Problem med "vMotion Without Shared Storage"

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Vad händer när du försöker att köra vMotion, får du inte valet i menyn alls eller får du någon sorts error under processen?

Hmm, vilken meny? Om du kollar på bilderna ovan så ska vMotion vara påslaget. Anmärkningsvärt: Jag kan inte kan migrera VM:s (change host) för den säger att den inte kan nå datastoren av någon anledning.

Skrivet av Sir. Haxalot:

... och behöver du verkligen köra vmotion i den miljön? Om ni dessutom inte ens kan lägga ut 10k för ett NAS så kanske ni inte egentligen har så stort behov av funktionerna.

Skrivet av Danne:

Jag misstänker (hoppas) att detta endast är för labb
Så då spelar det ju inte så stor roll vad man gör.

Det är labbmiljö (kommer köras 15-20 VMs åt gången för elever) men jag hade gärna haft load-balancing för att nyttja hårdvaran så gott det går. En NAS kan jag bygga ihop själv, bara att det behövs diskar, resten har vi redan.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Hmm, vilken meny? Om du kollar på bilderna ovan så ska vMotion vara påslaget. Anmärkningsvärt: Jag kan inte kan migrera VM:s (change host) för den säger att den inte kan nå datastoren av någon anledning.

Okej, men i Migrate menyn så borde du ha ett alternativ för både Change host and Datastore, du måste välja den för att kunna byta datastore samtidigt, annars så kommer den destination hosten inte vara tillgänglig eftersom att VMen fortfarande pekar mot source datastoren. Om du byter båda på samma gång så ska man kunna flytta datat till den nya hosten och dess datastore över vMotion länken.

disclaimer: jag har faktiskt inte testat vMotion utan shared storage, men jag är rätt så säker på att det ska fungera såhär.

Permalänk
Medlem

Ska du kunna genomföra vmotion UTAN shared storage så kan du bara genomföra den operationen i webb-klienten. Använder du dig av den feta klienten (Vsphere-client) så kan du bara göra tradionell vmotion samt vmotion MED shared storage

Så om du provar via webb-gränsnittet så kommer det fungera.

Visa signatur

I/O is everything !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuub:

Ska du kunna genomföra vmotion UTAN shared storage så kan du bara genomföra den operationen i webb-klienten. Använder du dig av den feta klienten (Vsphere-client) så kan du bara göra tradionell vmotion samt vmotion MED shared storage

Så om du provar via webb-gränsnittet så kommer det fungera.

Men då behövs 5.5 på alla maskiner?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Men då behövs 5.5 på alla maskiner?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, web-gränsnittet finns ifrån version 5.0 och framåt. Funktionen vmotion utan shared storage kom till i version 5.1. Så minst version 5.1 krävs.

Visa signatur

I/O is everything !

Permalänk
Medlem

Tänk på att du måste stänga ner den VMen som du ska migrera till en annan host.

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Okej, men i Migrate menyn så borde du ha ett alternativ för både Change host and Datastore, du måste välja den för att kunna byta datastore samtidigt, annars så kommer den destination hosten inte vara tillgänglig eftersom att VMen fortfarande pekar mot source datastoren. Om du byter båda på samma gång så ska man kunna flytta datat till den nya hosten och dess datastore över vMotion länken.

disclaimer: jag har faktiskt inte testat vMotion utan shared storage, men jag är rätt så säker på att det ska fungera såhär.

Skrivet av Nuub:

Ska du kunna genomföra vmotion UTAN shared storage så kan du bara genomföra den operationen i webb-klienten. Använder du dig av den feta klienten (Vsphere-client) så kan du bara göra tradionell vmotion samt vmotion MED shared storage

Så om du provar via webb-gränsnittet så kommer det fungera.

Fungerar ej att migrera genom webbklienten.

Kanske detta säger någonting? Inställningarna jag gjort i Windowsklienten verkar inte appliceras i webbklienten. Detta börjar bli något frustrerande, hehe.

Anmärkningsvärt: VM:en jag försökte migrera var påslagen enligt webbklienten fastän den är på. Luktar bugg.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Tänk på att du måste stänga ner den VMen som du ska migrera till en annan host.

Nej det behövs inte om det är rätt konfigurerat. Du behöver bara stänga ner VM om du flyttar mellan olika CPU-typer Intel/AMD eller om du saknar licens för vmotion.

Visa signatur

I/O is everything !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuub:

Nej det behövs inte om det är rätt konfigurerat. Du behöver bara stänga ner VM om du flyttar mellan olika CPU-typer Intel/AMD eller om du saknar licens för vmotion.

I hans miljö så måste han stänga ner maskinen.
Det är samma sak som när man flyttar mellan 2 kluster. Även om man har licens för vmotion.

Permalänk
Medlem

Du får förklara hur du har tänkt med dina Vmkernel-interface. bortse ifrån managementinterfacet (vmkernel0)

Varför har du två stycken (Vmkernel3) kopplat till vswitch0 samt Vmkernal2 (kopplad till vswitch1)
Vad vill du uppnå med denna konfiguration?

Visa signatur

I/O is everything !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

I hans miljö så måste han stänga ner maskinen.
Det är samma sak som när man flyttar mellan 2 kluster. Även om man har licens för vmotion.

Förklara varför man måste stänga ner maskinen i hans miljö?

Visa signatur

I/O is everything !

Permalänk
Skrivet av Nuub:

Du får förklara hur du har tänkt med dina Vmkernel-interface. bortse ifrån managementinterfacet (vmkernel0)

Varför har du två stycken (Vmkernel3) kopplat till vswitch0 samt Vmkernal2 (kopplad till vswitch1)
Vad vill du uppnå med denna konfiguration?

VMkernel3 på vSwitch0 slängde jag upp nyligen för att testa ifall vMotion skulle fungera ifall man satta det på en separat VMkernel-port.

"Management Network" (VMkernel0) på vSwitch0 är (förvånansvärt) använt för management network. Innan jag skapade VMkernel3 så var vMotion påslaget på denna VMkernel.

VMkernel2 på vSwitch1 är också management network, använt enbart som backup för VMkernel1.

Felskrivning: VMkernel1 ska ha vart VMkernel0
Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Missade vilken version han körde
Kom på att dom har ändrat på Storage vMotion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

VMkernel3 på vSwitch0 slängde jag upp nyligen för att testa ifall vMotion skulle fungera ifall man satta det på en separat VMkernel-port.

"Management Network" (VMkernel1) på vSwitch0 är (förvånansvärt) använt för management network. Innan jag skapade VMkernel3 så var vMotion påslaget på denna VMkernel.

VMkernel2 på vSwitch1 är också management network, använt enbart som backup för VMkernel1.

http://i.imgur.com/csbLi1K.png

Ett tips är att döpa om allt så att du vet vad som är vad, För att inte tala om så att vi kan hålla reda på vad som är vad

Permalänk
Medlem

Du har blandat ihop den text lite om du läser.... (""Management Network" (VMkernel1) på vSwitch0 är (förvånansvärt) använt för management network", management network har du på vmkernel0. aja confa det såhär:

vSwitch0
Management network Vmkernel0 : IP 192.168.1.21
VMkernel3 , döp det gärna till Vmotion eller dylikt så ser man enklare vad det används till. Måste heta EXAKT likadant på samtliga servrar. Är case-sensitive. sätt det interfacet/vmkerneln på ett seperat subnät. typ 172.10.10.1 osv behöver bara vara nåbart mot respective esx-så ingen routing behövs.
Tala om att denna vmkernel ska användas för vmotion.

vSwitch1
Här kan du ha kvar din vmkernel2 om du önskar, ser dock inte varför du skulle vilja ha 2 management-interface?, men men upp till dig. Krånglar till det hela lite.

Visa signatur

I/O is everything !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Missade vilken version han körde
Kom på att dom har ändrat på Storage vMotion.

Även om han hade haft en lägre version så går det fortfarande att använda Vmotion utan nertid mellan 2 olika kluster som du påstår inte går.
Skriv om du vet säkert, eller så lägger du till "jag tror..."

Visa signatur

I/O is everything !

Permalänk
Skrivet av Nuub:

Du har blandat ihop den text lite om du läser.... (""Management Network" (VMkernel1) på vSwitch0 är (förvånansvärt) använt för management network", management network har du på vmkernel0. aja confa det såhär:

vSwitch0
Management network Vmkernel0 : IP 192.168.1.21
VMkernel3 , döp det gärna till Vmotion eller dylikt så ser man enklare vad det används till. Måste heta EXAKT likadant på samtliga servrar. Är case-sensitive. sätt det interfacet/vmkerneln på ett seperat subnät. typ 172.10.10.1 osv behöver bara vara nåbart mot respective esx-så ingen routing behövs.
Tala om att denna vmkernel ska användas för vmotion.

vSwitch1
Här kan du ha kvar din vmkernel2 om du önskar, ser dock inte varför du skulle vilja ha 2 management-interface?, men men upp till dig. Krånglar till det hela lite.

Sådär, nu ser det ut på följande vis på ESXi-maskin 1 till 4. Finns 8 totalt fast 4 av dessa är avstängda just nu.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Då är nästa fråga, fungerar det eller får du fortfarande något fel?

Visa signatur

I/O is everything !

