Fujitsu Lifebook UH552 - Någon med erfarenhet?

Permalänk
Skrivet av toastedfish:

Ni som har köp en UH552 , var det svårt att installera extra ram-minne? Jag funderar på att köpa en UH752, spelar typ aldrig spel och om jag gör det är det AoE 2 eller heros of migth and magic 5 , och det lär ju datorn klara av. Men huvudsyftet med köpet är att använda den till simuleringar i Matlab då jag är ute och reser, samt skriva i Word/LaTeX . Hemma kommer den tjänstgöra som mediadator, dvs spela upp film/musik. Är denna dator ändamålsenlig?

Jag kan svara på din fråga angående installationen utav RAM-minne.

Det är väldigt enkelt (i de laptops jag bytt minne i hittills i alla fall). Man skjuter in minnet i minnesplatsen i 45° vinkel (ungefär) och fäller ner det mot själva datorn tills det klickar fast.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

UH572 ska det givetvis stå, inte UH752

Permalänk

Beställde en igår, kunde inte låta bli. Drog hem en SSD och 8GB-sticka också.

Läste tidigare i tråden om något batteri som verkade ha lite bättre kräm, går det att byta?

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Såg av en händelse att en annan e-handlare har ett erbjudanden på denna maskin som kanske är intressant.

http://www.billigteknik.se/sv/datorer-med-mycket-prestanda/85...

4990:-

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Nån som har rabattkod till CDON som ger Office och Antivirus gratis?

Permalänk

Ni som köpt denna, vad tycker ni om den nu några månader senare? Skulle ni rekommendera den?

Permalänk
Medlem

Undrar bara om detta är en dator som kommer att passa mina behov.

Ska kunna titta/ kolla upp grejer i pdf dokument under labbar/övningar i skolan, alltså inte läsa mycket, bara kolla stycken/fräsha upp minnet.
Kunna visa upp matlab-kod för lärare/kompisar under föreläsningspauser och kunna köra matlab samtidigt, det rör sig om inga stora beräkningar (tar ca 5 sek på en i5-3570K, min stationära) och så länge som beräkningarna tar under 30-40 sek på laptoppen e jag nöjd.

Kommer bara att använda alltså den till att kolla i pdf o köra lite matlab (därav att jag inte tar en 3000kr laptop).
Går den bra att ha i en vanlig ryggsäck tillsammans med böcker?

Permalänk

Är det nån har som har fått Sim kort sloten att fungera?
Har provat med min 3G sim kort men har aldrig lyckats få den att fungera?
Kan det vara så att det bara är en dummy i UH552? eller behöver jag några drivers?

Permalänk
Skrivet av ojva:

Är ingen expert men kan kanske svara på punkt 2 och 3:

2. Beställde min med win8 och har bytt till SSD, det är 7mm som gäller. Körde på en 120gb Kingston v300 och den funkar bra. SataIII.

Skrivet av fredl:

Har fått min nu. Det första jag gjorde var att ta ur disken, det är 7mm disk i den. Har en X25 som jag fick ta av plastramen från innan jag monterade den.

Var det svårt att byta till en SSD? Behövde ni ta bort batteriet? Är det några skruvar som behöver lossas vid hårddisken också?

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

HÖRRNI! Nu säljs den för 2 999:- på CDON http://tinyurl.com/kjcgq6h

Är det värt det priset? Sett att flera köpt den för ca. 6 000:- 2012 så... fin prissjunkning må jag säga

Permalänk
Skrivet av Swe.Stars:

HÖRRNI! Nu säljs den för 2 999:- på CDON http://tinyurl.com/kjcgq6h

Är det värt det priset? Sett att flera köpt den för ca. 6 000:- 2012 så... fin prissjunkning må jag säga

Fick hem min idag, ljudet är sådär men överlag väldigt mycket dator för pengarna

Glöm inte rabattkoderna 2013XMAS eller XMAS2013!

