Permalänk
Medlem

Hörselskydd

Inte helt säker på att detta blir rätt forumdel, men känns relaterat.

Jag funderar lite på hörselskydd i hantverks-branschen. Vad har ni som eventuellt jobbar med detta? Peltor är ju vanligt som tusan, men jag skulle själv helst föredra något med in-ear.

Vad finns för bra och billiga lösningar med aktiv brusreducering? Funkar det med ett par vanliga lurar i sån miljö, typ nåt sånt här eller såna här?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Det är ju hörlurar? Du skulle väl ha hörselskydd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Det är ju hörlurar? Du skulle väl ha hörselskydd?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men tanken är att de med aktiv brusreducering ska kunna fylla liknande funktion. Förutsatt att brusreduceringen är tillräcklig, vilket kanske är min mest grundläggande fråga egentligen.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Det finns ju hörselskydd med aux ingång. Såg de för några hundra på jula.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på vad för ljud du ska ta bort, själv körde jag med vanliga in-ear som kom med min samsung när jag proppade,mm. Det räcker längre än vad man tror. Duger dock inte när rörmokaren kapar sina rör. Så uppgraderade till en hjälmmonterad peltor.

Visa signatur

MODERKORT: ASUS Z87-A ATX CPU: Intel Core i7 4770K @4,3GHz Processorkylare: Noctua NH-D14 RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 2400MHz VENGEANCE PRO RÖD
PSU: Cooler Master Silent Pro 800W 80+ Gold Modulär Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 780 OC Chassi: Cooler Master Storm Trooper

Permalänk
Rekordmedlem

De med aktiv dämpning klarar av högre frekvenser dåligt, men det finns ju vanliga in ear hörlurar som dämpar omgivningen bra, speciellt om du skaffar formgjutna.
http://custom.ultimateears.com/sv-se/home#

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har en variant från peltor som du kan koppla in telfeonen + radio i med en adapter.
men de är till för jakt och är även relativt dyra att inhandla.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Peltor-lösningarna med aktiv brusreducering är som sagt ofta rätt dyra och on/over-ear. Och jag spånade lite i om det fanns billigare alternativ. Radio och bluetooth m.m. är för mig helt onödiga saker. Ett par avskalade hörselskydd med aktiv brusreducering är det jag vill ha (vilket i praktiken blir ett par vanliga hörlurar med aktiv brusreducering).

Skrivet av mrqaffe:

De med aktiv dämpning klarar av högre frekvenser dåligt, men det finns ju vanliga in ear hörlurar som dämpar omgivningen bra, speciellt om du skaffar formgjutna.
http://custom.ultimateears.com/sv-se/home#

Har sett lite av deras lösningar i mina sökningar. Verkar vara väldigt dyrt och begränsat då man inte kan handla dessa vart som helst?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av scienta:

Peltor-lösningarna med aktiv brusreducering är som sagt ofta rätt dyra och on/over-ear. Och jag spånade lite i om det fanns billigare alternativ. Radio och bluetooth m.m. är för mig helt onödiga saker. Ett par avskalade hörselskydd med aktiv brusreducering är det jag vill ha (vilket i praktiken blir ett par vanliga hörlurar med aktiv brusreducering).

Har sett lite av deras lösningar i mina sökningar. Verkar vara väldigt dyrt och begränsat då man inte kan handla dessa vart som helst?

Ja det är dyrt och finns i princip på 1-2 ställen, du besöker ett sjukhus och de gjuter av dina öron och sedan skickas avgjutningen till fabriken och de tillverkar lurarna efter dina öron.
Det finns biligare versioner också men du vill ha hörselskydd med drivers som kan agera hörlur?
http://www.earfoon.se/index.php?option=com_content&view=artic...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av Zekler 412R tillsammans med mobiltelefon och Spotify på jobbet. De är nog inte världsbäst men helt okej. Kostar straxt under 900kr tror jag.

Det är ju dock inte in-ear som du föredrar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det är dyrt och finns i princip på 1-2 ställen, du besöker ett sjukhus och de gjuter av dina öron och sedan skickas avgjutningen till fabriken och de tillverkar lurarna efter dina öron.
Det finns biligare versioner också men du vill ha hörselskydd med drivers som kan agera hörlur?
http://www.earfoon.se/index.php?option=com_content&view=artic...

Ja, hörlurs-delen går ju hand i hand med den aktiva brusreduceringen tänker jag. Mig spelar det egentligen ingen roll om jag kan lyssna på musik samtidigt, jag vill bara bevara hörseln.

Jag ska maila earfoon och be om ett prisförslag! För tillfället är jag inte beredd att lägga allt för mkt pengar på något dylikt då jag är osäker på om jag kommer jobba med bygg i framtiden, men söker delvis lite referenser.

Bl.a. därför jag är ute efter någon billigare lösning som eventuellt kan fungera. Ett par hörselproppar på classes för 39:- funkar såklart också i ett grundutförande, men vill ändå ha det där lite mer avancerade skyddet som aktiv brusreducering ger. Det blir mkt in och ut med propparna annars då man försöker höra vad andra säger.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Rekordmedlem

Men om du inte behöver ha det som hörlur varför ska du då envisas med aktiv bullerbekämpning ? Det finns ju hörselskydd som släpper igenom tal rätt bra, själv så föredrar jag att alltid ha hörselskydd på eftersom även vanliga enkla skydd ofta gör det lättare att höra tal om det är en lite bullrig miljö.
nått sånt här borde väl fungera i så fall
http://www.earfoon.se/index.php?option=com_content&view=artic...

Jag har testat aktiv bullerdämpning i verkstadsmiljö och det fungerar skapligt bra på låga frekvenser och regelbundna ljud, men diskanttransienter som slag mot metall klarar det inte av särskilt bra utan där är det mekanisk dämpning som gäller, har du nån aning om hur mycket dämpning du behöver ? Har ni gjort nån bullerkartläggning?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Peltor ws5 xp

http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefonitillbehor/blu...

(blåtand, radio, medhöring) 3,5k lätt värt annars har jag kört med ws alert (radio och medhörning) har 2 par har köpt dom för ca 1k på olika kampanjer, annars har peltor typ "jakt" lurar med bara medhörning om du "inte" vill ha radio

http://www.netonnet.se/art/telefon/radio--kommunikation/pelto...

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Inte helt säker på att detta blir rätt forumdel, men känns relaterat.

Jag funderar lite på hörselskydd i hantverks-branschen. Vad har ni som eventuellt jobbar med detta? Peltor är ju vanligt som tusan, men jag skulle själv helst föredra något med in-ear.

Vad finns för bra och billiga lösningar med aktiv brusreducering? Funkar det med ett par vanliga lurar i sån miljö, typ nåt sånt här eller såna här?

Jag förstår inte hur du har tänkt. Skaffa riktiga hörselskydd om du jobbar i bullriga miljöer. Det finns speciella varianter fast det är inte gratis. Vet inte direkt vilka butiker däremot kan ett alternativ vara att söka efter butiker som riktar sig mot yrkesfolk.

Hittade en site som kanske hjälper. heter earsaftey.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men om du inte behöver ha det som hörlur varför ska du då envisas med aktiv bullerbekämpning ? Det finns ju hörselskydd som släpper igenom tal rätt bra, själv så föredrar jag att alltid ha hörselskydd på eftersom även vanliga enkla skydd ofta gör det lättare att höra tal om det är en lite bullrig miljö.
nått sånt här borde väl fungera i så fall
http://www.earfoon.se/index.php?option=com_content&view=artic...

Jag har testat aktiv bullerdämpning i verkstadsmiljö och det fungerar skapligt bra på låga frekvenser och regelbundna ljud, men diskanttransienter som slag mot metall klarar det inte av särskilt bra utan där är det mekanisk dämpning som gäller, har du nån aning om hur mycket dämpning du behöver ? Har ni gjort nån bullerkartläggning?

Ok, kanske skulle ha beskrivit det jag vill uppnå ifrån början:

Jag är alltså ute efter en konstruktion som stänger ute/tar bort skadligt ljud ifrån hammar-slag och sågmaskiner, men som samtidigt tillåter mig att föra en konversation med andra, utan att behöva plocka av och på skydden allt för mycket. Och även om det inte blir smidigare så undrade jag lite över hur bra det skulle fungera i skyddande syfte med de rena hörlurs-lösningar jag länkade till i början. Om jag inte kan få smidigt, så vill jag ha något som är så effektivt som möjligt (om jag ändå måste trilskas med att ta av och på dem).

Just nu vistas jag i en stor hall där det finns 0 ljuddämpning och mycket öppna ytor, där vi är 10-20 pers som sågar med maskin, spikar och skruvar.

Spånar mest efter ideér som kan vara billigare än att köpa jättedyra special-lösningar, även om jag självklart känner till en del sådana och absolut kommer satsa på något dylikt om det blir aktuellt med längre tids vistelse i denna typ av miljö.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Aktiv brusreducering kommer funka totalt skit mot hammarslag och annat. Det du behöver är riktiga hörselskydd med ingång för hörlurar. Om du också absolut måste höra prat, köp sådana med "medhörning" aka mikrofoner som förstorar upp svaga ljud åt dig. Du kan absolut INTE ha hörlurar oavsett brusreducering som hörselskydd på jobbet!!! De funkar inte för den typen av ljud.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiga:

Jag använder mig av Zekler 412R tillsammans med mobiltelefon och Spotify på jobbet. De är nog inte världsbäst men helt okej. Kostar straxt under 900kr tror jag.

Det är ju dock inte in-ear som du föredrar.

Märket Zekler hade en del lösningar till ett helt ok pris. Gillade dessa.

Hur pass nöjd är du med dina? Vart köpte du dem? Hur är ljudkvalitén?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Aktiv brusreducering kommer funka totalt skit mot hammarslag och annat. Det du behöver är riktiga hörselskydd med ingång för hörlurar. Om du också absolut måste höra prat, köp sådana med "medhörning" aka mikrofoner som förstorar upp svaga ljud åt dig. Du kan absolut INTE ha hörlurar oavsett brusreducering som hörselskydd på jobbet!!! De funkar inte för den typen av ljud.

Kort och gott - nej, alltså.

Vad är skillnaden i medhörningar för musiker och industri/hantverk?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av scienta:

Ok, kanske skulle ha beskrivit det jag vill uppnå ifrån början:

Jag är alltså ute efter en konstruktion som stänger ute/tar bort skadligt ljud ifrån hammar-slag och sågmaskiner, men som samtidigt tillåter mig att föra en konversation med andra, utan att behöva plocka av och på skydden allt för mycket. Och även om det inte blir smidigare så undrade jag lite över hur bra det skulle fungera i skyddande syfte med de rena hörlurs-lösningar jag länkade till i början. Om jag inte kan få smidigt, så vill jag ha något som är så effektivt som möjligt (om jag ändå måste trilskas med att ta av och på dem).

Just nu vistas jag i en stor hall där det finns 0 ljuddämpning och mycket öppna ytor, där vi är 10-20 pers som sågar med maskin, spikar och skruvar.

Spånar mest efter ideér som kan vara billigare än att köpa jättedyra special-lösningar, även om jag självklart känner till en del sådana och absolut kommer satsa på något dylikt om det blir aktuellt med längre tids vistelse i denna typ av miljö.

Jag tror inte du behöver köpa något alls eftersom arbetsgivaren är skyldig att tillhandahålla personlig skyddsutrustning om det behövs.
Det regleras i AFS 2005:16 http://www.av.se/dokument/afs/afs2005_16.pdf
Det finns alltså lagkrav på bullermätningar och olika åtgärder och du borde ta upp det med ditt skyddsombud om ni inte får skyddsutrustning, det kan kanske även vara krav på att ni egentligen måste använda hörselskydd och i så fall åligger det arbetsgivaren att se tilll att alla gör det.

Det vanliga (enligt lagkrav) är ju att arbetsgivaren tillhandahåller all relevant skyddsutrustning eller delvis betalar mer avancerade skyddsutrustning om arbetstagaren hellre vill använda det, det kan även i vissa fall vara så att det behövs mer avancerade skydd av olika orsaker tex medicinska för att uppfylla lagkrav.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Märket Zekler hade en del lösningar till ett helt ok pris. Gillade dessa.

Hur pass nöjd är du med dina? Vart köpte du dem? Hur är ljudkvalitén?

Ljudkvalitén är det inget fel på, men jag är ingen "ljudofil". Men jag tycker det är bra iaf.
Vart de är inköpta däremot är en annan fråga, jag har fått dem via min arbetsgivare så det kostade mig inget.
Det stod bara en morgon 4 st kartonger med den modellen i fikarummet så det var bara att hugga en snabbt som tusan!

Edit* De kan dock bli lite varmt i dem ibland och arbetskamraten tycker de sitter för hårt. Själv tycker jag dom är sköna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte du behöver köpa något alls eftersom arbetsgivaren är skyldig att tillhandahålla personlig skyddsutrustning om det behövs.
Det regleras i AFS 2005:16 http://www.av.se/dokument/afs/afs2005_16.pdf
Det finns alltså lagkrav på bullermätningar och olika åtgärder och du borde ta upp det med ditt skyddsombud om ni inte får skyddsutrustning, det kan kanske även vara krav på att ni egentligen måste använda hörselskydd och i så fall åligger det arbetsgivaren att se tilll att alla gör det.

Det vanliga (enligt lagkrav) är ju att arbetsgivaren tillhandahåller all relevant skyddsutrustning eller delvis betalar mer avancerade skyddsutrustning om arbetstagaren hellre vill använda det, det kan även i vissa fall vara så att det behövs mer avancerade skydd av olika orsaker tex medicinska för att uppfylla lagkrav.

Jo, det har jag hört talas om. Dock går jag just nu bara en utbildning och får således hålla mig själv med skydd. Har bara till ~ juni kvar av utbildningen och sen är jag färdigt. Som sagt vet jag inte om jag ens kommer jobba med detta när jag är klar (gör det mest för att samla poäng till att söka högskola utan att läsa massa kurser som jag ändå inte har någon nytta av).

Skrivet av Wiiga:

Ljudkvalitén är det inget fel på, men jag är ingen "ljudofil". Men jag tycker det är bra iaf.
Vart de är inköpta däremot är en annan fråga, jag har fått dem via min arbetsgivare så det kostade mig inget.
Det stod bara en morgon 4 st kartonger med den modellen i fikarummet så det var bara att hugga en snabbt som tusan!

Jag förstår! De va lite svåra att hitta på nätet, men enligt deras lista på återförsäljare så fanns det 1 ställe lokalt. Ska höra om de har eller kan ta hem just den modellen. Medhörning och AUX, utan annat lull-lull lät ganska trevligt för min del.

Jag ber förövrigt om ursäkt för min dubbelpost och eventuella missförstånd. Blir något trött om dagarna av att gå i nämnd miljö utan rätt skydd. Inser även att jag inte gjort skillnad på medhörning och brusreducering, men tror jag lyckats få fram det jag är ute efter i mina senare poster.

Tack för ert tålamod!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Entusiast
Skrivet av scienta:

Ok, kanske skulle ha beskrivit det jag vill uppnå ifrån början:

Jag är alltså ute efter en konstruktion som stänger ute/tar bort skadligt ljud ifrån hammar-slag och sågmaskiner, men som samtidigt tillåter mig att föra en konversation med andra, utan att behöva plocka av och på skydden allt för mycket. Och även om det inte blir smidigare så undrade jag lite över hur bra det skulle fungera i skyddande syfte med de rena hörlurs-lösningar jag länkade till i början. Om jag inte kan få smidigt, så vill jag ha något som är så effektivt som möjligt (om jag ändå måste trilskas med att ta av och på dem).

Just nu vistas jag i en stor hall där det finns 0 ljuddämpning och mycket öppna ytor, där vi är 10-20 pers som sågar med maskin, spikar och skruvar.

Spånar mest efter ideér som kan vara billigare än att köpa jättedyra special-lösningar, även om jag självklart känner till en del sådana och absolut kommer satsa på något dylikt om det blir aktuellt med längre tids vistelse i denna typ av miljö.

Blanda inte ihop hörlurar och hörselskydd. Det är två helt olika saker. Hörlurar med aktiv brusreducering ska dämpa störande bakgrundsljud ljud och inte farligt ljud. Så är du rädd om hörseln, vilket du borde vara, så är det riktiga hörselskydd du ska satsa på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem

Det spelar ingen roll om du går utbildning eller är anställd, överskrider man gränsvärdena får du inte vistas i den miljön utan skydd och den som är arbetsmiljöansvarig måste stoppa dig från att beträda lokalen utan skyddsutrustning.

Arbetsmiljölag (1977:1160)
3 § Vid tillämpning av 2–4 och 7–9 kap. ska med arbetstagare likställas
1. den som genomgår utbildning

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.