Permalänk

[LÖST] Processor hög temperatur.

Hej allihopa, jag har ett litet problem som uppkommer om jag spelar bf4, sleepingdogs och andra liknande krävande spel.
Processorn i t.ex bf4 blir som högst 67,5c och i medeltal ca 66c det under som högst 56%s belastning.
Processorn är en Amd FX 8350( ej OCad) med Coolermaster kylpasta och Coolermaster Tx3 som kylare.
Har två fläktar i toppen och en därbak som blåser ut och en fram som tar in.
Läste nånstans att den rekommenderade maxtempen på AMDs processorer är 62c, men är detta ett problem om jag t.ex spelar 10h i sträck?

Mvh Filip

[LÖSNING] Har kollat i Hwmonitor på CPUTIN inte coretemp som var 54 elr dyl.
Tack Kerbo och alla andra för lösningen:)

Permalänk
Medlem

Så länge det inte krashar är det helt OK.
Högre temperaturer ger visserligen kortare livslängd på elektronik, men vem bryr sig om en CPU håller 10 isf 12 år ?

Men är du ändå orolig så kan det vara en ide att byta CPu-kylaren.
Coolermaster Tx3 är visserligen väldigt bra pris/prestanda, men den kyler ändå markant sämre än dyrare modeller.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Så länge det inte krashar är det helt OK.
Högre temperaturer ger visserligen kortare livslängd på elektronik, men vem bryr sig om en CPU håller 10 isf 12 år ?

Men är du ändå orolig så kan det vara en ide att byta CPu-kylaren.
Coolermaster Tx3 är visserligen väldigt bra pris/prestanda, men den kyler ändå markant sämre än dyrare modeller.

Tror ej jag byter kylare eftersom denna är rättså nyköpt. tror jag kör på

Permalänk
Medlem

65 grader tror jag är maxtemp. Det blir ingen nämnvärd slitage eftersom processorn kommer att klocka ned sig, däremot kommer det bli en bussig prestandadipp. Antingen sitter inte fläkten ordentligt, eller så är kylpastan inte applicerad ordentligt. Applicera om kylpastan?

Arctic MX-4 är en bra pasta annars om du är ute efter något annat.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Tycker den här tråden är en höjdare når det gäller temperaturer på nyare AMD CPU http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1269894-officiellt-an...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Du kan ju ge dig på push-pull.
Det brukar inte ge så väldigt mycket, men ett par grader mindre skadar ju inte heller

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Du kan ju ge dig på push-pull.
Det brukar inte ge så väldigt mycket, men ett par grader mindre skadar ju inte heller

Har satt processorfläkten så den blåser luften rakt in i bakfläkten som blåser ut varma luften.

Skrivet av ggustavsson:

Tycker den här tråden är en höjdare når det gäller temperaturer på nyare AMD CPU http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1269894-officiellt-an...

Tak för tipset.

Skrivet av trickysaer:

65 grader tror jag är maxtemp. Det blir ingen nämnvärd slitage eftersom processorn kommer att klocka ned sig, däremot kommer det bli en bussig prestandadipp. Antingen sitter inte fläkten ordentligt, eller så är kylpastan inte applicerad ordentligt. Applicera om kylpastan?

Arctic MX-4 är en bra pasta annars om du är ute efter något annat.

Har applicerat om den ca 10-15 ggr och använde förr Artics pasta men CMs var bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F1L1P99:

Har satt processorfläkten så den blåser luften rakt in i bakfläkten som blåser ut varma luften.

Tak för tipset.

Har applicerat om den ca 10-15 ggr och använde förr Artics pasta men CMs var bättre.

Ptja, då har du antingen inte rengjort ordentligt, smetat på för mycket pasta eller så är helt enkelt fläkten kass.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av F1L1P99:

Har satt processorfläkten så den blåser luften rakt in i bakfläkten som blåser ut varma luften.

Tak för tipset.

Har applicerat om den ca 10-15 ggr och använde förr Artics pasta men CMs var bättre.

62grader C är lungt på AMDs nyare processorer. Upp mot 85-90 och du ska akta dig lite.

Du kan lugnt ignorera hysterin kring kylpasta. En klick majonnäs är lika bra som den dyraste kylpastan, nackdelen är att du måste byta en gång per dygn. Köp billigaste pastan från ett märke du känner igen.

