Skulle koppla in USB kabel i datorn och datorn slocknade

Permalänk

Skulle koppla in USB kabel i datorn och datorn slocknade

Hej

Jag skulle koppla in USB kabeln till mobilen för att överföra några bilder, med så fort USBn rörde USB ingången så slocknade datorn. Startade om i felsäkert läge och därefter normalt. Har inte upplevt några problem sedan dess. Men min fråga är om incidenten kan innebära framtida problem för datorn.
Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Har vart med om detta en gång förut, en dator som varje gång man satte i en usb pryl i usb portarna på front panelen så total slocknade den. det visade sig att det var en kortslutning i själva usb porten.

som säkerhets åtgärd bör du nog koppla ur usb porten från moderkortet.

om det var en usb port PÅ moderkortet så är det lite värre tyvärr. antog att det inte var så.

Permalänk

Har en Fractal Design och det var frontpanelen som reagerade . Vet inte riktigt om usb porten är på moderkortet.
Testade återigen alla usb portar på frontpanelen och alla fungerar som de ska.
Vet inte riktigt om jag bör göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Har en Fractal Design och det var frontpanelen som reagerade . Vet inte riktigt om usb porten är på moderkortet.
Testade återigen alla usb portar på frontpanelen och alla fungerar som de ska.
Vet inte riktigt om jag bör göra något.

Kan ha varit en potential skillnad så datorn stängde av sig för att skydda sig. (Surge protection)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Är det ovanligt med liknande dator beteende?

Permalänk
Medlem

Att du fick dom att funka igen är otroligt ovanligt. När sånt går sönder så bruka de fortsätta att vara trasiga och orsaka diverse fel.

Får du diverse problem i framtiden så bör du komma ihåg den här händelsen och vara beredd att göra som Sybre sa (koppla ur chassi portarna) men också misstänka allt som du satt i dom portarna.

Permalänk

Mitt Define r3 chassi gjorde så om jag använde usb2-porten i fronten.

(Tror dom har köpt in en billig komponent där.)

Slutade med att jag kopplade ur den porten för säkerhets skull.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.