Permalänk
Medlem

AMD A10 6800K väldigt varm

Jag införskaffade ett uppgraderingspaket enl. detta: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/uppgraderingspaket/moderkort-processor--ram/amd-a106800kga-f2a88xm-hd38gbc/198019.7789/

Efter bara kort tid passerar CPU temperaturen 75 grader. (avläst i BIOS)

Det är första gången jag gjort något sådant här, så mina kunskaper sträcker sig inte längre än till att sätta ihop det rent mekaniskt. I ett försöka att åtgärda det rengjorde jag cpu och fläkt med aceton och la på Arctic Silver 5 i stället. Detta påverkade ingenting. Den har varit igång ca 15 minuter nu och ligger stadigt på 76 grader, samma som tidigare.

Är det något fel jag gjort som kan ha påverkat detta eller kan det vara något annat fel? Finns det något jag kan göra?

Visa signatur

♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

Permalänk
Medlem

Om du känner på kylaren, Hur varm blir den? skulle CPUn ligga på 76C så skulle kylaren vara rätt så varm. Kolla även så att fläkten på kylaren snurrar som den ska.

MVH

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Något måste vara konstigt, nu kör jag förvisso vattenkylning på min 6800k men den idlar på 44 grader och även det är lite högt, har ställt ned fläktarna.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Något måste vara konstigt, nu kör jag förvisso vattenkylning på min 6800k men den idlar på 44 grader och även det är lite högt, har ställt ned fläktarna.

Vad kör du för vattenkylning på din CPU? Vist ska man inte lita allt för mkt på IDLE men 44C känns ju rätt så högt för att vara under vatten?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Vad kör du för vattenkylning på din CPU? Vist ska man inte lita allt för mkt på IDLE men 44C känns ju rätt så högt för att vara under vatten?

240 radiator, Laing-DDC-pump med två fläktar på, bara APU i loopen.
Men fläktarna rullar på 800rpm och har inte superhögt statiskt tryck så det är orsaken till de lite högre värdena, vilket jag är medveten om
AMD är lite tyngre att kyla också med TDP på 100w.
Jag spelar inte så har en profil på 800rpm när jag arbetar, sen byter jag vid kortare renderingar eller liknande, har en serverfarm i garderoben för sånt som är tyngre.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

75 grader är på tok för varmt i BIOS (eller ja, någonsin, den ska inte gå så varm ens under full load), under normala förutsättningar så gäller dessa siffror för 6800k

Idle temperature: 28 to 35°C
Normal temperature: 50 to 55°C
Max temperature: 74°C

Kontrollera så att kylaren faktiskt sitter korrekt monterad samt att fläkten snurrar som den ska.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Om du känner på kylaren, Hur varm blir den? skulle CPUn ligga på 76C så skulle kylaren vara rätt så varm. Kolla även så att fläkten på kylaren snurrar som den ska.

MVH

Den blir varm. Nu vet jag inte hur varm, men det bränner lite i fingrarna. Fläkten snurrar också friskt.

Visa signatur

♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

75 grader är på tok för varmt i BIOS (eller ja, någonsin, den ska inte gå så varm ens under full load), under normala förutsättningar så gäller dessa siffror för 6800k

Idle temperature: 28 to 35°C
Normal temperature: 50 to 55°C
Max temperature: 74°C

Kontrollera så att kylaren faktiskt sitter korrekt monterad samt att fläkten snurrar som den ska.

Ja, det känns ju inte helt rätt. Men jag har satt dit den två gånger, första gången med kylpastan som satt på kylaren och andra gången med annan. Är det något särskilt jag bör tänka på när jag sätter på den? Där är två spännen som sitter rakt genom kylaren och som sitter fast i den "ställning" som satt på moderkortet.

Visa signatur

♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skymning:

Ja, det känns ju inte helt rätt. Men jag har satt dit den två gånger, första gången med kylpastan som satt på kylaren och andra gången med annan. Är det något särskilt jag bör tänka på när jag sätter på den? Där är två spännen som sitter rakt genom kylaren och som sitter fast i den "ställning" som satt på moderkortet.

Länge sedan jag monterade en kylare till AMD så ska inte uttala mig för mycket i hur monteringen går till då jag har svårt att visualisera det utan sakerna framför mig men har för mig att det inte ska vara några större bekymmer att få fast dessa.
Du kan känna efter om den går att rubba eller ej, den ska sitta stenhårt fast och ska inte ens ha antydan till att röra sig om du försöker flytta den sidleds eller uppåt.
Hur mycket kylpasta hade du på när du applicerade AS5?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Hur mycket kylpasta hade du på när du applicerade AS5?

Inte mycket. Ett mycket tunt lager efter att jag smetat ut den pyttelilla klicken jag la dit.
Men jag hade samma temperaturer med den kylpastan som redan satt på kylaren.

Visa signatur

♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skymning:

Inte mycket. Ett mycket tunt lager efter att jag smetat ut den pyttelilla klicken jag la dit.
Men jag hade samma temperaturer med den kylpastan som redan satt på kylaren.

Har du ett grafikkort i datorn, eller kör du med det integrerade i processorn?
Kör du box kylaren du fick med processorn? - Köp ny kylare.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

75 grader är på tok för varmt i BIOS (eller ja, någonsin, den ska inte gå så varm ens under full load), under normala förutsättningar så gäller dessa siffror för 6800k

Idle temperature: 28 to 35°C
Normal temperature: 50 to 55°C
Max temperature: 74°C

Kontrollera så att kylaren faktiskt sitter korrekt monterad samt att fläkten snurrar som den ska.

Jag läste om någon här på forumet som använde BIOS för att testa temperaturer. Han påstod att temperaturerna på processorn i BIOS var liknande dem för full belastning. Hans observationer och inte mina men det kanske finns en sanning i det? Skulle kanske kunna förklara temperaturerna i så fall...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Jag läste om någon här på forumet som använde BIOS för att testa temperaturer. Han påstod att temperaturerna på processorn i BIOS var liknande dem för full belastning. Hans observationer och inte mina men det kanske finns en sanning i det? Skulle kanske kunna förklara temperaturerna i så fall...

Skickades från m.sweclockers.com

Normalt sett så är BIOS temp inte full belastning, det är dock inte helt idle heller då BIOS inte använder sig av några strömsparfunktioner. Men för just TS moderkort och processor kan jag uttala mig, har dock svårt att tänka mig att de skulle vara speciella på det viset och låta bios köra processorn i full load.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Kan ju i alla fall vara värt att titta på tempen i OS:et också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Har du ett grafikkort i datorn, eller kör du med det integrerade i processorn?
Kör du box kylaren du fick med processorn? - Köp ny kylare.

Jag använder det integrerade. Men är originalet så dåligt att den blir 70 grader efter bara ett par minuter? (sett i bios)

Skrivet av Snorren:

Kan ju i alla fall vara värt att titta på tempen i OS:et också.

Var gör jag detta?

Visa signatur

♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

Permalänk
Skrivet av Skymning:

Inte mycket. Ett mycket tunt lager efter att jag smetat ut den pyttelilla klicken jag la dit.
Men jag hade samma temperaturer med den kylpastan som redan satt på kylaren.

Har du smetat ut den? Du borde bara applicera ett "riskorn" av kylpasta, sen sätta på kylarn så kylarn smetar ut det.
Annars kommer det luftbubblor som försämrar kylförmågan då du sprider den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skymning:

Jag använder det integrerade. Men är originalet så dåligt att den blir 70 grader efter bara ett par minuter? (sett i bios

Har du koll på 70F och 70C? Låter väldigt skumt att det är 70 i bios..

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skymning:

Jag använder det integrerade. Men är originalet så dåligt att den blir 70 grader efter bara ett par minuter? (sett i bios)

Var gör jag detta?

Cpu och gpu under samma skal. Du har inte som en annan sa sett fel på F och C? I windows finns http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html, du har inte råkat klocka cpu:n? i för sig ska den inte bli så varm i bios ändå.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Vad kör du för vattenkylning på din CPU? Vist ska man inte lita allt för mkt på IDLE men 44C känns ju rätt så högt för att vara under vatten?

44 grader i idel ? de är lite bättre än jag har just med min A10=)
men jag har knappt nåt luft flöde genom radiatorn :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Har du koll på 70F och 70C? Låter väldigt skumt att det är 70 i bios..

Även om detta skulle kunna vara fallet så känns å andra sidan 21C väldigt lågt (70F = 21C)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Jodå, temperaturen visas i Celsius. Jag har inte hittat om jag kan ändra det till Farenheit för att se om det skulle visa något annorlunda heller.

Jag gjorde även ett tappert försök att installera ett program i windows som skulle visa temperaturen, men den visar 0, och sååå kallt har vi inte här.
Däremot visade den att 80 grader är max, och det var ju nästan samma som bios visade.

Visa signatur

♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skymning:

Inte mycket. Ett mycket tunt lager efter att jag smetat ut den pyttelilla klicken jag la dit.
Men jag hade samma temperaturer med den kylpastan som redan satt på kylaren.

Gör om gör rätt. riskorn, låt kylaren smeta ut det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Kolla så bios har rätt volt till cpu

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Är du säker på att det inte är så att fläktkurvan i bios är konstigt inställd ? Brukar många gånger vara så att target temperature är väldigt högt (har varit det på ett antal riggar jag byggt) vilket resulterar i att fläkten går väldigt långsamt. Brukar finnas så att man kan ställa in hur aggresivt fläktens hastighet ökar, titta där och se om det kan ha någonting med saken att göra

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem

Har du kännt på kylaren? Är den skållhet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

Har du kännt på kylaren? Är den skållhet?

Nej, den är inte skållhet. Den är het, men inte hetare än att jag kan hålla kvar fingrarna.

Visa signatur

♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

Permalänk
Medlem

La in CPU Termometer i både min egen och denna nya. Inga problem att mäta temperaturen i min, men i nya mätte den inte temperatur alls.

Visa signatur

♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Kolla så bios har rätt volt till cpu

Jag har tittat på allt som står på det som följde med processorn, men jag hittar inget om spänning alls. La in CPU-Z och där står Core Voltage 0.876 V

Skrivet av daniel5908:

Är du säker på att det inte är så att fläktkurvan i bios är konstigt inställd ? Brukar många gånger vara så att target temperature är väldigt högt (har varit det på ett antal riggar jag byggt) vilket resulterar i att fläkten går väldigt långsamt. Brukar finnas så att man kan ställa in hur aggresivt fläktens hastighet ökar, titta där och se om det kan ha någonting med saken att göra

Justerar jag detta i bios? Var kan jag hitta information om vad den bör stå på, för informationen som följde med är ytterst knapphändig i det här fallet.

Kan bios läsa fel? Inga andra program i os kan läsa någon temperatur alls.

Visa signatur

♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

Permalänk
Skrivet av Skymning:

Jag har tittat på allt som står på det som följde med processorn, men jag hittar inget om spänning alls. La in CPU-Z och där står Core Voltage 0.876 V

Justerar jag detta i bios? Var kan jag hitta information om vad den bör stå på, för informationen som följde med är ytterst knapphändig i det här fallet.

Kan bios läsa fel? Inga andra program i os kan läsa någon temperatur alls.

Har tu testat att andvända ett vanligt temperaturprogram typ HW-monitor ?
Det borde finnas någonstans i biosen där du kan ställa in fläckten, leta runt lite så hittar du det nog Är väldigt olika vad du kan ställa in och hur det ser ut

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]