Permalänk
Medlem

VGA_LED lyser rött, ingen bild.

Har just byggt klart min dator och allt verkade fungera som det ska.

Dock har det uppkommit ett problem..
När jag startar datorn snurrar alla fläktar, grafikkortet lyser grönt och allt ser bra ut.
Men skärmen får ingen signal och VGA_LED lyser rött, viket enligt manualen betyder att det är någon error som måste fixas..
Jag googlade lite och har testat att byta plats på ram-stickorna, testat med en ram sticka och i de olika ram platserna, det fungerade inte..
Har även tagit bort grafikkorten och lampan lyser fortfarande..
Har också testat med lite olika kaplar till skärmen och samma problem uppstår.

Har ni några idéer på vad det kan vara?
Första datorbygget så man är ju lite orolig.. :/

Asus Z87-A
I7 4770k
Adata 2x4gb
Asus R9 280x TOP
AX 860w 80+ Platinum

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vad säger manualen att leden betyder?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vad säger manualen att leden betyder?

Post state LEDs. Det finns totalt 4 stycken på moderkortet, DRAM_LED, CPU_LED, VGA_LED och BOOT_DEVICE_LED.

Alla leds lyser i ungefär en sekund när man startar datorn och om en error hittas kommer LEDn för den delen fortsätta att lysa tills problemet är löst.
VGA_LED är den som fortsätter att lysa och då handlar det om VGA card står det i manualen.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av daremon:

Post state LEDs. Det finns totalt 4 stycken på moderkortet, DRAM_LED, CPU_LED, VGA_LED och BOOT_DEVICE_LED.

Alla leds lyser i ungefär en sekund när man startar datorn och om en error hittas kommer LEDn för den delen fortsätta att lysa tills problemet är löst.
VGA_LED är den som fortsätter att lysa och då handlar det om VGA card står det i manualen.

Du skriver fortfarande inte vad manualen säger om VGA_LED, vad står det?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Gissningsvis har du monterat grafikkortet fel. Sitter alla strömsladdar i?

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Har du satt i strömmen för grafikkortet? och har du satt i skärmen i moderkortet eller grafikkortet?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Har du satt i strömmen för grafikkortet? och har du satt i skärmen i moderkortet eller grafikkortet?

Skrivet av JamesBanana:

Gissningsvis har du monterat grafikkortet fel. Sitter alla strömsladdar i?

Båda strömsladdarna är i till grafikkortet och det lyser grönt. Jag har testat att koppla in skärmen till både grafikkortet och moderkortet och det lyser fortfarande rött, har även testat att ta bort grafikkortet helt och så har jag testat att använda en annan pci-e slot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Du skriver fortfarande inte vad manualen säger om VGA_LED, vad står det?

POST State LEDs

The POST State LEDs provide the status of these key components during POST (Power-On-Self Test): CPU, memory modules, VGA card, and hard disk drives. If an error is found, the critical component´s LED stays lit up until the problem is solved.

Permalänk
Medlem

Distanser, rätt antal på korrekta platser?

Kopplat ström till processorn (8-pin)?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Distanser, rätt antal på korrekta platser?

Kopplat ström till processorn (8-pin)?

Fo3

Distanserna sitter där de ska och ström är kopplat till processorn. (4+4-pin)?

Permalänk
Medlem

Har nu testat att montera datorn utanför chassit och exakt samma problem uppstår. Använde 24-pin sladden och 8-pin sladden till cpun, cpu + kylare och en ramsticka när jag monterade utanför chassit.
Om det inte är någon mer som har något förslag på vad man kan göra så kommer jag nog kontakta inet och skicka tillbaka moderkortet.

Edit: Eller kan det vara ram-minnet som krånglar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av daremon:

Har nu testat att montera datorn utanför chassit och exakt samma problem uppstår. Använde 24-pin sladden och 8-pin sladden till cpun, cpu + kylare och en ramsticka när jag monterade utanför chassit.
Om det inte är någon mer som har något förslag på vad man kan göra så kommer jag nog kontakta inet och skicka tillbaka moderkortet.

Edit: Eller kan det vara ram-minnet som krånglar?

Kontrollera först att detta inte är ett monteringsfel/skada då du annars själv kommer behöva betala felsökningen.

Ett av de vanligare är skadade sockelpinnar till CPUn. Eftersom det mesta körs direkt via CPU numera (både minne och pcie-banor till grafikkortet) så kan skador här ge alla möjliga fel. Plocka alltså av processorn och titta noga i sockeln efter böjda pinnar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Kontrollera först att detta inte är ett monteringsfel/skada då du annars själv kommer behöva betala felsökningen.

Ett av de vanligare är skadade sockelpinnar till CPUn. Eftersom det mesta körs direkt via CPU numera (både minne och pcie-banor till grafikkortet) så kan skador här ge alla möjliga fel. Plocka alltså av processorn och titta noga i sockeln efter böjda pinnar.

Kollade även det när jag monterade utanför chassit igår, det såg bra ut!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daremon:

Båda strömsladdarna är i till grafikkortet och det lyser grönt. Jag har testat att koppla in skärmen till både grafikkortet och moderkortet och det lyser fortfarande rött, har även testat att ta bort grafikkortet helt och så har jag testat att använda en annan pci-e slot.

har du provat att montera bort det externa grafikkortet helt och bara kört på det inbygda?

Har du testat med annat grafikkort. jag citerade detta för att jag inte direkt förstod det hela riktigt

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

har du provat att montera bort det externa grafikkortet helt och bara kört på det inbygda?

Har du testat med annat grafikkort. jag citerade detta för att jag inte direkt förstod det hela riktigt

Yes, har testat att montera bort grafikkortet helt och det fungerar inte heller.
När jag bootar innan jag har drivers till grafikkortet ska jag väl ha skärmen kopplad till moderkortet va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daremon:

Yes, har testat att montera bort grafikkortet helt och det fungerar inte heller.
När jag bootar innan jag har drivers till grafikkortet ska jag väl ha skärmen kopplad till moderkortet va?

Nä, behöver du inte.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Har skickat in moderkortet, CPU och ram till inet som hittade ett fel i moderkortet och böt ut det.

Monterade just ihop datorn med nya moderkortet och det fungerar som det ska!

Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daremon:

Har skickat in moderkortet, CPU och ram till inet som hittade ett fel i moderkortet och böt ut det.

Monterade just ihop datorn med nya moderkortet och det fungerar som det ska!

Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

bra du ser det finns måndags ex tydligen

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.