Permalänk
Medlem

FreeNAS haveri

Halloj, nu är det kris och panik!

Min FreeNAS burk har en längre tid bråkat, misstänkt minnesproblem och nu i helgen gav den upp totalt och bootar inte längre upp. I BIOS hittas alla diskar osv fortfarande. Då jag misstänkte fel på minnena först och främst så körde jag memtest i nästan ett dygn, det visade väl ett och annat problem så jag tog och bytte stickor till ett annat par jag har, även det 8GB. Memtest med första paret gav följande resultat: https://www.dropbox.com/s/lvon94q9ji2gvds/2014-01-20%2018.41....

Efter att ha bytt stickorna så är det fortfarande samma problem. Bifogar en annan mästarbild av ett uppstartsförsök. :/
https://www.dropbox.com/s/mpxo0yf6bvsf9h9/2014-01-20%2019.05....

Googlat lite men hittar inte direkt hjälpsamt. Går det läsa läsa ut något av bilden eller?
Den stora frågan är, går det på något vänster rädda de 8TB data som ligger på NAS:en? Om det är någon av diskarna som är trasig så byter jag gärna ut den med hopp om att försöka bygga upp raiden igen.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Det skulle ju faktiskt kunna vara moderkortet som har falerat för dig.

Har du valt att köra zfs som filsystem så är det riktigt enkelt att komma åt datan igen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Har du FreeNAS på USB-minne?Det kanske är usb-minnet som pajjat. Testa koppla ur alla diskar utom usb-minnet och starta igen. Samma fel? Prova ta ur och byt ut USB-minnet (dvs tanka ny iso och gör ett nytt USB-minne). Kan du boota nu?

Om du kan boota med det nya minnet är det rätt enkelt att sen stänga av datorn, koppla in alla diskar, boota, och importera dem igen.

Du kommer få göra om alla inställningar som nätverksdelning osv men det är ju skit samma så länge dina filer är säkra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Det skulle ju faktiskt kunna vara moderkortet som har falerat för dig.

Har du valt att köra zfs som filsystem så är det riktigt enkelt att komma åt datan igen.

Inte omöjligt. Får kanske leta fram ett annat moderkort och CPU isf att testa.

Skrivet av usilusken:

Har du FreeNAS på USB-minne?Det kanske är usb-minnet som pajjat. Testa koppla ur alla diskar utom usb-minnet och starta igen. Samma fel? Prova ta ur och byt ut USB-minnet (dvs tanka ny iso och gör ett nytt USB-minne). Kan du boota nu?

Om du kan boota med det nya minnet är det rätt enkelt att sen stänga av datorn, koppla in alla diskar, boota, och importera dem igen.

Du kommer få göra om alla inställningar som nätverksdelning osv men det är ju skit samma så länge dina filer är säkra.

Ska testa utan diskar och sedan med ny sticka. Har en ny NAS som står och väntar på sista delarna (1 disk och HDD montering) men skulle vilja få liv i den här igen så man kan få över all data och sedan avveckla den.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Har du FreeNAS på USB-minne?Det kanske är usb-minnet som pajjat. Testa koppla ur alla diskar utom usb-minnet och starta igen. Samma fel? Prova ta ur och byt ut USB-minnet (dvs tanka ny iso och gör ett nytt USB-minne). Kan du boota nu?

Om du kan boota med det nya minnet är det rätt enkelt att sen stänga av datorn, koppla in alla diskar, boota, och importera dem igen.

Du kommer få göra om alla inställningar som nätverksdelning osv men det är ju skit samma så länge dina filer är säkra.

Kan boota utan errors på bara stickan, kopplar jag in diskarna blir det samma sak.

Får fortfarande samma/liknande error.
https://www.dropbox.com/s/o9a2dcg3cc6oq8c/2014-01-21%2017.18....

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Minnesfel kan ju lika gärna vara CPU problem då mnneskontrollern sitter just där numera.
Testa att montera om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Minnesfel kan ju lika gärna vara CPU problem då mnneskontrollern sitter just där numera.
Testa att montera om den.

Möjligt, svårkontrollerat dock när det är ett Asus E35M1-I. :/

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

Möjligt, svårkontrollerat dock när det är ett Asus E35M1-I. :/

Ah, då skall det ju fungera tycker man.

Permalänk
Medlem

Testa installera om freenas på ny sticka. Om systemet bootar upp så importerar du din pool.

Permalänk
Medlem

Googla bättre Testa OpenSolaris 11 liveUSB och importera poolen där, kör en scrub på poolen (kommer ta ett bra tag), sen ska det bara vara att köra igång FreeNAS igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitek:

Testa installera om freenas på ny sticka. Om systemet bootar upp så importerar du din pool.

Testat starta NAS:en med en och en disk, går bra på tre av fem diskar. Med någon av de två sista diskarna inkopplad så startar den inte upp. Har inte testat göra en ny sticka då den bootar utan anmärkningar när man bara har stickan i själv. Men det kanske är värt att prova ändå?

Skrivet av Neco:

Googla bättre Testa OpenSolaris 11 liveUSB och importera poolen där, kör en scrub på poolen (kommer ta ett bra tag), sen ska det bara vara att köra igång FreeNAS igen.

Kanske ska prova det, tror du det är värt att testa även med mina just nämnda resultat? Eller är det så att två diskar gett upp och att jag helt enkelt får bita i det sura äpplet?

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av devour:

Testat starta NAS:en med en och en disk, går bra på tre av fem diskar. Med någon av de två sista diskarna inkopplad så startar den inte upp. Har inte testat göra en ny sticka då den bootar utan anmärkningar när man bara har stickan i själv. Men det kanske är värt att prova ändå?

Kanske ska prova det, tror du det är värt att testa även med mina just nämnda resultat? Eller är det så att två diskar gett upp och att jag helt enkelt får bita i det sura äpplet?

Gissar att du har testat att byta både datakabel och strömkabel till disken som strular?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Gissar att du har testat att byta både datakabel och strömkabel till disken som strular?

Jo, till DISKARNA som strular har jag provat byta SATA-kablarna, provat byta strömkabeln med diskar som fungerar, ingen skillnad tyvärr.

Antar att med två fallerade diskar så kan man inte återuppbygga poolen?

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

Jo, till DISKARNA som strular har jag provat byta SATA-kablarna, provat byta strömkabeln med diskar som fungerar, ingen skillnad tyvärr.

Antar att med två fallerade diskar så kan man inte återuppbygga poolen?

beror på om du kör RAIDz2. gör du det kan du återställa även med två trasiga diskar.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

Jo, till DISKARNA som strular har jag provat byta SATA-kablarna, provat byta strömkabeln med diskar som fungerar, ingen skillnad tyvärr.

Antar att med två fallerade diskar så kan man inte återuppbygga poolen?

Vad är det för typ av pool?
Är det raidz1 så har du problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

beror på om du kör RAIDz2. gör du det kan du återställa även med två trasiga diskar.

Skrivet av Tossen:

Vad är det för typ av pool?
Är det raidz1 så har du problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska jag vara ärlig så minns jag inte vad jag kör, var något/några år sedan jag drog igång den. Min gissning är raidz1, om jag "får ut" cirka 7,1TB via samba på 5*2TB diskar så antar jag att det är 1 disk som går åt pariteten?

Stötte dock på något väldigt konstigt som någon kanske kan försöka förklara:

Så länge jag har tre, vilka som helst, diskar inkopplade så startar den, kopplar jag in de två sista så bootar den inte upp utan fastnar och hänger sig enligt tidigare bilder. Verkar inte spela någon roll vilka två som är urkopplade, provat alla möjliga kombinationer, så länge upp till och tre diskar är inkopplade går det bra, men med fjärde och femte då dör det. (Dör redan vid fjärde men..)

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk

Får den nog med ström ? kanske nätagget som är på väg att ge upp ?

Permalänk
Medlem

Det ska väl inte vara konstigare än att du kan plugga in dina diskar i vilken dator som helst och sedan boota från FreeNAS-stickan, konfa allt och sen tanka över till den nya NASen. Det verkar ju vara något annat än diskar som står för strulet tycker jag spontant.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Det ska väl inte vara konstigare än att du kan plugga in dina diskar i vilken dator som helst och sedan boota från FreeNAS-stickan, konfa allt och sen tanka över till den nya NASen. Det verkar ju vara något annat än diskar som står för strulet tycker jag spontant.

Håller med, gör som Rattnalle sa.
Eftersom du ändå har en ny NAS på G så skulle jag inte lagt ner någon tid på den gamla och trasiga.

Permalänk
Medlem

jag tror dessutom att du får bättre hjälp på freenas egna forum finns en hel del "experter" där som hjälper folk varje dag med haveri.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Kopplar du in 3 av dina 5 diskar med raidz1 så kan den inte montera dem. Med 4 diskar är det teoretiskt möjligt att montera en 5 diskars raidz1 (om alla 4 diskar fungerar) så kanske är det vid importen av poolen som det skiter sig? Kan finnas sätt att backa tillbaka senaste transaktion i ZFS på något sätt (i nyare versioner av ZFS) men jag minns (eller snarare kan) inte detaljerna om detta. Var minnet kasst så kan ju något ha blivit korrupt och många hävdar att det är just sådana här tillfällen som gör att man vill ha ECC-minne när man kör ZFS.

Men ge inte upp. Sök hjälp av freenas-experterna, det är inte omöjligt det går att lösa. Men som sagts innan i tråden bör man ha ett fungerande system som man försöker importera poolen på (vem vet vad som kan ha blivit korrupt på systemdisken med krånglande minnen) så kör från en ny ren installation på fungerande hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Googla bättre Testa OpenSolaris 11 liveUSB och importera poolen där, kör en scrub på poolen (kommer ta ett bra tag), sen ska det bara vara att köra igång FreeNAS igen.

(Hoppa fram till ~58 sekunder typ)
Går inte så bra tyvärr. :/

Tror jag får ge upp helt enkelt. Får koppla in diskarna i en annan dator var för sig och formatera dem och säkerställa så alla S.M.A.R.T data ser bra ut.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

http://www.youtube.com/watch?v=UGuJbgsm9h0

(Hoppa fram till ~58 sekunder typ)
Går inte så bra tyvärr. :/

Tror jag får ge upp helt enkelt. Får koppla in diskarna i en annan dator var för sig och formatera dem och säkerställa så alla S.M.A.R.T data ser bra ut.

Har du provat alla diskarna i en annan dator tillsammans då? Det låter lite som om du testat Solaris på din NAS-burk som ju är en eventuell felkälla.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Har du provat alla diskarna i en annan dator tillsammans då? Det låter lite som om du testat Solaris på din NAS-burk som ju är en eventuell felkälla.

Önskar att det vore så väl men testet på filmen är på ett helt annat moderkort, helt annan cpu och helt andra minnen, tyvärr.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Avstängd

testade du strömmen? Låter som att det är där problemet ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

testade du strömmen? Låter som att det är där problemet ligger.

Testat med olika nätagg också. :/

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.