Elavläsning 2-3-dubblas med min Actaris-elmätare som inte kan läsa elförbrukning korrekt. I mitt fall ett nätaggregat.Löst

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Josasp:

Kan man tyvärr inte lite på

Fungerar oftast bara bra på resistiva laster (element, spis, glödlampor),
dåligt om ens alls på induktiva eller kapacitiva laster som kyl/frys eller switchade nätdelar.

Kapacitiva förekommer inte direkt i hemmiljö, men switchade nätdelar har några av de egenskaperna.

Jag skulle satsa på en vanlig amperemeter.

En "vanlig" amperemätare duger normalt sett inte heller. Endast dyrare multimetrar är true RMS, vilket krävs för att klara av induktiva laster och besvärliga vågformer. Den dyrare Voltcraften som Sweclockers använder och någon länkat till ska dock klara induktiva laster.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenti:

Jag tror inte alls TS behöver köpa ngn elmätare av ngt slag. Det elen som konsumeras på natten är i klass med dammsugare eller hårtork som är igång i flertal timmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Tanken är snarae jämföra uppmätt förbrukning mot vad elmätaren visar på den apparat som verkar fela.

Skrivet av kdk_warhead:

Om du har en Android telefon så är det enkelt.
Installera IP webcam på den.
Rikta den mot mätaren.
Du får nog lägga en LED ficklampa också.
Sedan kan nu surfa in på din telefon med din webläsare i datorn.

Alternativt kan du spela in mätaren med mobilen.

Har använt IP wecam när jag ska ställa in antenn. Man kan sitta på taket med en extra telefon och se signalstyrkan nere från TVn

Har haft problem med strömförbrukningen i min BMW. Kopplade in en ampere mätare och filmade den med mobilen. Visade sig att bilen drog mycket ström var annan minut när det var kallare än 0 grader.... Fast det tog ett par minuter innan sekvensen började så det var väldigt svårt att hitta problemet.

Edit:
Provade precis IP webcam igen men det fungerade inte. Förmodligen någon brandvägg hos Telia.
Kör man mobilen och datorn via WiFi och samma router så fungerar det bra.

Bra förklaring är rädd det inte genomförbart då det är allmänna utrymmen och vem som helst kan få för sig " låna" telefonen

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppen:

Tanken är snarae jämföra uppmätt förbrukning mot vad elmätaren visar på den apparat som verkar fela.

Det finns ingen apparat i hemmet som drar de siffrorna utan ditt vetskap. Samt de kan du plugga ur väggen.
Du har tvättmaskin /torktumlare samt kyl/frys kvar.Du har inte elvärmeslingor i golvet ? Men varför just på natten liksom.
Jag skulle först testat propparna och se vilken säkring all ström på natten går igenom och sedan felsöka det område.

Men gissningen är ändå ngn felkoppling utanför din lgh.

Edit : du har väldigt många säkringar för att bo i en stor 2a?

Permalänk
Rekordmedlem

Nätpåverkan av lågenergibelysning

Slutsatser
Apparater kan möjligen störa avläsning av elmätare via elnätet vilket vanligtvis sker i
frekvensbandet 9-95kHz. Apparater kan störa antingen som en källa till störsignaler eller
genom att kommunikationssignalen shuntas i apparaten. I projektet har tydligt visats att
apparater både kan uppvisa en låg impedans och en impedans som varierar i
signaleringsområdet under en period av nätfrekvensen...

Dessa skillnader i egenskaper kan synas harmlösa men har och kommer att ha en stor
betydelse dels för den automatiska avläsningen av elmätare via elnätet som används idag och
dels för drift och livslängdsfrågor för anslutna apparater...

Projektet har tydligt visat att våra dokumenterade kunskaper om frekvensområdet över 2 kHz
är bristfälliga. En brist som är allvarlig främst med tanke på att mängden elektroniska laster
ökar i snabb takt och eventuella kunskapsbrister gällande störningar och hållbarhet blir
kostsamma om de inte åtgärdas i tid.

http://www.energimyndigheten.se/Global/Press/N%C3%A4tp%C3%A5v...

Enligt det jag tidigare länkade till EON så kunde de se "störningar" hos de elmätare som ev gjorde av felmätningar och nån form av belysning eller anan elektronisk anläggnnig som går på natten är kanske det som påverkar elmätaren såvida det inte finns en felkoppling så att det ansluts nån ytterligare "verklig last"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du självavfrostande kyl/frys?
Min frys brukar avfrosta sig på natten.

Permalänk
Medlem

Har du konstaterat om strömmen går åt i din lägenhet eller utanför?

Dra huvudbrytaren/alla säkringar som sitter i ditt proppskåp som sitter i hallen.

