samt värde samtidigt. Visst är det irrationellt?

Ja, vi kan ha lika/olika åsikter om detta. Det är ju det fina.

Visst det blir en ganska abstrakt diskussion, däremot kan man väl säga så här. Det intressanta här kring att spendera mer om man har mer är väl snarare hur stor andel av ens tillgångar som man använder. Är jag miljonär och använder 10% av mina tillgångar/år så kommer jag fortfarande spendera mer än om jag är student med 100kkr och använder 90%. Om jag som student kommer på en innovation och behöver 200kkr startkapital så är det väl bra att miljonären känner att det finns mer incitament att göra denna investering än att bara lägga pengarna i en hög.

Det är väl inte irrationellt att man kan tycka att det finns ett värde i att byta saker med andra bara för att, samtidigt som man själv vill ha mer värde. Det är väl ett sätt att beskriva en högfrekvenstrader ;).
Sen är väl grejen att grunden för i princip all ekonomisk teori utgår från att människor vill få ut så mycket som möjligt av de pengar de lägger på saker och att man främst är intresserad av sig själv. Homo economicus
Sen kan man väl ha olika uppfattning om vad man värderar. Återgår vi till diskussionen kring vad man anser att pengar ska vara så är det kritiska här vilka grundantagaden man gör kring varför folk gör investeringar istället för att lägga pengar på hög.
Gör man antagandet att det finns folk som investerar för att det går att tjäna pengar på det, så kommer incitamenten för dessa att investera minska om pengar i sig kan öka i värde.
Gör man antagandet att möjligheten att tjäna pengar inte alls utgör en anledning till att folk investerar. Då spelar det ingen roll om pengar i sig kan öka i värde.

Skrivet av phuonganh:

Jag kommer ihåg flera tillfällen där bankomaten var avstängda. Kommer ihåg att jag svor lite tyst då.

Skrivet av AnteBellum:

Absolut, när jag kom ner till banken var det stängt och farbror polisen skyfflade iväg folk som ville komma åt sina besparingar, iof hade den banken blivit rånad, men poängen är att jag kom inte åt mina pengar precis exakt just då när jag ville, det var väl det du ville åt? Sen att bankomaten är "slut" eller avstängda händer ju i tid o otid och då har ändå våran svenska valuta hängt med x antal år, bitcoin är fortfarande väldigt nytt om man ska sätta det i ett perspektiv.

I exemplena ovan är det väl mer att de blev osmididgt att få ut pengarna från det stället, men man hade fortfarande kunnat om man verkligen var desperat.
Situationen här är snarare att banken skulle säga att alla era bankkonton hos oss är frysta och ni inte kan överföra pengar från dem på något sätt.
I praktiken skulle det innebära att alla kort från den banken slutar fungera, det går inte att få ut pengar ur någon bankomat och Internetbanken säger stick och brinn när man försöker betala räkningar. Om någon då erbjöd en en hög med kontanter motsvarande 60% av det ni hade i den banken så blir det svårt att säga nej om man behöver betala hyra och mat och inte har tillgångar hos andra banker.

Skulle något liknande hända med en bank idag så skulle vi få något liknande det som hände under 1930-talet. Spekulanter köpte andras bankkonton för mindre än vad som fanns i kontot. Säljare fick pengar de kunde använda och spekulanten hoppades på att banken skulle klara sig och kunna betala ut det som fanns på bankkontot.
MtGox, som fortfarande inte fått ordning på uttagen, har hamnat i en liknande situation där folk som verkligen behöver använda Bitcoins säljer till vilket pris som helst, medan spekulanter köper upp i hopp om att allt ska lösa sig och att värdet återgår till motsvarande andra växlingsställen.

Oavsett vad man tycker om Bitcoins så kan vi väl hålla med om att detta skadar förtroendet för Bitcoins.