iPhone 5s , iPhone 6 eller HTC One eller vänta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

För det första så ska man ta 3DMarks med nypa salt, för det andra så testar 3DMarks grafiken och säger inget om hur A7 är, även om A7 skulle ha en betydande roll i 3DMark så skulle de inte få fram rätt resultat då 3DMark inte har 64-bitstöd

Varför ska man ta det med nypa salt? 3DMark renderar ett spel och är optimerat för både Wp,IOS,Android.

Permalänk
Medlem

Jag kör på iphone 5 som jag enligt mig funkar helt felfritt och batteritiden på telefonen är helt okej kom hem nu med 59 % och det är efter en dags användning med lite spel och ganska mycket surf. Även om jag har är väldigt nöjd med min iphone så funderar man ju lite android då man kan ändra nästan allt men i dagsläget så sitter jag och väntar på en jailbreak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traktorsson:

"Prestera bättre" ganska självklart vad han menar, mer FPS när man spelar osv.

Fast vad säger att man får det? I majoriteten av tester presterar som sagt A7:an bättre (se exempelvis Anandtechs tester). Och det gäller även andra spelrelaterade benchmarks som Basemark X (http://results.rightware.com/basemark_x), GLBenchmark (http://gfxbench.com/result.jsp)...

Så nej, det är inte så enkelt. Du kan inte titta på ett enda benchmark och säga att den ena är snabbare än den andra. Men som jag sa tidigare, båda är mycket snabba så det spelar mindre roll i praktiken.

Skrivet av Traktorsson:

Varför ska man ta det med nypa salt? 3DMark renderar ett spel och är optimerat för både Wp,IOS,Android.

Samma sak gäller Basemark X och GLBenchmark och där presterar 5S bättre. Vad som skiljer 3DMark från alla andra tester är att iPhone 5 t o m presterar bättre än 5S på fysikdelen (vilket är det som drar ner poängen), i så gott som alla andra tester så krossar 5S den äldre 5:an.

Permalänk
Medlem

LG P880 Optimus 4x HD bra för sitt pris ..inte mycket att klaga på

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Fast vad säger att man får det? I majoriteten av tester presterar som sagt A7:an bättre (se exempelvis Anandtechs tester). Och det gäller även andra spelrelaterade benchmarks som Basemark X (http://results.rightware.com/basemark_x), GLBenchmark (http://gfxbench.com/result.jsp)...

Så nej, det är inte så enkelt. Du kan inte titta på ett enda benchmark och säga att den ena är snabbare än den andra. Men som jag sa tidigare, båda är mycket snabba så det spelar mindre roll i praktiken.

Samma sak gäller Basemark X och GLBenchmark och där presterar 5S bättre. Vad som skiljer 3DMark från alla andra tester är att iPhone 5 t o m presterar bättre än 5S på fysikdelen (vilket är det som drar ner poängen), i så gott som alla andra tester så krossar 5S den äldre 5:an.

Jag sa inte att den var snabbare men av det jag hade testat så var den..

Permalänk
Inaktiv

Köp uppföljaren till HTC One i vår

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Vad som skiljer 3DMark från alla andra tester är att iPhone 5 t o m presterar bättre än 5S på fysikdelen (vilket är det som drar ner poängen), i så gott som alla andra tester så krossar 5S den äldre 5:an.

Kolla poängen för grafikdelen så får du se att den blir slagen av Adreno 330. Du kan också kolla på resultaten för iPad luft och mini och se att de inte slår Tegra 4 eller SD800.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Iphone!

behöver inte säga mer än att du efter 1 månad är trött på vilken telefon du än har. Du vill bara att den ska fungera utan lagg och leverera högt ljud, inga glappande kontakter och aldrig gå sönder. Iphones är fan odödliga och då har jag haft 3/3gs/4/4s/5an..
Aldrig tagit sönder skärmen eller så.

Och så fort man uppdaterade till iOS 7 med en iPhone 4 eller 4s så blev luren lika snabb som möss i en hink med tjära.

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Kolla poängen för grafikdelen så får du se att den blir slagen av Adreno 330. Du kan också kolla på resultaten för iPad luft och mini och se att de inte slår Tegra 4 eller SD800.

Nej. Kollar du på Graphics test 1 och 2 samt Graphics score så ser du att de presterar väldigt lika. iPhone 5S har dock högre total Graphics score än Nexus 5 och Z1 (och även nVidia Tegra 4 enheter).

iPhone 5S, Unlimited Graphics score: 18415 (http://community.futuremark.com/hardware/mobile/Apple+iPhone+...)
Nexus 5, Unlimited Graphics score: 17217 (http://community.futuremark.com/hardware/mobile/LG+Nexus+5/re...)
Xperia Z1, Unlimited Graphics score: 17653: (http://community.futuremark.com/hardware/mobile/Sony+Xperia+Z...)
nVidia Shield (Tegra 4), Graphics score: 17417 (http://community.futuremark.com/hardware/mobile/NVIDIA+Shield...)

iPhone 5S har som synes högst graphics score av dessa enheter. Physics score (vilket som sagt är sämre än på t o m iPhone 5) drar dock ner totalpoängen en hel del vilket gör att den hamnar så långt ner i den totala listan.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Hurså? HTC One är ungefär dubbelt så bra som en iPhone 5s.

Skrivet av Lodisen:

Med det argumentet så kan en Volvo 240 från 1980- vara bättre än en Ferrari av 2014 års modell.
Det är allmänt känt att Apples telefoner är väldigt mycket sämre än Android motsvarigheterna, det finns en anledning till att Apple bara har ett års garanti på sina telefoner.

Men herregud...Vad tänker du med? Det är snarare Iphone 5s som är dubbelt så bra som HTC One.

http://anandtech.com/show/7335/the-iphone-5s-review/9

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Hurså? HTC One är ungefär dubbelt så bra som en iPhone 5s.

Konstigt, prestanda tester säger annat och kameran på HTC one är långt ifrån vettig.

HTC one är utdaterad redan och kameran är långt ifrån bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Köp uppföljaren till HTC One i vår

Jaså? Låter perfekt! Någon info om den än så längre?

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Men herregud...Vad tänker du med? Det är snarare Iphone 5s som är dubbelt så bra som HTC One.
http://images.anandtech.com/graphs/graph7335/58197.png

One har mycket högre upplösning. Eller är det uträknat i det där testet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GeT_a_BiKe:

One har mycket högre upplösning. Eller är det uträknat i det där testet?

Och den har med benchmarktester att göra för att...?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeT_a_BiKe:

One har mycket högre upplösning. Eller är det uträknat i det där testet?

Korrekt, för dessa off-screen tester spelar upplösningen (eller annat som v-sync) på enheten ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Och den har med benchmarktester att göra för att...?!

Japp, HTC One och alla andra mobiler med 1080p skärm drar på mer än dubba pixlarna i jämförelse mot iPhones 5S.
Vilket i sig gör en ganska markant skillnad för hur mycket GPU:n får jobba / klara av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Japp, HTC One och alla andra mobiler med 1080p skärm drar på mer än dubba pixlarna i jämförelse mot iPhones 5S.
Vilket i sig gör en ganska markant skillnad för hur mycket GPU:n får jobba / klara av.

I så fall är ju skärmen på HTC One inget att skryta med då slutresultatet i testerna faller till iPhones favör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

I så fall är ju skärmen på HTC One inget att skryta med då slutresultatet i testerna faller till iPhones favör

Som jag sa, de tester som länkats till här är helt oberoende av upplösning. Skillnaden blir ändå större till 5S om man tar med den i beräkningen p g a den lägre upplösningen iPhonen har.

Permalänk
Medlem

En liten fråga då till alla er Mobil snubbar ```då. Vad gör ni med all denna prestanda som mobilerna har idag...själv finner jag absolut ingen användning av det ... Vist gött med ett os ``som flyter på bra och ej segar men då räcker ju en nokia520 till redan ...

Några bra svar tack väntas ``

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

En liten fråga då till alla er Mobil snubbar ```då. Vad gör ni med all denna prestanda som mobilerna har idag...själv finner jag absolut ingen användning av det ... Vist gött med ett os ``som flyter på bra och ej segar men då räcker ju en nokia520 till redan ...

Några bra svar tack väntas ``

Jag säger inte emot, benchmarkspoäng är inte relevant för att basera på vilken telefon man tänker köpa.
Det är väldigt bortom verkligheten, det säger egenting inget om hur telefonen fungera i praktiken.

Sen är ju givetvis hårdvaruspecifikationerna en hint om vad du får för pengarna och vad du kan förvänta dig vid krävande applikationer och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Hurså? HTC One är ungefär dubbelt så bra som en iPhone 5s.

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Med det argumentet så kan en Volvo 240 från 1980- vara bättre än en Ferrari av 2014 års modell.
Det är allmänt känt att Apples telefoner är väldigt mycket sämre än Android motsvarigheterna, det finns en anledning till att Apple bara har ett års garanti på sina telefoner.

Nu var det länge sedan jag hade en android men då hade den i alla fall betydligt kraftfullare hårdvara än vad dåtidens iphone hade. På allt. Däremot kändes inte operativsystemet lika optimerat för hårdvaran som iOS är. Det kändes mer oenhetligt, buggigt och rörigt. Den kändes inte tillräckligt mycket snabbare heller, som den borde ha gjort med tanke på att hårdvaran var så mycket kraftfullare. Det är android i ett nötskal för mig. Nu i dagsläget är jag dock inte uppdaterad. Skulle gissa på att sanningen är att android fortfarande har bättre hårdvara men den lilla skillnaden den vanliga användaren märker av är nog relativt liten. Sen känns apputbudet mer utjämnat idag men iOS leder väl fortfarande. Allt annat som byggmaterial etc är ju smaksak.

Permalänk
Medlem

Kan bli först att säga det: Oppo R819. Aluminium, billig, snabb och tålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

En liten fråga då till alla er Mobil snubbar ```då. Vad gör ni med all denna prestanda som mobilerna har idag...själv finner jag absolut ingen användning av det ... Vist gött med ett os ``som flyter på bra och ej segar men då räcker ju en nokia520 till redan ...

Några bra svar tack väntas ``

Spelar upp 1080P på TVn samtidigt som man smsar, svarar på mail bland annat.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Jaså? Låter perfekt! Någon info om den än så längre?

Håller med, tycker du kör på HTC One alternativt väntar på uppföljaren, HTC One 2.

http://www.swedroid.se/ny-video-visar-inofficiellt-koncept-for-uppfoljaren-till-htc-one/

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilRape:

Nu skojar du lite här tror jag.
Iphone är inte direkt känt för att vara det bästa, utan som någon jäkla statussymbol
Du slösar pengar på något som suger getbollar.
HTC One alla dagar i veckan!

Normalt svar, such good phone.

Visa signatur

En dator, en mobil och en tablet. X670 Hero / 7900X / 4080

Permalänk

Abonnemang 149:- ï månaden löpande och skaffa en telefon när den du har går sönder?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Spelar upp 1080P på TVn samtidigt som man smsar, svarar på mail bland annat.

Det räcker med en 4S för att klara

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det räcker med en 4S för att klara

Haha. Finns inte en chans i världen att en iPhone 4S kan streama 1080P i hög bitrate. iTunes konverterar automatiskt till 720P när man drar över något till iPhone 4 eller 4S.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Haha. Finns inte en chans i världen att en iPhone 4S kan streama 1080P i hög bitrate. iTunes konverterar automatiskt till 720P när man drar över något till iPhone 4 eller 4S.

Plex 1080p -> airplay till tv'n.
Hur bitraten är vet jag inte.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."