Permalänk
Medlem

Wow! Det låter över förväntan! Hur snabbt startar datorn? Har du prövat installera Office (typ Word) och ser hur pass snabbt det är?
Sista frågan: hur känns tangentbordet?

Permalänk
Skrivet av Swe.Stars:

Wow! Det låter över förväntan! Hur snabbt startar datorn? Har du prövat installera Office (typ Word) och ser hur pass snabbt det är?
Sista frågan: hur känns tangentbordet?

Tangentbordet är det enda negativa med datorn imo, inte alls skönt att skriva på och knapparna sitter riktigt tätt så man slår lätt fel. Men det är långt ifrån det sämsta jag använt!

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supermotard:

Tangentbordet är det enda negativa med datorn imo, inte alls skönt att skriva på och knapparna sitter riktigt tätt så man slår lätt fel. Men det är långt ifrån det sämsta jag använt!

Alright. Har du testat att skriva på en EEE PC 1000H? Älskar det tangentbordet och knapparna sitter väldigt nära. Synd att det inte finns i någon butik för att testa.

Men som sagt: hur snabbt startar/bootar den från att den är helt avstängd och har du hunnit installera Office eller dylikt för att testa hur snabbt det startar? Vill inte ha en seg laptop igen (som min EEE PC 1000H nu - tyvärr - är).

Permalänk
Medlem

Tack för tipset med julrean och rabattkoden klickade hem en med en extra 4 GB RAM sticka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k1kk1:

Tack för tipset med julrean och rabattkoden klickade hem en med en extra 4 GB RAM sticka.

Kan du länka till allt du köpte? Även om rea kanske är över nu..

Permalänk
Medlem

Har haft min en vecka, och hoppar mellan om man ska skicka tillbaka den
Högtalarna är verkligen värdelösa. använd dom inte ens.
fläkten som tidigare sagt går igång lite då och då, och verkar bara ha en "trestegsläge" tyst, lite och full
vilket är rätt jobbigt, har haft datorn bredvid mig hela dagen (suttit vid stationära) och när den ska arbeta, vilket är förvånadsvärt ofta för att bara "vila"
Tangentbordet är tyvärr dåligt, man får liksom jobba "ner" för att få en verkan, känns inte riktigt naturligt då man har suttit med Macs bärbara eller väldesignade windows burkar.
musplattan, efter om och men fick jag den att funka "ok" men Jag förstår inte hur svårt det kan vara att göra en helt ok musplatta.
till slut:
+ Priset
+ Kraften
+Formen och utseende

-Fläkten
-Ljudet
- Musplattan och tangentbordet, alltså de du använder mest
-ganska skumma crapware

ps datorn kom med windows 7 HP när det stod specificerat 7Professional, ds.

edit: nu håller fläkten på att gå loss, har inte rört datorn på en timme.
de sjuka är att ingen luft kommer ut. de låter bara mycket.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Fick hem min UH552 i5 på 2990kr igår. Tyckte den är bra för mig då jag kommer studerar, men behöver tillägga ram minne och kanske SSD hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Kan du länka till allt du köpte? Även om rea kanske är över nu..

Jepp, det kan jag

http://cdon.fi/kodin_elektroniikka/fujitsu/fujitsu-lifebook-u... - Datorn

http://cdon.fi/kodin_elektroniikka/team-group-inc/team-elite-... - RAM Minnet

Permalänk
Medlem

Hur ska man skruva loss? insexnyckel? hur många mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

Hur ska man skruva loss? insexnyckel? hur många mm?

Torx -7

Permalänk
Medlem

Jag fick min igår och efter lite avinstallationer av både fujitsus program och skumma windows 8 appar så flyter den på riktigt bra, Touchpaden är jag nöjd med tycker den fungerar nästan bättre än på min jobbdator som är en Lenovo t430u efter lite drivrutiner och en bios update. Fläkten värkar skum det låter som den skulle köra på fullt under tung multitasking men tycker den inte flyttar någon luft. Köpte också 4gb ram till men har inte hittat någon passande torx till luckan under datorn. Men bortsett från det så är jag nöjd med datorn definitivt värt pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k1kk1:

var får man tag på sån? Vilken storlek är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

var får man tag på sån? Vilken storlek är det?

Vilken välsorterad byggäffär borde nog ha torx, Hittade själv en som passade ut i garaget så kolla upp med farsgubben ska du se han kommer med en som passar.

Permalänk

Köpte också en UH552 för 2900kr. Tack deviantart för tipset om CDON koden

-Färgerna är inte så bra. Dålig svärta och lite urvattnade färger.
-Fäkten låter inte så mycket tycker jag men den har lite för hög frekvens. Jag kan leva med det.
-Högtalarna är kassa. Får köpa några Bluetooth högtalare att ha hemma.

+Smidig
+Känns gedigen

Tycker att följande test stämmer bra:
http://www.notebookcheck.net/Review-Fujitsu-LifeBook-UH572-Ultrabook.80169.0.html

Det går att använda Acronis 2014 för backup med boot bart usbminne.
Man måste deaktivera säker boot först enligt följande:
https://forum.ts.fujitsu.com/forum/viewtopic.php?f=95&t=46061
Och man måste använda en USB-mus.

Har tidigare kört på en 12 år gammal T30.... den här är liiite snabbare Tyvärr så var det lite bättre färger på T30 konstigt nog.

Tycker det är ett bra köp om man vill ha en liten dator och kan acceptera bristerna.

W8 är JOBBIGT! Man kanske lär sig men ändå..

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Nån som har testa göra något åt fläkten på datorn? T.ex. att byta kylpasta på cpun i hopp om mindre värmeutveckling eller testa ställa om fläktkurvan?

Permalänk
Skrivet av k1kk1:

Nån som har testa göra något åt fläkten på datorn? T.ex. att byta kylpasta på cpun i hopp om mindre värmeutveckling eller testa ställa om fläktkurvan?

Funderade på det innan jag köpte den men nu tycker jag inte den låter så mycket vid låg belastning. Hade en tanke om att montera in ett motstånd till fläkten. Det innebär att fläkten startar oftare men med ett lägre varvtal. Det innebär också att den maximala kyleffekten minskar men jag kommer inte att använda min så hårt under långa perioder. Kylningen är säkert anpassad efter varmare klimat så det borde inte vara ett problem.

Byte till bättre/mindre tim är säkert en möjlighet. Kanske går det att ta bort lite plast och sedan limma dit fläkten med silikon så att den får en gummi upphängning också. Har inte öppnat min så jag vet inte hur det ser ut.

Meddela oss gärna resultatet (både bra och dåliga resultat) om du våga göra någon mod på den:)

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk

Någon som har fått den att fungera med 802.11n 5.0GHz? 802.11n 2.4GHz fungerar bra.

Edit:
Efter uppdatering till win 8.1 med tillhörande nya drivrutin till det trådlösa kortet så fungera 802.11n 5.0GHz också bra.
Jag är helt själv på 5.0 GHz men det var kanske 10 st på 2.4 Ghz.

cirka 5 meter och en vägg (server har SSD och RAM disk på UH552):
2.4 GHz 144 Mbit/s
5.0 GHz 160 Mbit/s
Mycket bra fart
Om jag har benen (knäna) i mellan så sjunker det endel..
2.4 GHz 32 Mbit/s
5.0 GHz 80 Mbit/s

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av k1kk1:

Vilken välsorterad byggäffär borde nog ha torx, Hittade själv en som passade ut i garaget så kolla upp med farsgubben ska du se han kommer med en som passar.

det är nog torx 6 då jag hittade info på notebookcheck.net

Permalänk
Medlem

Jag köpte också en på cdon. Tycker att den blev väldigt trevlig när man slängde i en ssd. Dock hade jag bara torx 7 hemma så fick springa iväg till biltema och köpa torx 6. Men med rätt verktyg gick det jätteenkelt att byta ut hårddisken.

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/