Problem med "vMotion Without Shared Storage"

Permalänk
Skrivet av TimmyQ:

är det bara labb? om du följer guider och det strular, då hade jag blåst alla och körd in 5.5an och börjat frächt, om du bråkt med detta i 4dagar så är det billigare i tid sett att bara göra om allt

kör ner veem backup free och ladda ur alla vms, blås allt och "gör om gör rätt"

verkar ju som du har någon skum bugg

Jag installerade om vCenter och gick från 5.5.0.5101 till 5.5.0.5201 (5.5.0b). Saker buggar inte lägre... Jag lyckas migrera VMs med ""Change both host and datastore" i webbklienten. Jag är däremot osäker på ifall vMotion fungerar för att balansera belastningen. Hur testar jag detta?

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk

du har DRS igång? sätt den på aggressive så ska du se om den börjar flytta maskiner hur som helst, brukar bli lite fart på dessa bitar då!

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Skrivet av tjossanmannen:

du har DRS igång? sätt den på aggressive så ska du se om den börjar flytta maskiner hur som helst, brukar bli lite fart på dessa bitar då!

Satte den på aggressive men jag tror inte det kommer hända så jättemycket för jag har balanserat det rätt så bra själv. Jag ser däremot i history att DRS har "placerat" VM:s på hosts, däremot så är dessa hosts samma som maskinen redan ligger på.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk

kommer ju att märkas när maskinerna börjar användas så det är bara att hålla ett öga på vad som händer sedan det

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Skrivet av tjossanmannen:

kommer ju att märkas när maskinerna börjar användas så det är bara att hålla ett öga på vad som händer sedan det

//Tobias

Maskinerna används, DRS är inställd på aggressive men det händer ingenting.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Maskinerna används, DRS är inställd på aggressive men det händer ingenting.

Flytta dem manuellt till samma maskin först och sedan kör balancering?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte har shared storage fungerar inte DRS. DRS kör bara vanlig Vmotion där storage inte ändras och det kan du inte köra i din miljö.

Permalänk
Skrivet av kufra:

Flytta dem manuellt till samma maskin först och sedan kör balancering?

Hur/vad menar du? Jag har redan placerat ut VMs manuellt så att belastningen ska bli lagom på varje host.

Skrivet av dahlgren:

Eftersom du inte har shared storage fungerar inte DRS. DRS kör bara vanlig Vmotion där storage inte ändras och det kan du inte köra i din miljö.

Jaså. Men hur vet jag att vMotion utan shared storage fungerar då?

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Hur/vad menar du? Jag har redan placerat ut VMs manuellt så att belastningen ska bli lagom på varje host.

Jaså. Men hur vet jag att vMotion utan shared storage fungerar då?

Jag är inte jätteinsatt här men har följt tråden av intresse och du har ju flera fysiska maskiner och denna DRS funktionen skall flytta runt VM och balansera dem över dina maskiner om jag inte förstod de fel. Så för att testa så tänker jag mig att man förstör balansen genom att lägga alla VM på en fysisk maskin och sen låta DRS göra sitt jobb för att se om de funkar. Om jag har fel så skit i mig gl hf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Jaså. Men hur vet jag att vMotion utan shared storage fungerar då?

Du kunde alldeles nyss flytta en VM mellan två hostar utan att slå av dem, därav funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Du kunde alldeles nyss flytta en VM mellan två hostar utan att slå av dem, därav funkar det?

Nej du lägger all last väldigt skevt manuellt. Då kommer DRS såklart laga ditt "misstag" och se till att lasten (maskinerna) ligger optimalt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Nej du lägger all last väldigt skevt manuellt. Då kommer DRS såklart laga ditt "misstag" och se till att lasten (maskinerna) ligger optimalt igen.

Fast då testar du om DRS fungerar, vMotion kan fungera utan att DRS gör det och i TS fall så tror jag inte att det kommer att fungera då det inte finns shared storage.

Permalänk
Medlem

Nu är den här dokumentationen för 5.1 men det är samma för 5.5.
http://pubs.vmware.com/vsphere-51/index.jsp#com.vmware.vspher...

Citat:

Shared VMFS Volume Requirements
A DRS cluster has certain shared VMFS volume requirements.
Configure all managed hosts to use shared VMFS volumes.
■ Place the disks of all virtual machines on VMFS volumes that are accessible by source and destination hosts.
■ Ensure the VMFS volume is sufficiently large to store all virtual disks for your virtual machines.
■ Ensure all VMFS volumes on source and destination hosts use volume names, and all virtual machines use those volume names for specifying the virtual disks.

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Du kunde alldeles nyss flytta en VM mellan två hostar utan att slå av dem, därav funkar det?

Fast hur vet jag att load-balancing fungerar? Jag menar, en stor anledning till att ha ett kluster är för att sammankoppla flera maskiners prestanda och låta dom jobba som en.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Du kan även köra ett Vsphere kluster för att få funktionen HA. DRS ingår inte i alla Vsphere licsner så det är inte alla som har tillgång till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Fast hur vet jag att load-balancing fungerar? Jag menar, en stor anledning till att ha ett kluster är för att sammankoppla flera maskiners prestanda och låta dom jobba som en.

Det gör det inte.

Skrivet av dahlgren:

Du kan även köra ett Vsphere kluster för att få funktionen HA. DRS ingår inte i alla Vsphere licsner så det är inte alla som har tillgång till det.

Och hur förväntar du dig att en annan host ska kunna ta upp en maskin när den inte kan se maskinen öht?

Det närmaste du kan komma är att sätta upp ett vSAN, men det är en separat licens och om du lyckas hitta en sådan så blir jag väldigt intresserad.

Permalänk
Skrivet av dahlgren:

Du kan även köra ett Vsphere kluster för att få funktionen HA. DRS ingår inte i alla Vsphere licsner så det är inte alla som har tillgång till det.

Hehe, jag är rätt så säker på att DRS ingår i vSphere 5 Enterprise Plus.

Skrivet av Sir. Haxalot:

Oh well, får väl sätta upp en NFS-delning då.

Skrivet av Sir. Haxalot:

Och hur förväntar du dig att en annan host ska kunna ta upp en maskin när den inte kan se maskinen öht?

Det närmaste du kan komma är att sätta upp ett vSAN, men det är en separat licens och om du lyckas hitta en sådan så blir jag väldigt intresserad.

Hade faktiskt inte blivit så förvånad ifall jag skulle lyckas få tag på en.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det gör det inte.

Och hur förväntar du dig att en annan host ska kunna ta upp en maskin när den inte kan se maskinen öht?

Det närmaste du kan komma är att sätta upp ett vSAN, men det är en separat licens och om du lyckas hitta en sådan så blir jag väldigt intresserad.

vSAN är ju publik beta så det bör ju inte vara värre än att gå med i programmet om man har en licens i övrigt. Finns i trialsortimentet dessutom om du vill testa