En vän har tvättat sin HDD i tvättmaskinen i 30 grader, är det helt kört?

Permalänk
Medlem

En vän har tvättat sin HDD i tvättmaskinen i 30 grader, är det helt kört?

Bakgrund:

"hej ori! allt bra? jag har en liten fråga till dig haha. vet inte om du kan sånt här. men du är den enda jag kan komma att tänka på. jag har lyckats tvätta min hårddisk i tvättmaskinen :((.. i 30 grader. och nu har den legat i några dagar helt uppskruvad och fått luftas och torka. så provade jag att starta den idag. och den lyser och man hör att det snurrar i den, alltså att den jobbar. men den dyker inte upp på datorn. vad tror du? finns det något hopp? nånting man kan göra? hare gott! kramar"

Ska hon lägga den i ris/torka den ännu mer?

Kan det vara simpel prioritering i bios som bör ändras?

Vill veta om det finns möjlighet att den går att rädda.

Rekommenderas Getdataback mjukvaran?

Tackar för svar!

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem

Den är trasig, och om den inte vore det blev den det när du öppnade upp den. Det går att lämna in disken till företag som sysslar med att få tillbaka datan visst. Dumt bara att du provade att starta den, när du öppnar upp den kommer det in damm och förstör den mer.

Smartast att lämna in den till ett företag.

Permalänk
Medlem

"legat i några dagar helt uppskruvad"
Alltså - som i "öppnad"?

Permalänk
Medlem

Alltså, bara att tappa en HDD från skrivbordet på golvet, är det kört, tänk dig då ett tvättmaskiner som snurrar i 1500-3000varv per minut,

Sen öppnat upp den? what?
öppnar du en HDD är det ju kört

släng den i en påse ris så blir det torr, man annars är den död.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Ja det är troligtvis kört, om den bara legat i 30° vatten någon timme hade ju varit en sak och det hade möjligen gått att rädda med en ordentlig torkning. Nu har den ju varit i tvättmaskinen så den lär ju fått sig en hel del smällar, vilket bekant inte är bra för hårddiskar, för att inte tala om tvättmedel och ev. sköljmedel.

En fråga, vad menar hon med
"och nu har den legat i några dagar helt uppskruvad och fått luftas och torka"
uppskruvad hur? finns väl inte så mycket att skruva upp på en hårddisk? Det kanske handlar om någon extern grej.

Om det är en intern disk som är helt öppnad så är ju redan det anledning nog till att den är död, alltså att det har kommit in damm och grejer till hårddiskskivorna.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

Alltså, bara att tappa en HDD från skrivbordet på golvet, är det kört, tänk dig då ett tvättmaskiner som snurrar i 1500-3000varv per minut,

Sen öppnat upp den? what?
öppnar du en HDD är det ju kört

släng den i en påse ris så blir det torr, man annars är den död.

Är väl snarare kretskortet som fick stryck från tvätten. Var den avstängd vilket den var så skadas nog inte armen heller då många diskar låser den i ett skyddat läge.

Vad jag kan tänka mig är att kretskortet fick stryk från tvättmedlet samt att lufthålen och luftfiltren måste tas en syn på. Men eftersom den inte syns så är det kreskortet..

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att det är en extern hårddisk.
Eftersom den spinner upp så kan det ju i så fall vara kabinetten som är paj och att själva HDDn fortfarande funkar om man stoppar in den i en dator utan kabinett.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Alltså, alla har vi tvättat saker av misstag... men hur lyckas man tvätta en hårddisk av misstag? Haha

Förmodligen en 2,5" usb hdd, lätt att glömma i tex jackfickan:)

Men jo, helt kört o fixa på egenhand. Är det info värt ett par tusen så finns det ju företag som sysslar med att rädda data... Men knappast värt för filmsamlingen:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Nej den kommer med 99.9% vara död, jag tappade en hdd i en vattenpöl på några cm höjd (gick hål i en plast påse), trots att den fick torka så fungera den ej.

Permalänk
Medlem

Dataräddningsföretag kan öppna och föra över skivorna till en hel disk och rekonstruera datan, under förutsättning att skivorna inte är helt förstörda. Här krävs nog donatordisk och renrum ganska garanterat. Att starta den var en dum idé då centrifugeringen förstört läsarmen och allt. Räkna med 5000 - 10000:- för att rädda den. Betala och lär, eller flytta till Finland där det ingår i hemförsäkringen. Möjligen att ren undersökning utan att rädda något är billigare.

Permalänk
Medlem

Lägg upp en bild på den är du snäll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ori:

Bakgrund:

"hej ori! allt bra? jag har en liten fråga till dig haha. vet inte om du kan sånt här. men du är den enda jag kan komma att tänka på. jag har lyckats tvätta min hårddisk i tvättmaskinen :((.. i 30 grader. och nu har den legat i några dagar helt uppskruvad och fått luftas och torka. så provade jag att starta den idag. och den lyser och man hör att det snurrar i den, alltså att den jobbar. men den dyker inte upp på datorn. vad tror du? finns det något hopp? nånting man kan göra? hare gott! kramar"

Ska hon lägga den i ris/torka den ännu mer?

Kan det vara simpel prioritering i bios som bör ändras?

Vill veta om det finns möjlighet att den går att rädda.

Rekommenderas Getdataback mjukvaran?

Tackar för svar!

Då det troligtvis var en extern hårddisk så finns det en ytterst liten möjlighet att det bara är USB-kontrollera är skadad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oklart vad det rör sig om för hårddisk tycker jag.

Är det en intern som du har tvättat och sen skruvat upp, nej inte en chans, bara att slänga på tippen, om inte annat så gick den åt skogen när du skruva upp den, bara bra dataräddnings firmor kan få ut data från den.

Eller är det en extern som du har öppnat chassit på?
Troligen har interna hårddisken fått för mycket smällar, och se ovan om dataräddningsfirmor.
Men om det är en sådan och det är en vanlig SATA disk går den koppla in som en intern vanlig disk och testa.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vi skulle behöva se en bild, jag tror inte det är kört.

Att tappa en disk i golvet gör den inte automatiskt paj. De är byggda för att tåla vissa stötar. Jag har gjort skak och fall tester på hårddiskar på jobbet (simulerar en torpedträff) och beroende på stötens typ så klarar hårddiskar väldigt mycket sen beror det på från vilket håll stöten kommer och om disken snurrade innan eller inte. En parkerad disk klarar sig bättre.

Så alla som bara har teorier om vad en hårddisk klarar och inte klarar av kan ju sluta spekulera. Svaret är: det beror på en massa faktorer

Jag har fått igång diskar som legat i saltvatten som polisen hittat...
En tvättmaskin kör ofta inte helt tomt så hårddisken har säkert en massa dämpning...såendet beror helt på vem som får tag på hårddisken och deras kunskap om att hantera den.

Att den spinner upp är ett gott tecken. Sen skulle jag nog börja med att försöka göra en sector copy och se om man kan rädda nåt från kopian. Är din kompis rik så lämna in disken på räddning på proffsbolag finns i Uppsala och Norge.

Permalänk
Medlem

Jag har nu bett om bilder, samt om det handlar om en extern HDD och lite annat intressant.. Inom kort hoppas jag få ta del av detta och ger delar då detta här i tråden!

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

Alltså, bara att tappa en HDD från skrivbordet på golvet, är det kört, tänk dig då ett tvättmaskiner som snurrar i 1500-3000varv per minut,

inte nödvändigtvis, en avstängd HDD kan tåla många G. tappade min externa 2.5" kabinett (vanlig hårddisk i) 3 meter ner i ett betonggolv, plåtkabinett som fick sig en liten buckla, men mest studsade den...
fungerar fortfarande nu 2 år senare.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Rekordmedlem

Har man tvättat i 30C så är det nog ett program utan centrifugring.
Ett recoveryföretag kan säkert återskapa innehållet om disken bara blivit blöt, det är inget som förstör magnetskivorna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har man tvättat i 30C så är det nog ett program utan centrifugring.
Ett recoveryföretag kan säkert återskapa innehållet om disken bara blivit blöt, det är inget som förstör magnetskivorna.

Det är iofs sant, men det är ingen god idé att hålla på själv med en disk som varit dränkt bara två dagar tidigare även om mekaniken har överlevt. Det kommer vara vatten och fukt i stora mängder kvar, och kretskorten gillar inte direkt vattnet i maskin och skulle behöva rengöras om man skulle försöka få liv. Det blir nog att montera bort och föra över skivorna till en donatordisk i LAF-bänken vid sån misshandel. Räknas ju iaf som fysisk åverkan, och kommer kosta därefter, dock inte så fasansfullt mycket mer än en räddning som kan göras utan reservdelar eller renrum. Tid kostar vilket som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har man tvättat i 30C så är det nog ett program utan centrifugring.
Ett recoveryföretag kan säkert återskapa innehållet om disken bara blivit blöt, det är inget som förstör magnetskivorna.

Har inte sett många tvättmaskiner utan centrifugering vid 30 grader. Det bestäms ju inte av temperaturen, utan av vilket program du använder. Det enda program som mig veterligen inte centrifugerar är ylletvätt.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affeskate13:

Varför tvätta en hdd i tvättmaskinen hur tänker man?

Skulle gissa på att det handlar om en extern 2.5 usb enhet som blivit kvar och glömts bort i en jackficka eller liknande.

Permalänk
Medlem

Det är garanterat en extern HDD. Har hon med "öppnat" öppnat chassit och hällt ut vattnet så är det bra. Där sitter en liten skumplastbit under kretskortet på HDDn som förmodligen behöver torkas ur. Tvättmedel är basiskt och där är inga strömkällor i den så kortslutningar är ingen risk. Det lilla hålet för ventilation kan vara ett bekymmer men oftast inte, det kommer in väldigt lite det hållet. 30 grader är ju nästan rumstemperatur så det är inga problem. Disken är parkerad och har legat i en jacka så det är inte heller några problem.

Har hon inte öppnat själva disken och torkat plattorna ska den gå att använda.. Men bör nog bytas. Mina pengar ligger på en fuktig skumplast som ger dumma resultat och eventuellt en brunnen USB koppling. Hjälp henne och koppla den direkt på en intern SATA ovh se om du får liv i den efter att ni torkat ur skumplasten.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Som några är inne på så har hon nog inte öppnat själva hårddisken utan skalet för en extern disk. Vi bör nog förutsätta att disken inte är öppnad så magnetskivorna är synliga.

Den låg säkert i en skolväska som åkte ner i tvätten.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Inaktiv

Med allt vatten i en diskmaskin som skvalpar runt får man väldigt högt tryck ibland, det är inte orimligt att det trängt in vatten i disken.

Permalänk

Jag tänker ställa mig till skaran som gissar på att detta rär en extern disk.

Skit i alla kabinettets delar, och plugga in disken via sata-porten direkt i en dator istället. Känns inte alls osannolikt att den skulle fungera där.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Jag gissar på att det är en extern hårddisk.
Eftersom den spinner upp så kan det ju i så fall vara kabinetten som är paj och att själva HDDn fortfarande funkar om man stoppar in den i en dator utan kabinett.

Skrivet av ggustavsson:

Oklart vad det rör sig om för hårddisk tycker jag.

Är det en intern som du har tvättat och sen skruvat upp, nej inte en chans, bara att slänga på tippen, om inte annat så gick den åt skogen när du skruva upp den, bara bra dataräddnings firmor kan få ut data från den.

Eller är det en extern som du har öppnat chassit på?
Troligen har interna hårddisken fått för mycket smällar, och se ovan om dataräddningsfirmor.
Men om det är en sådan och det är en vanlig SATA disk går den koppla in som en intern vanlig disk och testa.

Skrivet av ehskha:

Vi skulle behöva se en bild, jag tror inte det är kört.

Att tappa en disk i golvet gör den inte automatiskt paj. De är byggda för att tåla vissa stötar. Jag har gjort skak och fall tester på hårddiskar på jobbet (simulerar en torpedträff) och beroende på stötens typ så klarar hårddiskar väldigt mycket sen beror det på från vilket håll stöten kommer och om disken snurrade innan eller inte. En parkerad disk klarar sig bättre.

Så alla som bara har teorier om vad en hårddisk klarar och inte klarar av kan ju sluta spekulera. Svaret är: det beror på en massa faktorer

Jag har fått igång diskar som legat i saltvatten som polisen hittat...
En tvättmaskin kör ofta inte helt tomt så hårddisken har säkert en massa dämpning...såendet beror helt på vem som får tag på hårddisken och deras kunskap om att hantera den.

Att den spinner upp är ett gott tecken. Sen skulle jag nog börja med att försöka göra en sector copy och se om man kan rädda nåt från kopian. Är din kompis rik så lämna in disken på räddning på proffsbolag finns i Uppsala och Norge.

Skrivet av bastardjim:

Som några är inne på så har hon nog inte öppnat själva hårddisken utan skalet för en extern disk. Vi bör nog förutsätta att disken inte är öppnad så magnetskivorna är synliga.

Den låg säkert i en skolväska som åkte ner i tvätten.

Fick nu detta svar:

"haha! vad snällt att du kollat lite. väldigt tacksam för din hjälp. jag är på jobbet nu och är inte hemma förrän imorgon. men ordnar bilder imorgon 😊 med uppskruvad menar jag att jag öppnade upp hela hårddisken. och lät allt stå och torka i fyra dagar. det är förresten en Seagate momentus thin 500 gb."

Antar det nu är både damm och annat skoj inuti den...(om det inte visar sig vara en extern HDD och endast chassit skruvats upp)

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ori:

Fick nu detta svar:

"haha! vad snällt att du kollat lite. väldigt tacksam för din hjälp. jag är på jobbet nu och är inte hemma förrän imorgon. men ordnar bilder imorgon 😊 med uppskruvad menar jag att jag öppnade upp hela hårddisken. och lät allt stå och torka i fyra dagar. det är förresten en Seagate momentus thin 500 gb."

Antar det nu är både damm och annat skoj inuti den...

Hennes definition av öppna upp hela disken behöver ju inte vara "vår" definition på öppna hela disken. Fråga om hon ser de runda skivorna som ser ut som cd skivor. Och förtydliga att hon INTE ska öppna den om hon inte redan gjort det...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ori:

Fick nu detta svar:

"haha! vad snällt att du kollat lite. väldigt tacksam för din hjälp. jag är på jobbet nu och är inte hemma förrän imorgon. men ordnar bilder imorgon 😊 med uppskruvad menar jag att jag öppnade upp hela hårddisken. och lät allt stå och torka i fyra dagar. det är förresten en Seagate momentus thin 500 gb."

Antar det nu är både damm och annat skoj inuti den...

Tror du verkligen den personen kan skilja på en hårddisk-kabinett och hårddisken?

Hjälp vid fysiskt skadade diskar hittar du bara hos dataräddningsföretag, iaf om du inte ens kan se disken eller riskerar att skada den vid körning.

Permalänk
Medlem

Tror inte på detta förräns jag har fått se bildbevis.

Om hon däremot verkligen har tvättat den och sen verkligen har öppnat upp hela hårddisken (så att hon ser skivorna) kan hon nog säga kyss och adjö till den hårddisken...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror du verkligen den personen kan skilja på en hårddisk-kabinett och hårddisken?

Nu verkar du ju faktiskt som att det är en intern disk det handlar om. Då Seagate Momentus Thin är en intern 2,5" sata. Fast å andra sidan låter det ju mycket troligare att det handlar om en extern hårddisk då den blivit tvättad. För att inte tala om att det säkert är mycket ovanligt att okunniga och oerfarna (när det gäller datorer) personer hanterar eller ens ser interna hårddiskar.

Det är väl möjligt att det är en Seagate Slim Portable vilken namnet antyder är extern och att hon har plockat isär den, det sitter säkert en Seagate Momentus Thin i den.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Nu verkar du ju faktiskt som att det är en intern disk det handlar om. Då Seagate Momentus Thin är en intern 2,5" sata. Fast å andra sidan låter det ju mycket troligare att det handlar om en extern hårddisk då den blivit tvättad. För att inte tala om att det säkert är mycket ovanligt att okunniga och oerfarna (när det gäller datorer) personer hanterar eller ens ser interna hårddiskar.

Det är väl möjligt att det är en Seagate Slim Portable vilken namnet antyder är extern och att hon har plockat isär den, det sitter säkert en Seagate Momentus Thin i den.

Låter troligare att hon öppnade den och såg att det satt en 2.5"-disk i den, på diskkabinetten behöver det inte ens framgå vad det är för disk. Hon har ju för den delen säkerligen inte tillgång till torx-mejslar för att skruva upp den. Hon har nog inte ens hittat några skruvar. Styrkortet har säkerligen varit i kontakt med vattnet och jonerna, beroende på tvättprogram kan disken blivit centrifugerad, om disken och dess egna kretskort varit i kontakt med vatten beror väl på konstruktionen, men är så fallet så har säkert vatten kommit in i disken också och några dagar hjälper inte där. Kördes disken utan missljud är det fortfarande fullt möjligt att skivorna är intakta och dataräddningsföretag kan föra över dem till en likadan disk och rekonstruera datan, men en fysiskt skadad hårddisk ska man såklart inte köra om man vill ha någon användning för den alltså datan.

Även Seagates förra disk GoFlex körde Momentus Thin precis som den du länkar kör. Likväl vissa andra märken.