Då kan du ju konstatera att det inte kommer ifrån din lägenhet. Skit i maten och frysen. Dra huvudbrytaren. Värt att köpa hem maten i frysen en gång för att få reda på om det är din lägenhet eller inte som drar så mycket ström.

När du nu vet detta efter testet.. kan du enkelt svart på vitt säga att något drar ström på min elräkning men INTE i min lägenhet då jag har haft min lägenhet helt avslagen till 100%.

Ring och få din elmätare utbytt.

Hjälper inte detta, efter att du fått din elmätare utbytt, ring fastighetsägare och ta tid en elektriker, kan kollar snabbt upp om något annat ligger inkopplat på din mätare i källaren!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Inaktiv

Du går inte i sömnen och drar på spisen eller dyligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nätpåverkan av lågenergibelysning

Slutsatser
Apparater kan möjligen störa avläsning av elmätare via elnätet vilket vanligtvis sker i
frekvensbandet 9-95kHz. Apparater kan störa antingen som en källa till störsignaler eller
genom att kommunikationssignalen shuntas i apparaten. I projektet har tydligt visats att
apparater både kan uppvisa en låg impedans och en impedans som varierar i
signaleringsområdet under en period av nätfrekvensen...

Dessa skillnader i egenskaper kan synas harmlösa men har och kommer att ha en stor
betydelse dels för den automatiska avläsningen av elmätare via elnätet som används idag och
dels för drift och livslängdsfrågor för anslutna apparater...

Projektet har tydligt visat att våra dokumenterade kunskaper om frekvensområdet över 2 kHz
är bristfälliga. En brist som är allvarlig främst med tanke på att mängden elektroniska laster
ökar i snabb takt och eventuella kunskapsbrister gällande störningar och hållbarhet blir
kostsamma om de inte åtgärdas i tid.

http://www.energimyndigheten.se/Global/Press/N%C3%A4tp%C3%A5v...

Enligt det jag tidigare länkade till EON så kunde de se "störningar" hos de elmätare som ev gjorde av felmätningar och nån form av belysning eller anan elektronisk anläggnnig som går på natten är kanske det som påverkar elmätaren såvida det inte finns en felkoppling så att det ansluts nån ytterligare "verklig last"

Funderar då på om det kan vara en ledbelysning som jag haft till akvariet som svag upplysning dygnet runt. Den ej inkopplad ännu.

Till er jag inte citerat ovan jag har konstaterat att något av det jag drog ur från el uttaget har påverkat el åtgången / elmätaren .
Kopplar in en sak i taget nu.

6/1 - 11:00 29171
6/1 - 14:10 29172 tjock tv inkopplad.

Vad är nu inkopplat av det jag drog ur:
telia adsl router
eko systems pump till 400 litersakvarium den varit igång sedan 02:00
dator med 3 skärmar detta har jag oftast dragit ur på kvällen just det för att spara ström då 3 skärmar kostar lite i standby.
ironiskt.
Digital tv antennförstärkare .

tjock tv inkopplad 14:10

Edit: Har lagt till tider i min första post.
Naturligtvis kommer jag kontakta Fortum samt hyresvärd. Då jag redan sagt det tidigare och säger igen 3:e samtalet med fortum
snorkig person ville inte hjälpa sa bara ring hyresvärden. Hyresvärden som är tekniskt ansvarig åter 7/1 har mailat redan. Med de data jag hade.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk

Vad kul att så många engagerar sig i detta! Kommer följas!! Lycka till och hoppas du hittar lösningen!

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem

Törs nästan garantera de är en motor och kupévärmare till en bil som går, den är förmodligen kopplad direkt till din central i källaren och avsäkrad i stolpen. om de inte finns så många motorvärmarstolpar så kan du bryta huvudströmen till din lägenhet och gå ut med en lampa, borrmaskin, hårfön eller nått liknade och kolla vilken stolpe som är död, när du hittat den slår du på och kollar om de börjar fungera. Sen är de bara kolla vem som kopplar in bilen på den stolpen.

Permalänk
Medlem

Det ser ju bra ut än så länge, även om det är svårt att rita exakt vid den här låga förbrukningen (eftersom den minsta indelningen är 1 kWh).

Nu tycker jag att du ligger på mer rimliga nivåer - min egen 44 kvadrats-tvåa snittade ungefär 200 W över de senaste två månaderna med kyl/frys, dator och en liten server. Jag har dock varken 3 skärmar, tjockTV (men väl 50" led) eller akvarium, och bara LED- och lågenergilampor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BTLulle:

Törs nästan garantera de är en motor och kupévärmare till en bil som går, den är förmodligen kopplad direkt till din central i källaren och avsäkrad i stolpen. om de inte finns så många motorvärmarstolpar så kan du bryta huvudströmen till din lägenhet och gå ut med en lampa, borrmaskin, hårfön eller nått liknade och kolla vilken stolpe som är död, när du hittat den slår du på och kollar om de börjar fungera. Sen är de bara kolla vem som kopplar in bilen på den stolpen.

Jag tycker också att detta känns troligast och motsvarar väl rätt väl den ökade belastningen? Det förklarar också om det inte sker alla nätter utan bara när någon har en bil inkopplad.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Usch vad jobbigt. Väntar med spänning på uppdateringar och hoppas på att detta löser sig bra för TS.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

deppen: Var stängde du av strömmen på natten mot tisdag, i lägenheten eller i källaren? Om det var i lägenheten kan vi i princip utesluta motorvärmarteorin.

Permalänk
Medlem

Man kan inte utesluta den teorin innan han kollat om det finns en stolpe kopplad till TS lägenhet då den lika gärna kan vara kopplad i centralen i lägenheten som till den i källaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag tycker också att detta känns troligast och motsvarar väl rätt väl den ökade belastningen? Det förklarar också om det inte sker alla nätter utan bara när någon har en bil inkopplad.

Skrivet av dagbro:

deppen: Var stängde du av strömmen på natten mot tisdag, i lägenheten eller i källaren? Om det var i lägenheten kan vi i princip utesluta motorvärmarteorin.

Skrivet av BTLulle:

Man kan inte utesluta den teorin innan han kollat om det finns en stolpe kopplad till TS lägenhet då den lika gärna kan vara kopplad i centralen i lägenheten som till den i källaren.

Det är många som är inne på motorvärmare. Har glömt svara på det.
Finns inga stolpar vid parkeringarna. Har även frågat en granne som har bil hon sade nej det finns inte.
Kommer att fråga hyresvärd så när jag väl ringer imorgon.

Strömmen stängde jag av en timma den 2/1 i lägenheten ej i källaren.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem

Med detta nedan inkopplat är tendensen cirka 500 watt timmen.

Vad är nu inkopplat av det jag drog ur:
telia adsl router
eko systems pump till 400 litersakvarium den varit igång sedan 02:00
dator med 3 skärmar detta har jag oftast dragit ur på kvällen just det för att spara ström då 3 skärmar kostar lite i standby.
ironiskt.
Digital tv antennförstärkare .

tjock tv inkopplad 14:10

Vid 17 tiden kommer jag koppla in tv tittar undersökningsutrustning.

Ber om ursäkt om jag missar kommentera någon av er , allt är läst och uppskattat.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppen:

Vid 17 tiden kommer jag koppla in tvtittarundersökningsutrustning.

Mina föräldrar hade också sånt, deras skickade över datan under natten (hette det iallafall, ingen aning ifall det verkligen var så)

Nog för att förbrukningen låter lite väl hög för att vara det, men hur länge har du haft den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tchomaz:

Mina föräldrar hade också sånt, deras skickade över datan under natten (hette det iallafall, ingen aning ifall det verkligen var så)

Nog för att förbrukningen låter lite väl hög för att vara det, men hur länge har du haft den?

Jag har haft tv tittar mätutrustningen i flera år.

Historiskt började el förbrukningen öka tidigt hösten 2013 aug / sep .

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut nu.

6/1 - 2014 15:10 29172
6/1 - 2014 16:10 29173
6/1 - 2014 17:10 29173 tv tittar mät utrustning kopplas in

17:20 ugnen sätts på 225 grader sänks efter en stund till 175

6/1 - 2014 18:10 29175

18:50 ugnen stängs av

6/1 - 2014 19:10 29176
6/1 - 2014 20:10 29177
6/1 - 2014 21:10 29178

ser ut som en ökning efter tv titt mätutrustningen fundersam på hur många timmar jag skall ha den ikopplad för att sen dra ur igen.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppen:

Så här ser det ut nu.

6/1 - 2014 15:10 29172
6/1 - 2014 16:10 29173
6/1 - 2014 17:10 29173 tv tittar mät utrustning kopplas in

17:20 ugnen sätts på 225 grader sänks efter en stund till 175

6/1 - 2014 18:10 29175

18:50 ugnen stängs av

6/1 - 2014 19:10 29176
6/1 - 2014 20:10 29177
6/1 - 2014 21:10 29178

ser ut som en ökning efter tv titt mätutrustningen fundersam på hur många timmar jag skall ha den ikopplad för att sen dra ur igen.

Dagens effekt i detalj.