Permalänk
Skrivet av Nuub:

Då är nästa fråga, fungerar det eller får du fortfarande något fel?

Verkar fortfarande inte fungera. Har en VM på 192.168.1.24 och försöker flytta den.

"Change host" i windowsklienten:

Överblick över "Hosts and clusters" i windowsklienten

Överblick över "Hosts and clusters" i webbklienten. I webbklienten så ser jag inte ens VM:en. Lägg märke till att host .1.23 och .1.24 sägs vara avstängda...

EDIT: Webbklienten luras och säger att VMs som är avstänga, är påslagna...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuub:

Även om han hade haft en lägre version så går det fortfarande att använda Vmotion utan nertid mellan 2 olika kluster som du påstår inte går.
Skriv om du vet säkert, eller så lägger du till "jag tror..."

Jag tänkte på Enhanced vMotion.
Dock får jag erkänna att jag inte sitter med sådan här lösning så visst är det möjligt att det inte är helt korrekt.
Sitter endast i miljöer där man kör just shared storage.

Permalänk
Medlem

Jag ser att du har 2 stycken vCenter igång, en version 5 och en version 5.5? Båda är igång? Kör du mot rätt. En vCSA får bara managera hela miljön.

Visa signatur

I/O is everything !

Permalänk
Skrivet av Nuub:

Jag ser att du har 2 stycken vCenter igång, en version 5 och en version 5.5? Båda är igång? Kör du mot rätt. En vCSA får bara managera hela miljön.

Nej, det är bara en som är påslagen. Version 5.0 är vCenter som jag tänkt att använda för mina egna servrar som även dom befinner sig i skolan.

Skrivet av HElephant:

EDIT: Webbklienten luras och säger att VMs som är avstänga, är påslagna...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det ens går att göra det som du vill göra? Efter lite sökande och egna försök så verkar det som att man inte kan live migrera utan shared storage alls..

Alternativet du har är att köra "Change both host and datastore", men då måste VMen vara avstängd.

Permalänk
Medlem

Ja det han vill åstakomma går att göra, men bara ifrån web-klienten. Men han verkar ha allvarliga problem med sin web-klient så jag skulle nog lägga krutet på att rätta till den.

Guide för Vmotion utan shared storage har du här:
http://pubs.vmware.com/vsphere-51/index.jsp?topic=%2Fcom.vmwa...

Visa signatur

I/O is everything !

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Är du säker på att det ens går att göra det som du vill göra? Efter lite sökande och egna försök så verkar det som att man inte kan live migrera utan shared storage alls..

Alternativet du har är att köra "Change both host and datastore", men då måste VMen vara avstängd.

Ser man på denna video så migrerar han en VM som körs från en host till en annan. Han gör en "Change both host and datastore".

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Skrivet av Nuub:

Ja det han vill åstakomma går att göra, men bara ifrån web-klienten. Men han verkar ha allvarliga problem med sin web-klient så jag skulle nog lägga krutet på att rätta till den.

Guide för Vmotion utan shared storage har du här:
http://pubs.vmware.com/vsphere-51/index.jsp?topic=%2Fcom.vmwa...

Saken är den att jag redan kikat på den guiden...

Vet däremot inte vad detta är för något:
Virtual machine disks must be in persistent mode or be raw device mappings (RDMs).

... och hur verifierar jag detta? Genom vCenter har jag ju åtkomst till alla datastores.
The destination host must have access to the destination storage.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk

Vet inte ifall jag sagt detta i en tidigare post, men jag kan göra "Change both host and datastore" på avstängda maskiner. Jag kan även deploya templates från ex. datastore på host 1 över till en datastoren på host 2.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk

Jag har nu testat i labbet och "vMotion Without Shared Storage" fungerar klockrent. Migrerar VM1 (som är igång) från ESX1 med lokal disk till ESX2 med lokal disk. 0 tappade ping. Jag kör dock ESXi 5.5 1474528.

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk

Jag ska försöka uppdatera vCenter. Ser att det finns en uppdatering.

EDIT1: Sedan 23:00 igår kväll har vCenter sagt att det uppdaterar. Hur länge håller det på?

EDIT2: Efter ~13 timmars "uppdatering" stängde jag av vCSA. Nu vill inte vCenter fungera alls. Känns som någon grov bugg ligger och spökar. Har laddat ner vCSA 5.5.0b som jag ska installera inom kort.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

är det bara labb? om du följer guider och det strular, då hade jag blåst alla och körd in 5.5an och börjat frächt, om du bråkt med detta i 4dagar så är det billigare i tid sett att bara göra om allt

kör ner veem backup free och ladda ur alla vms, blås allt och "gör om gör rätt"

verkar ju som du har någon skum bugg

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se