Permalänk
Medlem

W.8.1 som W.7 ?

Hej alla sweclockers och god fortsättning! Sitter här med en ny dator och jag har windows 8.1
Gillar det inte alls. Så jag undrar om någon kan hjälpa mig med vilket program som är det bästa för att få det som windows 7 ?

Så vilket är det bästa att välja som gör det "mest" likt W7 ?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.gun:

Hej alla sweclockers och god fortsättning! Sitter här med en ny dator och jag har windows 8.1
Gillar det inte alls. Så jag undrar om någon kan hjälpa mig med vilket program som är det bästa för att få det som windows 7 ?
jag har hört lite svagt om något som jag tror heter "shell" någonting ?

Så vilket är det bästa att välja som gör det "mest" likt W7 ?

Tack på förhand.

Classic Shell tycker jag funkar bra. Kör det på min och min fars dator..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxaxix:

Classic Shell tycker jag funkar bra. Kör det på min och min fars dator..

Ok tack för hjälpen, får man startmenyn då ?
blir man helt av med de nya "skrivbordet" vad de nu kallas då eller ligger det kvar?
Vill i alla fall kunna starta direkt in i kassiska skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Start8 men det kostar någon tia

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av L.gun:

Ok tack för hjälpen, får man startmenyn då ?
blir man helt av med de nya "skrivbordet" vad de nu kallas då eller ligger det kvar?
Vill i alla fall kunna starta direkt in i kassiska skrivbordet.

Det kan du göra direkt med 8.1,det är bara att ändra en startinställning så behöver du aldrig se metro ui igen,jag kör så:))
Minns tyvärr inte var inställningen ligger så det överlåter jag till andra att svara på:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Jag kör också Windows 8.1 med Classic shell (http://www.classicshell.net/). Tål inte ursprungsversionen som ser ut som, som ... Windows 8.

Titta även på tråden http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1157210... för ytterligare möjligheter.

Även Windows Aero går att simulera http://blog.laptopmag.com/make-windows-8-like-windows-7

Lycka till!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Jag föredrar Start8 men det kostar någon tia

Skickades från m.sweclockers.com

du menar den här http://download.cnet.com/Start8/3000-2072_4-75732532.html

verkar som att det är gratis där ?

Edit oj läste att det var gratis i 30 dagar sen kostar det my mistake

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag kör också Windows 8.1 med Classic shell (http://www.classicshell.net/). Tål inte ursprungsversionen som ser ut som, som ... Windows 8.

Titta även på tråden http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1157210... för ytterligare möjligheter.

Även Windows Aero går att simulera http://blog.laptopmag.com/make-windows-8-like-windows-7

Lycka till!

Ok tack för trådarna! Det lutar nog åt classic shell. tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag kör också Windows 8.1 med Classic shell (http://www.classicshell.net/). Tål inte ursprungsversionen som ser ut som, som ... Windows 8.

Titta även på tråden http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1157210... för ytterligare möjligheter.

Även Windows Aero går att simulera http://blog.laptopmag.com/make-windows-8-like-windows-7

Lycka till!

Hm ska installera nu. Är det bäst att spara classic shell på min 250 gb ssd eller på vanliga? hdd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av L.gun:

Hm ska installera nu. Är det bäst att spara classic shell på min 250 gb ssd eller på vanliga? hdd

Hmm varför?Det är pyttelitet och tar typ 2 sekunder att ladda ner?
Förutsatt att du har en anslutning efter din ominstallation givetvis:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Hmm varför?Det är pyttelitet och tar typ 2 sekunder att ladda ner?
Förutsatt att du har en anslutning efter din ominstallation givetvis:)

Ja men jag tänkte om de ska köras varje gång jag startar upp datorn då går det väl snabbare ifrån min ssd om ja förstått det rätt ?

EDIT: Jag valde ssd. tycker ni man ska ha klassisk stil eller windows 7 stil på startmenyn utseende ?
jag har aldrig haft 7 (hade vista innan) så vad tycker ni är enklast och smidigast att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.gun:

Ja men jag tänkte om de ska köras varje gång jag startar upp datorn då går det väl snabbare ifrån min ssd om ja förstått det rätt ?

Installera på din SSD ^^

För att komma direkt till skrivbordet ist för metro. Klicka högerklick på din aktivitetsbar(?) > Egenskaper > Navigering. Där hittar du lite inställning för att anpassa ditt utseende

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibben:

Installera på din SSD ^^

För att komma direkt till skrivbordet ist för metro. Klicka högerklick på din aktivitetsbar(?) > Egenskaper > Navigering. Där hittar du lite inställning för att anpassa ditt utseende

tack skönt att få det som vanligt. Jag valde ssd. tycker ni man ska ha klassisk stil eller windows 7 stil på startmenyn utseende ?
jag har aldrig haft 7 (hade vista innan) så vad tycker ni är enklast och smidigast att ha?

Jösses vad inställningar det finns. Har ju ingen aning vad som är bäst, finns det någon tråd där de bästa visas?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av L.gun:

tack skönt att få det som vanligt. Jag valde ssd. tycker ni man ska ha klassisk stil eller windows 7 stil på startmenyn utseende ?
jag har aldrig haft 7 (hade vista innan) så vad tycker ni är enklast och smidigast att ha?

Jösses vad inställningar det finns. Har ju ingen aning vad som är bäst, finns det någon tråd där de bästa visas?

Vibben tack för hinten,ts så här gör du om du inte hittar.Gå ner till din taskbar-högerklick-egenskaper-navigeringsflik gå ner i listan till startskärmen efter det bocka för gå till skrivbord och bocka för visa min skrivbordsbakgrund.Det borde räcka:))
Och starta om givetvis och se om det funkar:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Vibben tack för hinten,ts så här gör du om du inte hittar.Gå ner till din taskbar-högerklick-egenskaper-navigeringsflik gå ner i listan till startskärmen efter det bocka för gå till skrivbord och bocka för visa min skrivbordsbakgrund.Det borde räcka:))
Och starta om givetvis och se om det funkar:)

tack, vet du om man kan ändra utseende igen vid senare skede om man skulle ångra sig tex på "startmenyn utseende" ?

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Startisback före Start8 eftersom den kan stänga av så att du inte ens ser röken av Metro (ModernUI) samt att Startisback är billigare än Start8. Du får ett snabbare Windows 7 kan man säga (fast det är Windows 8) :). Dra ner Disable Ribbons (gratis) när du ändå håller på så slipper du det skräpet också, dvs att du får gamla vanliga menyer istället.

http://www.startisback.com/ Startisback ($2 för tillfället nu när det är jultider)
http://www.stardock.com/products/start8/ Start8 ($4.99)
http://winaero.com/comment.php?comment.news.20 Disable Ribbons (gratis)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av L.gun:

tack, vet du om man kan ändra utseende igen vid senare skede om man skulle ångra sig tex på "startmenyn utseende" ?

Jo om du inte hunnit köra med classicshell utan gjorde som jag skrev så är det ju enkelt,du bara går tillbaka till samma ställe och bockar ur dom 2 du har bockat för nu.Du kan ju alltid testa en inställning åt gången om det känns lättare:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Jo om du inte hunnit köra med classicshell utan gjorde som jag skrev så är det ju enkelt,du bara går tillbaka till samma ställe och bockar ur dom 2 du har bockat för nu.Du kan ju alltid testa en inställning åt gången om det känns lättare:)

Ah vad bra! ja nu provade jag att starta om och jag kommer direkt in till skrivbordet, vad mycket bättre än de andra:)
finns ju otroligt mycket man kan välja och skapa det precis hur man själv vill. riktigt bra blir att studera det lite sen
har ju de viktigaste som funkar fin nu i alla fall.

Skulle vilja fråga när jag ändå har er på kroken vilken webbläsare är bäst ? jag har internet explorer och google chrome just nu men tänkte välja bara en av dem, tycker du?

Permalänk
Medlem

Jag använder Firefox och har gjort sedan typ 2006

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag använder Firefox och har gjort sedan typ 2006

okej. men jag tänkte eftersom jag redan har dessa två så ska jag försöka hålla mig till någon av dem
vilken tycker ni? läste att google chrome är snabb men att explorer har bättre funktioner ?

Permalänk
Medlem

Jag själv gillar inte hur Chrome ser ut så, kan inte svara på något mer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag själv gillar inte hur Chrome ser ut så, kan inte svara på något mer

Precis! det är exakt det jag inte heller gillar. Därför lutar de nog åt internet explorer.

Permalänk
Medlem

Högerklicka på startknappen istället för vänsterklick så blir du nog nöjd!

EDIT: Du kommer inte märka någon skillnad på explorer och chrome i form av hastighet.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag använder Waterfox = Firefox 64bit.
Varför?
Snabbare

Nackdel: Battlelog fungerar inte.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag själv gillar inte hur Chrome ser ut så, kan inte svara på något mer

Håller med. Därför kör jag Firefox som också är mer användarvänligt enligt mig. Sedan att Chrome är snabbare bryr jag mig inte om. Har man mer bråttom än så får man väl starta webbläsare lite tidigare om nu nån sekund extra är så viktigt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Håller med. Därför kör jag Firefox som också är mer användarvänligt enligt mig. Sedan att Chrome är snabbare bryr jag mig inte om. Har man mer bråttom än så får man väl starta webbläsare lite tidigare om nu nån sekund extra är så viktigt

Plus att tillägg fungerar mycket smidigare i Firefox

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Plus att tillägg fungerar mycket smidigare i Firefox

Jag tackar alla för era syndpunkter :). jag har nu ändrat mig helt och kör på firefox för det verkar ju definitivt bättre än Explorer

vad är Battlelog för något? Sedan antar jag att man ska avinstallera de andra webbläsarna, onödigt med plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.gun:

Jag tackar alla för era syndpunkter :). jag har nu ändrat mig helt och kör på firefox för det verkar ju definitivt bättre än Explorer

vad är Battlelog för något? Sedan antar jag att man ska avinstallera de andra webbläsarna, onödigt med plats?

Jag tycker att det är onödigt att ha program som man inte kommer använda installerat på datorn, så jag skulle säga att du kan ta bort Chrome, Explorer går inte att ta bort

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig