Whitebox - Råd gällande Mobo+CPU

Permalänk
Medlem

Whitebox - Råd gällande Mobo+CPU

Hej.
Tänkte göra LITE seriösare investering och köpa lite grejer för en Whitebox.
Kör just nu en ESXi med pFsense & ubuntu på en D2500CCE, men har fått slut på SATA-portar och skulle vilja uppgradera.

Tänkte i huvudsak köra pFsense i ESXi samt Ubuntu server för filserver.
Kommer även hosta en spelserver lite då och då (beroende på vad som spelas för tillfället), så lite krut till överst behövs.

Har en HP NC7170 NIC till överst så inga problem med stödbar NIC.
Det som är viktigast för mig är mycket SATA-portar & att budgeten hålls så runt 2k.

AMD/Intel spelar ingen roll

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness

Permalänk
Inaktiv

Kanske en intel nuc med pentium CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Kanske en intel nuc med pentium CPU?

Intel NUC? Dom har ju bara 1 sata port?

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nysaan:

Intel NUC? Dom har ju bara 1 sata port?

Jag drev, men du verkar ju ha koll så varför inte googla eller kolla på prisjakt vad som verkar prisvärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Jag drev, men du verkar ju ha koll så varför inte googla eller kolla på prisjakt vad som verkar prisvärt?

Värt att gå in i en tråd där folk vill ha hjälp för att driva?
Kan vara för att det är en jungel med vilka moderkort som funkar med ditt & datt, hit å dit, därför vänder jag mig hit, där någon kanske har en sådan setup som jag är ute efter.

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem

Personligen kör jag riggen i sign med esxi, det ända man behöver kolla när man köper moderkortet är ju att de integrerade nätverkskortet är kompatibelt med esxi (om man nu ska använda de).
Alternativ så gör man som dom flesta gör man köper ett dedikerat dual gbit intel nic till maskinen.

Många som bygger esxi riggar som inte bygger dom med serverhårdvara utan med konsument hårdvara speciellt om det är amd får ju något realtek nätverkskort integrerat på moderkort i dom flesta fallen vilket inte alltid e något höjdare alla gånger när man kör esxi och flera virtuella maskiner sånt genom de nätverskortet.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

kör whitebox med den i sign .
har tuggat på rätt bra nu i snart 3år utan några trubbel.
när man kikar på AMD moderkort så är det viktigaste att IOMMU finns fullt stöd.
men annars så läs runt och kolla vad folk har fått för delar att funka med esxi.

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P