Första hemmabygget- Budget gaming(6000kr). Går detta att få ihop?

Permalänk

Första hemmabygget- Budget gaming(6000kr). Går detta att få ihop?

Hej alla vänliga själar på sweclockers!

Jag går i funderingarna av att bygga en dator för spel och annat vardagligt surfande med ca 6000kr som smärtgräns!

"Burken" jag har nu är säkerligen långsammare än 90 åriga Agda i huset mittemot... och har säkert dragit på sig mer sjukdomar än vad hon har under hela sin livstid. Det är en DELL DIMENSION 5100 vilket följde med "okej" högtalare och skärm, men själva datorn känns ganska ouppdaterat vid det här läget.

För att få ut så mycket som möjligt av pengarna hade jag tänkt pröva bygga själv med viss hjälp av bekanta eller vår gode vän Google.
Hittade ett vad som verkar bra byggtips på youtube- http://www.youtube.com/watch?v=SfGE4i_A6E4

Samlade ihop samma komponenter för bygget på både inet och komplett, båda slutade på ca 5800
Länk- http://www.komplett.se/k/cart.aspx

AMD Athlon X4 750K
MSI FM2-A75MA-E35, Socket-FM2
Gigabyte Radeon R9 270X 2GB GDDR5
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL10
WD Desktop Blue 1TB
Corsair CX 500M, 500W PSU
Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black
TP-LINK TL-WDN4800 11n Wireless Adapter

Den större skillnaden mellan datorerna är att jag valt annat chassi samt vill ha tillgången till trådlöst internet.
Spel som jag ser fram emot att kunna spela är bl.a. Skyrim, Dota2 och DayZ standalone som kräver mer än flickvännen...

Är detta bygget genomförbart för en nybörjare?

Ni får gärna komma med tips på hur jag skulle kunna förbättra detta bygge eller om det änns kommer att fungera, har inte världens krav på grafiken med tanke på att bytet kommer ändå att kännas som när man fick skrota mopeden och gasa på i föräldrarnas nya Volvo istället.

Tack på förhand !
//NJ

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Kanske lägga några kroner till på CPU´n tex AMD A8 6600K 3.9 Ghz FM2 istället. Att bygga ihop det själv är inga problem. Ta det bara lugnt och läs igenom moderkorts guide ett par gånger så är det lätt gjort.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk

Okej, tackar för tipset!
Har en liten annan fundering också, vilket är best för för en spel dator när det kommer till ram minnet, 1x8gb lr 2x4 gb ?

Permalänk
Skrivet av borgarsvinet:

Okej, tackar för tipset!
Har en liten annan fundering också, vilket är best för för en spel dator när det kommer till ram minnet, 1x8gb lr 2x4 gb ?

Ta 2x4gb cos dualchannel.