DirectCUII: R9 290 eller GTX 780, vilket 780?

Permalänk
Medlem

DirectCUII: R9 290 eller GTX 780, vilket 780?

Hej!
Jag skall beställa ett nytt grafikkort vilken dag som helst och jag funderar vilket kort jag skall välja; ASUS R9 290 DirectCUII eller ASUS GTX 780 DirectCUII.
Jag får korten för samma pris och jag gillar tysta och svala kort som går att överklocka ordentligt.
Vilket skall jag välja? Jag skall spela spel som Skyrim (moddat), BF3/4 och Bioshock.
EDIT: Såg att det fanns ett EVGA 780 SC ACX för samma pris, är det något att satsa på? Planerar på att köra SLI i framtiden.
Tack på förhand!

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av lintto1:

Hej!
Jag skall beställa ett nytt grafikkort vilken dag som helst och jag funderar vilket kort jag skall välja; ASUS R9 290 DirectCUII eller ASUS GTX 780 DirectCUII.
Jag får korten för samma pris och jag gillar tysta och svala kort som går att överklocka ordentligt.
Vilket skall jag välja? Jag skall spela spel som Skyrim (moddat), BF3/4 och Bioshock.
EDIT: Såg att det fanns ett EVGA 780 SC ACX för samma pris, är det något att satsa på? Planerar på att köra SLI i framtiden.
Tack på förhand!

Jag skulle inte köpa Asus AMD-kort. Den kylaren är mycket sämre än samma modell till Nvidia.

Ska du köpa AMD så köp mycket hellre Sapphire Tri-x. Den vinner på alla punkter i alla tester jag sett.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jag skulle inte köpa Asus AMD-kort. Den kylaren är mycket sämre än samma modell till Nvidia.

Ska du köpa AMD så köp mycket hellre Sapphire Tri-x. Den vinner på alla punkter i alla tester jag sett.

I see, det skulle få bli ett 780 då, men då funderar jag; SC ACX eller DCUII?

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Likvärdig prestanda, så 290 för Mantle support.

edit: Fast skulle köpa 290 tri-x, billigare, tystare och bättre.

780 dcII: 4200:-
290 dcII: 3800:-
290 Tri-x: 3700:-

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Livsnjutare 😎

Du får ju Asus GeForce GTX 780 3GB DDR5 DirectCU II för 3816kr med fri frakt från CDON just nu (fram till den sista januari).
För att få rabatten skriver du in rabattkoden; xY6KxagF i kassan.
Dessutom ingår AC4 Black Flag om det skulle vara utav intresse.

Bra deal imo.

Så det är inte samma pris som SC ACX. Betydligt bättre.
Jag har redan ett Asus 780 DC2, och sitter och fingrar på köp-knappen för att ha ett till...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Likvärdig prestanda, så 290 för Mantle support.

Inte kommer väl mantle fungera i skyrim och BF3 eller? Annars så är väl 780 ACX lika bra som Titan i spelande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Du får ju Asus GeForce GTX 780 3GB DDR5 DirectCU II för 3816kr med fri frakt från CDON just nu (fram till den sista januari).
För att få rabatten skriver du in rabattkoden; xY6KxagF i kassan.
Dessutom ingår AC4 Black Flag om det skulle vara utav intresse.

Bra deal imo.

Så det är inte samma pris som SC ACX. Betydligt bättre.
Jag har redan ett Asus 780 DC2, och sitter och fingrar på köp-knappen för att ha ett till...

Ska se om samma erbjudande gäller på finländska CDON, tack för tipset!
EDIT: Ser ut som EVGA - kortet på finländska Webhallen blir billigare än DirectCU- kortet på finländska CDON med rabatten.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Likvärdig prestanda, så 290 för Mantle support.

Fortfarande kompatibelt med nVidia också. Inte exklusivt med AMD. Dock kommer inte nVidia svälja sin "Pride".

Felstavat
Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem

DC2 på 290(X) är skräp utifrån vad jag har hört. Tri-X är grym om du kan vänta lite.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2420786

Verkar kosta lika mycket i finland.
http://cdon.fi/kodin_elektroniikka/sapphire/sapphire-radeon-r...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av lintto1:

Ska se om samma erbjudande gäller på finländska CDON, tack för tipset!
EDIT: Ser ut som EVGA - kortet på finländska Webhallen blir billigare än DirectCU- kortet på finländska CDON med rabatten.
Skickades från m.sweclockers.com

Det är fri frakt på denna varan... så du borde väl kunna beställa via svenska cdon och sedan få det levererat till finland?

Jag la en beställning iaf, HTPC'n skall få sig ett rejält ansiktslyft

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

DC2 på 290(X) är skräp utifrån vad jag har hört. Tri-X är grym om du kan vänta lite.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2420786

Verkar kosta lika mycket i finland.
http://cdon.fi/kodin_elektroniikka/sapphire/sapphire-radeon-r...

Precis samma sak som jag sa..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:
Skrivet av andreas_dock:

Du får ju Asus GeForce GTX 780 3GB DDR5 DirectCU II för 3816kr med fri frakt från CDON just nu (fram till den sista januari).
För att få rabatten skriver du in rabattkoden; xY6KxagF i kassan.
Dessutom ingår AC4 Black Flag om det skulle vara utav intresse.

Bra deal imo.

Så det är inte samma pris som SC ACX. Betydligt bättre.
Jag har redan ett Asus 780 DC2, och sitter och fingrar på köp-knappen för att ha ett till...

Skall jag ta och klicka hem ett Asus GTX 780 DC2 eller? Är lite sugen på ett... är det värt att vänta på Mantle?

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av lintto1:

Skall jag ta och klicka hem ett Asus GTX 780 DC2 eller? Är lite sugen på ett... är det värt att vänta på Mantle?

Jag köpte som sagt ett till, fantastiskt kort i min mening.
Klockar dessutom väldigt bra och är både svalt och tyst, trots OC.

En no brainer...

Mantle är ett skämt enligt mig tills dess att vi faktiskt kan se bevis på detta "underverk"... Dessutom blev det ju precis framflyttat för release... Inget datum sagt?!
Neeeh ni på AMD, skärpning!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag köpte som sagt ett till, fantastiskt kort i min mening.
Klockar dessutom väldigt bra och är både svalt och tyst, trots OC.

En no brainer...

Mantle är ett skämt enligt mig tills dess att vi faktiskt kan se bevis på detta "underverk"... Dessutom blev det ju precis framflyttat för release... Inget datum sagt?!
Neeeh ni på AMD, skärpning!

Jag tar och beställer ett då Jag bryr mig för det mesta om råprestanda i spel som inte lutar mera åt AMD eller nVidia hållet. 780 DCIIan har nog verkligen råprestanda!

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Sapphire Tri-X är bättre som R290 än Asus' variant.

Här ser du vad ett R290 kan göra överklockat:

Ett GTX 780 med 25% överklockning når ändå inte upp dit. Dessutom är kortet dyrare än 290 Tri-X.

Ska du köra SLI - eller Crossfire som det heter med AMD - så är också 290 ett solklart bättre val p.g.a. högre VRAM. Speciellt när vettiga 60 Hz/4K/IPS monitorer hanmnar under 5 lax inom max 1-2 år.

Redan idag så använder BF4 ca 2100 VRAM på ultra, med ett endaste kort. Ska du upp i resolution, speciellt om du köper en billig 4K monitor om något år, och med nyare spel och maximal prestanda utan allt för stora FPS drops så är valet solkart i SLI/Crossfire; R290.