Jag har den billigaste från Inet och har inte märkt några fördelar med dyrare. Mer än att man får större hål i plånboken.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Ptja, då har du antingen inte rengjort ordentligt, smetat på för mycket pasta eller så är helt enkelt fläkten kass.

Rengjord med t-röd och kylarenärnej kass.

Skrivet av DavidtheDoom:

62grader C är lungt på AMDs nyare processorer. Upp mot 85-90 och du ska akta dig lite.

Du kan lugnt ignorera hysterin kring kylpasta. En klick majonnäs är lika bra som den dyraste kylpastan, nackdelen är att du måste byta en gång per dygn. Köp billigaste pastan från ett märke du känner igen.

Jag har den billigaste från Inet och har inte märkt några fördelar med dyrare. Mer än att man får större hål i plånboken.

Okej, låter lugnande

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

62grader C är lungt på AMDs nyare processorer. Upp mot 85-90 och du ska akta dig lite.

Du kan lugnt ignorera hysterin kring kylpasta. En klick majonnäs är lika bra som den dyraste kylpastan, nackdelen är att du måste byta en gång per dygn. Köp billigaste pastan från ett märke du känner igen.

Jag har den billigaste från Inet och har inte märkt några fördelar med dyrare. Mer än att man får större hål i plånboken.

Nu är du lite fel på det. Över 62 bör man inte gå då det är där som AMD själva säger att gränsen ligger. Dock går inte CPU:n sönder eller degraderas nämnvärt innan 95 grader C, dock stänger den av redan vid 90 grader C för att detta inte ska ske. Så nej TS bör ligga under 62 grader för att få mesta möjliga ur CPU:n.

http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1269894-officiellt-an...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Nu är du lite fel på det. Över 62 bör man inte gå då det är där som AMD själva säger att gränsen ligger. Dock går inte CPU:n sönder eller degraderas nämnvärt innan 95 grader C, dock stänger den av redan vid 90 grader C för att detta inte ska ske. Så nej TS bör ligga under 62 grader för att få mesta möjliga ur CPU:n.

http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1269894-officiellt-an...

Tror jag kör på anyways eftersom det är 8c skillnad från rekomendationen.
Tack ändå

Permalänk

Kör en FX8350 med EVO212, låst till 4,3GHz, lägger sig stabilt på 50 grader när jag stressar den i superpi, den blir något varmare i spel (55) eftersom grafikkortet som sitter under avger värme.

CPU:n blev ca 10 grader varmare med orginal chassiefläktar (Define R4), bytte dessa mot Noctuas 120mm-fläktar vilket resulterade i både tystare och svalare låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F1L1P99:

Tror jag kör på anyways eftersom det är 8c skillnad från rekomendationen.
Tack ändå

Verkar inte framgå vad du mäter temp med, men testa även Coretemp för den brukar vara riktigt stabil. HW-Monitor förvirrar en del då den anger moderkortets sockelsensor som CPU, en del tänker inte på trädstrukturen för hårdvaran och missar att det skall vara Core.

Man blir ju lite fundersam med den tempen och den kylaren, tycker du borde få lägre temp. Sitter den verkligen ordentligt, minskar temp om du trycker den lite mot cpu t.ex. Minskar temp om du kör med öppet chassi. Bara några funderingar och till sist en bra länk angående montering av kylare samt applicering av pasta osv. Den kan kanske ge inspiration till någon förändring som hjälper.
http://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-heat-sink-h...

Edit: Verkar inte heller vara någon som frågat om hur mycket spänning du har på CPU, ser att du klockat och jag antar att du gjort det via BIOS/UEFI och inte har auto på spänningen till CPU. Med auto blir det ganska lätt onödigt varmt.

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Verkar inte framgå vad du mäter temp med, men testa även Coretemp för den brukar vara riktigt stabil. HW-Monitor förvirrar en del då den anger moderkortets sockelsensor som CPU, en del tänker inte på trädstrukturen för hårdvaran och missar att det skall vara Core.

Man blir ju lite fundersam med den tempen och den kylaren, tycker du borde få lägre temp. Sitter den verkligen ordentligt, minskar temp om du trycker den lite mot cpu t.ex. Minskar temp om du kör med öppet chassi. Bara några funderingar och till sist en bra länk angående montering av kylare samt applicering av pasta osv. Den kan kanske ge inspiration till någon förändring som hjälper.
http://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-heat-sink-h...

Edit: Verkar inte heller vara någon som frågat om hur mycket spänning du har på CPU, ser att du klockat och jag antar att du gjort det via BIOS/UEFI och inte har auto på spänningen till CPU. Med auto blir det ganska lätt onödigt varmt.

Tack för utförligt svar
Mäter med HWmonitor och nu som du skrivit verkar det som jag sett på CPUTIN a.ka sockelen. Core tempen är då 52 så alltså allt är rätt
Spänning är på 1.400 och har resetat överklockingen.
Tack du löste just allt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jalle64:

Nu är du lite fel på det. Över 62 bör man inte gå då det är där som AMD själva säger att gränsen ligger. Dock går inte CPU:n sönder eller degraderas nämnvärt innan 95 grader C, dock stänger den av redan vid 90 grader C för att detta inte ska ske. Så nej TS bör ligga under 62 grader för att få mesta möjliga ur CPU:n.

http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1269894-officiellt-an...

Du har ju inte ens läst tråden du länkar.

62C för Långvarig och oavbruten användning. Dvs pikar på 30-60min är absolut inga problem.
Som jämförelse så har intel 70C för Långvarig och oavbruten användning. Detta på Ivy, Sandy har 69.4C.

Om du ska länka trådar och säga att jag har fel så rekommenderar jag dig att läsa igenom dessa minst en gång extra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du har ju inte ens läst tråden du länkar.

62C för Långvarig och oavbruten användning. Dvs pikar på 30-60min är absolut inga problem.
Som jämförelse så har intel 70C för Långvarig och oavbruten användning. Detta på Ivy, Sandy har 69.4C.

Om du ska länka trådar och säga att jag har fel så rekommenderar jag dig att läsa igenom dessa minst en gång extra.

Jag menar om du inte ska få throttling på den ska du inte över denna temp på coresen annars innebär det ju att du förlorar prestanda och det vill du väl inte?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jalle64:

Jag menar om du inte ska få throttling på den ska du inte över denna temp på coresen annars innebär det ju att du förlorar prestanda och det vill du väl inte?

FX Throttlar vid 70°C på kärnorna.
Över 62°C Fungerar således perfekt, du tänker möjligen på Phenom II Deneb.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

FX Throttlar vid 70°C på kärnorna.
Över 62°C Fungerar således perfekt, du tänker möjligen på Phenom II Deneb.

Varifrån har du den infon? Ser inte någonstans denna info som du tydligen har?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jalle64:

Varifrån har du den infon? Ser inte någonstans denna info som du tydligen har?

http://www.tomshardware.com/reviews/fx-8350-vishera-review,33...

Inte många som faktiskt letat efter eller undersökt TJMax på FX serien.

FX:
Rekommenderad temp för långvarig: 62°C
Throttling temp (TJMax): 70°C
#Thermtrip: 90°C
Degration: +97°C (Troligen närmre 105°C).

Ivy Bridge som jämförelse:
Rekommenderad temp för långvarig: 70°C (Dock TCase som är betydligt lägre än Core)
Throttling temp (TJMax): 105°C (På k-klassade processorer, lite lägre på övriga)
#Thermtrip: 130°C
Degration: +N/A°C (Vet faktiskt inte men troligen runt 140°C).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

http://www.tomshardware.com/reviews/fx-8350-vishera-review,33...

Inte många som faktiskt letat efter eller undersökt TJMax på FX serien.

FX:
Rekommenderad temp för långvarig: 62°C
Throttling temp (TJMax): 70°C
#Thermtrip: 90°C
Degration: +97°C (Troligen närmre 105°C).

Ivy Bridge som jämförelse:
Rekommenderad temp för långvarig: 70°C (Dock TCase som är betydligt lägre än Core)
Throttling temp (TJMax): 105°C (På k-klassade processorer, lite lägre på övriga)
#Thermtrip: 130°C
Degration: +N/A°C (Vet faktiskt inte men troligen runt 140°C).

Tack för denna länk! Det var på tiden vi ser fakta i denna sak.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jalle64:

Tack för denna länk! Det var på tiden vi ser fakta i denna sak.

Ingen fara. Hade jag haft tid så hade jag skrivit i ihop all min kunskap kring detta med källhänvisningar men det får vänta till någon annan vecka utan tentor

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin