Permalänk
Medlem

Mekaniskt tangentbord!

Letar nu efter ett mekaniskt tangentbord eftersom att alla säger att det är fantastiskt att skriva/spela på, vet dock inte vad som rekommenderas.
Jag vill inte ha nån numpad eftersom att jag tycker man måste ha händerna så långt ifrån varandra då.
Bakgrundsbelysning är ett plus och tangentbordet ska ha ett handledsstöd.
Vet inte riktigt vilka brytare jag vill ha men jag tycker att blåa låter för mycket.
Tangentbordet ska kosta MAX 1000kr men gärna under det.

Här är ett tangentbord jag har tittat på:
http://www.komplett.se/cm-storm-quickfire-tk-keyboard-brown/7... (dock inget handledsstöd)

Säg vad ni tycker och vad ni rekommenderar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daremon:

Letar nu efter ett mekaniskt tangentbord eftersom att alla säger att det är fantastiskt att skriva/spela på, vet dock inte vad som rekommenderas.
Jag vill inte ha nån numpad eftersom att jag tycker man måste ha händerna så långt ifrån varandra då.
Bakgrundsbelysning är ett plus och tangentbordet ska ha ett handledsstöd.
Vet inte riktigt vilka brytare jag vill ha men jag tycker att blåa låter för mycket.
Tangentbordet ska kosta MAX 1000kr men gärna under det.

Här är ett tangentbord jag har tittat på:
http://www.komplett.se/cm-storm-quickfire-tk-keyboard-brown/7... (dock inget handledsstöd)

Säg vad ni tycker och vad ni rekommenderar!

Ducky shine 3 TKL

Permalänk
Medlem

Det finns lite olika brytare att välja på (blå, röda, svarta, bruna är de vanligaste) gå till något ställe där de har (stort media markt, Inet m.m.) och testa och känn efter vilken brytare som passar bäst och välj tangentbord efter det

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Allt jag kan rekommendera är att pröva olika brytare innan du bestämmer dig. Det är stor skillnad mellan dom. Efter att ha hört att mekaniska tangentbord skulle vara just som du säger så mycket skönare att skriva på så köpte jag ett Q-pad MK-85 och var ganska så besviken. Jag tyckte att skillnaden i tangenterna var marginell jämfört med mitt gamla Sidewinder x4 och det var uselt att spela vissa spel på eftersom det var svårt att vila fingrarna på tangenterna utan att råka aktivera dom emellanåt vilket kunde vara rätt så illa i spel som LoL och liknande.

Jag gick över till ett tangtbord med Cherry MX Clear switchar och var mycket nöjdare. Det finns dom som gillar MX Red också, men jag ogillar dom skarpt. Poängen är att det är väldigt svårt att välja switchar i teorin, man behöver känna på dom för att avgöra vilka man gillar bäst. Så om du får tillfälle skulle jag försöka besöka en butik som har lite olika uställde om jag var du.

Permalänk
Medlem

CM Storm Quickfire Rapid finns med röda, svarta och bruna brytare. Om du gillar något av dem så skulle jag nog säga att det är det bästa valet för under tusenlappen. Görs av samma OEM som Filco = kvalité

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6101858/corsair-vengeance-k65-mech...

ej bakgrundsbelysning, men TKL och mekaniskt. Corsair har bra kvalité på sina tangentbord. Jag har K70 och är väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seto1:

Ducky shine 3 TKL

Ser bra ut men lite för dyrt

Skrivet av Skonky:

http://www.inet.se/produkt/6101858/corsair-vengeance-k65-mech...

ej bakgrundsbelysning, men TKL och mekaniskt. Corsair har bra kvalité på sina tangentbord. Jag har K70 och är väldigt nöjd.

Okej ska kolla på detta när jag kommer hem

Permalänk
Medlem

Får väl åka och känna på de olika brytarna innan jag köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daremon:

Letar nu efter ett mekaniskt tangentbord eftersom att alla säger att det är fantastiskt att skriva/spela på, vet dock inte vad som rekommenderas.
Jag vill inte ha nån numpad eftersom att jag tycker man måste ha händerna så långt ifrån varandra då.
Bakgrundsbelysning är ett plus och tangentbordet ska ha ett handledsstöd.
Vet inte riktigt vilka brytare jag vill ha men jag tycker att blåa låter för mycket.
Tangentbordet ska kosta MAX 1000kr men gärna under det.

Här är ett tangentbord jag har tittat på:
http://www.komplett.se/cm-storm-quickfire-tk-keyboard-brown/7... (dock inget handledsstöd)

Säg vad ni tycker och vad ni rekommenderar!

Som tidigare kommentarer påtalat: testa olika brytare innan du bestämmer dig. Blå brytare anses i allmänhet vara bäst för att skriva med, röda anses vara till för spel. Jag har själv ett ducky shine med röda cherrybrytare och de är ganska kass när det kommer till att skriva på, men huvudsyftet med inköpet var gaming som t.ex league of legends etc. och för det ändamålet är de för mig optimala. Det finns en guide här på forumet med fantastiskt detaljerad och uttömmande information om skillnaden mellan olika typer av mekaniska brytare jag rekommenderar att du läser innan du ens överväger vad du ska köpa. Du hittar den här.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Som tidigare kommentarer påtalat: testa olika brytare innan du bestämmer dig. Blå brytare anses i allmänhet vara bäst för att skriva med, röda anses vara till för spel. Jag har själv ett ducky shine med röda cherrybrytare och de är ganska kass när det kommer till att skriva på, men huvudsyftet med inköpet var gaming som t.ex league of legends etc. och för det ändamålet är de för mig optimala. Det finns en guide här på forumet med fantastiskt detaljerad och uttömmande information om skillnaden mellan olika typer av mekaniska brytare jag rekommenderar att du läser innan du ens överväger vad du ska köpa. Du hittar den här.

Läste igenom tråden och lärde mig lite nya grejor, tack!
Tror jag åker till Mediamarkt eller liknande imorgon och testar lite olika brytare.

Permalänk
Medlem

Var just på mediamarkt och testade blåa, bruna och röda brytare (Svarta fanns inte).
Jag tyckte att blåa lät för mycket och bruna hade ett för litet "bump" så det kändes Inte riktigt vilket gjorde att det bara kändes ojämnt. Röda var de skönaste att både skriva och "spela" på enligt mig, så jag satsar nog på röda brytare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

CM Storm Quickfire Rapid finns med röda, svarta och bruna brytare. Om du gillar något av dem så skulle jag nog säga att det är det bästa valet för under tusenlappen. Görs av samma OEM som Filco = kvalité

Känns som att Quickfire rapid och Quickfire TK är 2 bra alternativ.
Är det nån skillnad på kvalitén på dessa 2 eller är de lika bra?
Om det inte år nån skillnad blir det ett TK eftersom att det är bakgrundsbelyst vilket jag gillar.

Permalänk
Medlem

Ska du skriva mycket så förvänta dig inte att röda brytare ska vara himmelriket.. Sitter själv på röda och gör typos konstant. Jag fick minst 10 stycken bara i dessa meningarna.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Ska du skriva mycket så förvänta dig inte att röda brytare ska vara himmelriket.. Sitter själv på röda och gör typos konstant. Minst 5 stycken bara i dessa meningarna.

Okej, kommer inte skriva så jätte mycket men det är klart jobbigt när man skriver om det är så. :/
Jag gillade inte blåa och bruna och då är det bara svarta och röda kvar att välja på..
Känner du att de är för lätta att trycka ner när du spelar eller är de bara jobbiga när du skriver?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av daremon:

Okej, kommer inte skriva så jätte mycket men det är klart jobbigt när man skriver om det är så. :/
Jag gillade inte blåa och bruna och då är det bara svarta och röda kvar att välja på..
Känner du att de är för lätta att trycka ner när du spelar eller är de bara jobbiga när du skriver?

Min erfarenhet av röda brytare är att dom är sjukt lätta att aktivera och aktiveras av att tryckas ned extremt lite. När jag spelade LoL så var det ofta ett problem att jag aktiverade mina spells oavsiktligt endast för att jag hade fingrarna löst vilande på QWER så om du inte håller fingrarna ovanför tangenterna skulle jag inte rekommendera röda brytare i varje fall. Det är i varje fall min erfarenhet av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Min erfarenhet av röda brytare är att dom är sjukt lätta att aktivera och aktiveras av att tryckas ned extremt lite. När jag spelade LoL så var det ofta ett problem att jag aktiverade mina spells oavsiktligt endast för att jag hade fingrarna löst vilande på QWER så om du inte håller fingrarna ovanför tangenterna skulle jag inte rekommendera röda brytare i varje fall. Det är i varje fall min erfarenhet av det.

Verkar som att alla har olika åsikter om röda, vissa älskar dem och andra hatar dem.

Skrivet av stn1337:

http://www.sweclockers.com/recension/17972-func-kb-460-med-ch...
Rekommenderar verkligen detta 699:-

Är hur nöjd som helst!

Har tittat på detta också, dock inte TKL..

Permalänk
Skrivet av daremon:

Verkar som att alla har olika åsikter om röda, vissa älskar dem och andra hatar dem.

Har tittat på detta också, dock inte TKL..

Är väl lite så med alla brytare. Går inte att rekommendera rakt av eftersom alla tycker olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Är väl lite så med alla brytare. Går inte att rekommendera rakt av eftersom alla tycker olika.

Håller med, jag gillade röda mycket mer än både blåa och bruna så det lutar åt röda just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daremon:

Okej, kommer inte skriva så jätte mycket men det är klart jobbigt när man skriver om det är så. :/
Jag gillade inte blåa och bruna och då är det bara svarta och röda kvar att välja på..
Känner du att de är för lätta att trycka ner när du spelar eller är de bara jobbiga när du skriver?

I spel så KAN det vara irriterande att de trycks ned så enkelt. Om man vilar fingrarna på tangenterna så kan de tryckas ned utan att man känner det. Dock så är de väldigt sköna i FPS-spel där man inte kan trycka fel med spells och sådant som man kan i t.ex WoW/LoL.

Har du fått chansen att klämma på gröna brytare? De kanske känns bättre än svarta/bruna samtidigt som de inte är så överdrivet lätta att trycka ned.

Förresten så kan du radera inlägg under "redigera".

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Om du bor i en stad så gå in i närmaste butik och känn på olika tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av daremon:

Känns som att Quickfire rapid och Quickfire TK är 2 bra alternativ.
Är det nån skillnad på kvalitén på dessa 2 eller är de lika bra?
Om det inte år nån skillnad blir det ett TK eftersom att det är bakgrundsbelyst vilket jag gillar.

Kvaliteten ÄR bättre med Rapid men jag tror inte att man märker så stor skillnad. Kanske i längden. Rapid görs i Taiwan av Costar (Filco) och TK görs i Kina.

Permalänk

Ursäkta kapning av tråden! Jag har ett gammalt Saitec Eclipse! Helt underbart tggb som jag varit så nöjd med i alla år jag haft det, vill att de skall vara snygga och sköna att skriva på. Vilken switch är mest likt det? Och att komma och säga att jag skall åka in till närmsta butik och kolla håller inte så bra då det är 3 mil till närmsta dator butik och där har dom inte ens ett vettigt utbud

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sway:

Ursäkta kapning av tråden! Jag har ett gammalt Saitec Eclipse! Helt underbart tggb som jag varit så nöjd med i alla år jag haft det, vill att de skall vara snygga och sköna att skriva på. Vilken switch är mest likt det? Och att komma och säga att jag skall åka in till närmsta butik och kolla håller inte så bra då det är 3 mil till närmsta dator butik och där har dom inte ens ett vettigt utbud

Lättaste övergången från rubberdome till mekaniska är nog med svarta. På rubberdome är du van att trycka ner tangenterna hela vägen ner för aktivering, men på MX Cherry brytare räcker det att du trycker ner tangenterna 2mm för aktivering, men de går längre ner än så (tror 4mm totalt). Svarta är linjära och du kan trycka hela vägen ner utan "bump" som bruna har eller "klick + bump" som blåa har. Röda är mycket lättare än rubberdome, svarta är närmare i motståndet. Vissa tycker svarta är för tunga för långa skrivpass, men jag tror det är en vanesak. Själv när jag gick från min gamla trotjänare G15 till MX Black tyckte jag det var lättare, för rubberdome blir svampiga och hårda med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

Kvaliteten ÄR bättre med Rapid men jag tror inte att man märker så stor skillnad. Kanske i längden. Rapid görs i Taiwan av Costar (Filco) och TK görs i Kina.

Skrivet av daremon:

Känns som att Quickfire rapid och Quickfire TK är 2 bra alternativ.
Är det nån skillnad på kvalitén på dessa 2 eller är de lika bra?
Om det inte år nån skillnad blir det ett TK eftersom att det är bakgrundsbelyst vilket jag gillar.

Har ett Quickfire TK med MX Greens och jag kan säga att kvalitén är helt okej, Det flexar inte hur man än vrider på det och det sitter bra på skrivbordet med de tjocka gummifötterna. Har dock gråa Ducky ABS Keycaps (ABS för att det är ovanligt med PBT som fungerar för bakgrundsbelysning) och jag måste säga att de knapparna är bättre än originalknapparna.
Det dåliga är att:
- Originalknapparna är ganska dåliga och har ett fult typsnitt ( Ducky har ett riktigt fint typsnitt )
- Nedersta raden med tangenter (CTRL, Windows, Alt, Space, etc.) är av annan storlek än på de flesta andra tangentbord så det blir svårt att hitta tangenter som passar. Storleken på knapparna på nedersta raden från vänster till höger är 1.5x, 1x, 1.25x, 6.5x, 1.25x, 1x, 1x, 1.5x vilket är annan storlek än på andra mekaniska

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av lintto1:

Har ett Quickfire TK med MX Greens och jag kan säga att kvalitén är helt okej, Det flexar inte hur man än vrider på det och det sitter bra på skrivbordet med de tjocka gummifötterna. Har dock gråa Ducky ABS Keycaps (ABS för att det är ovanligt med PBT som fungerar för bakgrundsbelysning) och jag måste säga att de knapparna är bättre än originalknapparna.
Det dåliga är att:
- Originalknapparna är ganska dåliga och har ett fult typsnitt ( Ducky har ett riktigt fint typsnitt )
- Nedersta raden med tangenter (CTRL, Windows, Alt, Space, etc.) är av annan storlek än på de flesta andra tangentbord så det blir svårt att hitta tangenter som passar. Storleken på knapparna på nedersta raden från vänster till höger är 1.5x, 1x, 1.25x, 6.5x, 1.25x, 1x, 1x, 1.5x vilket är annan storlek än på andra mekaniska

Skrivet av fogger:

Kvaliteten ÄR bättre med Rapid men jag tror inte att man märker så stor skillnad. Kanske i längden. Rapid görs i Taiwan av Costar (Filco) och TK görs i Kina.

Vilket av dessa skulle ni välja rapid eller tk?
Även om rapid har bättre kvalité känns det roligt med backlight, vet dock inte hur stor skillnaden i kvalité är..

Permalänk
Medlem
Skrivet av daremon:

Vilket av dessa skulle ni välja rapid eller tk?
Även om rapid har bättre kvalité känns det roligt med backlight, vet dock inte hur stor skillnaden i kvalité är..

Sjalv skulle jag välja Rapid om man tänker på tangentlayouten men det är ingenting fel på TKs kvalité. TK har en riktigt bra backlight och det flexar inte hur man än vrider på det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av daremon:

Vilket av dessa skulle ni välja rapid eller tk?
Även om rapid har bättre kvalité känns det roligt med backlight, vet dock inte hur stor skillnaden i kvalité är..

Jag skulle som sagt välja Rapid, har ingen användning av bakgrundsbelysning. Tycker snarare att det är distraherande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lintto1:

Sjalv skulle jag välja Rapid om man tänker på tangentlayouten men det är ingenting fel på TKs kvalité. TK har en riktigt bra backlight och det flexar inte hur man än vrider på det

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av fogger:

Jag skulle som sagt välja Rapid, har ingen användning av bakgrundsbelysning. Tycker snarare att det är distraherande.

Okej , jag kollade på lite reviews och tycker inte att layouten på TK är särskilt ful.
Backlight är något jag gärna vill ha så det blir nog ett TK.
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Ska du skriva mycket så förvänta dig inte att röda brytare ska vara himmelriket.. Sitter själv på röda och gör typos konstant. Jag fick minst 10 stycken bara i dessa meningarna.

Absolut inga problem att skriva fort och bra med röda brytare.

Enbart en vanesak, inget annat.

Precis som det är med spel, dom är lätta och det är det som är deras bästa egenskap.
Röda är utan tvekan min favorit i alla spel, speciellt spel där man måste masha knappar konstant, då är röda oslagbart.

Att dom trycks ner när man vilar handen, ja då har du en tung hand Mina trycks iaf inte när och jag vilar ofta handen över keyboardet.

Men som sagt, det är en ren vanesak.
Röda är lätta och dom känns för lätta i början, tog mig några veckor sen vad röda himmelriket.