Permalänk
Medlem

Senaste dagarnas turbulens

Med senaste dagarnas ras på både Bitcoin och speciellt Litecoin så är det nu, med rådande svårighetsgrad, mycket segare att tjäna pengar. Det går, men inte alls lika fort som för bara ett par dagar sedan. Många är nog de som nu sitter med nyinköpta grafikkort som de enligt en kalkylator på nätet kunde tjäna in på 1 månad. Samma kort tar nu kanske 4-5 månader att tjäna in. Detta visar tydligt på hur skakig marknaden med crypty pengar är och något jag tcyker påpekats alldeles för sällan när folk pratar om att köpa coins eller minea.

Även om vi i Sverige är lite bättre på att faktiskt köpa saker för våra egna pengar och inte maxa ett kreditkort för att köpa hårdvara och minea med så tålls det ändå att upprepas. Sattsa ALDRIG pengar på något som detta som du INTE kan leva med att förlora!

Nu håller vi tummarna för att det sakta klättrar uppåt igen, men det kan också vara så att marknaden nu finner att BTC och LTC varit övervärderade och att de stabiliseras på mycket lägre priser. Då är det skönt att iunte sitta där med dyra investeringar som man hade råd med eftersom "jag får ju $40 för en LTC när jag minear!".

Senaste dagarnas turbulens bör få folk att vakna upp och se genom det rosa skimmret som legat som en slöja över denna verksamhet och förstå att man mycket väl lan förlora en massa pengar på detta också.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

http://content.screencast.com/users/inquam/folders/Snagit/med...

Med senaste dagarnas ras på både Bitcoin och speciellt Litecoin så är det nu, med rådande svårighetsgrad, mycket segare att tjäna pengar. Det går, men inte alls lika fort som för bara ett par dagar sedan. Många är nog de som nu sitter med nyinköpta grafikkort som de enligt en kalkylator på nätet kunde tjäna in på 1 månad. Samma kort tar nu kanske 4-5 månader att tjäna in. Detta visar tydligt på hur skakig marknaden med crypty pengar är och något jag tcyker påpekats alldeles för sällan när folk pratar om att köpa coins eller minea.

Även om vi i Sverige är lite bättre på att faktiskt köpa saker för våra egna pengar och inte maxa ett kreditkort för att köpa hårdvara och minea med så tålls det ändå att upprepas. Sattsa ALDRIG pengar på något som detta som du INTE kan leva med att förlora!

Nu håller vi tummarna för att det sakta klättrar uppåt igen, men det kan också vara så att marknaden nu finner att BTC och LTC varit övervärderade och att de stabiliseras på mycket lägre priser. Då är det skönt att iunte sitta där med dyra investeringar som man hade råd med eftersom "jag får ju $40 för en LTC när jag minear!".

Senaste dagarnas turbulens bör få folk att vakna upp och se genom det rosa skimmret som legat som en slöja över denna verksamhet och förstå att man mycket väl lan förlora en massa pengar på detta också.

Jag köpte ett R9 280X och tänkte att jag skulle kunna tjäna igen det men jag var lite långsam. Men jag är inte ledsen för det, jag gjorde det mest som en kul grej

PS. Asus R9 280X DC2T är awesome!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

http://content.screencast.com/users/inquam/folders/Snagit/med...

Med senaste dagarnas ras på både Bitcoin och speciellt Litecoin så är det nu, med rådande svårighetsgrad, mycket segare att tjäna pengar. Det går, men inte alls lika fort som för bara ett par dagar sedan. Många är nog de som nu sitter med nyinköpta grafikkort som de enligt en kalkylator på nätet kunde tjäna in på 1 månad. Samma kort tar nu kanske 4-5 månader att tjäna in. Detta visar tydligt på hur skakig marknaden med crypty pengar är och något jag tcyker påpekats alldeles för sällan när folk pratar om att köpa coins eller minea.

Även om vi i Sverige är lite bättre på att faktiskt köpa saker för våra egna pengar och inte maxa ett kreditkort för att köpa hårdvara och minea med så tålls det ändå att upprepas. Sattsa ALDRIG pengar på något som detta som du INTE kan leva med att förlora!

Nu håller vi tummarna för att det sakta klättrar uppåt igen, men det kan också vara så att marknaden nu finner att BTC och LTC varit övervärderade och att de stabiliseras på mycket lägre priser. Då är det skönt att iunte sitta där med dyra investeringar som man hade råd med eftersom "jag får ju $40 för en LTC när jag minear!".

Senaste dagarnas turbulens bör få folk att vakna upp och se genom det rosa skimmret som legat som en slöja över denna verksamhet och förstå att man mycket väl lan förlora en massa pengar på detta också.

får la hoppas på en riktig krash. Har ju hänt tidigare 30usd som blev 8, 120 som blev 50. Osv. Hoppas på ett MEGA tapp. Då det finnns för mycket folk som tror det är guld och gröna skogar.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Entusiast

Om jag tolkar MtGox rätt så har värdet halverats på under en månad. Det var uppe på 1200 USD i början av december och är nu nere på 550 USD. Det är ett rätt stort tapp i värde. Någon som vet vad det beror på?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Om jag tolkar MtGox rätt så har värdet halverats på under en månad. Det var uppe på 1200 USD i början av december och är nu nere på 550 USD. Det är ett rätt stort tapp i värde. Någon som vet vad det beror på?

Kina har uttalat sig negativt och inför restriktioner på finansinstitut som inte får handla med BTC etc. Detta har spridit sig och fler länder har uttalat skjepsis vilket fått marknaden att dra öronen åt sig och förvänta sig möjliga hådra tag mot valutorna från en massa länder. Så mycket är psykologi.
BTC, LTC etc är ju inte bundet till något av värde utan värdet sätts ju helt av vad folk betalar för dem. Därför blir de extra kännsliga för detta (även om det även drabbas andra marknader). Men guld tex har ju ett värde inom industri och koommer därför inte sjunka hur lågt som helst. Men en BTC kan ju inte direkt användas till något annat än att ha ett värde. Därav kan psykologiska effekter för massiva svängningar på marknaderna.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Här är en intressant länk om problemen kring bitcoins.
http://www.youtube.com/watch?v=mFcTJAQ7zc4

De som har köpt tidigt säljer nu. Sannolikt saknas det motstånd i marknaden då ingen vill köp så många bitcoins då det är kopplat till extrem risk för en kollaps. Vore kul om den skulle kollapsa inom några dagar. En tidig julklapp : )

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Pepe's Bodega:

Här är en intressant länk om problemen kring bitcoins.
http://www.youtube.com/watch?v=mFcTJAQ7zc4

De som har köpt tidigt säljer nu. Sannolikt saknas det motstånd i marknaden då ingen vill köp så många bitcoins då det är kopplat till extrem risk för en kollaps. Vore kul om den skulle kollapsa inom några dagar. En tidig julklapp : )

Jag kan absolut tänka mig köpa Crypto coins om priset rasar ännu mer. Dock pratar vi om en långvarig investering. Förväntar mig inte bli rik över dagen utan kanske få en måttfull ökning över ett par år.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag sysslar själv med mining och har en dedikerad rigg som går 24/7 på jobbet. Spottar ut ca 3700 Kh/s vilket ger mig ca 1,2 LTC om dagen med svårighetsgraden som är nu. Jag har inte räknat med att casha ut på ett bra tag. Tanken är att bygga upp en välfylld plånbok som någon dag förhoppningsvis är värd en hel del riksdaler. Visst är det en del pengar investerade i detta hobbyprojektet men det är inga pengar som jag har räknat med att få igen på ett bra tag. Det värsta som kan hända är att hela marknaden crashar totalt och Litecoins tappar hela sitt värde. Då säljer jag riggen och får åtminstone igen halva investeringen.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Om inte annat så kan man ju se det som en slags "hobby" vilket i sig också har ett värde... dock mer svårbestämd att värdesätta.

Ja exakt. Det är en hobby och som många andra hobbys kostar den pengar. Här finns det ju dock möjlighet att dessutom tjäna pengar vilket gör det hela extra roligt.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Vi får väl se hur länge det dröjer innan dessa valutor försvinner... vilket de garanterat lär göra.

Hur kan du garantera det?

I och för sig sant, inget är för evigt. Svenska kronan, US-dollarn, Euron alla försvinner säkert någon gång.

Permalänk
Discokungen

Jag är lite osäker. Klart jag vill att värdet ska öka igen, men jag tror det kommer ta lite mer tid än de flesta hoppas. Värdet hålls bara uppe av att folk tror de kan tjäna ännu snabbare pengar på pump and dumps än vanligt. Men ja, vi får väl se efter nyår! Priserna har inte kraschat totalt. Än.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Azodan:

Jag köpte ett R9 280X och tänkte att jag skulle kunna tjäna igen det men jag var lite långsam. Men jag är inte ledsen för det, jag gjorde det mest som en kul grej

PS. Asus R9 280X DC2T är awesome!

Skickades från m.sweclockers.com

Bästa luftkylaren

Permalänk
Medlem

Dogecoins, many coins, such nice, wow!

Permalänk
Medlem

Dogecoin aka trollcoin

Visa signatur

EP45-DS3P | Quad 6600 @ 3.0 GHz | 4gb DDR2 | HD4850 512mb | Thermalright Ultra-120 Extreme | 1,5TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 16:9:

Dogecoin aka trollcoin

we'll see, förlorar ju inget på det

(gratis el)

Permalänk
Medlem

Vem har inte det. Problemet med Dogecoin imo att den kanske trollar för mycket. Om man vill ha dessa valutor på långsikt så är det ju bra med lite mer stablisitet, dessutom att både BTC och LTC har olika kurser så de inte är direkt beroende av varandra hela tiden men också om man vill få köpkraft så är ju oddsen större att tex företag, caféer osv använder sig av valutor som känns "legit" dvs, BTC men sen kanske också LTC.

Visa signatur

EP45-DS3P | Quad 6600 @ 3.0 GHz | 4gb DDR2 | HD4850 512mb | Thermalright Ultra-120 Extreme | 1,5TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Senaste dagarnas turbulens bör få folk att vakna upp och se genom det rosa skimmret som legat som en slöja över denna verksamhet och förstå att man mycket väl lan förlora en massa pengar på detta också.

Jag blir mörkrädd om folk på riktigt har trott annat.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Jag brukar följa bloggen Cornucopia. han tycker så här: http://cornucopia.cornubot.se/2013/12/kina-forbjuder-insattni...

Permalänk
Medlem

Fast den senaste tidens ras var väl väntat ändå med tanke på att det gick uppåt för att Kina fick upp ögonen och sen så bannade dem det förra veckan så att det skulle gå ner fanns det ju inget tvivel om.

Permalänk

Glad att jag inte investerade några tusen i Litecoins, var nära ett tag...

Permalänk
Medlem

Sen tror jag Julen spelar in till en viss del.
Folk som sitter på1-2st coins säljer för julklapper etc.
Den största sell jag har på btce just nu är 4st.

Permalänk

Det är julen som gör att folk vill sälja allt nu, bitcoin rasar.
Köpte lite PTS för 0.0165 - sålde för 0.0237 3 timmar senare och köpte in mig igen för 0.0172 samma kväll.
Primecoin och SecureCoin är billigt också.
Oroligheterna kom ganska lägligt med ökningen av svårighetsgraden för Primecoin så folk dumpar som galningar nu.
Är man lite med på noterna går det att göra klipp just nu, en del coins svänger vilt och en del är i fritt fall utan anledning - sen är det bara att casha in i slutet av januari eller kanske t.o.m en vecka eller två in i februari när marknaden stabiliserat sig igen.
Det kommer nog en kraftig svängning till efter nyår (31 Januari) då det kinesiska nyåret firas och Kina står still i en vecka.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Skrivet av SuperFlugan:

Glad att jag inte investerade några tusen i Litecoins, var nära ett tag...

Om LTC faller ner mot gamla kursen på 0.02 så köp in dig då istället.
Kanske t.o.m 0.022, ha lite is i magen, tveka inte att köpa LTC om den faller lågt den kommer garanterat att hämta sig på en månads sikt eller två.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av careau:

we'll see, förlorar ju inget på det

(gratis el)

Finns inget som heter gratis el.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Finns inget som heter gratis el.

Okej! Min el ingår, bättre...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av statsministern:

Det är julen som gör att folk vill sälja allt nu, bitcoin rasar.
Köpte lite PTS för 0.0165 - sålde för 0.0237 3 timmar senare och köpte in mig igen för 0.0172 samma kväll.
Primecoin och SecureCoin är billigt också.
Oroligheterna kom ganska lägligt med ökningen av svårighetsgraden för Primecoin så folk dumpar som galningar nu.
Är man lite med på noterna går det att göra klipp just nu, en del coins svänger vilt och en del är i fritt fall utan anledning - sen är det bara att casha in i slutet av januari eller kanske t.o.m en vecka eller två in i februari när marknaden stabiliserat sig igen.
Det kommer nog en kraftig svängning till efter nyår (31 Januari) då det kinesiska nyåret firas och Kina står still i en vecka.

Ja.. det är Julen som ligger bakom!

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Vi får väl se hur länge det dröjer innan dessa valutor försvinner... vilket de garanterat lär göra.

Sådär sa folk om internet också haha

Permalänk
Skrivet av iFozz:

Sådär sa folk om internet också haha

Vänta du bara, snart ger vi upp det här satans internet, och då följer alla bitcoins med!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av iFozz:

Sådär sa folk om internet också haha

och det se folk om saker som faktiskt försvunnit också så det är en rätt dålig jämförelse.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av traeskapa:

Vänta du bara, snart ger vi upp det här satans internet, och då följer alla bitcoins med!

Skrivet av Zotamedu:

och det se folk om saker som faktiskt försvunnit också så det är en rätt dålig jämförelse.

Bitcoin kommer inte att försvinna i första taget. Men det är min åsikt.