8320 tillräckligt enkeltrådad prestanda?

Permalänk
Medlem

8320 tillräckligt enkeltrådad prestanda?

Jag går i uppgraderingstankar (datorn i signaturen börjar bli lite slö) och undrar helt enkelt om jag kommer sakna någon enkeltrådad prestanda med en 8320. Jag hade tänkt montera i ett 280X, 290 eller liknande kort och spel är nästan uteslutande det jag gör på datorn. Jag har dock funderat på att börja streama lite och då (har jag i alla fall fått uppfattningen av) ska 8320 med sina 8-ish kärnor vara bättre.
Så, kommer processorn bli en flaskhals för grafikkortet när jag spelar dåligt trådade spel i fullHD om jag väljer en 8320 eller kommer det flyta på?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JoeBlack:

Jag går i uppgraderingstankar (datorn i signaturen börjar bli lite slö) och undrar helt enkelt om jag kommer sakna någon enkeltrådad prestanda med en 8320. Jag hade tänkt montera i ett 280X, 290 eller liknande kort och spel är nästan uteslutande det jag gör på datorn. Jag har dock funderat på att börja streama lite och då (har jag i alla fall fått uppfattningen av) ska 8320 med sina 8-ish kärnor vara bättre.
Så, kommer processorn bli en flaskhals för grafikkortet när jag spelar dåligt trådade spel i fullHD om jag väljer en 8320 eller kommer det flyta på?

Att den är sämre i enkeltrådat "out of the box" är väl sanning, men om den får sträcka på benen med överklock är de faktiskt riktigt ok. Dessa CPU:er är dessutom väldigt lätta att överklocka till 4.3 - 4.5GHz om du har ett ok moderkort + kylare.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv

8320 flaskar utan mantle. Flaskhalsen är nog inte för stor.

Permalänk
Medlem

Om ditt moderkort stödjer cpun så är det väl det mest ekonomiska valet. Dessutom rullar dom på fint i 4.5

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Jävligt svårt att hitta schyssta benchmarks på streaming tycker jag så jag är inte säker (tek syndicate räknas inte som schyssta benchmarks). Men för pengarna är den nog bra för streaming.

Skrivet av JoeBlack:

Jag har dock funderat på att börja streama lite och då (har jag i alla fall fått uppfattningen av) ska 8320 med sina 8-ish kärnor vara bättre.

Bättre än vad?

Kör du på 60hz så tror jag nog att din cpu kan trycka ut tillräckligt med frames i de allra flesta fall (när du inte streamar).

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deadich:

Jävligt svårt att hitta schyssta benchmarks på streaming tycker jag så jag är inte säker (tek syndicate räknas inte som schyssta benchmarks). Men för pengarna är den nog bra för streaming.

Bättre än vad?

Kör du på 60hz så tror jag nog att din cpu kan trycka ut tillräckligt med frames i de allra flesta fall (när du inte streamar).

Varför inte? För att de inte kommer på samma resultat som en del andra gör? Jag ser inget fel med den testen när de just fick fram att FX:en funkade bättre med streaming.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Att den är sämre i enkeltrådat "out of the box" är väl sanning, men om den får sträcka på benen med överklock är de faktiskt riktigt ok. Dessa CPU:er är dessutom väldigt lätta att överklocka till 4.3 - 4.5GHz om du har ett ok moderkort + kylare.

Skrivet av Lunk:

Om ditt moderkort stödjer cpun så är det väl det mest ekonomiska valet. Dessutom rullar dom på fint i 4.5

Mitt moderkort stödjer (förmodligen) inte Bulldozer då det är ett ganska gammalt chipset (790X på ett Gigabyte GA-790XTA-UD4) så det blir ett nytt moderkort. Vilket chipset ska man satsta på? Är det 990FX som gäller eller går det bra med 970? Någon tillverkare som har onödigt krångligt UEFI? Jag lägger gärna in några hundralappar extra på ett bra moderkort, men om det är 600 som skiljer för typ 3-4% prestanda så känns det bättre att lägga de pengarna på ett bättre grafikkort, en bättre SSD eller varför inte ett par rejäla kebabpizzor?

Skrivet av deadich:

Jävligt svårt att hitta schyssta benchmarks på streaming tycker jag så jag är inte säker (tek syndicate räknas inte som schyssta benchmarks). Men för pengarna är den nog bra för streaming.

Bättre än vad?

Kör du på 60hz så tror jag nog att din cpu kan trycka ut tillräckligt med frames i de allra flesta fall (när du inte streamar).

Bättre än Intels dito för liknande peng (4670K borde det väl vara)

Ändrat lite skiljetecken
Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Mitt moderkort stödjer (förmodligen) inte Bulldozer då det är ett ganska gammalt chipset (790X på ett Gigabyte GA-790XTA-UD4) så det blir ett nytt moderkort. Vilket chipset ska man satsta på? Är det 990FX som gäller eller går det bra med 970? Någon tillverkare som har onödigt krångligt UEFI? Jag lägger gärna in några hundralappar extra på ett bra moderkort, men om det är 600 som skiljer för typ 3-4% prestanda så känns det bättre att lägga de pengarna på ett bättre grafikkort, en bättre SSD eller varför inte ett par rejäla kebabpizzor?

Bättre än Intels dito för liknande peng (4670K borde det väl vara)

4670K är bra mycket bättre en 8320 spelprestanda. Enkeltrådad prestanda är enormt dålig med AMD i dagsläget, jag gick från 8350 till 4670K och i princip dubbla FPS i planetside 2 STORA strider. Sprang man själv och lallade i basen så var det inte mycket skillnad och inte direkt CPU intensivt häller. Dayz var det enorm skillnad och likaså i skyrim. Spel som jag själv har testat med dom olika propparna. Och börjar man klocka så är skillnaden ännu större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Varför inte? För att de inte kommer på samma resultat som en del andra gör? Jag ser inget fel med den testen när de just fick fram att FX:en funkade bättre med streaming.

Därför att de inte provar att eliminera potentiella felkällor efter att folk påpekar eventuella problem. Sånt tycker jag är en självklarhet. Deras jäkla resultat är väldigt konstiga. Det resultatet de fick i far cry 3 är typ samma som jag får med samma cpu när jag drar ned den till 1,6ghz i bios, lägsta alltså. När man får såna resultat som dessutom går emot mycket annat så tycker jag att man ska höja på ett ögonbryn och kolla så att allt verkligen står rätt till.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

4670K är bra mycket bättre en 8320 spelprestanda. Enkeltrådad prestanda är enormt dålig med AMD i dagsläget, jag gick från 8350 till 4670K och i princip dubbla FPS i planetside 2 STORA strider. Sprang man själv och lallade i basen så var det inte mycket skillnad och inte direkt CPU intensivt häller. Dayz var det enorm skillnad och likaså i skyrim. Spel som jag själv har testat med dom olika propparna. Och börjar man klocka så är skillnaden ännu större.

Okej, men om vi vänder på det (och då på köpet hamnar i fel forumdel...) och tar en 4670K istället, vad bör man ha för moderkort/chipset till den?
Som sagt behöver jag inte något über-super-klockatillsdetbrinner-HeatoN(tm)-moderkort, utan ett ganska standard man kan skrämma upp processorn några hertz med duger prima. Jag vill dock undvika de allra mest opålitliga modellerna, vart ungefär bör man lägga sig då?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JoeBlack:

Okej, men om vi vänder på det (och då på köpet hamnar i fel forumdel...) och tar en 4670K istället, vad bör man ha för moderkort/chipset till den?
Som sagt behöver jag inte något über-super-klockatillsdetbrinner-HeatoN(tm)-moderkort, utan ett ganska standard man kan skrämma upp processorn några hertz med duger prima. Jag vill dock undvika de allra mest opålitliga modellerna, vart ungefär bör man lägga sig då?

Om du ska ha denna CPU är det ett Z87 chipset du bör ha då detta chipset gör så att du kan klocka din K processor.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om du ska ha denna CPU är det ett Z87 chipset du bör ha då detta chipset gör så att du kan klocka din K processor.