Som sagt är det ändå svårt att säga när det handlar om enstaka kWh (den stora spiken där är nog för hög); bäst är att ha den inkopplad i minst en dag och sedan urkopplad en dag. Eller, koppla ur den nu och kör allt annat som vanligt så kan vi se om din snitteffekt minskar - effekten med den ikopplad har vi ju redan ritat upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

http://i.imgur.com/NaFO9Ag.png

Dagens effekt i detalj.

Som sagt är det ändå svårt att säga när det handlar om enstaka kWh (den stora spiken där är nog för hög); bäst är att ha den inkopplad i minst en dag och sedan urkopplad en dag. Eller, koppla ur den nu och kör allt annat som vanligt så kan vi se om din snitteffekt minskar - effekten med den ikopplad har vi ju redan ritat upp.

Är glad för dina grafer , hade ej klarat göra sådan själv.Tror spisanvändningen ställde till mätningen.

6/1 - 2014 22:10 29179
6/1 - 2014 23:10 29179
6/1 - 2014 23:55 29180

Blir osäker om det är Tv prylarna , drar antagligen ur utrustningen inatt nångång.
Nu åker dator ur för natten

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant tråd, följes med spänning!
Får en kuslig känsla av det hela, att Ts springer o mäter men att någon tomte i bakgrunden snyltar el i hemlighet.

Men måste bara fråga, klarar inte av att grubbla över det längre o Google hjälpte inte.
Vad i alls sin dar är tv tittar mätutrustning för något???

Permalänk

Ifall 3 KW hela tiden står på i lägenheten blir det väldigt varmt. Ungefär som en till två kupévärmare.
Därför tror jag att merparten av elen dras utanför lägenheten.

Det konstiga är varför de bara stjäl elen nattetid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamsungLover:

Väldigt intressant tråd, följes med spänning!
Får en kuslig känsla av det hela, att Ts springer o mäter men att någon tomte i bakgrunden snyltar el i hemlighet.

Men måste bara fråga, klarar inte av att grubbla över det längre o Google hjälpte inte.
Vad i alls sin dar är tv tittar mätutrustning för något???

utrustning som placeras ut i hem med varierande storlek och åldersgrupp för att få statistik över vad folk väljer att se, tittarsiffror.

Permalänk
Medlem

Kanske någon granne som börjat mina litecoins med "Gratis el"

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Helvete, följt tråden hela dagen.

Tror många från swec kommer jaga ner dig ifall du inte säger vad som drog strömmen då mysteriet är uppklarat btw.

Permalänk

Bor du i en "vanlig" lägenhet?
1999-2002 bodde jag i en konverterad vind, jättefin vindsvåning, en etta på 66kvm.
Däremot tyckte jag att elförbrukningen var tokhög, speciellt för att vara en etta där jag själv ej heller lagade särskilt mycket egen mat, d.v.s. använde sällan spisen vilket ju egentligen var det enda som drog mycket!
Efter en del tjat med värden fick jag tillgång till min elmätare, som till min förvåning snurrade trots att jag hade stängt av huvudströmbrytaren!
Jag visade detta för värden, som kliade sig i huvudet och sde att han inte riktigt förstod.
Som en slump hörde vi hur ett relä klickade till när en del av källarbelysningen tändes, och "min" elmätare snurrade fortare ett par sekunder!!! ...min värd sa "Ojdå!"
Behövde inte betala en krona el under resten av tiden jag bodde där!

Det vara samma tjöt om ansvar då, värden hänvisade till elbolaget, och elbolaget hänvisade till värden!
Hade inte han stått och sett när detta hände hade man blivit idiotförklarad!

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Vad hade OP för nätbolag? Jobbar på ett större, kan säkert fixa ut någon på plats om det är samma bolag jag jobbar för.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Vad hade OP för nätbolag? Jobbar på ett större, kan säkert fixa ut någon på plats om det är samma bolag jag jobbar för.

Fortum.

Intressanta siffror från natten.

7/1 - 2014 02:00 29187
7/1 - 2014 03:05 29190 Detta klockslag drog jag ut tvtittar mätutrustningen
7/1 - 2014 07:30 29191

Ser tydligen ut som att mrgaffes poster om elmätare Actaris felmätningar är det troligaste.

utrustningen har 3 delar kan ej riktigt säga vad var
och en gör 2 av dem har powersupply adapters liknande till bärbar.
Den 3:e är slav kopplad till en av dem.

Deras märke och nam är TVM5-TU AGB Lab 5/1.5A
Superworld LTE powersupply primary 100-240v - 50/60 Hz 0,6 A seondary 5v 0-4.0A(set at 3.0A)

TVM5 BU AGB Lab 5v / 3A
Superworld LTE powersupply primary 100-240v - 50/60 Hz 0,6 A seondary 5v 0-4.0A(set at 3.0A)

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart