Crossfire 7870 felsökning, 1 kort Disabled.

Permalänk
Medlem

Crossfire 7870 felsökning, 1 kort Disabled.

Hej! Är nu desperat och har slut på ideer fick mitt andra 7870 kort igår satt ihop det och kan inte aktivera Crossfire alternativet finns inte.
Har tagit bilder på allt ni kan tänkas behöva veta. (Gpu-Z, CCC, Install

Specs för datorn.

  • Modekort: Asus M5A99X EVO

  • Processor: AMD FX-8150 (clockad)

  • Ram: Corsair XMS3 1866MHZ 8GB Vengeance CL9

  • Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7870 2GB GDDR5 OC-version (gamla kortet)

  • Grafikkort: XFX Radeon HD 7870 2GB GDDR5 (nya kortet även -demo begagnat från komplett)

  • HDD: Kingston HyperX 3K SSD 120GB 2,5"

  • HDD: Seagate Barracuda 1TB 3,5"

  • CD: Sony Optiarc DVD+RW Writer AD-5280 S

  • Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W (-demo)

  • Windows 7 Ultimate 64bit

  • (Har även flashat om BIOS i modekortet strax efter jag fick datorn i Oktober förra året pga hade ett dåligt då mitt gamla grafikkort inte fungerade fick det senare utbytt till nuvarande som funkar/funkat perfekt. Sapphire har även tillkänna givit att det var en dålig batch på 7870 korten.)

Jag har prövat att köra singelkort bägge två i PCIE1 porten bägge funkar jag har prövat köra mitt gamla i PCIE port 2 och det funkar jag har prövat med 2 olika Crossfire bryggor samma resultat. Enda anledning jag pröva i PCIE port 2 med bara ett kort var för att se om den var sönder vilket den inte var uppenbarligen då det funkade. Jag har TOM prövat starta utan Crossfire bryggan i hopp om att den skulle medela att bryggan inte sitter i ordentligt utan någon som helst skillnad bortsett från några artifakter Jag körde nyaste drivrutinerna från början funkade inte tog väck dom gick in i felsäkert läge körde Driversweeper eller vad dom nu bytt namnet på det till och rensat sen installerade jag dom jag har nu 13.4. (Har även fått någon artifakt när allt varit korrekt när jag startat datorn.)

Vad har jag missat? Kan inte hitta någonting i BIOS om CF behöver man installera om Windows för att det ska funka eller vad skulle det kunna vara? Tack på förhand för hjälpen!

Kan det vara så att unified Shadern som inte är samma beror på BIOS i grafikkortet är olika gamla och det är därför dom inte funkar, kan jag behöva flasha om bios i grafikkortet?
(När jag säger prövat så är det i princip att jag spelat i 5 minuter och allt funkar perfekt)

(För mer bilder/info hojta, har instant epost.)

Permalänk
Medlem

Tahiti kärna på XFX 7870 XT Pitcairn på alla andra 7870 modeller så det kmr inte funka har jag lärt mig efter timmar av eftersökning, bla wikipedia tack för att det stod enkelt och bra på hemsidan hos försäljaren. Man kanske kan flasha om det till ett 7950 men är enligt mig inte värt besväret. Ska skicka tillbaka det.