Hjälp min dator startar om hela tiden...

Permalänk

Hjälp min dator startar om hela tiden...

hejsan jag har haft lite problem med min dator efter ett dator bygge jag gjorde. och då hade jag inte köpt ny HDD så jag har hela tiden trott att det va min gamla HDD som va problemet.... men idag köpte jag 1TB HDD och nytt grafikkort och ibland kan min dator starta om av sig själv ändå! är det mitt moderkort som det är fel på? då jag har haft detta felet sen jag köpte alla grejerna? har ju bytt HDD och grafikkortet nu.. den stänger av utan varning och startar om igen av sig själv ibland. behöver verkligen hjälp om någon vet detta?

Har en i5 2500k cpu
Grafikkort Gtx 770
PSU 650watt
ram 8GB
HDD 1tb
MOderkort: msi z77a-g43

jag tror det är moderkortet men är inte säker på detta.. orkar inte slänge ut fler pengar på detta då jag har bytt grafikkort och hdd idag. Gjorde en om inst av windows 7 efter jag hade bytt allt.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med mitt gigabyte moderkort. Jag pratade med Gigabyte och de sa att det antagligen var nätaggregatet som hade en viss säkring. När jag uppdaterade min BIOS dock så funkade det igen!

Permalänk
Skrivet av sirretv:

Jag hade samma problem med mitt gigabyte moderkort. Jag pratade med Gigabyte och de sa att det antagligen var nätaggregatet som hade en viss säkring. När jag uppdaterade min BIOS dock så funkade det igen!

jag har update min bios och den gör samma fel. bara nu för att starta datorn idag starta den om 5 gånger innan den kom in i windows... det är ju helt sjukt.. jag vill bara veta om det är moderkortet eller inte. fär då kan man ju bara köpa ett nytt moderkort. men vill inte köpa ett i onödan. sen vet jag inte vilket jag ska köpa

Permalänk
Medlem

kör memtest.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Uppdaterar man bios så ska man nollställa bios också efteråt även om det inte alltid står i instruktionerna. Nollställningen är känd för att fixa massor av konstiga fel. Finns flera sätt. Glöm inte att strömkabeln och ta det lugnt så att den hinner bli nollställd.

Du har inte skrivit vad det är för 650W agg och hur gammal den är. Antal watt är totalt meningslöst utan resten av info.

Sen så har du inte uteslutit att du byggt fel/dåligt. Tex distanserna mellan moderkortet och chassit sitter på fel plats eller glömts bort.

Struntsaker/kablar som du sparat från gamla datorn är alla kända för att kunna orsaka såna här och andra allvarliga fel. Tex chassit kablar/portar som kopplats till moderkortet, tangentbord, mus, USB kablar, SATA kablar osv.

Enda sättet att testa moderkortet är om allt annat testats, tagit bort eller bytt mot delar/kablar du vet funkar.

Misstänker du moderkortet så kan du lika gärna riva isär allt igen. Processorn också. Kolla efter skador och böjda pinnar. Egentligen kan man lägga moderkortet på en kartong och använda en skruvmejsel för att starta datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devinerhymes:

jag har update min bios och den gör samma fel. bara nu för att starta datorn idag starta den om 5 gånger innan den kom in i windows... det är ju helt sjukt.. jag vill bara veta om det är moderkortet eller inte. fär då kan man ju bara köpa ett nytt moderkort. men vill inte köpa ett i onödan. sen vet jag inte vilket jag ska köpa

Köp inte, felsök först!

Kör memtest som ovanstående sa först och främst
Kolla också så att minnena är korrekt inställda

Sedan undrar jag då du säger att du har ett 630w nätagg, du har väl inte ett AXP nätagg?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Resetta BIOS (Clear Cmos).

Slå av överklockningsfunktionen OC Genie II i BIOS.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv

det är inte cpun som överhettas då? låter lite som det då folk ofta monterar kylaren fel..
kolla med tex hwmonitor.

Permalänk

haha ja ursäkta mitt fel.. jag borde ha skrivit detta.. jag har inte byggt fel och inte använt gamla kablar. detta är inte mitt första bygge, och jag kollar alltid noga att allt är som det ska. jag tog ut ett ram minne nu och låter den köra för att se om den startar om. jag vet inte hur man clear cmos men ska kolla upp det nu! min Psu är 650 WATT fractal design 80 bronze plus.. och det är inte cpu som överhettas .. jag har 2 ram blocks 2 *8 ska dom sitta på något speciellt sätt? för när jag försöker sätta dom på 2 -4 då startar datorn inte alls
nu har jag en 1 den som är närmast cpu och dator kör än så länge

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Devinerhymes:

haha ja ursäkta mitt fel.. jag borde ha skrivit detta.. jag har inte byggt fel och inte använt gamla kablar. detta är inte mitt första bygge, och jag kollar alltid noga att allt är som det ska. jag tog ut ett ram minne nu och låter den köra för att se om den startar om. jag vet inte hur man clear cmos men ska kolla upp det nu! min Psu är 650 WATT fractal design 80 bronze plus.. och det är inte cpu som överhettas .. jag har 2 ram blocks 2 *8 ska dom sitta på något speciellt sätt? för när jag försöker sätta dom på 2 -4 då startar datorn inte alls
nu har jag en 1 den som är närmast cpu och dator kör än så länge

jaja tänkte bara nämna det.
själv kör jag 1+2 men 1+3 eller 2+4 brukar ju folk säga att man ska testa..

Permalänk

säkrt något kompatibel problem, eller något tillverkare defekt. inte ovanligt.

Visa signatur

Intel i7 3770K ivybridge, EVGA GTX 690, 16 GB DDR3 vengeance LP blue, 120 GB OCZ Revodrive Pci Express SSD, Chassi Corsair Vengeance C70 Military Green, Moderkort: AsRock z77 professional ATX, PSU Cougar CM 1000W, Fläktar Noctua 120 MM 140 MM.

Permalänk
Skrivet av anon186252:

jaja tänkte bara nämna det.
själv kör jag 1+2 men 1+3 eller 2+4 brukar ju folk säga att man ska testa..

ja när jag kör 2 + 4 då vill inte datorn starta... så jag kör 1-3 har clear bios och har bytt plats på rammen.. får se om det funkar. datorn har inte starta om än och nu bara för att jag skrev det kommer det säkert att hända haha... men ska sälja mitt gamla grafikkort som är amd 6870 och för dom pengarna köper jag ett nytt moderkort

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Devinerhymes:

ja när jag kör 2 + 4 då vill inte datorn starta... så jag kör 1-3 har clear bios och har bytt plats på rammen.. får se om det funkar. datorn har inte starta om än och nu bara för att jag skrev det kommer det säkert att hända haha... men ska sälja mitt gamla grafikkort som är amd 6870 och för dom pengarna köper jag ett nytt moderkort

jaja hoppas det funkar istället så du slipper köpa nytt. så jävla trist när man ska behöva göra så :/

Permalänk
Skrivet av anon186252:

jaja hoppas det funkar istället så du slipper köpa nytt. så jävla trist när man ska behöva göra så :/

Update.. har gjort allt jag kan. datorn dör ibland. och nu börjar jag få whitescreen så jag måste force stänga av datorn... köper ett nytt moderkort på fredag och får se om det hjälper. tänker även lämna tillbaka grafikkortet och få ett nytt om det nu skulle va något fel med den. för white screen fick jag inte innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devinerhymes:

Update.. har gjort allt jag kan. datorn dör ibland. och nu börjar jag få whitescreen så jag måste force stänga av datorn... köper ett nytt moderkort på fredag och får se om det hjälper. tänker även lämna tillbaka grafikkortet och få ett nytt om det nu skulle va något fel med den. för white screen fick jag inte innan

Skrivet av Devinerhymes:

finns det ingen som har provat detta innan`?

Har du fortfarande inte kört memtest?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Hedersmedlem

§ 4 Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Se till att följa våra regler här på forat.

Jalle64

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av FX9:

Har du fortfarande inte kört memtest?

jo ladda ner ett program som sökte igenom och den hitta inga fel där. alltså jag blir sjuk i huvudet av detta det är skitsamma vad jag gör jag kan sitta på fb sen stängs datorn av DIREKT utan varning och starta om igen.. ibland om jag spelar fryser den eller ger mig WHITE screen... har bytt ut allt i datorn nästan.. fattas att prova byta ut moderkortet.. tänkte bara mer om någon annan hade provat något liknande om det också då va kanske moderkortet...

