Sätta ihop allt in i en server?

Permalänk
Medlem

Sätta ihop allt in i en server?

(OBS! LÄS HELA TEXTEN)

Hej alla,
Det är så att jag har tänkt över hur mitt lilla IT-landskap ser ut och vill modifiera om allt, dels för att optimera det men även för att allt är överflödigt som jag har idag + att jag får ner el-kostnaden.

Det jag har idag är:
iPad 4
iPhone 5
AppleTV 3
Airport Extrem, nya versionen med AC
Macbook Air 2013 8GB ram, SSD samt AppleCare
iMac 21,5" 2012
NAS 1GB
En laptop 2,1GHz, 4GB ram som server.

Som ni ser så är det en hel del, så det jag tänket är att sälja av Macbook Air köpa en tunn laptop PC istället för den fyller mina behov + att jag får pengar över efter jag har sålt den.
Sälja av NAS, gamla "server" laptopen, sälja Airport Extrem och byta ut min AppleTV 3 mot en Raspery Pi.

Dom saker jag har beställt just nu är:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/integr...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/mini-itx/...

Så har jag en 3TB WD Red som jag skall ha som hårddisk, men om detta fungerar för mina ändamål (se användning nedan) så kommer jag köpa en SSD till servern som OS ligger på samt alla filer innan dom som behövs flyttar över till 3TB arkivdisken.
Och ev. om det behövs uppdatera RAM på servern.

Det jag tänkte att på servern så kör jag Debian headless.
Användningsområden:

  • Ladda ner torrent med flexget

  • Backup

  • BTSync server

  • Router

  • VPN

  • Streama filmer och serier till Raspery Pi.

Kommer min CPU klarar av detta? Och om den gör det så tänkte jag köpa en Switch 1Gbit samt ett trådlös nätverkskort till servern så jag både kan ha trådar + trådlöst i hemmet.
Trådlöst används dock bara av iPAD, iPhone och bärbara datorn.
Ett trådlöst nätverkskort som jag har hittat som verkar duga åt mina ändamål som samtidigt är tämligen framtidssäkrat:
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/ntverkskort/tradlosa...

Servern står i ett ljudisolerat skåp + att jag ljudisolerar chassit och även skall jag byta ut fläktarna mot två tämligen tysta 120mm fläktar och en tyst 80mm fläkt.

Så klarar min server som jag har halvt beställt alla delar till av allt detta?
Min fiber lina är 100Mbit om det har något med saken att göra, lär jag ev uppgradera ram-minne i den?

Edit: La till gällande trådlöst nätverkskort.

Edit2:
Va så dum och att köpte Airport + Macbook Air i ett impulsköp för bara 3 månader sedan, gud vad jag ångrar mig

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

38st som har kollat i tråden men ingen som har svarat om servern skulle palla med det jag vill?
CPU:n lär det inte va några problem tror jag?

Tänkte mer på ram-minnet om 4GB är lite för klent?
Spec på netonnet stämmer inte utom moderkortet klarar av 1600Mhz på minnena enligt gigabytes sida.

Info från tillverkaren om CPU:

Built in with an Intel® Dual-core Celeron® 1037U processor (1.8 GHz)
* Do not disassemble the onboard CPU/chipset and the heatsinks by yourself to avoid damage to these components.
2 MB L3 cache

Info om ram:

2 x 1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 16 GB of system memory
Dual channel memory architecture
Support for DDR3 1600/1333 MHz memory modules

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

Det ska klara av det du efterfrågar utan några som helst problem

Om du inte lastar den med något annat CPU intensivt så kommer det gå fint

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk

Vmware ESXI är lösningen för dig.

Router rekomenderar jag Monowall eller PFSense eller Smoothwall

Server system rekomenderar jag windows server senaste versionen men annars duger windows 7 fint.

Torrent och fileserver rekomenderar jag starkt att du Raw device mappar diskarna.

Mitt tips är lär dig hur Vswitchar fungerar i ESXI och sedan hur ESXI i sig själv fungerar. Sätt gärna upp en Vcenter server. Det underlättar enormt har jag hört.

Jag har 4st virtuella system på en HP N54L som rullar ESXI 5.5 och den gör jobben fina fisken. Jag får ca 4MB/sek över nätverket. Vilket inte är bra. Men det duger. Har tre stycken HP N54L boxar. Andra boxen kör windows 7 direkt. Och tredje boxen körde smoothwall men kör nu istälelt PFsense.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

även om RPi går att streama film till någorlunda så är de ingen monsterhårdvara. Kanske hade kört på nån kraftigare embedded lösning för att vara lite mer framtidssäker. Har för mig att 24hz inte är något för RPi tex. Sen rekommenderar jag PfSense efter egna erfarenheter, mycket kraftfullt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

även om RPi går att streama film till någorlunda så är de ingen monsterhårdvara. Kanske hade kört på nån kraftigare embedded lösning för att vara lite mer framtidssäker. Har för mig att 24hz inte är något för RPi tex. Sen rekommenderar jag PfSense efter egna erfarenheter, mycket kraftfullt.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör med RPi som media dator till båda TV:apparterna i huset, de under 5W så de kan stå på alltid. Framtidssäkra är svårt, ingen vet vad som kommer i framtiden. Klocka upp den till 900 MHz och se till att mottagaren dekoda ljudsignalerna.

Själv byggde ja nys en media server där jag kör freenas, på en amd e-350. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=809011
Kör samba share för stream till raspberry (Dock NFS är mer optimalt)
Orkar även dra runt plex-media server, så du kan streama till iphone/ipad enheter och andra mobila enheter som inte orka dekoda av i hög-bitrate. (Plex transcoda åt dig)

Ang nätdel, jag driver den med denna :
http://mini-itx.se/morex80wstromkit-p-846.html?cPath=76_147&o...

Tänk på att standard nätagg har riktigt dålig verkningsgrad i dessa låga belastningar.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Vmware ESXI är lösningen för dig.

Router rekomenderar jag Monowall eller PFSense eller Smoothwall

Server system rekomenderar jag windows server senaste versionen men annars duger windows 7 fint.

Torrent och fileserver rekomenderar jag starkt att du Raw device mappar diskarna.

Mitt tips är lär dig hur Vswitchar fungerar i ESXI och sedan hur ESXI i sig själv fungerar. Sätt gärna upp en Vcenter server. Det underlättar enormt har jag hört.

Jag har 4st virtuella system på en HP N54L som rullar ESXI 5.5 och den gör jobben fina fisken. Jag får ca 4MB/sek över nätverket. Vilket inte är bra. Men det duger. Har tre stycken HP N54L boxar. Andra boxen kör windows 7 direkt. Och tredje boxen körde smoothwall men kör nu istälelt PFsense.

Nu har ju TS inte sagt något om budget men den här lösningen lät dyr.
Bara licenskostnaderna går på ett par tusen för ESXi, vCenter och "Senaste windows versionen"

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Nu har ju TS inte sagt något om budget men den här lösningen lät dyr.
Bara licenskostnaderna går på ett par tusen för ESXi, vCenter och "Senaste windows versionen"

ESXi och vCenter finns att tillgå gratis.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

ESXi och vCenter finns att tillgå gratis.

VCenter gratis?

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

ESXi och vCenter finns att tillgå gratis.

vCenter är aboslut inte gratis, och ska du använda ESXi tillsammans med vCenter kan du inte använda ESXi-gratislicens.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv

Det kommer inte alls att vara några problem för det du vill göra med den processorn

Kan inte tänka mig någon situation då den kommer vara tungt belastad och snittbelastningen lär lätt ligga under 5%. Du skulle kunna köra mycket mer roliga saker på servern!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

vCenter är aboslut inte gratis, och ska du använda ESXi tillsammans med vCenter kan du inte använda ESXi-gratislicens.

Blandade ihop det med vSphere. Det gjorde nog Svchost.exe också? Poängen är att ESXi 5.5 och vSphere som är gratis räcker för TS om det är den vägen man vill gå.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av devos88:

38st som har kollat i tråden men ingen som har svarat om servern skulle palla med det jag vill?

Det kan vara svårt, men vill man ha svar ska inlägget vara kort och koncist. Fråga dig om läsaren behöver ha precis all den bakgrundsfakta du lämnar - vad du köpt/inte köpt/ångrar att du köpt? Vidare behöver läsaren klicka på 4 olika länkar för att kunna hjälpa dig, och där tappar du nog många. Jag tenderar själv att bli aningen långrandig (även i detta inlägg), så no offense utan bara ett vänligt tips.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Blandade ihop det med vSphere. Det gjorde nog Svchost.exe också? Poängen är att ESXi 5.5 och vSphere som är gratis räcker för TS om det är den vägen man vill gå.

vSphere är bara en produktsvit där bl.a. ESXi, vCenter (i den ingår Webklienten), Data Protection, mfl ingår.
Den kostar också http://www.vmware.com/products/vsphere/compare.html
Dock kan man köra 30 dagars trail och prova många av produkterna.

Det som är gratis är ESXi (dvs hypervisorn) och till den får man klientmjukvaran och vCenter Converter Standalone samt VMware Player.
https://my.vmware.com/web/vmware/info/slug/infrastructure_ope...

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

ESXi och vCenter finns att tillgå gratis.

ESXI är gratis ja. Och Vsphere är också gratis ja. Men Vcenter kostar pengar. Dock finns det trial gratis på Vcenter vill jag minnas. Jag hade personligen problem med min prestanda och som plåster på såren så bjöd Vmware teamet på en licens för mig. Men för normala svensson så kostar Vcenter pengar.

Vcenter är inte ett måste för att kunna köra ESXI. Men det hjälper definitivt i administeringen av sina hosts.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Det som är gratis är ESXi (dvs hypervisorn) och till den får man klientmjukvaran och vCenter Converter Standalone samt VMware Player.

Och vad heter då klientprogramvaran? Hade för mig att det var vCenter Client. Med moderat intresse för VMwares ständigt skiftande nomenklatur så blir det lätt lite förvirrande när det står både och överallt. Syftet var bara, som jag skrev tidigare, att poängtera att det går att upprätta en virtuell miljö utan att det kostar en krona. Jag gör inget anspråk på att vara VMware-expert.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

Kör med RPi som media dator till båda TV:apparterna i huset, de under 5W så de kan stå på alltid. Framtidssäkra är svårt, ingen vet vad som kommer i framtiden. Klocka upp den till 900 MHz och se till att mottagaren dekoda ljudsignalerna.

Själv byggde ja nys en media server där jag kör freenas, på en amd e-350. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=809011
Kör samba share för stream till raspberry (Dock NFS är mer optimalt)
Orkar även dra runt plex-media server, så du kan streama till iphone/ipad enheter och andra mobila enheter som inte orka dekoda av i hög-bitrate. (Plex transcoda åt dig)

Ang nätdel, jag driver den med denna :
http://mini-itx.se/morex80wstromkit-p-846.html?cPath=76_147&o...

Tänk på att standard nätagg har riktigt dålig verkningsgrad i dessa låga belastningar.

Hade jag bytt till RPi hade ångrat mig tror jag. Man är begränsad till vad den stackars cpun klarar av. Men vet man vilket material man vill spela på den och inte kör något annat så funkar det. Dom är ju billiga i inköp och drift i alla fall så skadar inte att prova

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Får man fråga varför du inte är nöjd med airplay konceptet som du har all infrastruktur byggd kring nu? Airplay är det jag saknar mest som icke-äppel användare.

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Och vad heter då klientprogramvaran? Hade för mig att det var vCenter Client. Med moderat intresse för VMwares ständigt skiftande nomenklatur så blir det lätt lite förvirrande när det står både och överallt. Syftet var bara, som jag skrev tidigare, att poängtera att det går att upprätta en virtuell miljö utan att det kostar en krona. Jag gör inget anspråk på att vara VMware-expert.

Jag tycker det är förvirrande med deras namnbyten även om man försöker vara hyfsat påläst Som någon annan skrev så tror jag vSphere är en produktsvit men ibland får jag känslan att även VMware själva syftar på hypervisorn (ESXi) när dom skriver vSphere. Lätt förvirrande..

Den heter numera "VMware vSphere Client" och används för att ansluta antingen direkt till en enskild host eller vCenter. Med 5.5 är det väl webbgränssnitt som gäller om man vill ha full funktionalitet - dvs man är tvungen att ha vCenter och sedan beror ju funktionaliteten på vilken licens man har.

Den absolut billigaste licensformen jag hittat minns jag tyvärr inte exakt vad den heter men man får köra 3 host:ar (tror det var 2 socklar på varje) och en vCenter - men då är det med snikfunktionalitet men det räcker för att få storage API:erna som Veeam behöver på host:arna, och som fallback är ju det OK om det blir totalhaveri i fin-klustret. Dessutom behövde man det då för att kunna köra host:ar med mer än 32GB RAM men den begränsningen tog dom ju bort sedan. Tror det kostade 4-5000:- + moms för något år sedan. Då ingår ingen support tror jag utan det är typ per incident man får betala. Tyvärr är ju 4-5000 lite för mycket för att köpa hem och laja med.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Jag tycker det är förvirrande med deras namnbyten även om man försöker vara hyfsat påläst Som någon annan skrev så tror jag vSphere är en produktsvit men ibland får jag känslan att även VMware själva syftar på hypervisorn (ESXi) när dom skriver vSphere. Lätt förvirrande..

Den heter numera "VMware vSphere Client" och används för att ansluta antingen direkt till en enskild host eller vCenter. Med 5.5 är det väl webbgränssnitt som gäller om man vill ha full funktionalitet - dvs man är tvungen att ha vCenter och sedan beror ju funktionaliteten på vilken licens man har.

Den absolut billigaste licensformen jag hittat minns jag tyvärr inte exakt vad den heter men man får köra 3 host:ar (tror det var 2 socklar på varje) och en vCenter - men då är det med snikfunktionalitet men det räcker för att få storage API:erna som Veeam behöver på host:arna, och som fallback är ju det OK om det blir totalhaveri i fin-klustret. Dessutom behövde man det då för att kunna köra host:ar med mer än 32GB RAM men den begränsningen tog dom ju bort sedan. Tror det kostade 4-5000:- + moms för något år sedan. Då ingår ingen support tror jag utan det är typ per incident man får betala. Tyvärr är ju 4-5000 lite för mycket för att köpa hem och laja med.

Precis, för att kunna administrera alla de senaste funktionerna i 5.5. måste man ha Web Client och den får man bara om man har vCenter.
4-5 kSEK för tre hostar var väl inte så farligt. Hur mycket i hårdvarukostnad har du lagt ut på dessa tre hostar?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Jag tycker det är förvirrande med deras namnbyten även om man försöker vara hyfsat påläst Som någon annan skrev så tror jag vSphere är en produktsvit men ibland får jag känslan att även VMware själva syftar på hypervisorn (ESXi) när dom skriver vSphere. Lätt förvirrande..

Den heter numera "VMware vSphere Client" och används för att ansluta antingen direkt till en enskild host eller vCenter. Med 5.5 är det väl webbgränssnitt som gäller om man vill ha full funktionalitet - dvs man är tvungen att ha vCenter och sedan beror ju funktionaliteten på vilken licens man har.

Den absolut billigaste licensformen jag hittat minns jag tyvärr inte exakt vad den heter men man får köra 3 host:ar (tror det var 2 socklar på varje) och en vCenter - men då är det med snikfunktionalitet men det räcker för att få storage API:erna som Veeam behöver på host:arna, och som fallback är ju det OK om det blir totalhaveri i fin-klustret. Dessutom behövde man det då för att kunna köra host:ar med mer än 32GB RAM men den begränsningen tog dom ju bort sedan. Tror det kostade 4-5000:- + moms för något år sedan. Då ingår ingen support tror jag utan det är typ per incident man får betala. Tyvärr är ju 4-5000 lite för mycket för att köpa hem och laja med.

Vcenter gör egentligen inte supermycket men det är ju trevligt att kunna styra från mobilen. Jag har dock satt upp det så ESXI hostar en VNC server. Som sedan har Vsphere installerat i den virtuella maskinen. På det sättet har jag löst remote acess på att bra sätt. Så det går absolut hur bra som helst att göra med gratis versionen. Jag har enterprice. Men jag kan säga så här. Jag hyttjar inte ens en tiondel av vad som finns. Skulle klarar mig lika bra med vanliga free versionen faktiskt.

Vcenter är bra om man vill remote adminsitera från mobiler eller liknande. Men absolut som jag sa inget krav.

VMware ESXI hypervisorn är gratis. Den kommer vara gratis. Den kommer aldrig kosta pengar. Utan det är Vcenter som kostar pengar. Vcenter är en web baserad och central baserad administrations tjänst. Men den behöver man inte egentligen. Utan det går lika bra att ansöuta Vsphere som är gratis till sin ESXI host direkt och få funktionaliteten där. Det räcker kan jag lova.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk

vSphere= Produktserien.
ESXi = Hypervisor en del av vSphere
Vcenter = vCenter Server

Kortfattat är ESXi (hypervisor) fortfarande vad det var, men den ingår i en produktserie som heter vSphere. I vSphere finns även deras egna programvara för backup också. Site recovery manager finns också under produktserien vSphere.

Det är så det hänger ihop i alla fall.

ESXi finns i ett gratisutförande, det finns också versioner som kostar pengar, och det utefter vad du har för miljö i antal CPU's.

Sen kostar vCenter pengar utöver den licens du har för ESXi, om du vill använda alla de bitar som vCenter kommer med.

Allt detta finns ju på vmwares hemsida, dock så tycker jag att det är ltie väl kladdigt att få fram informationen om detta.

vCenter är ju faktiskt det som gör att man kan använda alla de delar som vMotion, DRS, HA, Clustering osv.

De flesta monitoreringsbitarna finns ju också i vCenter, om man har fler än 2 hostar som ska arbeta tillsammans finns det ingen anledning att inte skaffa vCenter även om det kan kosta en slant.
//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Precis, för att kunna administrera alla de senaste funktionerna i 5.5. måste man ha Web Client och den får man bara om man har vCenter.
4-5 kSEK för tre hostar var väl inte så farligt. Hur mycket i hårdvarukostnad har du lagt ut på dessa tre hostar?

Absolut, i produktion är det ju peanuts så det ondgör jag mig inte över Men det är lite för dyrt att köpa som privatperson och labba med hemma, det var så jag menade. Hade gärna haft licens för host:en så att man hade kunnat köra Veeam hemma med vettig hastighet...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Frågan är vad man behöver majoriteten av funktionerna till. Kommer kan köra ett kluster om typ 50esxi servrar hemma med massa san boxar. Tror inte de. För en vanlig låda med Esxi som har interna diskar ser jag ingen vinst direkt med Vcenter. Det går bra att administrera dom utan vcenter med. För backups går de bra att köra ssh och ftp in på esxi hosten.

Det här med att man måste köpa vcenter och hela paketet för hemma bruk är hysteri tycker jag. Lägg pengarna på lite extra ram istället.

Finns ju andra lösningar som fungerar än veeam också för den som vill. Jag kör bara ett script som ssh ar in på esxi hosten spar ner alla virtuella maskiner på en usb disk en gång per månad. Inga problem alls.

Saker som att rdm mappa diskar går utmärkt att göra i gratis versionen. Åter igen via ssh. Även direkt io ska fungera om processorn stödjer det. Vilket min inte gör.

Den dyra biten är om man vill köra Windows server systemen. Personligen nöjer jag mig med en gammal Windows xp professional 32bit VM. Behöver inte vara mer avancerat för hemma bruk. Eller en Ubuntu maskin. Windows 7 home premium 64 är ju inte så dyr heller. Den ända kostnaden för att rulla esxi bör vara VM systemens licenser för vanligt hemma bruk.

I företag är jag helt med på att man ska köra vcenter och allt det där. Men hemma för en liten burk i en garderob eller så? Näää kan inte se någon vinst i det.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Vcenter gör egentligen inte supermycket men det är ju trevligt att kunna styra från mobilen. Jag har dock satt upp det så ESXI hostar en VNC server. Som sedan har Vsphere installerat i den virtuella maskinen. På det sättet har jag löst remote acess på att bra sätt. Så det går absolut hur bra som helst att göra med gratis versionen. Jag har enterprice. Men jag kan säga så här. Jag hyttjar inte ens en tiondel av vad som finns. Skulle klarar mig lika bra med vanliga free versionen faktiskt.

Vcenter är bra om man vill remote adminsitera från mobiler eller liknande. Men absolut som jag sa inget krav.

VMware ESXI hypervisorn är gratis. Den kommer vara gratis. Den kommer aldrig kosta pengar. Utan det är Vcenter som kostar pengar. Vcenter är en web baserad och central baserad administrations tjänst. Men den behöver man inte egentligen. Utan det går lika bra att ansöuta Vsphere som är gratis till sin ESXI host direkt och få funktionaliteten där. Det räcker kan jag lova.

Vad pratar du nu om?
vCenter är den mjukvaran som gör det möjligt att ens kunna utnyttja funktioner som:
vMotion
Storage vMotion
High Availability
Fault Tolerance
Distributed Resources Scheduler (DRS)
Distributed Power Management (DPM)
Storage DRS
Profile-Driven Storage
Storage I/O Controland
Network I/O Control
Flash Read Cache
Distributed Switch

Du måste blanda ihop den med vCMA (VMware vCenter Mobile Access)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

sen finns ju andra virtualiseringsprogram också...

Xen (främsta alternativet till VMWare, mycket är gratis, en del Citrix-grejjer kostar)
KVM (open source, linux)
Virtualbox (mer desktoporienterat, enkelt men lite långsammare)
Hyper-V (Microsoft, antagligen lika dyrt som VMWare, om du inte redan har Microsoft server)

up and coming:
Bhyve för FreeBSD (än så länge väldigt basic, ser intressant ut)

Visa signatur