Frågor om NAS, ZFS och ECC

Permalänk

Ska du köra freenas med plug-ins så är det starkt rekommenderat att köra zfs. Testatkört ufs, det gick knappt att installera plug-ins öht tex owncloud

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:
Skrivet av usilusken:

Sen får du ju tänka på att FreeNAS är gratis medan en Windowslicens kostar nån tusenlapp. Bättre att välja open source mjukvara än att snåla på hårdvaran imo...

Vad menade du där? tror det blev lite konstigt formulerat

Nja det är inte konstigt formulerat, men jag kan förenkla:

Du får för dina pengar:
- Sämre hårdvara och Windows (Windows kostar pengar)
- Bättre hårdvara och FreeNAS (FreeNAS är gratis)

Eftersom Windows inte har någon killer feature för ändamålet är det enligt mig en dum väg att gå.

Men vad jag har läst i tråden efteråt borde du inte ens vara i den här forumdelen. Du borde köpa en färdig NAS istället, Typ Synology eller Netgear eller liknande. Detta eftersom:
- Du vet inte vad du vill ha
- Du premierar snyggt utseende framför funktion
- Du har inte råd att köpa vettiga grejjer
- Du har inte kunskap att kunna snåla där det går och avväga vad som inte behövs

Jag är medveten om att det är brutalt (men ärligt) skrivet men jag menar inget illa. Hoppas du hittar en bra lösning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Nja det är inte konstigt formulerat, men jag kan förenkla:

Du får för dina pengar:
- Sämre hårdvara och Windows (Windows kostar pengar)
- Bättre hårdvara och FreeNAS (FreeNAS är gratis)

Eftersom Windows inte har någon killer feature för ändamålet är det enligt mig en dum väg att gå.

Men vad jag har läst i tråden efteråt borde du inte ens vara i den här forumdelen. Du borde köpa en färdig NAS istället, Typ Synology eller Netgear eller liknande. Detta eftersom:
- Du vet inte vad du vill ha
- Du premierar snyggt utseende framför funktion
- Du har inte råd att köpa vettiga grejjer
- Du har inte kunskap att kunna snåla där det går och avväga vad som inte behövs

Jag är medveten om att det är brutalt (men ärligt) skrivet men jag menar inget illa. Hoppas du hittar en bra lösning.

Jag kan förstå att du tycker så, men det gör inte jag.
En stor anledning till att jag ska bygga denna NAS är för att jag tycker det är kul att både lära mig nya saker men framförallt att bygga datorer.
Även om jag är okunnig inom området så lär jag mig hellre allting än köper en färdig lösning.

Dessutom skulle det bli schweinedyrt o köpa en färdig NAS med plats för 6 diskar.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Snarare det senare.

Om du i dagsläget redigerar dina skolarbeten på en burk utan ECC och lagrar dem i ett NTFS-filsystem där så tycker jag att hela frågeställningen är missriktad.

Okej ursäkta om jag tjatar nu, men du säger att om jag kör NTFS utan ECC idag så ska det inte bli någon skillnad. NTFS är väl inte lika beroende av ett bra RAM minne som ZFS är då väldigt mycket data hanteras just i RAM minnet när man kör ZFS?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Manual.
1. Köp en HP N54L.

2. Lägg in ett modifierat BIOS så att du kan nyttja 6st hårddiskar samt maximera hastigheten på den interna SATA-porten.

3. Installera eventuell extra RAM. ZFS har en rekommendation att man bör ha 1GB RAM per 1TB lagringsyta. Dvs 4GB RAM för 4TB data, osv...
Dock kan man köra med mindre RAM per TB-data, detta är bara en _rekommendation_.
N54L har stöd för max 16GB RAM ECC och icke-ECC

4. Installera hårddiskar. Fyra hårddiskar har du lättåtkomliga genom vaggorna. De resterande 2 får du plats med i 5.25"-platsen.
Du måste dra en SATA-kabel från den interna porten på moderkortet samt en eSATA till SATA från den externa på baksidan till diskarna. Du måste även ha en y-koppling utav molex så att de båda diskarna får ström.

5. Installera Nas4Free på en USB-sticka som du kan placera direkt på moderkortet eller i någon utav de externa USB-anslutningar som finns.

Svar.
1. Kör vad du vill, det är upp till dig vad du trivs bäst med. ZFS har dock ett bra rykte.
2. En zpool är en "pool" med dina diskar, som en stor volym.
3. ECC är bra, men inget måste.
4. Ja, du kommer behöva flytta på datan temporärt om zfs ska använda dessa.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Manual.
1. Köp en HP N54L.

