Fildelare döms till att betala 4,3 miljoner i skadestånd – för en enda film

Permalänk
Medlem
Skrivet av daempull:

"Den som har sett någon av de illegalt nedladdade
filmerna far typiskt sett en sämre filmupplevelse än den som har sett originalet och
detta påverkar de omdömen som skrivs på internetforum av dem som har sett de
illegala filmerna. Dessa omdömen sprids mycket snabbt på internet och far ett stort
genomslag. Sammantaget innebär detta en skada på filmens anseende. Denna skada
har värderats till 300 000 kr."

300k för dåliga recensioner? Vad är nästa grej, 100k för utebliven popcorn försäljning på bion?

Givetvis skall man straffa brott, men det är alldeles för höga böter. Den här killen kommer nog ändra riktning i sitt liv som många andra har gjort som hamnat i situationer som de inte kan ta sig ur. Han kommer aldrig kunna betala tillbaka den summan, så om han vill leva ett drägligt liv så kommer han få hitta andra vägar.

Så vad anser du vara lämpligt skadestånd? Personligen tycker jag att det verkar någorlunda vettigt att betala det som det hade kostat om han sänt filmen på legal väg (som tex tv-kanaler och netflix mm betalar), vad är felet med det? Och det är skadestånd det handlar om, inte böter...

Skrivet av backfeed:

Licensbrott, som jag redan har skrivit. Stöld är det inte, och kommer aldrig kunna bli.

Jag påstår inte att det varken är moraliskt ok eller lagligt att göra på det här viset, inte alls. Men det handlar på sin höjd om ett licensbrott, inte stöld, och skadeståndet är fullständigt vansinnigt överdrivet.

Samma svar som ovan, om det nu är licensbrott är det väl rimligt att han får betala vad det hade kostat om han sänt filmen på legal väg, dvs med licens för 5 miljoner eller vad det nu var?

Skrivet av makerspace:

Fildelningsbrotten och själva straffen står sällan (läs aldrig) i proportion till brottet som många nämner i tråden.

Se på TPB: AFK filmen, där blir det mycket tydligt vilken sorts regim vi lever i. Man dömer utan bevis och folk som sysslar med sånt ska ställas inför rätta INTE fildelarna.

En annan informationsrik video om copyright.

Richard Stallman: Copyright vs. Community
https://www.youtube.com/watch?v=eginMQBWII4

Vad är då "i paritet" enligt dig? Vad bör det vara för straff på just denna typ av brott där man är ursprunglig seedare och gör det innan filmen ens gått upp på bio?

Skrivet av deadich:

Ja, helt överjävligt att dom gjort såhär. Skadståndet ska väl vara i proportion till förlorade intäkter? Aldrig i helvete att dom förlorat 4,3 miljoner på det han laddat upp av beckfilmen på swebits.

Btw, håller de honom ansvarig för det han själv laddat upp direkt eller för varenda person som laddat ned torrenten som han laddat upp, oavsett om han direkt seedat till dom? Det är ju teoretiskt möjligt att han laddat upp till en person sedan slutat seeda och andra personer har sedan spritt det vidare, ska han hållas ansvarig för deras brott?

Och om du pajjar min cykel där jag satt en lapp där det står "värd 10 miljarder kronor" så ska du betala 10 miljarder kronor i skadestånd till mig alltså?

Som jag skrivit tidigare, hade han sänt filmen lagligt hade det då kostat honom 5 miljoner eller så, är det inte då rimligt att man då får betala den summan?

Skrivet av nME:

Hmm. Så killen skulle haft licens för att ladda upp, men för att han saknade det får han pröjsa nu. Det måste väl innebära att alla som laddat ner den versionen av den filmen inte gjort något olagligt? Det borde ju i förlängningen då innebära att nedladdning och uppladdning av upphovsrättat material inte är olagligt (bortsett från personen som första laddar upp den, och saknar licens), då det kan förutsättas att det sker på giltig licens?

Du kan aldrig se ett skadestånd som att det han gjorde skulle bli lagligt retroaktivt, det är pengar man får betala just för man INTE hade tillstånd att gjöra det man gjort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mrjensa:

Orkar inte läsa allt poster så det har säkert redan tagit upp. Ber om ursäkt i förhand för detta.

Hela artikeln är ganska missvisande. Eller den kan tolkas på ett sätt som får "Svensson" att tro att det är en vanlig "Svensson" som åkt dit. Det är det inte. Det är "marcil", en av de största uploadarna på Swebits. Han är en av många som bidragit till att "Svensson" kan få tag på filmerna om man säger så.

Att Gustav Nipe på Ung Pirat inte har bättre koll på detta är väldigt skrämmande då hans uttalande om att "något som miljontals andra svenskar sysslar med" direkt är felaktigt. Det finns inte miljontals andra svenskar som sysslar med den typ av verksamhet som Marcil gjorde.

Det är klart att det finns många "leechwhores" på scenen men långt ifrån alla struntar i deras regler och lägger upp informationen på torrent-siter.

Respect för att du är påläst!

Min egen åsikt och perspektiv på det hela just nu är att jag uppfattar hela fildelningsdebatten som dubbelmoral. Jag är extremt säker på att de flesta som vill legalisera fildelning vill det enbart för att de ska kunna få fortsätta med vad de redan gör, dvs., laddar ner upphovsrättsskyddade filer, dock denna gång med gott samvete.

Piratpartiet är ett skämt enligt mig; de vill legalisera fildelning av upphovsrättsskyddade filer? Tänk om inte alla upphovsmän (och kvinnor) vill detta? Om så är fallet, så får ni skylla er själva om ni laddar ner upphovsrättsskyddade filer som upphovspersonen ej velat ha delat med sig offentligt.

Att ladda ner något som du borde ha betalat men ej gjort är precis som att snatta något av samma värde och då får du skylla dig själv när farbror blå står där vid dörren. Sedan straffets omfattning i jämförelse med brottet är en annan oändlig diskussion som aldrig kommer att få sitt slut.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst vad alla ni har skrivit men jag tycker att beloppet på 4 miljoner är för högt att betala bara för att han har delat med sig 500 filmer och serier. han är knappast själv om att laddat ner och sen delat med sig av filen till alla som laddat ner den.

Vart är vårt samhälle på väg när man kan göra brott via dator för miljonstals kronor?

Vilket annat brott kan du få så höga böter på?

Vi i vårt land har kommit till en punkt där Mäniskor har mindre värde än våran teknik som vi lever med. Sjukt.

Mord, våldtäkt, misshandel, rån, är vardags mat för oss att läsa i tidningen och inga miljonbelopp i skadestånd. hur kommer det sig?

Vi har inget värde som mäniskor längre.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Jag har inte läst vad alla ni har skrivit men jag tycker att beloppet på 4 miljoner är för högt att betala bara för att han har delat med sig 500 filmer och serier. han är knappast själv om att laddat ner och sen delat med sig av filen till alla som laddat ner den.

Vart är vårt samhälle på väg när man kan göra brott via dator för miljonstals kronor?

Vilket annat brott kan du få så höga böter på?

Vi i vårt land har kommit till en punkt där Mäniskor har mindre värde än våran teknik som vi lever med. Sjukt.

Mord, våldtäkt, misshandel, rån, är vardags mat för oss att läsa i tidningen och inga miljonbelopp i skadestånd. hur kommer det sig?

Vi har inget värde som mäniskor längre.

Poängen är att han är orginalseedare på filmer som inte ens släpps på bio, det är alltså han som startat torrenten och gjort filmen tillgänglig...och det är inte böter, det är skadestånd.

Permalänk

Fildelning är ett brott och så länge det är det så bör det straffas. Fast jag har några invändingar mot domen. Skadeståndet är för högt om man ser till vilket ansvars som utkrävs vid andra brott. Att ge nån "böter" som den aldrig kan betala betyder bara att den personen slutar göra något av sitt liv och istället för att bidra till samhället så blir den en konstant belastning genom att leva på socialen hela livet. Varför jobba om jag inte får mer i plånboken för det? Nej det är bättre att döma ut en slags dagsböter i procent. Tex att personen ska betala 10% eller 20% eller 50% (beroende på brott) av sin inkomst hela livet eller tills skulden är betald. Då tjänar personen på att ordna sitt liv och jobba och offret får minst delar av sitt skadestånd.

Som det är nu är det tex bättre att elda upp ett köpcentreum än en villa eftersom försäkringsbolagen tänker att ett köpcentrum kan inte pyromanen betala så man skiter i kravet medans villan kan betalas så den kräver man in. Med mitt system hade det blivit rättvisare och mer motiverande.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av daempull:

"Den som har sett någon av de illegalt nedladdade
filmerna far typiskt sett en sämre filmupplevelse än den som har sett originalet och
detta påverkar de omdömen som skrivs på internetforum av dem som har sett de
illegala filmerna. Dessa omdömen sprids mycket snabbt på internet och far ett stort
genomslag. Sammantaget innebär detta en skada på filmens anseende. Denna skada
har värderats till 300 000 kr."

300k för dåliga recensioner? Vad är nästa grej, 100k för utebliven popcorn försäljning på bion?

Givetvis skall man straffa brott, men det är alldeles för höga böter. Den här killen kommer nog ändra riktning i sitt liv som många andra har gjort som hamnat i situationer som de inte kan ta sig ur. Han kommer aldrig kunna betala tillbaka den summan, så om han vill leva ett drägligt liv så kommer han få hitta andra vägar.

Det är inte böter utan ett skadestånd. Det är en viktig skillnad då böter är ett straff i sig och pengarna går till staten. Skadeståndet går till målsägande och är utöver straffet för brottet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

jag anser att skadeståndet är korrekt och har en rimlig förklaring. Summen är väl egentligen irrelevant. Börne i fråga kommer aldrig kunna betala den summan om det är 2, 3 eller fyra miljoner ändå om Börne inte är en redig hot shot. Fast om Börne haft sådana resurser finns det inga anledningar att dela filer med bristande kvalité in the first place.

"Att få ett sådant hårt straff för att göra något som miljontals andra svenskar sysslar med visar på hur omodern lagstiftningen är"

Now that is funny och "miljontals svenskar" är ju total tjurskit. Om det är mer än 2 miljoner som fildelar seriöst blir jag otroligt förvånad.

Permalänk
Skrivet av putte_br:

Jag har inte läst vad alla ni har skrivit men jag tycker att beloppet på 4 miljoner är för högt att betala bara för att han har delat med sig 500 filmer och serier.

Det är 1 film, inte 500.

Permalänk
Vägledare
Skrivet av MrM3:

4,3 mille för fildelning? Hur fan går det ihop? Skadestånd vid riktiga brott typ våldtäkt, mord, misshandel osv är inte i närheten av dessa belopp. Jag vet att det är skillnad på äpplen o päron osv, men ngn rimlighet måste det väl ändå vara? Helt sjuka belopp detta.

För absolut INGEN bryr sig om du eller någon annan har blivit våldtagen, eller något annat. Det enda folk vill ha, och alltid velat ha är, "cashmoney". Vi lever i en sjuk värld. De få människor här på jorden som verkligen bryr sig om medmänniskan, och planeten vi lever på, kommer aldrig få störa de pengarkåtas "arbete" att håva in ännu mer pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

OK, nu var vi här igen... Förvirring kring begrepp. Stöld och upphovsrättsbrott är INTE samma sak. Lika lite som jag kan "stjäla" en film av dig genom att titta in genom ditt vardagsrumsfönster när du kollar en Beck-film, lika lite kan man stjäla en film genom att dela den på en fildelningssajt. Om jag däremot klättrar in genom fönstret precis innan du ska börja spela din Beck-DVD, då är det stöld. En väsentlig skillnad är ju att fast jag tittar över axeln på dig så lider du ju inte en direkt skada av att jag tjuvkikar på din film.

Upphovsrättsbrott tycker jag är mera likställt med brott som att gå mot röd gubbe eller köra 79 km/h på 70-väg, än att råna en bank eller att misshandla en handikappad på stan. Rättsväsendet i Sverige som ju till stora delar är totalt sönderlobbat av amerikansk och svensk mediaindustri verkar ju vara i princip lika förvirrande som du i denna frågan.

Om man ska skämta lite om denna frågan så skulle jag vilja resa frågan om man inte skulle kunna åtala en filmskapare för tidsstöld för alla de gånger man sett en vidrigt dålig film på bio eller TV. Borde vara värt rätt mycket då jag inte kan återfå dessa två förlorade timmar av mitt liv.

Du pratar om förvirring när du uppenbarligen inte lyckats läsa de första raderna där det står att jag HÄNVISAR TILL ETT ANNAT INLÄGG.

Tyvärr så har du också anarkisttänket, bedrövligt men sådana personer finns.

Du pratar som om du vill att all nedladdning skall vara gratis & laglig, när det uppenbarligen finns företag som har detta som "jobb". Att producera filmer, tjäna in pengar på dessa samtidigt som vi (användarna/'åskådarna' i detta läge) får se film. Det faller helt platt när du ska gå in och helt enkelt "kika över axeln" för att kunna se filmen utan att betala för sig. Jag ska samtidigt tillägga att jag köper aldrig film utan gör som många andra. Det jag dock inte tål är personer som pratar som om att det skall vara helt lagligt att tanka film och inte behöva betala för sig.

Markerade:

Vet faktiskt inte riktigt hur du lyckades med att jämföra dem så kommer nog inte ens försöka.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garumental:

jag anser att skadeståndet är korrekt och har en rimlig förklaring. Summen är väl egentligen irrelevant. Börne i fråga kommer aldrig kunna betala den summan om det är 2, 3 eller fyra miljoner ändå om Börne inte är en redig hot shot. Fast om Börne haft sådana resurser finns det inga anledningar att dela filer med bristande kvalité in the first place.

"Att få ett sådant hårt straff för att göra något som miljontals andra svenskar sysslar med visar på hur omodern lagstiftningen är"

Now that is funny och "miljontals svenskar" är ju total tjurskit. Om det är mer än 2 miljoner som fildelar seriöst blir jag otroligt förvånad.

Just min tanke! Kan knappast vara en halv mille ens. Majoriteten leechar och tjurar över torrenter som inte är bra nog åt dem. Resten laddar ned och seedar av tacksamhet. Det blir inte många procent över som verkligen fildelar.

Visa signatur

Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 • PSU: Corsair Vengeance 650M • GPU: Nvidia RTX 2080 Super Dual Evo OC • CPU: AMD Ryzen 5 3600 • CPU-kylare: CM Masterliquid ML120L • RAM: HyperX Fury DDR4 2666MHz 2x8GB • MoBo: Asus ROG Strix B450-F • M.2/2,5": Kingston SA2000M 500GB/Samsung 860 Evo SSD 1TB • OS: Windows 10 Home Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiller:

Just min tanke! Kan knappast vara en halv mille ens. Majoriteten leechar och tjurar över torrenter som inte är bra nog åt dem. Resten laddar ned och seedar av tacksamhet. Det blir inte många procent över som verkligen fildelar.

seeda = fildela
leecha = fildela
alla hjälps åt, alla är lika skyldiga.
det är grundidén bakom torrents.

Permalänk
Medlem

Vad som slår mig som enormt löjligt är dock att de vill ha skadestånd för att någon skulle kunna skriva en dålig recension. Va fan? Om jag skriver en dålig recension om filmen här utan att ens ha sett skiten, kan jag då bli stämd p.g.a. ekonomisk skada som min åsikt har orsakat? Att det dessutom handlar om att någon annan kan ha gjort det och inte den som åtalas men att han ändå är ansvarig är ju helt otroligt.

Permalänk

Jag vädjar till någon som är tekniskt kapabel att fixa en donationssida så vi kan rädda killen från ett liv av skuld. FYI, jag har ingen personlig anknytning till han men fyfan va jag lider med honom.

Visa signatur

Ingen signatur, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklas brandin:

Fildelning är ett brott och så länge det är det så bör det straffas.

Nej du, det är det inte alls!

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Är du säker på att det är så det ska tolkas? Jag har tolkat det som att det snarare är så att ifall de ger dig böter och tar ditt körkort, så kan de inte senare ta dig till domstol där de åtalar dig och kräver skadestånd/fängelse eller dy. för samma brott. Det är fortfarande okej att utmäta straff och skadestånd, bara att det måste komma i samma dom, böter eller dy. Har du väl straffats en gång för brottet är det inte okej att döma dig för samma händelse igen. Eller har jag misstolkat något?

Iofs. kanske inte indraget körkort räknas som ett straff, tror att det är något annorlunda iom. att det är något staten utfärdar till dig? Har för mig att det är så det "ska" tolkas.

Bötern i rattfyllefall kommer vid åtal. Du ska både kunna få körkortet indraget, böter och fängelse för grovt rattfylleri. Körkortet dras tillbaka på plats på grund av misstanken när polisen omhändertar körkortet. Som tingsrätten tolkat det nu så kan du inte åtalas eftersom transportstyrelsen återkallat körkortet. Den administrativa åtgärden har alltså gjort så rätter i Sverige tolkar det som att du inte kan åtalas för rattfylleri och inte kan få någon påföljd. Hur nu det ska fungera då den administrativa åtgärdens spärrtid bestäms i rätten, där fallet numera inte kan tas upp. Så de vet inte riktigt vad de sysslar med som vanligt, och det vet dem inte i det här fallet heller. Då polisen inte kan göra husrannsakan i frågor om upphovsrättsintrång så gör polis och åklagare (som inte ur allmän synpunkt kan väcka åtal för upphovsrättsintrång) fel i alla fall om så kallad fildelning.

När det gäller skattemål så kunde du förut få skattetillägg, böter och fängelse för samma brott. Får du skattetillägg nu kan de inte åtala dig för brott som rör samma fråga.

Här gäller det visserligen en påföljd av ett och samma mål som prövats en gång. Men det är nog svårt att motivera att betala som om det hade varit lovligt plus för skada och bli straffad utöver det. Det är inte dubbelbestraffning, men snarare orimligt. Hur många filmer han delat ut har heller ingen betydelse i civilrättsliga mål eftersom det är upphovsmännen som måste gå till rätten, kronofogden får dessutom inte söka efter annat än vad beslutet om intrångsundersökning gäller eftersom det bara är till för att säkra bevis, inte skapa bevis. Tvivlar på att de hade beslut om att ska efter 517 filmer. Det är trotts allt bara SF, Buena Vista och Nordisk Film som nämns i målet och de äger knappast alla filmerna det berör. Misstanke måste finnas för filmerna de hittar t.ex, innan intrångsundersökningen. Det är ju hur som helst bara en film de begär ersättning för, trotts att Anders Nilsson illegalt laddat hem 13 av dem från Marcil. Rimligen kan han inte bli åtalad för dessa 517 filmer igen däremot.

Permalänk
Medlem

Är väl bara att skicka hem faktura till personen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vet inte riktigt vad du vill ha sagt... Så länge lagen ser ut som den gör kommer ju rättegångar som denna gå som denna gick. Det är nog lagboken som är föråldrad snarare än att rättssystemet är fel på.

Ville egentligen inte tillföra någonting nytt utan helt enkelt förklara vart han fick USA ifrån, vilket du ställt dig väldigt frågande till. När du ändå nämner lagbok och rättssystem, förmodligen är båda delar helt ute och cyklar (det fanns nämligen inte bilar på tiden då våra lagar var up-to-date). Tingsrätten är en instans som är rakt av pinsam för rättssystemet, de dömer till höger och vänster på indicier och förstör ofta folks liv utan några som helst bevis.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

4,3 mille för fildelning? Hur fan går det ihop? Skadestånd vid riktiga brott typ våldtäkt, mord, misshandel osv är inte i närheten av dessa belopp. Jag vet att det är skillnad på äpplen o päron osv, men ngn rimlighet måste det väl ändå vara? Helt sjuka belopp detta.

Håller med, med den summan skulle jag hellre tagit fängelse i ett halvår. Är ganska sjukt att det blev så högt, inte ens skadestånd till ett mordoffers familj uppgår till en tiondel av den summan. Fokus ligger definitivt på fel sida, en ändring i lagstiftningen så att majoriteten av filmer kan streamas mot en månadskostnad är ett bättre alternativ. Rättsmyndigheterna borde lägga kraft för att ta fast "riktiga" brottslingar. Brott såsom misshandel, mord och sexbrott bör prioriteras istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bötern i rattfyllefall kommer vid åtal. Du ska både kunna få körkortet indraget, böter och fängelse för grovt rattfylleri. Körkortet dras tillbaka på plats på grund av misstanken när polisen omhändertar körkortet. Som tingsrätten tolkat det nu så kan du inte åtalas eftersom transportstyrelsen återkallat körkortet. Den administrativa åtgärden har alltså gjort så rätter i Sverige tolkar det som att du inte kan åtalas för rattfylleri och inte kan få någon påföljd. Hur nu det ska fungera då den administrativa åtgärdens spärrtid bestäms i rätten, där fallet numera inte kan tas upp. Så de vet inte riktigt vad de sysslar med som vanligt, och det vet dem inte i det här fallet heller. Då polisen inte kan göra husrannsakan i frågor om upphovsrättsintrång så gör polis och åklagare (som inte ur allmän synpunkt kan väcka åtal för upphovsrättsintrång) fel i alla fall om så kallad fildelning.

När det gäller skattemål så kunde du förut få skattetillägg, böter och fängelse för samma brott. Får du skattetillägg nu kan de inte åtala dig för brott som rör samma fråga.

Här gäller det visserligen en påföljd av ett och samma mål som prövats en gång. Men det är nog svårt att motivera att betala som om det hade varit lovligt plus för skada och bli straffad utöver det. Det är inte dubbelbestraffning, men snarare orimligt. Hur många filmer han delat ut har heller ingen betydelse i civilrättsliga mål eftersom det är upphovsmännen som måste gå till rätten, kronofogden får dessutom inte söka efter annat än vad beslutet om intrångsundersökning gäller eftersom det bara är till för att säkra bevis, inte skapa bevis. Tvivlar på att de hade beslut om att ska efter 517 filmer. Det är trotts allt bara SF, Buena Vista och Nordisk Film som nämns i målet och de äger knappast alla filmerna det berör. Misstanke måste finnas för filmerna de hittar t.ex, innan intrångsundersökningen. Det är ju hur som helst bara en film de begär ersättning för, trotts att Anders Nilsson illegalt laddat hem 13 av dem från Marcil. Rimligen kan han inte bli åtalad för dessa 517 filmer igen däremot.

Tack för det omfattande svaret :), blir definitivt intressant att följa hur fortsättningen kommer gällande lagstiftningen i fråga.

Permalänk

Som i Amerika.
Köpta domstolar.
Massövervakning.
Militära operationer utomlands.

De rika blir rikare och makten flyttas från medborgare.

Permalänk
Medlem

Hur gammal är fildelaren "Marcil" ?

Permalänk

4,3 miljoner för en Beck-film! - Jesus!

Behöver nog en "stänkare" för att skölja ner detta.

Permalänk

Det verkar vara funderingar på om skadeståndet är rimligt.
Skateståndet baseras på:

Skrivet av IDG:

"Hittepåsiffror bakom rekordskadestånd" - IDG.se
att det är uppenbart att väldigt många fler än 1 miljon skulle ha valt att ladda ner filmen lagligt om det gick att göra gratis.

Det skulle dock medföra ett bortfall på 100 procent av intäkterna från videomarknaden, varför en nivå motsvarande 100 procent av videomarknaden är skälig ersättning för 28-åringen att betala. "Levande Begravd" blev en av de mest sålda dvd:erna under 2010 och drog in 5,7 miljoner kronor på videomarknaden, varför Sandgren sätter den skäliga ersättningen till 5,5 miljoner kronor.

en av de mest sålda dvd:erna... Att Marcil laddade upp filmen måste ha slagit väldigt hårt mot Nordisk Film.
Det är inte baserat på det faktiska bortfallet av intäkterna utan på 100% av dom faktiska intäkterna.
Han tänkte inte på att om alla redan sett filmen skulle ingen sett den på bio och skulle ha lagt till 9 miljoner.

Skrivet av IDG:

Utlåtandet är en fantastisk uppvisning i antaganden och ickebevisade orsakssamband.

Det existerar ingen fakta bakom beräkningarna för skadeståndet. dom baseras på att om han sänt filmen lagligt och gratis till över 1 miljon hade videomarknaden inte fått ett öre.

Det här skadeståndet gäller ekonomisk förlust inte sveda och värk eller annat. så det ska motsvara den faktiska förlusten och inte på vad som händer om man i teorin gör om händelsen så att det blir 100% i förlust.

Utifrån denna uträkning som baseras på dom faktiska intäkterna kan man lätt räkna ut att ju mer Nordisk Film förlorat på Marcil ju lägre hade skadeståndet blivit eftersom intäkterna blivit lägre.
Expertutlåtande gjort av Bertil Sandgren, han borde söka patent på sin uträkning.

Skrivet av Petterk:

Hade varit lindrigare för han att stjäla filmen från ett lager. Tom om han säljer de med vinst.

Hur är det nu? EU tillåter fortfarande inte dubbelbestraffning, men det är just vad han får. Dessutom betyder räntekravet att det blir ett stort belopp som aldrig kommer betalas trotts att han ger dem 4.3 miljoner om han inte får pengarna av banken.

Ser inte hur de skulle räknat ut skadan, eller hur mycket han står för när det gäller spridning utan bara att de kräver 700 000 för utebliven vinst.

Polisen får för övrigt enligt lag inte göra husransakan i mål och frågor om upphovsrättsintrång. Det är kronofogden som ska göra en intrångsundersökning, lagen är dessutom utformad så att de inte får eftersöka och brett söka bevis utan bara får söka efter det som intrångsundersökningen gäller. Polisen gör fel här, åklagaren gör fel. De får trotts allt inse att det rör sig om civilmål. Att det på olagligt vis ska sätta fast fildelare utan vinstintressen men är oförmögen att arbeta mot organiserad brottslighet blir bara löjligare och löjligare.

Dubbelbestraffning är om han blir dömd igen för samma brott.
I tidigare fall har fildelning av 10 filmer straffats med villkorligt, villkorligt kan gämföras med fängelse, polisen får enligt lag göra husransakan för brott som kan ge fängelse.

Skrivet av lawline:

http://lawline.se/answers/10808
I övrigt är det som krävs för att husrannskan ska få göras att brottet har fängelse i straffskalan, d v s kan ge fängelse, men någon nedre gräns avseende tiden finns inte.

Skrivet av FredrikMH:

Jag håller med. Att ladda ner för privatbruk är sin sak (även om man delar med sig till 1,5 människa under tiden), men att aktivt lägga upp torrents är en helt annan sak.

Hur tänkte du ladda ner om ingen laddar upp? det är samma sak som "man ska inte döda djur men det är ok att äta dom"
Dubbelmoral när den är som bäst.

Skrivet av Frispel:

Så vad anser du vara lämpligt skadestånd? Personligen tycker jag att det verkar någorlunda vettigt att betala det som det hade kostat om han sänt filmen på legal väg (som tex tv-kanaler och netflix mm betalar), vad är felet med det? Och det är skadestånd det handlar om, inte böter...

Samma svar som ovan, om det nu är licensbrott är det väl rimligt att han får betala vad det hade kostat om han sänt filmen på legal väg, dvs med licens för 5 miljoner eller vad det nu var?

Du kan aldrig se ett skadestånd som att det han gjorde skulle bli lagligt retroaktivt, det är pengar man får betala just för man INTE hade tillstånd att gjöra det man gjort.

Tror du på fullaste allvar att netflix får betala "5 miljoner eller så" för en enda Beck film?

Skrivet av Mrjensa:

Orkar inte läsa allt poster så det har säkert redan tagit upp. Ber om ursäkt i förhand för detta.

Hela artikeln är ganska missvisande. Eller den kan tolkas på ett sätt som får "Svensson" att tro att det är en vanlig "Svensson" som åkt dit. Det är det inte. Det är "marcil", en av de största uploadarna på Swebits. Han är en av många som bidragit till att "Svensson" kan få tag på filmerna om man säger så.

Att Gustav Nipe på Ung Pirat inte har bättre koll på detta är väldigt skrämmande då hans uttalande om att "något som miljontals andra svenskar sysslar med" direkt är felaktigt. Det finns inte miljontals andra svenskar som sysslar med den typ av verksamhet som Marcil gjorde.

Det är klart att det finns många "leechwhores" på scenen men långt ifrån alla struntar i deras regler och lägger upp informationen på torrent-siter.

Men nu är det ju så att skadestånd baseras på skadan man gjort vid det tillfället och inte på vem man är.
Marcil är en vanlig svensson, han är bara lite mer ratiobög än andra.

Skrivet av Frispel:

Skadeståndet står i relation till den tänkta ekonomiska förlusten i detta fallet, straffet (160 dagars sammhällstjänst) är det som brottet i sig ledde till. Brukar bli mer påtagligt straff vid våldtäkt.

Fel, i relation till den ekonomiska förlusten om Marcil laddat upp lagligt och gratis till alla = 100% av intäkterna.

Skrivet av Wizbro:

Det är kul att de påstår att fildelningen "skadat filmens anseende". Betyder det att folk som sett filmen inser hur dålig den var?

Det betyder att han skulle laddat upp den i HD.

Skrivet av Zotamedu:

Jag är rätt tveksam till hur de beräknar skadeståndet. Om man tittar på andra verk som till exempel fotografier så är det standard att olovlig publicering betyder att man fakturerar dubbla beloppet av värdet för den aktuella publiceringen. Så om en tidning, vi säger Aftonbladet för de håller faktiskt på med sånt, visar en bild på förstasidan som de inte betalat för skickar fotografen en faktura. Min gamla prislista som nog inte gäller längre säger att förstasidan är värd 4500 kr. Då skickar fotografen en faktura på 9000 kr och sen är det klart. Vägrar de betala skulle man kunna ta det till domstol så säger de till Aftonblandet att betala 9000 kr. Man lägger inte till 975 kr/tim för tiden det tog att ta bilden och sedan slänga på två miljoner för potentiell ekonomisk skada. Den faktiska skadan var 4500 kr och varken mer eller mindre. Man dubblar som straff för att det ska vara billigare att göra rätt från början.

Den faktiska ekonomiska skadan är ju som mest att man antar att alla som laddad hem filmen annars skulle sett den på bio och/eller köpt den på DVD. Så då kan de kräva de pengarna och sen dubbla det som är brukligt för upphovsrättsbrott. Det är en ekonomiskt rimlig kostnad. Annars hade jag inte haft något emot ifall man kan stämma Aftonbladet på mångmiljonbelopp och sätta ansvarig utgivare i fängelse varje gång de publicerar en bild olovligen.

Det är ju det som är det stora problemet. De inkonsekventa straffen för samma brott när det gäller olika media. Av någon anledning har film och musik ett väldigt mycket starkare skydd än andra upphovsrättsskyddade verk.

Blir det inte 100% påslag om fotografens namn är utelämnat? man får också för vad förstasidan är värd eftersom dom tjänat pengar på att använda den. Den faktiska skadan vet du inte eftersom Aftonbladet kunde ha snott en annan likvärdig bild istället.
Tycker inte att det verkar rimligt att kräva den dubbla ekonomiska skadan om uppladdaren inte tjänat något på det.
Det finns inga pålitliga siffror för att kunna räkna ut den ekonomiska skadan för fildelning. Du kan inte räkna på alla som laddat ner filmen.
Räkna x antal filmer på en tracker * nerladdningar * pris så får du en betydligt högre summa än vad alla medlemmarna tillsammans har råd att köpa film för, några laddar ner 10-20 filmer i månaden men kanske inte har möjlighet att betala för en, sen vill du dubbla detta.
Du måste också tänka på att möjligheten att se filmen på t.ex. netflix där man kan se filmen lagligt och ändå ladda ner den, så du får räkna bort alla nerladdare som är medlemmar på t.ex. netflix där filmen finns.
Är det en väldigt dålig film ångrar dom flesta att dom laddat ner den, många hade inte laddat ner den om dom sett trailern innan, inte lätt att räkna ut hur många som faktiskt skulle ha köpt den. hur många som skulle ha köpt filmen om dom inte kunde ladda ner varierar kraftigt mellan varje film.
Du får också räkna bort alla som har en biobiljett att visa upp, dom som har en kompis dom kunde ha lånat/kopierat den av.

Man ska inte fakturera för något man inte har rätt att ta betalt för eller överdriva fakturan till fantasisummor.

En tidning som får en faktura blir väl inte tvungen att plocka bort bilden när dom betalat fakturan? En fakturerad och betald uppladdad film skulle bli laglig att ha kvar på trackern och att ladda ner.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att alla stackare som laddat ner och SETT på beck filmen borde få skadestånd från svensk film för den tid de slösas bort när de istället kunde gynna samhället(eller ja, pillat naveln)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RowBan:

Vem fan tittar på Beck? Sjukt orimligt. En dagsböter hade varit orimligt. Ruinera någons liv för att han gjorde något som idag är helt naturligt och en del av vardagen för otroligt många unga Svenskar. Hade inte Pontén fått så bra lön av sina Amerikanska uppdragsgivare hade nog han också laddat hem filmer. För en ung Svensk finns inga andra val. Förutsatt att man inte är skapad på en pissoar vid Stureplan, som Pontén alldeles säkerligen är.

Dold text

Det är helt orelevant vad du tycker om Beck eller vad du tror dig veta om deras tittare. Vet inte vilka "otroligt många" svenskar du pratar om men jag känner då ingen som tillgängliggör filmer före release till den stora massan.

Skrivet av Blackbird_CaD_:

ALLA straff har syftet att avskräcka.
Visst, det är lite extra avskräckande med så absurt hårda straff.
Men varför är det absurt hårda straff BARA för fildelning och ingenting annat?
Om hela grejen är att avskräcka så jävla mycket som möjligt, varför inte då införa dödsstraff för snatteri?
Min poäng är att man måste behålla några jävla slags proportioner.

Vilken lysande motivering för så hårda straff, not.
Så om regeringen skulle få för sig att införa dödsstraff för snatteri så skulle det vara ok för dig med motiveringen: "han har själv valt att snatta, och får nu ta straffet."

Dold text

Det är betydligt svårare än så. Snatteri kan tex bero på att man är fattig och "måste" stjäla eller har någon annan halvbra anledning till sitt brott. Detta var inte heller en engångsföreteelse utan han har upprepade gånger begått samma brott utan egen vinning mao bara för att jävlas (eller få längre e-penis, vad vet jag). På den typen av brott är den avskräckande effekten mer effektiv än på spontana brott.

Skrivet av usilusken:

Med ditt resonemang borde de som våldtar någon och sen dödar denne själva bli våldtagna till döds. Ett öga för ett öga! Rättssystemet fungerar inte så i Sverige, utom just i fall där maffian mutat domare. Han kan omöjligt betala detta och är dömd till ett liv på existensminimum alternativt fly landet. Ni tanklösa dårar som tycker det är ok, tänk efter. Om han inte väljer landsflykt kommer han troligen bli kriminell på riktigt.

Straff ska stå i proportionalitet till brottet annars kan vi lika gärna strunta i rättssystemet och införa duellering igen. Hämnd föder bara hämnd.

Dold text

Ser inget fel på "eye for an eye". Om något är proptionerligt så är det väl samma för samma och det hade dessutom varit billigare än relativt långa fängelsestraff för oss skattebetalare. Dueller etc. hör inte hit, det har med starkast vinner och det är oftast "starkast" som begår våldsbrott på en svagare. Men som rättssytemet ser ut idag har du helt rätt, det går ut på att ta hand om/tycka synd om brottslingen vilket gör att detta faktiskt avviker lite

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ett människoliv är inte värt nånting för dig?
Snubben har fått sitt liv förstört för att han laddade upp en film.

Licens hit, licens dit, eller vad det nu kan vara, så är det inte rimligt att någon får sitt liv förstört pga. ett så ringa brott.

Ett? Hans familj då, barn, fru, mor.. helt totalt genomruttet att förstöra människors liv med bagateller. Speciellt när syftet är vinstmaximering som sen firas med tårta och klapp på axeln av chefen när uppdraget är slutfört.

Permalänk
Medlem

Det är ju tingsrätten som har dömt. Sveriges skämtinstans. Det ända som krävs för att få sitta där och döma är att du är smart nog att inte pissa i motvind. Men ibland är det ju vindstilla..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tiller:

Just min tanke! Kan knappast vara en halv mille ens. Majoriteten leechar och tjurar över torrenter som inte är bra nog åt dem. Resten laddar ned och seedar av tacksamhet. Det blir inte många procent över som verkligen fildelar.

Som Stig-Ingrid sa som citerade dig så är leech och seed två komponenter i fildelning så i mitt uttalande klämmer jag ihop både leechare och seedare i mitt claim om under 2 miljoner "seriösa" fildelare. Jag exkluderar då, google drive, dropbox, skydrive och filöverföringar på skype självklart.

Jag tänkte mer såhär: Befolkningen i Sverige: Drygt 1.6 miljoner är under 13 år och fildelare under 13 är det nog ganska ont om(tyvärr finns det ingen statistik om det på SCB så det är en spekulation om hur frekvent fildelning är hos barn ^^).

Drygt 3 miljoner är över 50 år, där jag också tror att fildening är ganska ovanligt. Då man både har det ekonomiskt stabilt och inte har vuxit upp under 90-talet då man slutade att betala direkt för sin underhållning.

Det ger oss att hälften av befolkningen är inte ens inom den fildelande kategorin på grund av ålder, okunskap samt irrelevans.

Kvar har vi cirkus 5 miljoner i åldrarna 14 till 50 där dryga 55% är män och jag inbillar mig att fildelning är vanligare bland män än kvinnor(spekulation ofc).

Sedan har vi inte längre den enorma hysteriska fildelningen av musik som vi hade förr innan spotify och liknande då det idag är enklare att lyssna på musik på spotify än ladda ner(tycker i alla fall jag) vilket borde minska fildelningstankarna hos gemene man över lag.

Youtube har idag full kvalité samt spellistor där många jag känner lyssnar på musik.

Det blommar upp sidor till höger och vänster som streamar serier och filmer i 720 samt 1080p (både lagligt och olagligt utan licenser) så att sitta på torrents känns väldigt 00-tal.

ex Sockshare, putlocker, vidxden and the list goes on..

Sedan har vi en STOR kategori som inte fildelar på grund av att man anser kvalitén vara just väldigt kass och har det så ekonomiskt stabilt så man kan lägga 99kr på en bluray på cdon, alternativt lägga en prenumeration på netflix.

Så när jag säger 2 miljoner som fildelar seriöst så känner jag nästan som att jag överdriver redan. När det sedan gäller hur många av dessa som delar ut Beck av alla filmer i världen som kommer sändas någon söndag på 4;an efter något år så skulle jag säga knappt 20K och då tycker jag att jag är generös i min spekulation.

Hade varit roligt med mer siffror som har stöd i min spekulation förutom befolkningssiffrorna.

*EDIT: bakis-stavar idag sry

Permalänk
Medlem

Löjlig siffra på skadeståndet, tycker att man skulle kunna plocka bort en nolla på slutet. I övrigt en vettig dom.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.