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

§ 4 Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Se till att följa våra regler här på forat.

Jalle64

ja jag får ursäkta så mycket har inte varit så aktiv här så visste inte att när jag frågade om inte det va någon som visste något att det va en bump. och jag visste inte heller att min tråd åkte upp om någon skrev i den... så som sagt jag får ursäkta så mycket..

Permalänk

okay så jag gick in och kolla lite i loggarna på datorn efter senaste avstänging. detta säger mig inget men jag postar allt här om någon kan översätta detta.
The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly. ( detta vet jag vad betyder)
--------------------------------------
- System

- Provider

[ Name] Microsoft-Windows-Kernel-Power
[ Guid] {331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}

EventID 41

Version 2

Level 1

Task 63

Opcode 0

Keywords 0x8000000000000002

- TimeCreated

[ SystemTime] 2014-01-01T18:46:19.286011900Z

EventRecordID 4205

Correlation

- Execution

[ ProcessID] 4
[ ThreadID] 8

Channel System

Computer Devinerhymes-PC

- Security

[ UserID] S-1-5-18

- EventData

BugcheckCode 0
BugcheckParameter1 0x0
BugcheckParameter2 0x0
BugcheckParameter3 0x0
BugcheckParameter4 0x0
SleepInProgress false
PowerButtonTimestamp 0

säger detta något om felet ?

--------------------------------------------------

Fick denna också

- EventData

6:03:31 AM
‎1/‎1/‎2014

5226

DE07010003000100060003001F005E01DE070100030001000E0003001F005E01600900003C000000010000006009000000000000B00400000100000000000000

--------------------------------------------------------------------------------

Binary data:

In Words

0000: 000107DE 00010003 00030006 015E001F
0008: 000107DE 00010003 0003000E 015E001F
0010: 00000960 0000003C 00000001 00000960
0018: 00000000 000004B0 00000001 00000000

In Bytes

0000: DE 07 01 00 03 00 01 00 Þ.......
0008: 06 00 03 00 1F 00 5E 01 ......^.
0010: DE 07 01 00 03 00 01 00 Þ.......
0018: 0E 00 03 00 1F 00 5E 01 ......^.
0020: 60 09 00 00 3C 00 00 00 `...<...
0028: 01 00 00 00 60 09 00 00 ....`...
0030: 00 00 00 00 B0 04 00 00 ....°...
0038: 01 00 00 00 00 00 00 00 ........

-------------------------

Permalänk

Okay en update och en fråga..

Jag sitter och kollar på ett nytt moderkort. Jag har ju 1155 socket.. och en i5 2500k

Vad skulle hända om man väljer 1150? är det att mina grejer inte funkar ditt ? eller är det fel att ha 1155 till mina grejor från början?

Jag plocka bort allt igår och kollade allt under moderkortet så allt va som det skulle va och hitta inget fel. kopplade in alla grejorna igen och datorn stängde av av sig själv igen direkt utan varning 10 min efter uppstart. i dag när jag hade jobbsamtal via skype dog den 2 gånger också:( tror ni att det hjälper med ett nytt moderkort? eller kan de va mitt chassi? som sagt jag har haft detta problemet sen jag byggde datorn för länge sen och har bytt ut allt nu, fattas bara moderkortet som jag köpte med, som inte är utbytt

En snabb fråga också.. kan det va min cpu det är fel på?? då jag tänkte på sättet den stängs av på ? det är ju när jag använder datorn det händer. känns som att det är när datorn måste jobba lite. typ vid uppstart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devinerhymes:

jo ladda ner ett program som sökte igenom och den hitta inga fel där. alltså jag blir sjuk i huvudet av detta det är skitsamma vad jag gör jag kan sitta på fb sen stängs datorn av DIREKT utan varning och starta om igen.. ibland om jag spelar fryser den eller ger mig WHITE screen... har bytt ut allt i datorn nästan.. fattas att prova byta ut moderkortet.. tänkte bara mer om någon annan hade provat något liknande om det också då va kanske moderkortet...

Svårt att få någon klar bild av vad du felsökt...
(kanske för att jag missat något)

Program = memtest86+ ??

"allt i datorn nästan" = ??

Har du slagit av överklockningsfunktionen OC Genie II i BIOS.?

Har du testat med annat nätagg?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Svårt att få någon klar bild av vad du felsökt...
(kanske för att jag missat något)

Program = memtest86+ ??

"allt i datorn nästan" = ??

Har du slagit av överklockningsfunktionen OC Genie II i BIOS.?

Har du testat med annat nätagg?

Fo3

hej tack för ditt svar och fråga

Ja alltså memtest 86+ har jag har aldrig haft igång överklockningsfunktionen.
detta är ett nytt nätagg som jag byte då jag trodde det va mitt nätagg som va paj först.

Jag har pratat lite med en affär som ligger nära mig och dom tycker jag ska försöka att byta moderkortet! jag kommer att testa och mäte temp på cpu idag för att se om det är det som är felet. och imorn får jag hämta det nya moderkortet, jag återkommer imorn med en update efter jag har provat det nya moderkortet.

vilket program skall jag använda för att kolla temp?

jag vet att detta säkert är dumma frågor och får ursäkta för att jag är så deperat haha men har lagt 9000kr nu på datorn och får hoppas att ett nytt moderkort ska lösa problemet

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Devinerhymes:

vilket program skall jag använda för att kolla temp?

CPUID HWMonitor

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

nu kanske detta är en dum fråga men vad är normalt temp då ? vad ska jag kolla efter ?

Permalänk
Medlem

Har du satt igång minnena på rätt inställning ?
som standard så lägger de sig på 1333 mhz om du inte kikat på det ännu det kan nog vara ditt problem isåfall.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

Har du satt igång minnena på rätt inställning ?
som standard så lägger de sig på 1333 mhz om du inte kikat på det ännu det kan nog vara ditt problem isåfall.

jaa kollade i bios och dom ligger på 1333mhz.. vad ska jag göra då? lägga om dom till 1600? som dom är på,, är detta mitt problem? blir glad om det bara är detta som är problemet .. är det i bios jag ändrar dom ?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Devinerhymes:

nu kanske detta är en dum fråga men vad är normalt temp då ? vad ska jag kolla efter ?

Under processornamnet --> Temperatures --> Core #0, Core #1 o.s.v.

Vanlig temperatur i viloläge (när datorn inte arbetar) med en bra kylare är högst 40 C (min Core 2 Duo E8400 som jag inte har städat på några månader ligger på 41 C).

Datorn bör hänga sig vid 64 C (min gjorde det i StarCraft II). Fast min låste sig, din stänger ju ner sig vilket tyder på att det är andra problem.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devinerhymes:

jaa kollade i bios och dom ligger på 1333mhz.. vad ska jag göra då? lägga om dom till 1600? som dom är på,, är detta mitt problem? blir glad om det bara är detta som är problemet .. är det i bios jag ändrar dom ?

Ja gör det så har du nog inte några mer problem med datorns stabilitet.

Nu har du sparat in en slant och krångel för den delen.
Dock skulle du kanske läst på lite innan om sakerna innan du började köpa nytt för att ersätta del för del,
9000 kr för att du inte ställt in minnena.

rätt jobbigt...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Under processornamnet --> Temperatures --> Core #0, Core #1 o.s.v.

Vanlig temperatur i viloläge (när datorn inte arbetar) med en bra kylare är högst 40 C (min Core 2 Duo E8400 som jag inte har städat på några månader ligger på 41 C).

Datorn bör hänga sig vid 64 C (min gjorde det i StarCraft II). Fast min låste sig, din stänger ju ner sig vilket tyder på att det är andra problem.

japp instabilitet med minnena (räknar den fel så kan det hända med spontana omstarter och bluescreens)
(han fick ju kernel fel vilket kan tyda på instabil överklockning men det hade han ju inte så minnena verkar vara felet.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

Ja gör det så har du nog inte några mer problem med datorns stabilitet.

Nu har du sparat in en slant och krångel för den delen.
Dock skulle du kanske läst på lite innan om sakerna innan du började köpa nytt för att ersätta del för del,
9000 kr för att du inte ställt in minnena.

rätt jobbigt...

haah ja men på den ljusa sidan har jag fått nytt bra grafikkort och en bra HDD men jag ska testa detta när jag kommer hem direkt!. fixar man detta i bios ? och ska jag bara ändra dom till 1600mhz som dom är på?