Meta Pro är verklighetsförstärkande glasögon med hologrameffekt

Permalänk
Melding Plague

Meta Pro är verklighetsförstärkande glasögon med hologrameffekt

Uppstartsföretaget Meta presenterar verklighetsförstärkande glasögon med en transparent skärm för varje öga, vilket öppnar upp för minst sagt futuristiska användningsområden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Herre va grymt. Vill ha faktorn är 100%. Synd bara att det är så mycket pengar. Har inte riktigt lönen för att köpa ett par sådana. Kanske hade kunnat lagt ut 5000, men inte mer

Permalänk
Medlem

verklighetsförstärkande! Tjejerna blir dubbelt så snygga med dessa brillor

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Keeper of Traditions

"Those who dare see the world differently"...

Snarare "Those who can afford...", det var ju inga billiga brillor direkt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Såg sådär ut om man ska vara helt ärlig. Jäkligt coolt såklart, men så ganska hackigt ut. Dock är det väl antagligen en tidig version, och det är väl svårt att få en bra bild när man filmar genom ett par glasögon.

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Sånt här blir coolt när man kan få in det i linser. Vem orkar bära runt på glasögon med kablar?

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Både snyggare och fräckare än Google Glass.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Ser ju rätt coolt ut, men brillorna är ugly as fuuuuuuuuudge.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

De är dock väldigt förtegna om glasögonen är trådbundna. På fickdatorbilden syns en kabel, dock ingen annanstans. Gissar att de behöver sladd, lite synd.

Permalänk
Medlem

SHUT UP AND TAKE MY HOUSE!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Avstängd

De laggar ju, känns inte smidigt direkt. Kan lika bra ta upp mobilen och göra allt det där, och det här med att vara uppkopplad hela tiden är sjukt. Smartring, smartwatch, smartphone. Man är alltså tillgänglig hela tiden konstant, varför? Har alla blivit så jävla needy och patetiska? Måste alla veta hela tiden vad andra gör. Det kommer bara leda till att man gör som alla andra och inte kan tänka själv. De räcker fan med en telefon. Varför skulle jag ta på brillor, klocka och en ring för att endast titta på vad andra gör på "social networks" medans jag är ute och går. Fan asså, skärp er. Man kommer inte kunna uppleva "verkligheten" med dessa framtidssaker, så trött på sån här skit.

Permalänk

seems legit...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Yeay, ja kommer skita ner mig när en tweet dyker upp framför facet

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

"Those who dare see the world differently"...

Snarare "Those who can afford...", det var ju inga billiga brillor direkt.

Å andra sidan är hårdvaran i en helt annan liga än google glass. Kan på sikt gå att använda till väldigt mycket.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Läste i Ny Teknik om någon liknande produkt som de använde (eller plannerade att använda) på Volvo. Där kunde ingenjören i Sverige peka på en krokig bult i bilchassit i bilfabriken i Kina så att personen i fabriken kunde se handen framför sig peka på den verkliga bulten. På så sätt kunde de spara in resor till Kina. Den var nog dyrare eftersom den kostade som 5 resor till Kina. Så visst finns det vettiga användningsområden.

Men annars tycker jag verklighetsförstärkande är fel ord. Känns mer som overklighetsförstärkande, att man vandrar runt i en låtsasvärld. Kommer osökt att tänka på röntgenglasögonen som såldes av Hobbex (eller något liknande ställe) som påstods göra att man kunde se genom kläder. Naturligtvis en skämtprodukt (man såg två nakna tjejer utanpå glasögonlinserna) men nu kanske det kan bli "verklighet" för den som önskar sådana suspekta funktioner...

Permalänk
Medlem

Lika larvigt som google glass.

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit mer praktiskt att utnyttja beräkningskapaciteten i en high-end mobil? Driva kameran och skärmarna i glasögonen via USB/lightning-kabel. Då har man ju dessutom tillgång till 3G- och 4G-nät, samt att alla dina konton är synkroniserade på mobilen redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

De laggar ju, känns inte smidigt direkt. Kan lika bra ta upp mobilen och göra allt det där, och det här med att vara uppkopplad hela tiden är sjukt. Smartring, smartwatch, smartphone. Man är alltså tillgänglig hela tiden konstant, varför? Har alla blivit så jävla needy och patetiska? Måste alla veta hela tiden vad andra gör. Det kommer bara leda till att man gör som alla andra och inte kan tänka själv. De räcker fan med en telefon. Varför skulle jag ta på brillor, klocka och en ring för att endast titta på vad andra gör på "social networks" medans jag är ute och går. Fan asså, skärp er. Man kommer inte kunna uppleva "verkligheten" med dessa framtidssaker, så trött på sån här skit.

Bitter?

Jag förstår din poäng, men jag tror inte det kommer bli något framtida katastrof, vi anpassar oss ständigt efter tekniken och vi väljer själva hur vi vill konsumera den. Det är ju inte heller för sociala medier enbart. Utan att förstärka verkligheten med virtuella objekt, vilket kan vara riktigt användbart. Både privat och i arbetslivet.

Google Glass, den här och fler produkter inom området som poppar upp är ju fortfarande i sin linda. Men någon stans måste man börja kommersialisera tekniken för att man ska få intäkter för att kunna utveckla konceptet vidare.

Jag är för det mesta positiv inställd till ny teknik. Om den är bra eller dålig brukar normalt sätt regleras av marknaden. Kanske är lite naiv av mig?

Permalänk
Medlem

Ett steg närmare Iron Man's hologramprylar

http://youtu.be/-KPhqy7ZwHU?t=4m49s

Permalänk
Medlem

Testa att lyssna på denna istället för videons ljudspår http://www.youtube.com/watch?v=cKb5w9cZKZo

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem

Sry jag bangar detta och köper Oculus rift istället

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

Detta må kanske vara lite dyrt o opraktiskt för många, men det känns ändå som att vi upplever början på något väldigt stort, speciellt med Occulus Rift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

verklighetsförstärkande! Tjejerna blir dubbelt så snygga med dessa brillor

dubbelt så fula också vilken kontrast man skulle få här i livet med dessa briller

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

Alltså det känns som verklighetsförstärkning inte kommer vara intressant riktigt förrän man kan sätta dem i linser. Kan det ta? 15 år kanske?

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Å andra sidan är hårdvaran i en helt annan liga än google glass. Kan på sikt gå att använda till väldigt mycket.

NSA och SÄPO är nog intresserade i alla fall.

Med tanke på hur hårt bevakade vi är idag skulle jag aldrig ha på mig något sånt här.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

De laggar ju, känns inte smidigt direkt. Kan lika bra ta upp mobilen och göra allt det där, och det här med att vara uppkopplad hela tiden är sjukt. Smartring, smartwatch, smartphone. Man är alltså tillgänglig hela tiden konstant, varför? Har alla blivit så jävla needy och patetiska? Måste alla veta hela tiden vad andra gör. Det kommer bara leda till att man gör som alla andra och inte kan tänka själv. De räcker fan med en telefon. Varför skulle jag ta på brillor, klocka och en ring för att endast titta på vad andra gör på "social networks" medans jag är ute och går. Fan asså, skärp er. Man kommer inte kunna uppleva "verkligheten" med dessa framtidssaker, så trött på sån här skit.

Nu talar jag bara för mig själv, men jag äger en del "onödiga" prylar, och jag använder dom då definitivt inte endast åt sociala nätverk. Kanske 5-10% av tiden går till sånt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av medstud:

Å andra sidan är hårdvaran i en helt annan liga än google glass. Kan på sikt gå att använda till väldigt mycket.

Jo, men det känns inte lika berömvärt när produkten i slutändan ändå kommer kosta mer än vad någon vanlig person någonsin kommer vilja betala.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ja, 'verklighetsförstärkande' är kanske inte en helt lyckad översättning. Sitter och funderar på ett alternativ. Tyda.se föreslår ökad (augmented) och det ligger väl närmre. Alltså att man dels ser verkligheten plus att man får en ökad informationsmängd (om verkligheten) tack vare glasögonen.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

NSA och SÄPO är nog intresserade i alla fall.

Med tanke på hur hårt bevakade vi är idag skulle jag aldrig ha på mig något sånt här.

Oavsett ser jag det bara som en häftig grej inget jag skulle köpa även om den bara kostade ett par tusen.
Tror att jag nöjer mig med en mobil.

Permalänk
Medlem

Hahaha! Fan vilken roligt ord. "verklighetsförstärkande".
Din verklighet är inte tillräcklig verklig så köp dom här. hehehe