BF4 benchmark Kaveri APU m.m. blir det flipp eller flopp?

Permalänk
Medlem

BF4 benchmark Kaveri APU m.m. blir det flipp eller flopp?

http://wccftech.com/amd-kaveri-apu-a107850k-gaming-general-performance-unveiled-mantle-45-faster-directx/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter&utm_campaign=Feed%3A+Wccftechcom+%28WCCFtech.com%29

1. Blir det en flipp eller flopp för modellen?
2. Kommer den ha prestanda nog att köra BF4 spelbart på iGPU?
3. Tror ni att det kan bli en bra uppgradering med tanke på systemet i profilen

Visa signatur

0|:Amd Xp 1600+@1700+ - mx400 64mb - 256 Mb TwinMos - SB Live! 5.1 - Soltek DRV2 - LiteOn 40cdr 12rw 48cd :|0
http://service.madonion.com/compare?2k1=3769465

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gillar tanken på att man kan köpa en hyffsat billig CPU med bra inbyggd grafik, å andra sidan så undrar jag vem som är målgruppen. Intel's CPU'er har tillräckligt bra grafik för att kunna spela hjälpligt och detsamma har AMD. Det hjälper inte att AMD har dubbelt så bra grafik när man ändå inte når upp till bra fps.

30fps på medium i BF4. Spelbart? Visst, sänk grafiken så blir det nog bra, men hur snyggt?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag undrar om de hade mantel aktiverat i dessa mätningar för bf4. För om jag kommer ihåg rätt så ska kaveri supporta det.

Visa signatur

Dator: FX-8320 5Ghz, x2 660ti SLI 1100/6400, 8 Gb Ram, OCZ Agilty 4 128gb SSD

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av giplet:

Jag gillar tanken på att man kan köpa en hyffsat billig CPU med bra inbyggd grafik, å andra sidan så undrar jag vem som är målgruppen. Intel's CPU'er har tillräckligt bra grafik för att kunna spela hjälpligt och detsamma har AMD. Det hjälper inte att AMD har dubbelt så bra grafik när man ändå inte når upp till bra fps.

30fps på medium i BF4. Spelbart? Visst, sänk grafiken så blir det nog bra, men hur snyggt?

Och hur många FPS får du om du kör med en processor från Intel?

Inte ens i närheten av att vara i närheten, skulle jag gissa.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag tror det kommer bli en flipp, prestandan från Kaveri iGPU kommer antagligen att vara imponerande i samband med Mantle. Personligen så är iGPU ointressant för mig så jag är mer intresserad av hur Kaveri presterar med ett grafikkort. Det har läckt ut lite bilder från AMDs event, som ni kan kika på här: http://linustechtips.com/main/topic/98295-amd-tech-day-kaveri-mantle-slides/

A10-7850K ska konkurrera med i5-4670k och det ska bli intressant och se om AMD kan leverera i "CPU" prestanda och inte endast iGPU.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunder:

Och hur många FPS får du om du kör med en processor från Intel?

Inte ens i närheten av att vara i närheten, skulle jag gissa.

Helt rätt. Men jag tror du missade min poäng. Vem är målgruppen? För det är inte någon som vill spela, men samtidigt är det mer prestanda än vad en kontorsanvändare behöver.

Ska man inte spela är det kanske bättre att lägga pengarna på en bättre CPU-del och ska man spela så behöver man bättre grafik.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag gillar tanken på att man kan köpa en hyffsat billig CPU med bra inbyggd grafik, å andra sidan så undrar jag vem som är målgruppen.

1) HTPC som vill spela lite.
2) Lågbudget speldator.

6800K kostade ~1000-1100:- och gav dig hyfsat vettig spelprestanda (man behöver inte köra 1080p) och en ganska kompetent cpu. Vilken annan cpu+gpu hade du hellre tagit på den budgeten?

Jag ser fram emot 7850K.

Skrivet av giplet:

30fps på medium i BF4. Spelbart? Visst, sänk grafiken så blir det nog bra, men hur snyggt?

30 fps på medium i 1080p är imponerande för en APU.
Sänk upplösningen och sänk till Low så ska du se att fpsen stiger till njutbara nivåer.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av giplet:

Helt rätt. Men jag tror du missade min poäng. Vem är målgruppen? För det är inte någon som vill spela, men samtidigt är det mer prestanda än vad en kontorsanvändare behöver.

Ska man inte spela är det kanske bättre att lägga pengarna på en bättre CPU-del och ska man spela så behöver man bättre grafik.

För alla som vill spela utan att köpa ett grafikkort. Eller alla som vill ha en liten HTPC man kan spela på. Eller bärbara datorer man vill kunna spela på.

Bara några exempel där starka iGPU'er kan göra väldigt bra jobb.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Helt rätt. Men jag tror du missade min poäng. Vem är målgruppen? För det är inte någon som vill spela, men samtidigt är det mer prestanda än vad en kontorsanvändare behöver.

Ska man inte spela är det kanske bättre att lägga pengarna på en bättre CPU-del och ska man spela så behöver man bättre grafik.

Jag monterade ihop en dator och där var prio bra prestanda till vettigt pris och där var APu från amd perfekt. Går att spela på med

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tänk bara på alla personer som vill ha köpråd när dom ska bygga en dator som ska klara av CS:GO / LoL / Dota2 så billigt som möjligt - jag tycker att en 7850k låter helt perfekt här.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Tycker att de personer som tycker att detta verkar bli en flopp gott kan motivera varför.
Bara för att det inte är något som just ni är intresserad av betyder inte att det är en flopp...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Perfekt för dom som vill ha en CS,lol dator osv. Finns ingen anledning alls att välja intel i det prissegmentet.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Kör 6800k.. helt okej för lite gajmande i soffan... Dock får man ta den med en nypa salt, blir oerhört varm i ett minitx chassi. kör man med större chassi och vattenkylning flyter det på.
Men då är ju vitsen lite borta med minitx .
Så vill man köra hardcore så tycker jag intel och ett bra graffekort är att föredra.
Fick hem 6700T idag, ska se hur varm en sådan blir i minitxchassi.

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Och hur många FPS får du om du kör med en processor från Intel?

Inte ens i närheten av att vara i närheten, skulle jag gissa.

Jag får 30 - 40 FPS på low med några saker på medium med min Surface Pro 2. Den har ett HD 4000.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon81912:

Jag får 30 - 40 FPS på low med några saker på medium med min Surface Pro 2. Den har ett HD 4000.

Jao, fast det säger ju ingenting om man inte vet vilken FPS APU'n får med samma inställningar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tja, Kaveri ska ju tydligen ligga kring 30 FPS på medium med DirectX... lär ju öka lite till med mantle kan man ju säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Kör 6800k.. helt okej för lite gajmande i soffan... Dock får man ta den med en nypa salt, blir oerhört varm i ett minitx chassi. kör man med större chassi och vattenkylning flyter det på.
Men då är ju vitsen lite borta med minitx .
Så vill man köra hardcore så tycker jag intel och ett bra graffekort är att föredra.
Fick hem 6700T idag, ska se hur varm en sådan blir i minitxchassi.

Jag har en 5800k i ett itx chassi, Enda sättet för mig att lösa kylningen var en Kuhler 620 där jag har hängt radiatorn utanför chassit och även borrat hål i tvbänken så den hänger utanför där med. Gick inte att ha orginalkylaren på i en stängd tvmöbel.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

AMD kaveri på mITX-bräda.. Skulle vara kul att göra sådant chassiprojekt någongång

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Helt rätt. Men jag tror du missade min poäng. Vem är målgruppen? För det är inte någon som vill spela, men samtidigt är det mer prestanda än vad en kontorsanvändare behöver.

Tror att det är en rätt stor marknad ändå om man snackar barn-och familjedatorer. Sen laptops och skit också.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Det kommer bli en riktig kassako så klart!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av giplet:

Helt rätt. Men jag tror du missade min poäng. Vem är målgruppen? För det är inte någon som vill spela, men samtidigt är det mer prestanda än vad en kontorsanvändare behöver.

Ska man inte spela är det kanske bättre att lägga pengarna på en bättre CPU-del och ska man spela så behöver man bättre grafik.

Man bahöver inte bättre grafik, min systerson spelar på glatt, med min gamla Phenom och ett HD4850.
Allt beror på vilka krav man har.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare

Har aldrig förstått poängen med en "APU" på stationär, endera har man krav på grafik och då kör man diskret GPU. Har man inga större krav på grafik är Intel bättre då de har en mycket bättre CPU-del. Detta är ett problem för AMD då detta innefattar en enorm företagsmarknad.

Har skrivit många gånger att en APU måste vara som klippt och skuren för laptops. Fast börjar undrar om det verkligen är sant... De som vill ha en laptop men inte bryr sig om spel lär inte heller bry sig om GPU-hastigheten.

En APU är för de som ändå vill kunna spela på sin laptop. Problemet här blir att nVidia sänkte priset på sina mid-range mobil-chip rätt så rejält för något år sedan, man kan idag hitta t.ex. GT 750m i laptops från 6000kr och uppåt. En 750m är runt 30% snabbare än den snabbaste Richland-baserade desktop CPU, så en laptop-baserad APU är ju överhuvudtaget inte nära. AMD verkar ta mer betalt för sina diskreta mobila GPUer, men det har ju bara resulterat i att nVidia nu dominerar bland diskreta GPUer (fast allt fler laptops har bara iGPU).

Det sagt hoppas jag ändå att jag har fel här och Kaveri blir en succé, konkurrensen behövs!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har aldrig förstått poängen med en "APU" på stationär, endera har man krav på grafik och då kör man diskret GPU. Har man inga större krav på grafik är Intel bättre då de har en mycket bättre CPU-del. Detta är ett problem för AMD då detta innefattar en enorm företagsmarknad.

Har skrivit många gånger att en APU måste vara som klippt och skuren för laptops. Fast börjar undrar om det verkligen är sant... De som vill ha en laptop men inte bryr sig om spel lär inte heller bry sig om GPU-hastigheten.

En APU är för de som ändå vill kunna spela på sin laptop. Problemet här blir att nVidia sänkte priset på sina mid-range mobil-chip rätt så rejält för något år sedan, man kan idag hitta t.ex. GT 750m i laptops från 6000kr och uppåt. En 750m är runt 30% snabbare än den snabbaste Richland-baserade desktop CPU, så en laptop-baserad APU är ju överhuvudtaget inte nära. AMD verkar ta mer betalt för sina diskreta mobila GPUer, men det har ju bara resulterat i att nVidia nu dominerar bland diskreta GPUer (fast allt fler laptops har bara iGPU).

Det sagt hoppas jag ändå att jag har fel här och Kaveri blir en succé, konkurrensen behövs!

Min åsikt om just amd´s apu för stationära är faktiskt inte fy skam för priset. Går att spela på trots klen cpu och när grafikkortet i cpu:n inte fungerar kan man sätta i externt grafikkort. Funkar bra för surf och youtube, samt simplare spel. Där står dom bättre i pris än intel. Men för företag är prestandan viktigare än priset och dessutom stabiliteten. Det kanske inte finns ordentliga stabilitetstester med just AMD för företag (kan vara en annan orsak).

Sen är det ett problem FM sockeln är bättre rustad för framtiden, än Am3. Problemet är att FX har bättre cpu prestanda, men saknar både USB 3 (vist vissa moderkort har lagt in stödet ändå) och Pic-e 3.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Min hela tanke med Kaveri är microgaming.

Med prestanda som min nuvarande dator ungefär. Men hälften så stor (ok kanse 1/3 så stor).

Sen lirar jag inte BF4 lr andra top grafik spel. Utan sånt som inte kräver så mkt.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sgtspiff:

Min hela tanke med Kaveri är microgaming.

http://www.streacom.com/wp-content/uploads/f1cws-evo-featured...

Med prestanda som min nuvarande dator ungefär. Men hälften så stor (ok kanse 1/3 så stor).

Sen lirar jag inte BF4 lr andra top grafik spel. Utan sånt som inte kräver så mkt.

Snygg låda, vad är det för en?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Snygg låda, vad är det för en?

Streacom F1C EVO WS
20x20x8cm.

Tänkte ta ut ett 140mm hål i locket så det blir lite kylning i lådan. Perfekt för Kaveri enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.