Android vs. Windows 8 platta?

Permalänk
Medlem

Android vs. Windows 8 platta?

Hej!

Jag är ganska ny i tablet-världen och har funderat på att skaffa en liten platta till mig själv! Jag har gått och klämt på några stycken i bl.a. Inet och insett att för mina ändamål (se nedan) passar en platta i storleksordningen 7-8", medan allt över 8" verkar lite för klumpigt för mig. Dock är jag ganska osäker på om jag föredrar en 7 inch-are över en 8 inch-are och vice versa, samt kan inte bestämma mig för Android eller Windows (gillar ej iOS, sorry apple-fans! ). Plattan kommer att användas till följande saker:

  • Tas ofta med på tåget till skolan för att fördriva tiden

  • Film i sängen på kvällarna

  • Ganska mycket Skype/Viber (mest text men även livesamtal)

  • Läsa/skriva mail

  • Surfa MYCKET

  • Spel ibland

  • Ganska lite arbete (det jobbet får min laptop eller stationära)

Så vad passar bäst till detta? En 7" (t.ex. Nexus 7) eller 8" (t.ex. den kommande Lenovo Thinkpad 8)? Android eller Windows?

Förslag på plattor är hjärtligt välkommna!

Bonusfråga: Är det värt att betala 1000 kr extra för att få en sim-slot (och därmed 4G) på en Nexus 7?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Min första platta skall bli en Nokia Lumia 2520..när Sumio pojkarna får arslet ur bastun och skickar över några.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

Min första platta skall bli en Nokia Lumia 2520..när Sumio pojkarna får arslet ur bastun och skickar över några.

10.1" Lite för stor för mig med tanke på att jag ska ta och bära runt min

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Även fast jag är Windows fan här måste jag ta en sak direkt

Film (närmare bestämt MKV filer) är trubbel på Windows RT baserade plattor tills VLC släpper sin app. Det finns appar men de klarar inte alla olika MKV format. Men om du kör en Windows 8 Pro platta så är det bara att köra VLC (men då offrar man ju batteritid)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Även fast jag är Windows fan här måste jag ta en sak direkt

Film (närmare bestämt MKV filer) är trubbel på Windows RT baserade plattor tills VLC släpper sin app. Det finns appar men de klarar inte alla olika MKV format. Men om du kör en Windows 8 Pro platta så är det bara att köra VLC (men då offrar man ju batteritid)

Windows RT är något jag kommer undvika att skaffa om det blir en Windows platta Finns det Windows Pro plattor i storleken 7-8"?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag har en Acer Windows platta (W510) med x86 Windows. Jag trodde inte jag skulle bli så förtjust i den som jag blev. Det är skitnajs att kunna göra "allt" på plattan. Jag rör inte längre plattor med ios och Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag har en Acer Windows platta (W510) med x86 Windows. Jag trodde inte jag skulle bli så förtjust i den som jag blev. Det är skitnajs att kunna göra "allt" på plattan. Jag rör inte längre plattor med ios och Android.

Hur skiljer sig Windows plattan jämfört med t.ex. Android? Finns det fler saker som kan göras med en Windows platta än med en Android menar du? I så fall vilka?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Windows RT är något jag kommer undvika att skaffa om det blir en Windows platta Finns det Windows Pro plattor i storleken 7-8"?

2 exempel. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2347891,2422756

Skrivet av Icte:

Hur skiljer sig Windows plattan jämfört med t.ex. Android? Finns det fler saker som kan göras med en Windows platta än med en Android menar du? I så fall vilka?

En x86 baserad windows 8 platta är som en surfplatta och mini laptop i ett du kan installera och köra vanliga pc program, även om det självklart begränsas av processorn och GPU om du försöker starta crysis.
Men väljer du win rt då får du en platta som inte klarar annat än Modern ui apparna.
Även jag har en w510.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

1. Windows 8 - Kan göra allt.
2. Android - Kan göra mycket.
3. Windows RT- Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hur skiljer sig Windows plattan jämfört med t.ex. Android? Finns det fler saker som kan göras med en Windows platta än med en Android menar du? I så fall vilka?

Det ena är en dator och den andra en stor smartphone.
Får tas med en nypa salt men min android platta blev helt överflödig när jag köpte en windowsplatta.

Permalänk
Medlem

Hm.. Blir inte en Windows 8 platta lite för mycket för mig? Tanken är ju att allt arbete (förutom lite mailande och surf) går åt på min laptop eller desktop. Plattan ska agera mest som en entertainment-tablet, med film, surf och social media i åtanke. Tror ni en Windows 8.1 Pro platta blir överflödig, om den bara används till desssa ändamål? Passar kanske en RT platta bättre för mig (om man bortser problemet med .mkv filer då )?

Hurdan är Android? Ligger den mitt emellan Windows 8.1 Pro och Windows RT funktionsmässigt?

EDIT: Ni som äger små plattor (storleken 7-8"), hur pass väl fungerar det att se på film med den?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Toshiba är testad här:http://www.notebookcheck.net/Review-Toshiba-Encore-WT8-A-102-... mycket nöjd med min, min Nexus 7 gen1 har legat oanvänd sen jag skaffade den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Toshiba är testad här:http://www.notebookcheck.net/Review-Toshiba-Encore-WT8-A-102-... mycket nöjd med min, min Nexus 7 gen1 har legat oanvänd sen jag skaffade den.

Intressant.. Hur kommer det sig att du inte använder Nexus 7:an längre? Vad gör denna platta som är bättre än din nexus?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Intressant.. Hur kommer det sig att du inte använder Nexus 7:an längre? Vad gör denna platta som är bättre än din nexus?

Nexusens största fördel är ju att det är just en nexus.
Sjukt bra mjukvara. Imo faktiskt bättre än ios på fleeeera punkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Nexusens största fördel är ju att det är just en nexus.
Sjukt bra mjukvara. Imo faktiskt bättre än ios på fleeeera punkter.

Apple har jag ju tröttnat på, med deras överprisade produkter och superdålig support för äldre produkter (iOS 7 gjorde i princip min iPhone 4 obrukbar, med en massa lagg ). Så antingen en Nexus eller Windows! Men lutar ganska mycket åt Nexus nu med tanke på att Windows är mer jobb-baserat verkar det som.. Eller har jag fel?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Så antingen en Nexus eller Windows! Men lutar ganska mycket åt Nexus nu med tanke på att Windows är mer jobb-baserat verkar det som.. Eller har jag fel?

Det beror vad du väljer och använda den till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Det beror vad du väljer och använda den till

Film, chatt (video & text), spel, surf.. Knappt något jobb alls förutom mail då, men allt annat körs på min laptop som sagt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Film, chatt (video & text), spel, surf.. Knappt något jobb alls förutom mail då, men allt annat körs på min laptop som sagt!

Då klarar du dig fint på Nexus 7. Vill du hellre ha W8 går det också bra. Välj det du vill

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Då klarar du dig fint på Nexus 7. Vill du hellre ha W8 går det också bra. Välj det du vill

Det blir nog en Android platta! Nexus 7 lockar men jag är inte helt säker om det inte är lite för liten skärm?

Är t.ex. en LG G Pad 8.3 Google Play Edition bätte än en Nexus 7? Om man ska bära med sig den överallt (även till skolan) Har G Pad 4G?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det blir nog en Android platta! Nexus 7 lockar men jag är inte helt säker om det inte är lite för liten skärm?

Är t.ex. en LG G Pad 8.3 Google Play Edition bätte än en Nexus 7? Om man ska bära med sig den överallt (även till skolan) Har G Pad 4G?

Löste det själv, tydligen har inte LG G Pad 8.3 något sim-kort ställe! INGEN Internet-on-the-go!

Nu till min sista fråga innan jag går ut och köper en Nexus 7: Hur BÄR ni en sån? Visst, kanske i jackfickan men under sommaren har man inga jackor på sig..

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Intressant.. Hur kommer det sig att du inte använder Nexus 7:an längre? Vad gör denna platta som är bättre än din nexus?

Toshiba är betydligt rappare och roligare att använda, större och bättre skärm också. Sen är det alltid kul med nytt.

Permalänk
Skrivet av Icte:

Löste det själv, tydligen har inte LG G Pad 8.3 något sim-kort ställe! INGEN Internet-on-the-go!

Nu till min sista fråga innan jag går ut och köper en Nexus 7: Hur BÄR ni en sån? Visst, kanske i jackfickan men under sommaren har man inga jackor på sig..

Jag har min i väskan.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Windows RT är något jag kommer undvika att skaffa om det blir en Windows platta Finns det Windows Pro plattor i storleken 7-8"?

Du har fått mycket svar här redan, men kommer säga själv

Jag kommer troligtvis gå från en Surface Pro till en Surface 3 när det kommer ut, om VLC appen är ute då också Så RT plattorna är inte helt oanvändbara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Du har fått mycket svar här redan, men kommer säga själv

Jag kommer troligtvis gå från en Surface Pro till en Surface 3 när det kommer ut, om VLC appen är ute då också Så RT plattorna är inte helt oanvändbara

Håller med. Har själv en platta med fullversion av Win 8.1, men kommer köpa Nokia 2520 när den kommer till Sverige.
Använder i stort sett inte skrivbordsläget på den plattan jag har, så RT duger bra för mig.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Håller med. Har själv en platta med fullversion av Win 8.1, men kommer köpa Nokia 2520 när den kommer till Sverige.
Använder i stort sett inte skrivbordsläget på den plattan jag har, så RT duger bra för mig.

Så skillnaden mellan RT och Pro är i princip skrivbordsläget? Vad mer saknar RT som Pro har (lite grovt bara)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Så skillnaden mellan RT och Pro är i princip skrivbordsläget? Vad mer saknar RT som Pro har (lite grovt bara)?

Skrivbordsläget? RT saknar självaste Windows! RT är bara startmenyn, endast program som körs i startmenyn finns.
Tänk dig allt som finns i Windows 7, allt de har de tagit bort från Windows 8 för att göra Windows RT. Om du inte tycker Windows 8 tillför något över Windows 7 t.ex. så inser du hur lite som finns kvar i Windows RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Så skillnaden mellan RT och Pro är i princip skrivbordsläget? Vad mer saknar RT som Pro har (lite grovt bara)?

Det finns ett skrivbordsläge i RT också, men du kan inte installera vanliga windowsprogram på Windows RT, det är appar från Store som gäller. Skrivbordsläget används ex. för Officepaketet som följer med, surfa med Outlook, filhantering och inställningar.

Själv kör jag en Surface 2 med RT och tycker den är perfekt för det jag använder den till, saknar inte fullversionen av Windows.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Skrivbordsläget? RT saknar självaste Windows! RT är bara startmenyn, endast program som körs i startmenyn finns.
Tänk dig allt som finns i Windows 7, allt de har de tagit bort från Windows 8 för att göra Windows RT. Om du inte tycker Windows 8 tillför något över Windows 7 t.ex. så inser du hur lite som finns kvar i Windows RT.

Nu är du nog lite fel ute...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Så skillnaden mellan RT och Pro är i princip skrivbordsläget? Vad mer saknar RT som Pro har (lite grovt bara)?

Skilladen är att RT är ARM och kan inte köra .exe program. Office och de inbyggda programmen i Windows körs i skrivbordsläget. I stort sett bunden till Modern UI och Store för att installera nya program.

Skrivet av Aleshi:

Skrivbordsläget? RT saknar självaste Windows! RT är bara startmenyn, endast program som körs i startmenyn finns.
Tänk dig allt som finns i Windows 7, allt de har de tagit bort från Windows 8 för att göra Windows RT. Om du inte tycker Windows 8 tillför något över Windows 7 t.ex. så inser du hur lite som finns kvar i Windows RT.

Va? startmenyn är ju borttagen i Windows 8 och ersatt med Modern UI. Allt som finns i Windows 7/8 är inte borttaget i Windows RT.
Personligen tycker jag inte att Windows RT ger en sämre upplevelse än t.ex. iOS som är mer begränsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Nu är du nog lite fel ute...

Ja visst kan man öppna explorer och en del appar som då t.ex. office där. Men inte klassiska Windows-program direkt.

Skrivet av betan:

Va? startmenyn är ju borttagen i Windows 8 och ersatt med Modern UI. Allt som finns i Windows 7/8 är inte borttaget i Windows RT.
Personligen tycker jag inte att Windows RT ger en sämre upplevelse än t.ex. iOS som är mer begränsat.

Startmenyn i Windows 8 är Modern UI. Det är fortfarande en startmeny.