Okej, vad är det som skiljer t.ex. detta billiga ASRock-moderkortet från detta lite mer påkostade ASUS-kortet?
Är det någonting man endast märker när man försöker pressa ur de där sista procenten vid överklockning, eller kommer jag "få fett mer med fps i bf3" om du förstår vad jag menar.
Vad jag kan se så stödjer ASUS-kortet SLi och Crossfire, har en annan ljudkrets och två extra SATA-portar. För min del känns det då inte värt att betala 800 spänn till för dessa funktioner, men jag kanske missar något?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Okej, vad är det som skiljer t.ex. detta billiga ASRock-moderkortet från detta lite mer påkostade ASUS-kortet?
Är det någonting man endast märker när man försöker pressa ur de där sista procenten vid överklockning, eller kommer jag "få fett mer med fps i bf3" om du förstår vad jag menar.
Vad jag kan se så stödjer ASUS-kortet SLi och Crossfire, har en annan ljudkrets och två extra SATA-portar. För min del känns det då inte värt att betala 800 spänn till för dessa funktioner, men jag kanske missar något?

Om du inte är ute efter dom extra funktionerna i asus kortet så skulle jag säga att asrock duger. FPS i spel är det samma. Men jag kan inte svara på vilken som är bästa överklockaren.

Permalänk
Avstängd

dom tittlar en amd presterar sämmre i är oftast gammla spel eller spel om kör fåtrådat som guildwars 2 tex vilket är spelbart stock
skyrim funkar helt ok på amd fast har sämmre fps än intel kommer du in på bättre multitrådade spel så är det upp till gpu och planerar du inte att köra sli/cf så är det ett bättre val med en amd
MEN mantle ligger i fasen att rulla i gång samt att en amd går att få bra oc ur med ett 970kort + cpu som är ganska mycket billigare än i5 varianten och är du inte överanal på absolut max på några äldre spel så tycker jag det är mer värt att lägga pengarna på gpu än cpu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag gick från Phenom II X6 1100T till en 3770K och ångrar det inte en sekund. Fick stabilare FPS I både BF3 och 4. Ligger på ca 70+ FPS i DayZ Epoch medan polare som har samma cpu som jag hade och har likvärdig gpu ligger och slickar 20 sträcket när servern är full. Trots att jag gillar AMD (har alltid kört de innan) så lägger jag min röst på en i5 och valfritt Z87 mobo

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

dom tittlar en amd presterar sämmre i är oftast gammla spel eller spel om kör fåtrådat som guildwars 2 tex vilket är spelbart stock
skyrim funkar helt ok på amd fast har sämmre fps än intel kommer du in på bättre multitrådade spel så är det upp till gpu och planerar du inte att köra sli/cf så är det ett bättre val med en amd MEN mantle ligger i fasen att rulla i gång samt att en amd går att få bra oc ur med ett 970kort + cpu som är ganska mycket billigare än i5 varianten och är du inte överanal på absolut max på några äldre spel så tycker jag det är mer värt att lägga pengarna på gpu än cpu

Otroligt många nya spel pumpas ut i få trådad prestanda fortfarande. I princip alla MMORPG spel. Skulle säga 90% av alla spel är det. Och stödjer dom 8 trådar ligger inteln framför ialf.

Även i bf4 så är skillnaden rätt stor, kör man 64p multiplayer så hade jag snitt 10+ FPS mot 8350. Detta när det är mycket krig runtomkring. Men kör man singleplayer märks det inte så mkt, absolut inte lika CPU intensivt.

Ska man klocka, ja då är skillnaden större till Intels fördel.

"är du inte överanal på absolut max på några äldre spel så tycker jag det är mer värt att lägga pengarna på gpu än cpu"
Några äldre spel? Vad sägs om nästan ALLA spel, just det du hörde det.

Din 8320 flaskar ju ditt 280x i nästan alla spel. Hur många spel spelar du som stödjer dina 8 trådar till fullo?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Otroligt många nya spel pumpas ut i få trådad prestanda fortfarande. I princip alla MMORPG spel. Skulle säga 90% av alla spel är det. Och stödjer dom 8 trådar ligger inteln framför ialf.

Även i bf4 så är skillnaden rätt stor, kör man 64p multiplayer så hade jag snitt 10+ FPS mot 8350. Detta när det är mycket krig runtomkring. Men kör man singleplayer märks det inte så mkt, absolut inte lika CPU intensivt.

Ska man klocka, ja då är skillnaden större till Intels fördel.

"är du inte överanal på absolut max på några äldre spel så tycker jag det är mer värt att lägga pengarna på gpu än cpu"
Några äldre spel? Vad sägs om nästan ALLA spel, just det du hörde det.

Din 8320 flaskar ju ditt 280x i nästan alla spel. Hur många spel spelar du som stödjer dina 8 trådar till fullo?

och dom kan man köra på en amd i stockfart även om du får mer fps med en intel och med lite oc på en amd låt oss säga en enkel oc med en 212 ca 4400-4500mhz så är dom minst 700kr-900kr billigare än intel i5 kmodell + z87 och presterar förbannat bra

EDIT: spel jag spelar ..det mesta bf4 - chivalry - dishonored - c&c - witcher 2 - guildwars 2 - infestation - day-z alla assasins creed dom flesta rollspel dirt 3 och har ett 50tal till och 2st jag har märker man att amd är vissna med och det är arma 2 och gw 2 och har spelat en del day-z och gw2 till lv 80 och tröttnat på båda så vet att dom är spelbara på amd med även om det är en dipp i fps på dom och vist är det många spel som inte tar alla 8 men ändå presterar dom helt ok

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JoeBlack:

Okej, vad är det som skiljer t.ex. detta billiga ASRock-moderkortet från detta lite mer påkostade ASUS-kortet?
Är det någonting man endast märker när man försöker pressa ur de där sista procenten vid överklockning, eller kommer jag "få fett mer med fps i bf3" om du förstår vad jag menar.
Vad jag kan se så stödjer ASUS-kortet SLi och Crossfire, har en annan ljudkrets och två extra SATA-portar. För min del känns det då inte värt att betala 800 spänn till för dessa funktioner, men jag kanske missar något?

Det som skiljer är mest anslutningar och garantitid.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har en fx8320 själv.
och inga problem med vare sig prestanda eller värme här.
Har ahft min överklockad stabilt till 5Ghz men den slukade ström som f*n då.
Därav stock klock som det är (som räcker gott och väl)
för pengen är det nog en av de bästa Cpuerna du kan få.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Om du har budget och ändå måste köpa nytt moderkort så måste jag nog rekommendera att du kikar på intel.
Men det beror iof lite på vad du har för budget och tänkt göra med datorn.
Om du inte är fanboy som jag då för då väljer man alltid amd

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Har en fx8320 själv.
och inga problem med vare sig prestanda eller värme här.
Har ahft min överklockad stabilt till 5Ghz men den slukade ström som f*n då.
Därav stock klock som det är (som räcker gott och väl)
för pengen är det nog en av de bästa Cpuerna du kan få.

Som en speldator måste jag nog säga att intel är bäst för pengarna, 8350 mot 4670K. Även fast inteln är dyrare så har man så pass mkt mer FPS i multiplayer spel med mycket folk på skärmen att det är lätt värt nåra hundra lappar.

Jag har ju själv ägt båda och har mätt FPS där den gör skillnad (mycket action i multiplayer spel. Bf4 64p mkt action samma ställe, Planetside 2 stora slag, GW2 WvWvW, Infestation städerna, Dayz Städerna osv osv).

Hur tänker du när du tror att din prolle är bäst för pengarna?

Detta är ifrån komplett:
Billigaste 970 chipset moderkort MSI 970A-G43, Socket-AM3+ och 8350 = 2108:-
Billigaste z87 brädan Gigabyte GA-Z87-DS3H, Socket-1150 och 4670K = 2538:-

430kr skillnad. Mindre skillnad blir det om man tar absolut billigaste moderkorten oavset chipset som passar propparna enligt prisjakt, runt 300kr då. Och det är pengar jag absolut tycker är värt att lägga på inteln då speciellt i mitt fall gav nästan dubbla prestandan i planetside 2 stora slag(just stora slag, inte lalla runt i basen), med 290x.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Silcan:

Som en speldator måste jag nog säga att intel är bäst för pengarna, 8350 mot 4670K. Även fast inteln är dyrare så har man så pass mkt mer FPS i multiplayer spel med mycket folk på skärmen att det är lätt värt nåra hundra lappar.

Jag har ju själv ägt båda och har mätt FPS där den gör skillnad (mycket action i multiplayer spel. Bf4 64p mkt action samma ställe, Planetside 2 stora slag, GW2 WvWvW, Infestation städerna, Dayz Städerna osv osv).

Hur tänker du när du tror att din prolle är bäst för pengarna?

Detta är ifrån komplett:
Billigaste 970 chipset moderkort MSI 970A-G43, Socket-AM3+ och 8350 = 2108:-
Billigaste z87 brädan Gigabyte GA-Z87-DS3H, Socket-1150 och 4670K = 2538:-

430kr skillnad. Mindre skillnad blir det om man tar absolut billigaste moderkorten oavset chipset som passar propparna enligt prisjakt, runt 300kr då. Och det är pengar jag absolut tycker är värt att lägga på inteln då speciellt i mitt fall gav nästan dubbla prestandan i planetside 2 stora slag(just stora slag, inte lalla runt i basen), med 290x.

Var det inte FX 8320 som var på tapeten? Då blir skillnaden lite större.

Off Topic: Vilka lappar är det du snackar om?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Var det inte FX 8320 som var på tapeten? Då blir skillnaden lite större.

Off Topic: Vilka lappar är det du snackar om?

8320 just det jag går på som ett lok med 8350. Men om jag verkligen ska vara OT här så är det enkeltrådad prestanda med 8320 det handlar om och då svarar jag så här: Det är dålig prestanda med 8320 i spel om man har någorlunda bra grafikkort (enkeltrådade spel). Och eftersom han är inne på 290 så kommer 8320 flaska fett i enkeltrådade spel.

Särskrivning. My bad, jag menade hundralappar

Permalänk
Avstängd

klarar utan problem att maxxa dom flesta spel med 280/290 är typ arma och gw2 sc2 det är värsta spelen i singel och dom är värkligen ruttet trådade och vist man förlorar fps i en del gammalt men som sagt dom är ändå spelbara utan problem sen maxxar man korten där det räknas så jag tycker ändå det är bra bang for the buck och jag sitter och spelar bf4 då och då med 1080 ultra settings 4x msaa och det rullar på fint

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag lägger in en brasklapp nu direkt; skriver från min telefon så ni får ha överseende med att det kan slinka med något stavfel eller felaktig automaträttning

Skrivet av Jalle64:

Var det inte FX 8320 som var på tapeten? Då blir skillnaden lite större.

Off Topic: Vilka lappar är det du snackar om?

Jo, det var 8320 som jag tänkte då t.ex. 8350 är samma krets fast högre klockad (och kanske bättre testad) men 8350 är ju fortfarande snäppet billigare (väl?) än 4670K så jag kan tänka mig att ta en sådan om det skulle vara lönt.

Skrivet av Silcan:

Som en speldator måste jag nog säga att intel är bäst för pengarna, 8350 mot 4670K. Även fast inteln är dyrare så har man så pass mkt mer FPS i multiplayer spel med mycket folk på skärmen att det är lätt värt nåra hundra lappar.

Jag har ju själv ägt båda och har mätt FPS där den gör skillnad (mycket action i multiplayer spel. Bf4 64p mkt action samma ställe, Planetside 2 stora slag, GW2 WvWvW, Infestation städerna, Dayz Städerna osv osv).

Hur tänker du när du tror att din prolle är bäst för pengarna?

Detta är ifrån komplett:
Billigaste 970 chipset moderkort MSI 970A-G43, Socket-AM3+ och 8350 = 2108:-
Billigaste z87 brädan Gigabyte GA-Z87-DS3H, Socket-1150 och 4670K = 2538:-

430kr skillnad. Mindre skillnad blir det om man tar absolut billigaste moderkorten oavset chipset som passar propparna enligt prisjakt, runt 300kr då. Och det är pengar jag absolut tycker är värt att lägga på inteln då speciellt i mitt fall gav nästan dubbla prestandan i planetside 2 stora slag(just stora slag, inte lalla runt i basen), med 290x.

Skrivet av Lunk:

Om du har budget och ändå måste köpa nytt moderkort så måste jag nog rekommendera att du kikar på intel.
Men det beror iof lite på vad du har för budget och tänkt göra med datorn.
Om du inte är fanboy som jag då för då väljer man alltid amd

Det jag kommer göra är primärt spel, men jag är även lite sugen på att prova på att göra lite musik och eventuellt streama/spela in och redigera när jag spelar, men det ska väl inte vara något problem med någon av processorerna egentligen?

Skrivet av Silcan:

8320 just det jag går på som ett lok med 8350. Men om jag verkligen ska vara OT här så är det enkeltrådad prestanda med 8320 det handlar om och då svarar jag så här: Det är dålig prestanda med 8320 i spel om man har någorlunda bra grafikkort (enkeltrådade spel). Och eftersom han är inne på 290 så kommer 8320 flaska fett i enkeltrådade spel.

Särskrivning. My bad, jag menade hundralappar

Just nu lutar det mer åt ett 280X (eller kanske 770?, är ingen fanboy )än ett 290. 280X verkar efter mina inte särskilt grundläggande undersökningar som ett tillräckligt kraftfullt kort för det jag ska göra (spel i fullHD i 60 fps).

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Jag tänkte själv införskaffa mig ett 290 med 3:e partskylare då dessa känns mest prisvärda. 60 fps får du ut vad du än väljer för modell och märke. 8350:n är väl bara 2 hundra dyrare ish och garanterat 4ghz+ kan ju ha otur med att få en dålig 8320.

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Jag gick från Phenom II X6 1100T till en 3770K och ångrar det inte en sekund. Fick stabilare FPS I både BF3 och 4. Ligger på ca 70+ FPS i DayZ Epoch medan polare som har samma cpu som jag hade och har likvärdig gpu ligger och slickar 20 sträcket när servern är full. Trots att jag gillar AMD (har alltid kört de innan) så lägger jag min röst på en i5 och valfritt Z87 mobo

lite offtopic men jag måste fråga.
70+ fps i DayZ? Jag får 30fps med en klockad 2600k och GTX Titan

halvt ontopic:
min 2600k fungerar super med streaming, minns jag inte helt fel utnyttjas hyperthreading bra.
Alla streamingklienter älskar många kärnor!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

planerar du att spela dayz/arma så kör på en intel cpu eftersom du ändå ska skaffa nytt moderkort, amd presterar kasst som fan där tyvärr.

Skrivet av maxnelson:

lite offtopic men jag måste fråga.
70+ fps i DayZ? Jag får 30fps med en klockad 2600k och GTX Titan

halvt ontopic:
min 2600k fungerar super med streaming, minns jag inte helt fel utnyttjas hyperthreading bra.
Alla streamingklienter älskar många kärnor!

epoch är nog arma 2, dayz sa fick jag runt 40-45 fps i medel med min gamla 2500k, lite mer med 4770k

streamade lite dayz/arma 3 med min 2500k vilker fungerar bra, mycket bättre än fx-8350 då arma fps är betydligt mycket lägre på amd setups, kan inte säga myckjet om streaming med andra spel på i5or dock, dota2/arma 2/3 och diverse mmo's, d3 fungerade perfekt att streama med 4 kärnor iallafall

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Avstängd

jag skulle säga man är garanterad 4ghz med alla 8320 för turbocore ligger på 4ghz på dom samma gäller 8120/8150 så ska vara stabil i den farten och större problemet är mer moderkort då dom aldra billigaste inte orkar moffa nog med ström för oc eller får väldigt varma mosfets pga att moderkorten inte orkar riktigt

så minst 970kort tycker jag man bör ha med amd 8 core och jag har testat ganska många fx och ingen har nått problem med 4ghz skulle tordas säga alla gör 4400mhz med den stora frågan är mer hur mycket kylning man behöver men en 212 skulle jag säga 4ghz - 4600mhz beror på värme men alla klarar det och är en medel oc som bör gå bra på 970kort ska man pressa mer så bör man köra på 990 kort med värre kylning iaf om man verkligen siktar på 4500mhz + även om det kan gå bra med 970 och 8320

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag har inte stött på något spel som har begränsat min cpu ännu. Lirar i 1440p och alltid 100% på gpun.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |