Guide: Fabriksåterställning med USB-minne i Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

För att förekomma eventuella kommentarer - jag är medveten om att det handlar om en "enkel" process ur entusiastperspektiv. Däremot tror jag inte så många vet att verktyget numera finns inbyggt direkt i Windows, och när jag ändå behöva genomföra det hela själv tyckte jag en liten bildguide kunde vara på sin plats.

För min del är det bara bra att sånt här också kommer in då och då. Jag har reggat mig här trots att jag knappast kan kallas entusiast.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Problemet är tvåeggat. Dels tjänar datortillverkarna pengar på att inkludera så mycket skräp som möjligt. Än värre är nästan att folk faktiskt vill ha skräpprogram installerat på deras datorer, ja det är sant. Det har gjorts undersökningar och gemene man ser det som ett plus, ett mervärde om de får många program förinstallerade på datorn. Det gäller förstås inte för datorproffs eller nästan någon här på Sweclockers, men så ser verkligheten ut.

Mycket bra guide för övrigt!

Det kan nog stämma. Vissa tycks tro att allt med prefixet "gratis" är bra och de tar det hellre än inte.

Men Tillverkarna och Microsoft borde ta höjd för att det finns en relativt stor skara människor som inte vill ha de här programmen. För min del får de gärna ta extra pröjs för en "ren och fin" version.. Det kan vara värt det, för tid är ju inte direkt gratis och man lägger ändå ner massa jobb på att städa efter varenda nyinstallation.

Visst, man kan göra egna images och så, men om man inte ominstallerar så ofta så känns det inte värt det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Mycket smidigare i Linux, där behövar man inte återställningspartition.
Då är det bara ladda ner senaste versionen gratis från Internet och bränna till skiva, eller skriva till USB minne.

Mycket smidigare att göra köttbullarna i ugnen än att stå och steka dom i en panna, men det är inte heller relevant för artikeln

Permalänk
Medlem

En såndär "total återställning" i windows 8/8.1, tar det kål på virus och annan oönskad mjukvara?

Permalänk
Medlem

Mycket roligt att se en guide om mjukvara (och lite hårdvara då med förstås *host** USB minnet)

Mer sådant Staff, det vill vi se

Bra jobbat och väldigt bra skrivet.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ja det kan man ju verkligen göra om man bara har 1 dator hemma

Ja, visst är det jättelätt!

Att kunna boota Linux direkt från skiva / usb-minne är mycket användbart.

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

En såndär "total återställning" i windows 8/8.1, tar det kål på virus och annan oönskad mjukvara?

frågan är var linux passar in, virus eller oönskad mjukvara...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

En såndär "total återställning" i windows 8/8.1, tar det kål på virus och annan oönskad mjukvara?

Ja, om du skapar återställningspartionen innan du blir smittad.

Permalänk

Ta inte baitet om linux. När man själv var ung hade man också konstiga saker för sig som att vara mys-vänster, emot konsumtion och hävda vissa operativssystems överlägsenhet in i absurdum. Det lägger sig med åren och det är en uppriktigt härlig känsla när man kan erkänna att alla plattformar har sina för och nackdelar beroende på vad man skall ha dem till.

Jag tycker artikeln var välskriven och på en nivå som attraherar läsare med olika kunskapsnivå. Gillar guider på swec.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

I Windows 8 Pro går det även att spara återställningspartionen direkt på nätverksmisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Ja, visst är det jättelätt!

Att kunna boota Linux direkt från skiva / usb-minne är mycket användbart.

Och det kan man inte med vilket annat os som helst? Vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem

Windows 8 är en katastrof, gjort för Platter men påtvingat PC Fail fail fail

Windows 7 kommer rulla tills speltillverkarna börjar använda linux

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Windows 8 är en katastrof, gjort för Platter men påtvingat PC Fail fail fail

Windows 7 kommer rulla tills speltillverkarna börjar använda linux

Tyckte också 8an såg fult ut först, men det är ju så enkelt att fixa.

Om man bortser från den nya startmenyn, så är det en hel del förbättringar i WIndows 8. Mina spel går lite snabbare, det är bättre minneshantering, bättre inställningar för multipla skärmar, startar/avslutas snabbare och en massa andra finesser.

Två st extra program, som tog fem minuter att dra hem och installera, så såg jag ingen skillnad på 7 och 8 utseendemässigt längre, men får alla fördelarna med förbättringar som de gjort här och var i systemet.

Ska man köpa nytt så ser jag ingen vits alls att ta 7an längre. Har man redan 7an, så får man väl avgöra själv om det är värt det.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Windows 8 är en katastrof, gjort för Platter men påtvingat PC Fail fail fail

Windows 7 kommer rulla tills speltillverkarna börjar använda linux

Men varför går fler o fler spelare då över till 8.1 ?

Tror du har missuppfattat något, eller så är du inte påläst.

Att gilla ett OS för personlig smak må väl vara helt ok, men att påstå att 8:an är skit i spel när det är helt tvärtom, är lite fel.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av emilakered:

För att förekomma eventuella kommentarer - jag är medveten om att det handlar om en "enkel" process ur entusiastperspektiv. Däremot tror jag inte så många vet att verktyget numera finns inbyggt direkt i Windows, och när jag ändå behöva genomföra det hela själv tyckte jag en liten bildguide kunde vara på sin plats.

Även om de flesta här skulle kunna lura ut detta via Google så är det mycket bekvämare att få det serverat så här! Och när man i framtiden ska lura ut hur man gjorde detta så räcker det med några väl valda sökord + "sweclockers" för att hitta denna artikel

BTW: sitter också och leker runt med min Dell V11P.
Har ett eget tips att dela med mig som är generellt för alla Windows-enheter, köpte ett 64GB microSDXC kort för att använda som sekundär disk. Denna kommer i praktiken vara en permanent disk och har bl.a. de spel från Steam som är vettig på denna enhet här.

Då disken ska vara permanent så tänkte jag att det var lika bra att formatera om den till NTFS. Blev rätt besviken när jag drog igång Torchlight 2 då det tog väldigt lång tid att ladda (många många minuter) och man hörde att ljudet hackade under hög disk last...

Funderade lite och tänkte att journal-hanterat filsystem på en microSDXC disk kanske är helt optimalt, så formaterad om den till exFAT och det blev som natt och dag vad det gäller prestanda! Naturligtvis inte lika snabbt som eMMC-disken (som faktiskt når runt 150MB/s för läsning), men man kommer i alla fall upp i de 25-30MB/s som man kan förvänta sig.

Och spelet i fråga ligger på 30-35 FPS om man kör i 1366x768, så helt spelbart förutsatt att man har en mus (kör med Microsoft signature mouse via blutooth).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men varför går fler o fler spelare då över till 8.1 ?

Tror du har missuppfattat något, eller så är du inte påläst.

Att gilla ett OS för personlig smak må väl vara helt ok, men att påstå att 8:an är skit i spel när det är helt tvärtom, är lite fel.

BF4 funkar FAN så mycket bättre i Win8 och 8.1 än vad det gjorde för mig i Win7. så han har missuppfattat eller är inte läskunnig, "är lite fel." som du säger är millt uttryckt

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Blir alltis förvånad över hur mycket skit det finns i en dator från köp. Det första man borde göra är ju detta xd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir alltis förvånad över hur mycket skit det finns i en dator från köp. Det första man borde göra är ju detta xd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Och det kan man inte med vilket annat os som helst? Vad är skillnaden?

Om du kan boota upp ett fungerande windows från dvd eller tom cd utan att installera till hdd så är jag imponerad...

Visa signatur

Core i9 9900K | Noctua NH-D15 | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Z390 Pro | Corsair RM750 | Sapphire Radeon RX 6800 | Seagate Firecuda 510 1TB M.2 | Fractal Design Define R4 svart | Kubuntu 23.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av nubb3:

Om du kan boota upp ett fungerande windows från dvd eller tom cd utan att installera till hdd så är jag imponerad...

Varför skulle jag? Förresten handlar inte tråden om fabriksåterställning för Windows 8.1 i USB och inte om man kan
boota från en DVD utan att installera först med Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men Tillverkarna och Microsoft borde ta höjd för att det finns en relativt stor skara människor som inte vill ha de här programmen. För min del får de gärna ta extra pröjs för en "ren och fin" version.. Det kan vara värt det, för tid är ju inte direkt gratis och man lägger ändå ner massa jobb på att städa efter varenda nyinstallation.

Plockar du ihop en dator via Sonys hemsida finns det möjlighet att välja "clean start" (kräver dock att du även väljer W8 pro) vilket kostar 200kr om jag inte minns fel, och sen ~450kr för pro-versionen. Det är iaf en början.

Permalänk
Avstängd

Har någon prövat det för acer iconia w510? Hur stor USB minne ska man ha?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

[QUOTE=emilakered;14321111]...
Microsoft kör faktiskt ett program nu där syftet är helt "rena" datorer, minns dock inte namnet på rak arm. Tyvärr verkar det endast gälla MS-butiker eller i alla fall USA - en bekants Dell Venue 11 Pro från Microsoft Store var helt ren och med reklam för programmet i paketet, min Venue 11 Pro i Sverige hade lite extraskrot.

EDIT: Microsoft Signature heter det: http://www.microsoftstore.com/store/msusa/html/pbpage.Microso...[/QUOTE]
MS hakar på ett N för de o bloatade versionerna.

Dold text
Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Plockar du ihop en dator via Sonys hemsida finns det möjlighet att välja "clean start" (kräver dock att du även väljer W8 pro) vilket kostar 200kr om jag inte minns fel, och sen ~450kr för pro-versionen. Det är iaf en början.

Det är något ditåt jag menar. Sedan har ju alla med W8 Pro-licens automatiska nedgraderingsrättigheter till Windows 7 också, om man nu inte gillar Windows 8.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Kan man kopiera återställningsusb till mekanisk hårddisk?

Som många andra har jag en laptop med Win 8.1 och SSD och därtill en bamsig desktop med stora mekaniska diskar.
Det verkar vettigt att tillverka en återställningsusb som guiden anger. Men, kan jag kopiera den till den andra datorns hårddisk, är såklart rädd för att tappa bort min usb. Eller är det något svårt filsystem på detta usb-minne?

Jag antar att återställningsusb är kopplat till en viss fysisk dator. Så om jag disponerar flera datorer måste jag göra en usb för varje dator?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av atriix:

MS hakar på ett N för de o bloatade versionerna.

Det rör väl dock bara själva Windows? Signature-programmet är i kombination med hårdvara, alltså färdiga system från till exempel Dell.

Skrivet av Yoshman:

Även om de flesta här skulle kunna lura ut detta via Google så är det mycket bekvämare att få det serverat så här! Och när man i framtiden ska lura ut hur man gjorde detta så räcker det med några väl valda sökord + "sweclockers" för att hitta denna artikel

BTW: sitter också och leker runt med min Dell V11P.

[...]

Lite det som är förhoppningen, Microsofts dokumentation är lite svårgreppad ibland!

När det gäller V11P passar det väl bättre i den tråden egentligen, men jag testade samma sak som dig med mitt 16 GB-kort (Sandisk Extreme Pro). Får dock exakt samma hastigheter (max strax över 20 MB/s) för både NTFS och exFAT, så kanske påverkar det bara större modeller?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Kul, tack!

Gärna fler sådana här tips och tricks.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Funkar detta vid exv, en hårddiskkrasch ?

Bra guide för dem som har en SSD med begränsat lagringsutrymme, men som påpekas i artikeln, «[m]ed uppåt 1 TB mekanisk lagring att avvara handlar det om försumbara siffror ...». Det som skulle göra guiden relevant även för användare med en eller fler hårddiskar är om ett sådant USB-pinne kunde användas för att återinställa OS:et efter till ex, en hårddiskkrasch - om man följer proceduren som skissats i artikeln får man då en pinne med en ISO-fil som det går att starta och installera systemet ifrån när man installerat en ny hårddisk efter en krasch ? Detta är intrycket jag får av såväl Sweclockers-artikeln som den sida på Microsofts webbplats som det länkas till där, men ingenstans står det explicit att så är fallet....

Ett annat problem som skulle kunna dyka upp i samband med en systemåterställning efter en hårddiskkrasch är aktivering av OS:et - förr i tiden klistrades en lapp med produktnyckeln på alla maskiner med ett Windows OS förinstallerat, men som bekant fr o m Windows 8 är detta inte längre fallet. För dem som inte skrivit upp sin produktnykel någonstans - och jag misstänker att det gäller de flesta - är ett bra tips att installera Nir Sofers ProduKey (innan datorn kraschar !) som plockar fram den med en musklick....

Henri

PS : Håller med signaturen »rektor« att allt sådant är mycket enklare och smidigare med Linux, men eftersom sådana synpunkter inte tycks vara så värst populåra här på forumet avstår jag från att säga det....
ds

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

MS hakar på ett N för de o bloatade versionerna.

N har alltid funnits, och det var primärt till för enterprise mijöer , för i N versionerna följer inga media spelare eller dylikt med, samma för win 7.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Om man inte bryr sig om återställningspartitionen kunde man undvika att den skapades vid installation av Windows 7 med det här tricket:

http://www.shivaranjan.com/2009/05/11/how-to-prevent-windows-...

I Windows 8.1 funkade inte det. Lösningen är att i förväg sätta en tom partition på disken man ska installera på. Du behöver inte formatera den. Då kan inte installern peta på den och bestämma hur den vill ha det utan respekterar att det redan finns en partition där som tar upp hela.

Visa signatur

MBD: Asrock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i5-7600K RAM: Corsair CMK32GX4M2B3000C15 GFX: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING SSD: Samsung 970 EVO MZ-V7E1T0BW PSU: SilverStone SX800-LTI w/ Noctua NF-A12x15 PWM Case: Louqe Ghost S1 Cooler: Noctua NH-L12 Fans: 2 x Noctua NF-A12x15 PWM Screen: Dell UltraSharp U3011 Keyb: Filco Ninja Majestouch-2 TKL Mouse: Razer Mamba TE