Permalänk
Medlem

Formatera hårddisk

Hej det är så att jag nyligen skaffade en ny hårddisk det jag undrar är det viktigt att formatera hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan15:

Hej det är så att jag nyligen skaffade en ny hårddisk det jag undrar är det viktigt att formatera hårddisken.

köpte du en ny disk? isåfall måste du formatera den för att ens kunna använda den.
begagnad/gammal disk? behövs inte, men rekommenderas starkt då det inte finns någon nackdel med det och det bara tar knappt en minut.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Du behöver formatera den med ett filsystem för att kunna använda den. Kör du Windows så välj NTFS. Om den är inkopplad och fungerar så är det antagligen redan fixat.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Partitionera den med fdisk eller parted och skapa filsystem med mkfs.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Partitionera den med fdisk eller parted och skapa filsystem med mkfs.

Va? Varför krångla till det.

Permalänk
Medlem

Förlorar man filer om man formaterar hårddisken?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mackan15:

Hej det är så att jag nyligen skaffade en ny hårddisk det jag undrar är det viktigt att formatera hårddisken.

En frågeställning, en tråd:

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Jag har låst den andra tråden om samma ämne som du skapade. Läs reglerna igen och undvik en upprepning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan15:

Förlorar man filer om man formaterar hårddisken?

Ja du förlorar all data vid formatering, kan finnas chans dock att återskapa om man har tur.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Förlåt trodde att det blev något fel med första tråden för att jag hittade den inte så jag skapade en ny.

Skrivet av MultiMan:

En frågeställning, en tråd:

Jag har låst den andra tråden om samma ämne som du skapade. Läs reglerna igen och undvik en upprepning.

Förlåt trodde att det blev något fel med första tråden för att jag hittade den inte så jag skapade en ny.

Skrivet av Pinkn00b:

Ja du förlorar all data vid formatering, kan finnas chans dock att återskapa om man har tur.

Försvinner Windows också?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mackan15:

Förlåt trodde att det blev något fel med första tråden för att jag hittade den inte så jag skapade en ny.

Skrivet av Mackan15:

Förlåt trodde att det blev något fel med första tråden för att jag hittade den inte så jag skapade en ny.

Skrivet av Mackan15:

Försvinner Windows också?

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt.

*Tre inlägg sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Du förlorar all data som ligger på den disken du formaterar. Om det är en ny disk så är den tom, och behöver formateras med ett filsystem.
Andra diskar i datorn påverkas inte av att du formaterar en annan disk, så det enda du måste vara säker på är att du formaterar rätt disk. Den disk som Windows startar från kan inte formateras då det är din aktuella systemdisk. Windows tillåter inte att den raderar sig själv så att säga.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan15:

Förlåt trodde att det blev något fel med första tråden för att jag hittade den inte så jag skapade en ny.

Förlåt trodde att det blev något fel med första tråden för att jag hittade den inte så jag skapade en ny.

Försvinner Windows också?

du kan inte formatera en disk som windows ligger på. det vore lite som att äta upp sig själv för att sedan försvinna helt och hållet.
och ja, alla data försvinner när du formaterar.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

du kan inte formatera en disk som windows ligger på. det vore lite som att äta upp sig själv för att sedan försvinna helt och hållet.
och ja, alla data försvinner när du formaterar.

Då är det alltså försent att formatera då jag redan har installerat Windows? Blir min prestanda sämre om jag inte har formaterat hårddisken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan15:

Då är det alltså försent att formatera då jag redan har installerat Windows? Blir min prestanda sämre om jag inte har formaterat hårddisken?

Om du har installerat Windows så har du garanterat också formaterat hårddisken så du behöver inte oroa dig.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBu:

Om du har installerat Windows så har du garanterat också formaterat hårddisken så du behöver inte oroa dig.

Så formateringen kan hända automatiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan15:

Så formateringen kan hända automatiskt?

Ja.
Och för att vara väldigt tydlig: det är omöjligt att installera Windows på en hårddisk som inte är formaterad.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar