CoD:Ghosts - review / är det värt det?

Permalänk
Medlem

CoD:Ghosts - review / är det värt det?

Lite kort om mig som spelare:
Jag är relativt ny till CoD serien, fastnade först vid BO2 (även om jag testat tidigare lite). Jag är ingen direkt fanboi utan spelar även BF ibland CS, osv då de för mig ger lite olika känsla. Inget är för mig bättre eller sämre direkt dock har BO2 varit det jag lagt ner mest tid i (ca. 400 timmar) pga att BO2 game play passar mig lite bättre. Jag är en hyfsad amatör, kan inte mäta mig mot någon som lirar på högre nivå men på public ligger jag ofta på den övre halvan av listan när poängen visas så anser mig själv vara en medelmåtta+.

Tankar innan jag köpte Ghost:
På grund av att jag gillar BO2 så pass mycket och så var jag ganska set för att köpa Ghost när det släpptes men brukar avvakta lite bara för att, sedan släpptes BF4 precis innan och ja det blev ett BF4 först samt att rapporterna som kom in i början om Ghost var rätt illa. Men de var rätt illa om BO2 med i början och BF har fått utstå liknande attacker av spelarna så försökt ta de initiala rapporterna med en nypa salt även om det på nätet låter som att hela spelet är trasigt.
Jag har varit väldigt "on the fence" senaste tiden för jag har visserligen velat pröva CoD:Ghosts men på nätet står det mest om hur illa allt var i början och inte så mycket om hur det är nu, det verkar som att folk slutade spela det direkt pga problemen och efter det har det varit tyst.

Så hur är spelet:
Det första jag gjorde var kollade upp prestanda problemen folk haft och allmänt verkar folk vara överens om att det är AA, DoF och
kanske AF som är de verkliga bovarna i dramat pga dålig implementering så slog av AA, DoF och AF, slog sedan på det med override i AMD CCC, resten drog jag upp till max. Fixade även mus accelerationen som man var tvungen att ändra något i config på men efter det rullar spelet på som det ska utan problem, ligger i stadiga 90FPS.
Anledningen till att jag gjorde detta först innan jag ens börja spela och nämner det för är pga att en dålig upplevelse färgar ju hur man ser spelet även om man fixar det sedan, sant att man borde inte behöva fixa det men det är ett mindre problem i det stora hela.

Jag har inte ändrat något annat i inställningarna och spelat i ~10 timmar so far och inte varit med om något lagg eller strul med grafiken, det är lite få som lirar online vilket är synd men tekniskt sett har jag inte upplevt några problem alls. Så vad strulet än var i början med dåliga servrar m.m. så verkar det fungera som det ska nu iaf

(edit: där ljög jag, jag kör med FoV changer dock inget direkt nödvändigt för mig men kör med FoV 90 iaf. )

Jämfört med BO2 är det ett ganska annorlunda spel vilket var väldigt ovant i början, de för min del påminner mer om en mix av BO2, CS och BF i olika delar och måste säga att jag faktiskt gillar det. Det är lite mer strategiskt än BO2 men ändå snabbare än BF, mapsen påminner mer om CS maps. Även om det kan vara frustrerande att lära sig gillar jag att man måste utnyttja och tänka lite mer vertikalt än man måste i BO2 och inte bara att se om någon sitter och trycker där utan hur mycket man syns från olika håll, BF har liknande men inte samma sak då banorna känns mycket mer ensliga eller vad man ska säga.
Dock måste jag säga att iaf så här 10 timmar in så mapsen iaf just nu är lite stela, kanske blir bättre när man lärt sig dem bättre men ja det är något med dem som gör att de inte är lika roliga som varken BF maps, CS maps eller BO2 maps, det kan vara att det just är lite för mycket delar av alla.

Men all and all måste jag säga att jag är nöjd att jag köpte det, lär lägga mer tid på detta än på BF4, folk skriker som alltid om hackers och liknande men bara stött på en som varit helt klar och vet från BO2 att ibland går det som på räls och folk vrålar hacker för att de inte hänger med ^^

Allmänt skulle jag rekommendera CoD:Ghosts, det har sin unika touch på FPS varianten och inte helt likt något annat, folk får klaga hur mycket de vill på grafiken men generellt sett tycker jag det är ganska vackert, speciellt slottsmiljön
Det är inte BF och det är inte CoD:BO2 vilket för mig är positivt, det enda som är lite synd är som sagt att deras maps är lite små trista men det är inget jätte fel på dem, bara inte samma känsla riktigt som i de andra spelen men det kan även vara en vanesak.
Men står du och väger eller har 300kr och vill testa något nytt FPS så helt klart värt att slänga ett öga på Ghosts, problemen som var vid release har jag inte märkt av iaf och ja de behövs lite tweaking men inget jätte illa och kul är det

Dock är det vissa saker jag saknar från BO2, Theater mode är en av dem, går att spela in utan större problem men det blir en liten påverkan när man måste köra det samtidigt och inte kan gå tbax om det är något skoj man missat spela in.

Här är ett exempel på när jag spelar, youtube tar dock max 1920x1080 därav svarta borders då jag kör i 2560x1080 när jag spelar.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Tack för bra post!
Gick precis i samma tankar som du.. Har fastnat för bo2 pga av att man får snabb aktion om man har lite tid över. Har bf3&4 också men det känns som om de kräver lite mer tid..

Varit som du sugen på ghost men hört skit om det...men får nog ta och testa det :).

Permalänk
Medlem

Mjo misstänkte att det fanns några i samma tankar, väldigt dålig info där ute om hur det faktiskt är efterpatcher m.m. vilket man tycker activision borde ta tag i, det är ju ingen liten pengako liksom ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig rekommendera ett spel som har sämst hitreg och lag compensation av alla spel jag någonsin spelat. Går inte spela seriöst för spelet är så förbannat värdelöst, var nära på att dra tillbaka min PayPal betalning men ville inte få mitt konto bannat.

Varit nu ett tag att BO2 har mer spelar än Ghosts på PC, BO2 är ett bättre spel även om lag comp är dåligt i det också.

Det jag hatar mest med spelet är att "normal" känns som "hardcore", dör av 0-2 skott hela jävla tiden, 0 skott reggas på min bild men dör iaf för lag comp is the shit.

Avinstallerade efter ett par dagar, ville slå sönder allt som fanns, så jävla dåligt spel FY FAN jag blir förbannad bara att tänka på det.

Permalänk
Medlem

Jag kör visserligen hardcore 95% av tiden men aldrig upplevt det som dålig hitreg varken i BO2 eller Ghosts, jämfört med t.ex. i BF4 och CS:GO när man inte kör på 128 tick är det för mig mycket bättre. Någon enstaka gång har man känt att man inte hann med men väldigt sällan och betydligt mindre än i t.ex. BF4.

Självklart kommer du aldrig få en 1:1 respons, har du kollat så du inte råkar ha packet loss eller liknande? spelen kör ju UDP och last game state vilket gör att minsta lilla kan påverka din upplevelse.

EDIT:
Skall tilläggas att jag kör fiber med väldigt låga responstider och väldigt stabilt så det kan göra att min upplevelse av detta inte är det normala?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Ghosts på Hardcore så måste man dö av missar, jag dör av 1-3 skott på normal medans jag måste skjuta ett half mag eller mer. Ligger på typ 30% accuracy med SMG/AR.

Ligger på runt 50 ping på BO2 men Ghosts är så jävla värdelöst så man kan inte ens se, Ghosts är även satt på 800 default ping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Ghosts på Hardcore så måste man dö av missar, jag dör av 1-3 skott på normal medans jag måste skjuta ett half mag eller mer. Ligger på typ 30% accuracy med SMG/AR.

Ligger på runt 50 ping på BO2 men Ghosts är så jävla värdelöst så man kan inte ens se, Ghosts är även satt på 800 default ping.

Det är satt på att acceptera servrar under 800 ja, betyder inte att du har 800.
Okej på hardcore dör man av 1-2 träffar men känner egentligen aldrig att jag behöver blåsa av ett mag om jag inte skjuter som en kratta(vilket jag gör lite för ofta ), 30% med smg/ar är ju sjukt högt, du kanske borde testa hardcore bara för att se om det inte känns jämnare iaf?

BO2 kunde man inte se i början heller (kan ha varit ett pin system med 4 pins men tror de kom efter det med, innan faktiska siffrorna), de var massa klagomål på det och du kunde inte ställa in längre heller alls inte ens i settings och de hade en grund setting på 250. Det kommer ju updates som fixar sådant folk inte är nöjda med, det är dock lite synd att de gör samma missar igen på skit saker som att visa ping m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Skulle aldrig rekommendera ett spel som har sämst hitreg och lag compensation av alla spel jag någonsin spelat. Går inte spela seriöst för spelet är så förbannat värdelöst, var nära på att dra tillbaka min PayPal betalning men ville inte få mitt konto bannat.

Varit nu ett tag att BO2 har mer spelar än Ghosts på PC, BO2 är ett bättre spel även om lag comp är dåligt i det också.

Det jag hatar mest med spelet är att "normal" känns som "hardcore", dör av 0-2 skott hela jävla tiden, 0 skott reggas på min bild men dör iaf för lag comp is the shit.

Avinstallerade efter ett par dagar, ville slå sönder allt som fanns, så jävla dåligt spel FY FAN jag blir förbannad bara att tänka på det.

Jag säger inte att det inte är lag comp men hur kan du vara säker när man inte har den blekaste om ens faktiska ping vs motståndaren?

I början av BO2 var det staplar innan dom ändrade till siffror. Vi lär knappast se något som pekar på vilken ping vi faktiskt har, tyvärr. Har dessutom svårt att se hur pingen i BO2 faktiskt är korrekt. Jag som har någorlunda bra uppkoppling, 100/100 telia fiber ligger alltid över 50-60 (någon gång drygt 40), det är mycket för en tysk server. Det är så fruktansvärt mycket tyskar där ute och någon borde bo nära servern men man ser lik förbannat aldrig folk med ping under 30 ens. Kanske offtopic men connection är så viktigt i CoD.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Jag säger inte att det inte är lag comp men hur kan du vara säker när man inte har den blekaste om ens faktiska ping vs motståndaren?

I början av BO2 var det staplar innan dom ändrade till siffror. Vi lär knappast se något som pekar på vilken ping vi faktiskt har, tyvärr. Har dessutom svårt att se hur pingen i BO2 faktiskt är korrekt. Jag som har någorlunda bra uppkoppling, 100/100 telia fiber ligger alltid över 50-60 (någon gång drygt 40), det är mycket för en tysk server. Det är så fruktansvärt mycket tyskar där ute och någon borde bo nära servern men man ser lik förbannat aldrig folk med ping under 30 ens. Kanske offtopic men connection är så viktigt i CoD.

Är inte 100% men tror att anledningen till att deras servrar visar ~50ms på dig (samma för mig och sitter oxå på 100/100 fiber) är att man även får se lag comp, det har iaf alltid varit det jag utgått ifrån.

Dock skall jag tillägga att jag sett några hackers till i Ghosts (bara sett en eller två under all min tid i BO2), däremot skriker folk lätt hackers hela tiden i Ghosts precis som de gjort i BO2. Folk fattar inte ens hur game mechanics fungerar, spelade igår när jag var way för trött, slutade på 4/15 (ja så illa var det ) men jag fick final kill.
Det som skedde var att jag pga perks m.m. får se outline på fiender i ett annat hus, man ser inte in i det huset annars, jag ser dem för en sekund och ser vart de typ är påväg, skjuter genom väggen och lyckas träffa ena så den dör. Trots mina 4/15 och att man i replay ser exakt samma outline som jag ser kommer hacker anklagelserna ^^

De flesta som man misstänker är hackers är nog 50/50, rena hackers märker man direkt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood