2 tangenter trasiga, fixar Apple store?

Permalänk

2 tangenter trasiga, fixar Apple store?

Hej!
Nu är det så att jag för några dagar sedan spillde lite julmust rakt på tangentbordet på min macbook air 13" 2013. Främst mellanslagstangenten och cmd tangenten till höger om den drabbades, de var klibbiga och sega ibland. Jag gick ner till en Apple återförsäljare men han ville ha 500 för rengöring, och sa att det inte borde vara så svårt och fixa det själv också. Så efter några guider från nätet försökte jag mig på, för att spara femhundringen.

MEN jag verkar ha gjort mer skada än nytta, då mellanslagstangenten inte fungerar ordentligt, den verkar ha sjunkit och känner inte att man trycker på knappen om man inte trycker rakt i mitten. Sen cmd tangenten hoppar upp lite när man trycker snett.

Nu till frågan, kommer åka till Stockholm under jul, och tänkte ta det till Apple store, tror ni dem fixar tangenterna där, och hur mycket kan det kosta tror ni?

Min teori är att det bara behövs såna där plastgrejer som ligger under tangenterna vilket inte alls borde vara svårt och fixa för dom...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk

Låter bara som du inte fick på tangenterna rätt igen.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Skrivet av CitroFrukten:

Låter bara som du inte fick på tangenterna rätt igen.

Tog av dem igen men det verkar ändå inte funka, jag tror faktiskt att jag råkade ta sönder dessa plastmekanismen under tangenterna.
Tror ni Apple store skulle kunna hjälpa med det??

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av darippsta:

Tog av dem igen men det verkar ändå inte funka, jag tror faktiskt att jag råkade ta sönder dessa plastmekanismen under tangenterna.
Tror ni Apple store skulle kunna hjälpa med det??

Dom hjälper säkert till med det, men du kommer troligvis få betala för det. Nu låter det som du måste byta hela tangentbordet så ditt försök att spara lite pengar blir nog dyrt i slutändan

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Dom hjälper säkert till med det, men du kommer troligvis få betala för det. Nu låter det som du måste byta hela tangentbordet så ditt försök att spara lite pengar blir nog dyrt i slutändan

Men det låter ju lite konstigt att behöva byta ut hela tangentbordet när det bara är två knappar som strular...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av darippsta:

Men det låter ju lite konstigt att behöva byta ut hela tangentbordet när det bara är två knappar som strular...

Skickades från m.sweclockers.com

Låter inte särskilt konstigt när det gäller ultrabooks och datorer i den formfaktorn.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Räkna med 1500 kr bara en tekniker ska kolla på datorn, sen ytterligare 500 kr för byte av tangentbordet så har du ett cirka pris.
man bytar aldrig enstaka tangenter på bärbara.
att byta tangentbordet själv utan kunskap är nog inget att rekommendera på en laptop, är förmodligen det sista man plockar ur på den modellen och väldigt mycket kan gå fel på vägen.

Permalänk
Skrivet av darippsta:

Men det låter ju lite konstigt att behöva byta ut hela tangentbordet när det bara är två knappar som strular...

Skickades från m.sweclockers.com

lämnar du in datorn till applestore så kommer dom bara garva.. nu har dom ju chassi numret
behöver du senare lämna in datorn så står det ju att det varit julmust i den i deras system.
dom byter ut hela tagentbordet.. detta har inget att göra med att det skulle vara enklare att bara byta 2 tangenter.
varför skulle dom det? nu kan dom ju sälja ett dyrt tagentbord + att du brände garantin.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Leleh:

Räkna med 1500 kr bara en tekniker ska kolla på datorn, sen ytterligare 500 kr för byte av tangentbordet så har du ett cirka pris.
man bytar aldrig enstaka tangenter på bärbara.
att byta tangentbordet själv utan kunskap är nog inget att rekommendera på en laptop, är förmodligen det sista man plockar ur på den modellen och väldigt mycket kan gå fel på vägen.

Skrivet av jonatan80:

lämnar du in datorn till applestore så kommer dom bara garva.. nu har dom ju chassi numret
behöver du senare lämna in datorn så står det ju att det varit julmust i den i deras system.
dom byter ut hela tagentbordet.. detta har inget att göra med att det skulle vara enklare att bara byta 2 tangenter.
varför skulle dom det? nu kan dom ju sälja ett dyrt tagentbord + att du brände garantin.

Vad är det jag kan göra då?
Tänkte dra till applestore och berätta läget och hosta upp dem pengarna det kostar att byta tangentbordet, verkar inte finnas mer jag kan göra

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk

Det du skulle kunna göra är att skruva upp datorn och koppla bort batteriet. Under batteriet sitter det en liten svart plast som är till för att göra så backlighten fungerar under den brukar det komma vätska om du har spillt i den. Det kan göra så att knapparna beter sig underligt. Det är inget svårt jobb och kommer troligen fixa problemet du har. Om du går till Apple så kommer det kosta 2000 kr+ för att laga den. Då dom aldrig byter tangetbord. Dom byter ut hela topcaset. Efter som spiller du i tangetbordet kommer det i topcaset med. Topcase kostar 1500kr+ beroende på modell.

Lycka till

Permalänk
Skrivet av darippsta:

Vad är det jag kan göra då?
Tänkte dra till applestore och berätta läget och hosta upp dem pengarna det kostar att byta tangentbordet, verkar inte finnas mer jag kan göra

öppna datorn rengör med isopropanol, sätt ihop den igen, du har ju ingen fabriksgaranti längre om du inte har drulle från hemförsäkringen & då kostar det fortfarande självrisk.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av laify1337:

Det du skulle kunna göra är att skruva upp datorn och koppla bort batteriet. Under batteriet sitter det en liten svart plast som är till för att göra så backlighten fungerar under den brukar det komma vätska om du har spillt i den. Det kan göra så att knapparna beter sig underligt. Det är inget svårt jobb och kommer troligen fixa problemet du har. Om du går till Apple så kommer det kosta 2000 kr+ för att laga den. Då dom aldrig byter tangetbord. Dom byter ut hela topcaset. Efter som spiller du i tangetbordet kommer det i topcaset med. Topcase kostar 1500kr+ beroende på modell.

Lycka till

Skrivet av jonatan80:

öppna datorn rengör med isopropanol, sätt ihop den igen, du har ju ingen fabriksgaranti längre om du inte har drulle från hemförsäkringen & då kostar det fortfarande självrisk.

Fyfan vilken ångest jag har nu, ska jag vara ärlig vågar jag inte leka med datorn längre, då jag är ganska säker på jag kommer att göra mer skada än nytta efter att ha sett hur känslig den är...
Jag har ju drulleförsäkring, och om jag kör via det, är självrisken nog säkert ändå lägre än reperationspriset, men drar ändå till Apple och kollar vad det kostar, att få fram ett kostnadsförslag borde ju ändå inte kosta något...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Skrivet av darippsta:

Fyfan vilken ångest jag har nu, ska jag vara ärlig vågar jag inte leka med datorn längre, då jag är ganska säker på jag kommer att göra mer skada än nytta efter att ha sett hur känslig den är...
Jag har ju drulleförsäkring, och om jag kör via det, är självrisken nog säkert ändå lägre än reperationspriset, men drar ändå till Apple och kollar vad det kostar, att få fram ett kostnadsförslag borde ju ändå inte kosta något...

Skickades från m.sweclockers.com

om du lämnar den till en datorfirma ja då borde dom kunna skicka drulle pappret till ditt försäkrings bolag.

varför blir du mer nervös av att plocka isär ? man börjar med trasiga datorer/telefoner lär sig alla moment. sen är det "pice of cake" göra dom när man kan..
efter X antal så blir det som att cykla ja kan gissa mig fram till hur man plockar isär en dator modell som ja aldrig gjort innan.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644