2. Lägg in ett modifierat BIOS så att du kan nyttja 6st hårddiskar samt maximera hastigheten på den interna SATA-porten.

3. Installera eventuell extra RAM. ZFS har en rekommendation att man bör ha 1GB RAM per 1TB lagringsyta. Dvs 4GB RAM för 4TB data, osv...
Dock kan man köra med mindre RAM per TB-data, detta är bara en _rekommendation_.
N54L har stöd för max 16GB RAM ECC och icke-ECC

4. Installera hårddiskar. Fyra hårddiskar har du lättåtkomliga genom vaggorna. De resterande 2 får du plats med i 5.25"-platsen.
Du måste dra en SATA-kabel från den interna porten på moderkortet samt en eSATA till SATA från den externa på baksidan till diskarna. Du måste även ha en y-koppling utav molex så att de båda diskarna får ström.

5. Installera Nas4Free på en USB-sticka som du kan placera direkt på moderkortet eller i någon utav de externa USB-anslutningar som finns.

Tack! som jag sagt tidigare så tänker jag inte köpa en färdig lösning, även om det handlar om att "modda" den senare.
En väldigt stor anledning till att jag har detta projekt nu är för att jag faktiskt vill bygga en ny dator, och jag vill lära mig nya saker såsom tex FreeNAS.
Sen kan jag förstå att ni rekommenderar en färdig lösning eller att modda en färdig lösning, men det är inte det jag är ute efter. Jag bygger hellre en NAS som inte är perfekt, och sedan lär jag mig av erfarenhet vad jag ska tänka på till nästa bygge/uppgradering.

Skrivet av backspace:

Svar.
1. Kör vad du vill, det är upp till dig vad du trivs bäst med. ZFS har dock ett bra rykte.
2. En zpool är en "pool" med dina diskar, som en stor volym.
3. ECC är bra, men inget måste.
4. Ja, du kommer behöva flytta på datan temporärt om zfs ska använda dessa.

Detta är precis vad jag var ute efter
Lite följdfrågor bara.
Kan man ha en pool med 2*2TB + 2*3TB?
Jag har hört att WD Green diskar inte är rekommenderade. varför då? det är nämligen så att jag sitter på 12TB WD Green diskar i dagsläget, och det skulle vara riktigt surt om jag inte kan använda dom.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jag kan förstå att du tycker så, men det gör inte jag.
En stor anledning till att jag ska bygga denna NAS är för att jag tycker det är kul att både lära mig nya saker men framförallt att bygga datorer.
Även om jag är okunnig inom området så lär jag mig hellre allting än köper en färdig lösning.

Dessutom skulle det bli schweinedyrt o köpa en färdig NAS med plats för 6 diskar.

Fair enough. Du får väl spara lite pengar då så du kan bygga nåt som uppfyller alla dina önskemål, eller sänka kraven.

Skrivet av morxy49:

Kan man ha en pool med 2*2TB + 2*3TB?
Jag har hört att WD Green diskar inte är rekommenderade. varför då? det är nämligen så att jag sitter på 12TB WD Green diskar i dagsläget, och det skulle vara riktigt surt om jag inte kan använda dom.

WD Green saknar en funktion (TLER) som är viktig för raids. ZFS är dock uppbyggt på ett annat sätt och klarar sig bra utan den funktionen. Enda som är viktigt är att säga åt ZFS att använda 4K-sektorer (eftersom diskarna ljuger) annars kommer det gå lite slöare. Detta gäller de flesta konsumentdiskar.

Det beror på vad du ska ha för pool. Två stycken mirrors funkar ju utmärkt. Raid-Z (motsvarigheten till raid 5) kommer att funka, men då kommer alla diskar räknas som 2TB.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skummade bara igenom tråden och kanske upprepar vad någon annan sagt här redan men här kommer några inlägg i debatten.

1. Det finns långa trådar på freenas forum om vikten av att köra ECC när man kör ZFS. Det är, som tidigare nämnt här, mycket beroende på vad för slags data du sparar (om du tycker det är ok att bli av med den eller kan ersätta den) och risken för att något ska gå fel är ganska liten MEN med ZFS så ökar risken för att allt ska bli korrupt om du inte kör ECC. När ZFS kör sin scrub, som är en viktig del att åtgärda eventuella fel i filsystemet och annat, så räknar ZFS med att ingen data blir korrupt i minnet och att du kör ECC. Gör du inte det OCH har dåliga minnen så kommer scrubben att göra filsystemet mer och mer korrupt för varje gång den körs tills det inte går att starta och du blir av med allting. Risken är inte så stor men den finns och det var tillräckligt för mig för att byta till ECC hårdvara på min freenas nas.

2. För att köra ECC krävs minnen som stödjer det, ett moderkort som stödjer det och en processor som stödjer det.

3. Jag vet inte hur det är med dom andra operativen men Freenas stödjer inte att köra NTFS som huvudfilsystem vad jag har sett. Det finns ett annat filsystem som man kan köra istället för ZFS och det heter UFS men det verkar som att det håller på att fasas ut.

4. I freenasforumen så rekommenderas inget annat än minst 16gb ram för att köra freenas för att ha ok prestanda. ZFS käkar ram till frukost asså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Fair enough. Du får väl spara lite pengar då så du kan bygga nåt som uppfyller alla dina önskemål, eller sänka kraven.

WD Green saknar en funktion (TLER) som är viktig för raids. ZFS är dock uppbyggt på ett annat sätt och klarar sig bra utan den funktionen. Enda som är viktigt är att säga åt ZFS att använda 4K-sektorer (eftersom diskarna ljuger) annars kommer det gå lite slöare. Detta gäller de flesta konsumentdiskar.

Det beror på vad du ska ha för pool. Två stycken mirrors funkar ju utmärkt. Raid-Z (motsvarigheten till raid 5) kommer att funka, men då kommer alla diskar räknas som 2TB.

det var detta jag var rädd för :/
man kan väl göra 2 pooler? isf är det ju bara göra en på 6TB (2*3TB) och en annan på 4TB (2*2TB)?
några mirrors är jag intresserad av än sålänge. jag använder mig av en gammal hederlig backup på en hårddisk i bokhyllan.

nu måste jag bara lösa problemet att mina hårddiskar jag vill använda redan är fulla med värdefull data... vi får se hur det löser sig.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krutet:

Jag skummade bara igenom tråden och kanske upprepar vad någon annan sagt här redan men här kommer några inlägg i debatten.

1. Det finns långa trådar på freenas forum om vikten av att köra ECC när man kör ZFS. Det är, som tidigare nämnt här, mycket beroende på vad för slags data du sparar (om du tycker det är ok att bli av med den eller kan ersätta den) och risken för att något ska gå fel är ganska liten MEN med ZFS så ökar risken för att allt ska bli korrupt om du inte kör ECC. När ZFS kör sin scrub, som är en viktig del att åtgärda eventuella fel i filsystemet och annat, så räknar ZFS med att ingen data blir korrupt i minnet och att du kör ECC. Gör du inte det OCH har dåliga minnen så kommer scrubben att göra filsystemet mer och mer korrupt för varje gång den körs tills det inte går att starta och du blir av med allting. Risken är inte så stor men den finns och det var tillräckligt för mig för att byta till ECC hårdvara på min freenas nas.

2. För att köra ECC krävs minnen som stödjer det, ett moderkort som stödjer det och en processor som stödjer det.

3. Jag vet inte hur det är med dom andra operativen men Freenas stödjer inte att köra NTFS som huvudfilsystem vad jag har sett. Det finns ett annat filsystem som man kan köra istället för ZFS och det heter UFS men det verkar som att det håller på att fasas ut.

4. I freenasforumen så rekommenderas inget annat än minst 16gb ram för att köra freenas för att ha ok prestanda. ZFS käkar ram till frukost asså.

jag är fortfarande väldigt osäker på om jag ska köra ECC eller inte...
när du säger "...mer och mer korrupt för varje gång den körs tills det inte går att starta och du blir av med allting." menar du då att ALL data på hela NASen kommer bli korrupt, eller pratar du bara om just den filen som blev korrupt från början?

som sagt så är det mestadels film, musik som ska lagras på NASen, och detta kan ju ersättas.
men jag kommer även lagra foton, skolarbeten och dokument på NASen, och dessa är värdefulla för mig och går inte att ersätta.
även om jag tar backup regelbundet så vet jag ju inte om jag tar backup av en korrupt fil.

någon sa tidigare i tråden att om jag kört min Windows-dator med NTFS utan ECC-RAM i alla dessa år så kommer jag inte märka någon skillnad mot en NAS med ZFS utan ECC-RAM. vad tycker du om det?
Jag har förstått det precis såsom du förklarar det; att ZFS är mycket mer beroende av högkvalitivt RAM än vad NTFS är.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jag är fortfarande väldigt osäker på om jag ska köra ECC eller inte...
när du säger "...mer och mer korrupt för varje gång den körs tills det inte går att starta och du blir av med allting." menar du då att ALL data på hela NASen kommer bli korrupt, eller pratar du bara om just den filen som blev korrupt från början?

som sagt så är det mestadels film, musik som ska lagras på NASen, och detta kan ju ersättas.
men jag kommer även lagra foton, skolarbeten och dokument på NASen, och dessa är värdefulla för mig och går inte att ersätta.
även om jag tar backup regelbundet så vet jag ju inte om jag tar backup av en korrupt fil.

någon sa tidigare i tråden att om jag kört min Windows-dator med NTFS utan ECC-RAM i alla dessa år så kommer jag inte märka någon skillnad mot en NAS med ZFS utan ECC-RAM. vad tycker du om det?
Jag har förstått det precis såsom du förklarar det; att ZFS är mycket mer beroende av högkvalitivt RAM än vad NTFS är.

Ja, det är så jag också har förstått det efter att ha läst ett gäng trådar på freenasforumen att om man kör ZFS med dålig ram så kommer det att korruptera hela filsystemet till slut eftersom att när ZFS "scrubbar" så lägger den in en del data i minnet, kollar att den är ok och om den är det så låter den datan vara. Vad ZFS då inte kan göra något åt är att om minnet är dåligt så kommer den att skriva tillbaka dålig data till hårdiskarna (det låter lite weird hela grejen och jag kan inte förklara det så bra) och eftersom att den då kollar all data när den scrubbar så kommer all data att bli korrupt till slut, mer och mer för varje gång. Det fungerar ungefär på det sättet.

Så om man då jämför med NTFS windows burk så antar jag att risken där är mycket mindre för att korruptera all data eftersom den inte håller på med minnet på samma sätt som ZFS. Men återigen, risken är ju ganska liten tror jag, hur ofta stöter man på dåliga minnen? men den risken var tillräcklig för mig med alla foton och shit som jag lagrar på nasen.

Permalänk
Medlem

Hej, ta och läs igenom denna användares tankar om ZFS + ECC, var iallafall tillräckligt för att få mig på andra tankar (ie. ändra en order där jag valt "konsumentprodukter" till en server).

http://forums.freenas.org/threads/ecc-vs-non-ecc-ram-and-zfs....

I övrigt har jag nyligen gått igenom samma tankar som TS, och jag har valt följande delar till en Server/NAS:

Mobo: Supermicro X9SCM-F
RAM: Kingston ValueRAM ECC, 4 x 8 GB
Processor: Intel Core i3 3220T

Enda jag är osäker på i denna konfiguration, och som jag kanske byter ut är processorn, då jag funderar på att köra diskkryptering med AES-NI, något processorn inte stödjer accelerering på.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med 5st WD Green 2TB sen augusti 2010, jag skulle vilja påstå att rädslan för att köra WD Green i raidkonfigurationer är grovt överdriven. Självklart fallerar diskar men detta gäller ju inte endast Green-modellerna.
Det första jag gjorde var att köra kommandot wdidle som modifierar mjukvaran att styra läshuvudenas parkeringstid.
Därefter har jag kört ZFS på dessa diskar utan några problem. Har exporterat, importerat och scrubat min raidz-pool utan några incidenter sen den var skapad.

Läs följande:
https://docs.google.com/file/d/0BzHapVfrocfwc3VsQ3Y0eldFTHM/e...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirataz:

Hej, ta och läs igenom denna användares tankar om ZFS + ECC, var iallafall tillräckligt för att få mig på andra tankar (ie. ändra en order där jag valt "konsumentprodukter" till en server).

http://forums.freenas.org/threads/ecc-vs-non-ecc-ram-and-zfs....

I övrigt har jag nyligen gått igenom samma tankar som TS, och jag har valt följande delar till en Server/NAS:

Mobo: Supermicro X9SCM-F
RAM: Kingston ValueRAM ECC, 4 x 8 GB
Processor: Intel Core i3 3220T

Enda jag är osäker på i denna konfiguration, och som jag kanske byter ut är processorn, då jag funderar på att köra diskkryptering med AES-NI, något processorn inte stödjer accelerering på.

yep, det var just den där tråden jag läste som gjorde mig fundersam på om jag skulle köpa ECC. innan jag såg den tråden visste jag inte ens att det fanns ECC.

problemet är bara att (som jag sagt tidigare) det blir dubbelt så dyrt om både mobo+ram+cpu ska ha stöd för ECC och jag kan inte köra mini-ITX heller.

fast å andra sidan fick jag ju tips om denna, och den kanske inte är så himla dum ändå: http://www.asrock.com/server/overview.asp?Model=C2550D4I
vad tycks? vad för RAM rekommenderas till denna? i princip alla Kingston Value RAM är ur lager i svenska butiker.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

tack för den länken! den verkar vara precis det jag behöver för att komma på rätt fot igen

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

yep, det var just den där tråden jag läste som gjorde mig fundersam på om jag skulle köpa ECC. innan jag såg den tråden visste jag inte ens att det fanns ECC.

problemet är bara att (som jag sagt tidigare) det blir dubbelt så dyrt om både mobo+ram+cpu ska ha stöd för ECC och jag kan inte köra mini-ITX heller.

fast å andra sidan fick jag ju tips om denna, och den kanske inte är så himla dum ändå: http://www.asrock.com/server/overview.asp?Model=C2550D4I
vad tycks? vad för RAM rekommenderas till denna? i princip alla Kingston Value RAM är ur lager i svenska butiker.

Verkar ju vara ett riktigt trevligt moderkort. Hur är prollen på det? Det har IPMI också vilket är sjukt nice..

*edit och det har intel-lanportar, det är viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krutet:

Verkar ju vara ett riktigt trevligt moderkort. Hur är prollen på det? Det har IPMI också vilket är sjukt nice..

*edit och det har intel-lanportar, det är viktigt.

jo, det med intel-lan visste jag var viktigt också.
vad är IPMI och varför är det viktigt?

hur prollen presterar vet jag inte, det var lite därför jag frågade

den enda nackdelen jag hittat är att det inte finns USB 3.0 på den, ifall jag någon gång skulle vilja har mer än 6 HDD (chassit har bara 6 HDD-platser)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

yep, det var just den där tråden jag läste som gjorde mig fundersam på om jag skulle köpa ECC. innan jag såg den tråden visste jag inte ens att det fanns ECC.

problemet är bara att (som jag sagt tidigare) det blir dubbelt så dyrt om både mobo+ram+cpu ska ha stöd för ECC och jag kan inte köra mini-ITX heller.

fast å andra sidan fick jag ju tips om denna, och den kanske inte är så himla dum ändå: http://www.asrock.com/server/overview.asp?Model=C2550D4I
vad tycks? vad för RAM rekommenderas till denna? i princip alla Kingston Value RAM är ur lager i svenska butiker.

Finns mini-itx intel xeon moderkort, men det kostar en del. Annars stödjer de flesta amd's konsumentprodukter ecc, även mini-itx format, så speciellt dyrt blir det knappast.

Eller så köper du en hp microserver som också stödjer ecc, plats för 6 diskar med lite simpel moddning.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

yep, det var just den där tråden jag läste som gjorde mig fundersam på om jag skulle köpa ECC. innan jag såg den tråden visste jag inte ens att det fanns ECC.

problemet är bara att (som jag sagt tidigare) det blir dubbelt så dyrt om både mobo+ram+cpu ska ha stöd för ECC och jag kan inte köra mini-ITX heller.

fast å andra sidan fick jag ju tips om denna, och den kanske inte är så himla dum ändå: http://www.asrock.com/server/overview.asp?Model=C2550D4I
vad tycks? vad för RAM rekommenderas till denna? i princip alla Kingston Value RAM är ur lager i svenska butiker.

Jadu, kika om det finns något som passar här, själv beställde jag RAM ifrån Proshop: http://bit.ly/1deE9fm

Annars kanske prisjakt kan hjälpa:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=lokal_rank&m=s158444352...

Måste ju inte vara just Kingston, går bra med Crucial också (valde mellan dessa 2, verkar inte vara någon större skillnad).

Gällande priset; Ja, det blir dyrare, men jag resonerade det som såhär: Ska jag göra detta nu, så ska det hålla ett bra tag utan att jag behöver byta ut något annat än kanske HDD:er som dör. Dessutom vill jag inte att datan blir korrupt för att jag snålat med non-ECC-minnen, för då har jag ju misslyckats med min lagringslösning.

Skrivet av morxy49:

jo, det med intel-lan visste jag var viktigt också.
vad är IPMI och varför är det viktigt?

hur prollen presterar vet jag inte, det var lite därför jag frågade

den enda nackdelen jag hittat är att det inte finns USB 3.0 på den, ifall jag någon gång skulle vilja har mer än 6 HDD (chassit har bara 6 HDD-platser)

IPMI är egentligen som fjärrskrivbord till datorns BIOS, du kan alltså starta, stänga av datorn remote och även ändra inställningar i BIOS utan att behöva koppla in en skärm lr. tangentbord till maskinen fysiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jo, det med intel-lan visste jag var viktigt också.
vad är IPMI och varför är det viktigt?

hur prollen presterar vet jag inte, det var lite därför jag frågade

den enda nackdelen jag hittat är att det inte finns USB 3.0 på den, ifall jag någon gång skulle vilja har mer än 6 HDD (chassit har bara 6 HDD-platser)

Jag har själv inte IPMI men det är typ att du kan styra massa grejer inne i BIOS och andra saker från en extern dator, stänga av och sätta på servern och annat smått och gott. http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_Platform_Management_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jag är fortfarande väldigt osäker på om jag ska köra ECC eller inte...
när du säger "...mer och mer korrupt för varje gång den körs tills det inte går att starta och du blir av med allting." menar du då att ALL data på hela NASen kommer bli korrupt, eller pratar du bara om just den filen som blev korrupt från början?

som sagt så är det mestadels film, musik som ska lagras på NASen, och detta kan ju ersättas.
men jag kommer även lagra foton, skolarbeten och dokument på NASen, och dessa är värdefulla för mig och går inte att ersätta.
även om jag tar backup regelbundet så vet jag ju inte om jag tar backup av en korrupt fil.

någon sa tidigare i tråden att om jag kört min Windows-dator med NTFS utan ECC-RAM i alla dessa år så kommer jag inte märka någon skillnad mot en NAS med ZFS utan ECC-RAM. vad tycker du om det?
Jag har förstått det precis såsom du förklarar det; att ZFS är mycket mer beroende av högkvalitivt RAM än vad NTFS är.

För att ge perspektiv så är min åsikt snarast att det är synd att inta alla burkar har ECC än att ECC är onödigt.

Efter att ha läst svaren och tänkt över frågeställningen lite ytterligare så är det väl snarast så att om det handlar om en slumpmässig bitflip så är det inte så stor skillnad (detta var scenariot som jag i första hand tänkte mig), om det istället handlar om att du har trasiga minnen i burken och de orsakar fel om och om igen så kommer ZFS med sina automatiska reparationer att kunna ställa till större skada.

Jag tycker dock ändå inte att NTFS + icke-ECC känns som en direkt lösning på problemen om datan är viktig. Minnesfel kan ALLTID orsaka skada samt att du har sämre skydd för fel på diskarna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

För att ge perspektiv så är min åsikt snarast att det är synd att inta alla burkar har ECC än att ECC är onödigt.

Efter att ha läst svaren och tänkt över frågeställningen lite ytterligare så är det väl snarast så att om det handlar om en slumpmässig bitflip så är det inte så stor skillnad (detta var scenariot som jag i första hand tänkte mig), om det istället handlar om att du har trasiga minnen i burken och de orsakar fel om och om igen så kommer ZFS med sina automatiska reparationer att kunna ställa till större skada.

Jag tycker dock ändå inte att NTFS + icke-ECC känns som en direkt lösning på problemen om datan är viktig. Minnesfel kan ALLTID orsaka skada samt att du har sämre skydd för fel på diskarna.

Jag håller med. Antingen har man data man är rädd om eller så är man inte rädd om data.
Vill man inte få fel i sitt data på grund av server så ska man köra ECC. Frågan är som sagt varför inte alla datorer har ECC. Nej det är inte så att det blir massor av fel hela tiden, men risken finns där. Här har man ett val att välja bort den risken genom att köra med ECC minnen.

Vissa andra risker kan man inte välja bort utan bara förbereda sig för. T.ex. stöld eller brand.

För 2000kr tro jag det kan bli svårt att få till ett bygge med ECC minne, tyvärr. Så antingen blir det till att välja att göra en lösning som inte är till för viktig data eller så får man utöka budgeten. Självklart kan man välja att lagra viktig data på en server utan ECC, bara man vet att man riskerar fel. Hur stor risken för fel är spelar mindre roll. Antingen är man villig att riskera fel på data eller ej. Något mellanting finns inte.

Kan ett alternativ vara att bygga en labbdator som du testar och fixar med, och köra vidare med din viktiga data på den lösningen som du redan har och som du tycker är ok. För visst är det kul att bygga, testa och leka med datorer. Kanske går att få tag i någon begagnad server med ECC minne som du kan köra på.

Hoppas du i alla fall får till ett bygge på något sätt. Oavsett om det blir för lek eller för alla din lagrig.

Permalänk
Medlem

Köper du en HP N54L får du en billig burk med ECC, det är lite snålt med minne initialt men det går ju att köpa till mer. 1790 kr tror jag den kostar på webhallen just nu.

Permalänk
Medlem

det låter inte som om du tänker köra någon raid på din nas (eller kanske raid0/stripe?) och då försvinner ju mycket av fördelarna med ZFS, om man inte gillar att hantera saker med zfs-kommandon. Det låter mer på dina formuleringar som om du vill ha JBOD (just a bunch of disks) eller unRAID?

Ska du ha raid med redundans så kommer dina 2*3TB att bli 3TB lagringsutrymme och 2*2TB bli 2TB lagring. Ska du bara ha raid0/stripe så får du 6TB respektive 4TB, men om en hårddisk dör så försvinner precis allt på de 4TB:en eller 6TB:en (beroende på vilken disk som avlider).

Fundera lite på vad det är som är viktigt för dig.
- Lagringsutrymme?
- Redundans?
- Läshastighet?
- Skrivhastighet?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

det låter inte som om du tänker köra någon raid på din nas (eller kanske raid0/stripe?) och då försvinner ju mycket av fördelarna med ZFS, om man inte gillar att hantera saker med zfs-kommandon. Det låter mer på dina formuleringar som om du vill ha JBOD (just a bunch of disks) eller unRAID?

Ska du ha raid med redundans så kommer dina 2*3TB att bli 3TB lagringsutrymme och 2*2TB bli 2TB lagring. Ska du bara ha raid0/stripe så får du 6TB respektive 4TB, men om en hårddisk dör så försvinner precis allt på de 4TB:en eller 6TB:en (beroende på vilken disk som avlider).

Fundera lite på vad det är som är viktigt för dig.
- Lagringsutrymme?
- Redundans?
- Läshastighet?
- Skrivhastighet?

yep, jag har tänkt ganska mycket på det där, och har nog bestämt mig för att köpa en till 3TB (kom på att jag hade 3st 3TB redan) så jag har 4*3TB, sen kör jag det i RAIDz1 så det blir 9TB. problemet är att om jag kommer ihåg rätt kan man inte lägga till hårddiskar till en raid i efterhand, eller hur?
så om jag behöver mer utrymme senare måste jag börja på en helt ny raid...

EDIT: jag har även börjat en tråd på FreeNAS forum där jag har läst på lite innan, så det är en lite mer "professionell" tråd där och inte lika många random-frågor kika in lite vetja http://forums.freenas.org/threads/newbie-building-his-first-n...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

yep, jag har tänkt ganska mycket på det där, och har nog bestämt mig för att köpa en till 3TB (kom på att jag hade 3st 3TB redan) så jag har 4*3TB, sen kör jag det i RAIDz1 så det blir 9TB. problemet är att om jag kommer ihåg rätt kan man inte lägga till hårddiskar till en raid i efterhand, eller hur?
så om jag behöver mer utrymme senare måste jag börja på en helt ny raid...

EDIT: jag har även börjat en tråd på FreeNAS forum där jag har läst på lite innan, så det är en lite mer "professionell" tråd där och inte lika många random-frågor kika in lite vetja http://forums.freenas.org/threads/newbie-building-his-first-n...

Du kan lägga till nya vdevs till din zpool. Dvs, om du börjar med 4x3TB i RAIDz1 kommer det att bli en vdev som ingår i din zpool. Blir du sugen på att utöka lagringen i framtiden med, säg, lika mycket kan du köpa ytterligare 4x3TB och göra en till vdev som ingår i din zpool. Om du kör RAIDz1 även där kommer dina två vdevs vara 9TB styck för en total zpool-storlek på 18TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirataz:

Hej, ta och läs igenom denna användares tankar om ZFS + ECC, var iallafall tillräckligt för att få mig på andra tankar (ie. ändra en order där jag valt "konsumentprodukter" till en server).

http://forums.freenas.org/threads/ecc-vs-non-ecc-ram-and-zfs....
[...]

Och jag som precis uppgraderade min NAS med en ny CPU. Blev orolig efter att ha läst länken och stängde av scrub till att börja med. Antingen så gör jag om den till att köra ext4 eller så får jag investera i nytt moderkort + RAM + eventuellt nytt chassi (nuvarande är m-ITX).
Kanske är värt investeringen, har noterat några artefakter i videofiler som inte har funnits där tidigare

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Jag har kört ZFS på burkar med defekt (icke ECC) minne och det som är fint med ZFS i en sådan situation är att man får besked om att något strular i hårdvaran. Vid varje scrub dök det upp nya felande block lite var stans. Även om maskinen klarat memtest tidigare när den var ny så var bitfelen ett faktum som visade att jag inte kunde lita på maskinen. Med något annat filsystem än ZFS eller Btrfs skulle jag inte få reda på detta. Eftersom systemet var raid-z2 (och det hel tiden fanns alternativa block som matchade checksum) så förlorade jag ingen data (jämförde med backup på ZFS och kända checksums på filer) men jag fick veta att något inte stod rätt till.

Ibland är det ram, andra gånger kan det vara en PSU som strular. Men vad det än är så får man besked.

Jag skulle inte säga att risken för att drabbas av fel är högre med ZFS bara för att ZFS använder mer RAM. Alla OS låter data passera ram och var och hur stor denna cache är av underordnad betydelse jämfört med hur små riskarna är för bitflippar. Det är bra att ha ECC, men det är viktigast att ha ZFS. Har du väl fått data på plats i en ZFS pool utan bitfel (kolla med checksum mot källan) så kommer alla läsningar som inte stämmer att rapporteras.

Med traditionella filsystem har man ingen koll över huvud taget utan måste förlita sig på program som operar på filnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Jag har kört ZFS på burkar med defekt (icke ECC) minne och det som är fint med ZFS i en sådan situation är att man får besked om att något strular i hårdvaran. Vid varje scrub dök det upp nya felande block lite var stans. Även om maskinen klarat memtest tidigare när den var ny så var bitfelen ett faktum som visade att jag inte kunde lita på maskinen. Med något annat filsystem än ZFS eller Btrfs skulle jag inte få reda på detta. Eftersom systemet var raid-z2 (och det hel tiden fanns alternativa block som matchade checksum) så förlorade jag ingen data (jämförde med backup på ZFS och kända checksums på filer) men jag fick veta att något inte stod rätt till.

Ibland är det ram, andra gånger kan det vara en PSU som strular. Men vad det än är så får man besked.

Jag skulle inte säga att risken för att drabbas av fel är högre med ZFS bara för att ZFS använder mer RAM. Alla OS låter data passera ram och var och hur stor denna cache är av underordnad betydelse jämfört med hur små riskarna är för bitflippar. Det är bra att ha ECC, men det är viktigast att ha ZFS. Har du väl fått data på plats i en ZFS pool utan bitfel (kolla med checksum mot källan) så kommer alla läsningar som inte stämmer att rapporteras.

Med traditionella filsystem har man ingen koll över huvud taget utan måste förlita sig på program som operar på filnivå.

Jag håller med dig till fullo. Tråden i FreeNAS forum som många länkar till är lite väl paranoid.
Snart kommer en upprörd Mr_B

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Jag har kört ZFS på burkar med defekt (icke ECC) minne och det som är fint med ZFS i en sådan situation är att man får besked om att något strular i hårdvaran. Vid varje scrub dök det upp nya felande block lite var stans. Även om maskinen klarat memtest tidigare när den var ny så var bitfelen ett faktum som visade att jag inte kunde lita på maskinen. Med något annat filsystem än ZFS eller Btrfs skulle jag inte få reda på detta. Eftersom systemet var raid-z2 (och det hel tiden fanns alternativa block som matchade checksum) så förlorade jag ingen data (jämförde med backup på ZFS och kända checksums på filer) men jag fick veta att något inte stod rätt till.

Ibland är det ram, andra gånger kan det vara en PSU som strular. Men vad det än är så får man besked.

Jag skulle inte säga att risken för att drabbas av fel är högre med ZFS bara för att ZFS använder mer RAM. Alla OS låter data passera ram och var och hur stor denna cache är av underordnad betydelse jämfört med hur små riskarna är för bitflippar. Det är bra att ha ECC, men det är viktigast att ha ZFS. Har du väl fått data på plats i en ZFS pool utan bitfel (kolla med checksum mot källan) så kommer alla läsningar som inte stämmer att rapporteras.

Med traditionella filsystem har man ingen koll över huvud taget utan måste förlita sig på program som operar på filnivå.

Tänk dig att du lagrar fil A till disk. Den passerar RAM-minnet utan att påverkas av den felaktiga modulen och sparas till disk korrekt. Om du kör ext4/NTFS så är din fil förhållandevis säker om inte hårddisken drabbas av bit rot eller går sönder på annat sätt.
Tänk dig att du istället använder dig av ZFS. Din fil A är säkert lagrad precis som ovan. Du drar sedan igång din weekly scrub. Fil A läses in i minnet men checksumman läses in i den del av RAM som innehåller fel. Helt plötsligt stämmer inte filinnehållet överens med checksumman (eftersom checksumman är fel pga RAM). ZFS räknar ut vad som skulle finnas i filen egentligen baserat på checksumman och sparar ner till disk. Nu är fil A korrupt.
Skillnaden med ZFS är alltså att den verifierar dina filers integritet och det är i detta skede som du kan sabba din data. Med andra filsystem så skulle detta inte hända eftersom de inte har samma funktion för att periodiskt "scrubba".

Med andra ord kan det tyvärr vara så illa att varje gång ZFS rapporterar att den har rättat ett fel så har det istället skapat ett.

Visa signatur

RIPE LIR