iPhone 5s , iPhone 6 eller HTC One eller vänta?

Permalänk
Medlem

iPhone 5s , iPhone 6 eller HTC One eller vänta?

Tjenare! Har haft massvis av android telefoner innan, men skaffade en iPhone 4s med abonnemang när den kom. I våras sålde jag iPhonen, skaffade en HTC One S billigt, och hade kvar det låsta abonnemanget. Nu har abonnemanget gått ut och jag har sagt upp det.

Vet dock inte hur jag ska göra. Är student, så jag får riktigt billiga abonnemang, både med och utan telefon. Egentligen är jag jäkligt nöjd med min HTC One S. Den är extremt välbyggd, snabb och har OLED. Enda negativa är väl batteritiden och den oskarpa skärmen. Egentligen skulle jag kunna ha kvar den och skaffa ett studentabonnemang för 99kr/månad utan bindningstid, men när man får en iPhone 5s för 299kr/månaden blir man sugen.

Mina alternativ är väl följande:
-Ha kvar min HTC One S, skaffa ett studentabonnemang utan bindningstid och skaffa iPhone 6 när den kommer (ja, när kommer den?)
-Skaffa iPhone 5s för 299kr/månaden
-Skaffa HTC ONE för 299kr/månaden, alternativt köpa den löst och skaffa studentabonnemang på 99kr/månad.

Det tråkiga med iphone 5s är ju att den funnits ett tag och liknar 5an, som funnits ännu längre. HTC One har ju funnits ÄNNU längre, även om den verkar helt perfekt så vill man ju ha det allra senaste när man väl handlar. HTC One kommer väl kännas gammal snart, då den kom i våras och android-lurar har en tendens att kännas gamla fort.

Hur hade ni gjort?

Permalänk
Medlem

HTC One, rakt av. Riktigt bra telefon!

Man köper väl inte en iPhone för att dom är sega i utvecklingen och att det dröjer mellan släppen? Eller jag menar, man köper väl inte iPhone överhuvudtaget?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Skulle ha väntat på iPhone 6, om du säger att din mobil som du har just nu fungerar utan problem vänta då. Jag väntar på iPhone 6 och kommer ge bort min iPhone 5 till någon inom familjen. Fast 299kr är en bra deal för en 5s, inte för en One dock.

Visa signatur

En dator, en mobil och en tablet. X670 Hero / 7900X / 4080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av enoch85:

HTC One, rakt av. Riktigt bra telefon!

Man köper väl inte en iPhone för att dom är sega i utvecklingen och att det dröjer mellan släppen? Eller jag menar, man köper väl inte iPhone överhuvudtaget?

1 år emellan dem....precis som med alla andra modeller. Hur ofta kommer HTC med en ny lur? Hur ofta släpper Samsung en ny Galaxy S eller Note osv osv, ett riktigt dåligt argument.
Mellan dessa så skulle jag valt iPhone 5S då jag trivs med iOS, men hade det varit mellan endast Android-lurar så hade jag faktiskt valt HTC One då jag tycker det är den som är bäst och Clean från en massa lull-lull a la Samsung + att det sitter 2 högtalare på vardera sida om skärmen när man kollar filmklipp så man får ljudet direkt emot sig istället för bakifrån som på Samsung Gallaxy S III & 4 eller från sidan på de flesta andra, sen är den robust gjord i ett unibody skal i aluminium och den är snygg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakoni:

Fast 299kr är en bra deal för en 5s, inte för en One dock.

Utveckla gärna varför. Eller menar du för att iPhone är dyrare? Det betyder ju inte att den är bättre.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Kanske att en iPhone 5s är bra mycket dyrare än en HTC one så det vore kanske hopplöst att betala samma summa för dessa telefoner?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakoni:

Skulle ha väntat på iPhone 6, om du säger att din mobil som du har just nu fungerar utan problem vänta då. Jag väntar på iPhone 6 och kommer ge bort min iPhone 5 till någon inom familjen. Fast 299kr är en bra deal för en 5s, inte för en One dock.

Hurså? HTC One är ungefär dubbelt så bra som en iPhone 5s.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

HTC One! Inge snack om saken. Skillnaden mellan iPhone 5 och 5s är typ bara "s:et"... Skit i den och ta en HTC One eller vänta på en iPhone 6!

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Hurså? HTC One är ungefär dubbelt så bra som en iPhone 5s.

Vad som säger att en produkt är bra eller inte är upp till användaren, din personliga åsikt om dem betyder inget

Skrivet av saindrenan:

HTC One! Inge snack om saken. Skillnaden mellan iPhone 5 och 5s är typ bara "s:et"... Skit i den och ta en HTC One eller vänta på en iPhone 6!

Du kanske borde ta reda på mer om vad skillnaderna är mellan iPhone 5 & 5S då de är betydligt fler än bara en bokstav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Vad som säger att en produkt är bra eller inte är upp till användaren, din personliga åsikt om dem betyder inget

Med det argumentet så kan en Volvo 240 från 1980- vara bättre än en Ferrari av 2014 års modell.
Det är allmänt känt att Apples telefoner är väldigt mycket sämre än Android motsvarigheterna, det finns en anledning till att Apple bara har ett års garanti på sina telefoner.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Kolla på Nexus 5. Troligtvis den bästa telefonen atm.

Permalänk

Alla vet ju att "S" i iphone 5s står för "same" och "c" står för "cheap".
https://www.facebook.com/photo.php?v=525578634178512

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Med det argumentet så kan en Volvo 240 från 1980- vara bättre än en Ferrari av 2014 års modell.
Det är allmänt känt att Apples telefoner är väldigt mycket sämre än Android motsvarigheterna, det finns en anledning till att Apple bara har ett års garanti på sina telefoner.

Om jag behöver ha med mig familjen och ska åka och storhandla så ÄR en Volvo 240 från 1980 bättre än vilken Ferrari du vill för det ändamålet, så mitt argument håller tydligen än.
Det finns det väl en anledning till att Samsung har 6 månaders garanti på sina batterier medan Apple har 1 år på HELA luren inkl batteri med då antar jag? Sen spelar garantitiden mindre betydelse då du fortfarande kan åberopa reklamationsrätt i 3 år enligt lag på alla produkter, har utnyttjat det helt utan problem 3 gånger under en 10 års period och alltid fått ut en helt ny vara, sen så har Apple som policy att inte laga din iPhone om något skulle hända, de ger dig en ny istället och det är inte heller många andra som gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Om jag behöver ha med mig familjen och ska åka och storhandla så ÄR en Volvo 240 från 1980 bättre än vilken Ferrari du vill för det ändamålet, så mitt argument håller tydligen än.
Det finns det väl en anledning till att Samsung har 6 månaders garanti på sina batterier medan Apple har 1 år på HELA luren inkl batteri med då antar jag? Sen spelar garantitiden mindre betydelse då du fortfarande kan åberopa reklamationsrätt i 3 år enligt lag på alla produkter, har utnyttjat det helt utan problem 3 gånger under en 10 års period och alltid fått ut en helt ny vara, sen så har Apple som policy att inte laga din iPhone om något skulle hända, de ger dig en ny istället och det är inte heller många andra som gör.

Min poäng är att du kan vända och vrida på det hur du vill, och iPhone kommer även vara den bästa telefonen i hela världen för dig, även om en Android skulle trycka pengar, förvandla föremål till guld och göra dig odödlig. Du skulle ändå valt att ha din jävla iPhone.
Nu är det som så att Apple reparerar telefonerna, men ger dig någon annan persons gamla telefon som blivit reparerad.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Min poäng är att du kan vända och vrida på det hur du vill, och iPhone kommer även vara den bästa telefonen i hela världen för dig, även om en Android skulle trycka pengar, förvandla föremål till guld och göra dig odödlig. Du skulle ändå valt att ha din jävla iPhone.
Nu är det som så att Apple reparerar telefonerna, men ger dig någon annan persons gamla telefon som blivit reparerad.

Din poäng är bara att klanka på folk som gillar iPhone, jag skrev tidigare att JAG trivs med iOS, jag kan inte svara för om TS gör det, jag skrev även tidigare att vill han ha Android så skulle jag rekommendera HTC One, du kan även sluta måla upp folk som fan-boys bara för att de inte tycker som du, jag har inget emot Android bara för att just jag trivs bättre med iOS. Android är fullt kompetent OS om man vill sitta och pilla mycket, jag vill å andra sidan bara använda den utan att hålla på med en massa inställningar och annat jag inte bryr mig om, då är iOS ett bättre val.
Jag har lämnat in en iPhone och fick en helt ny i kartong, men jag vet att Apples policy är att ingen ska vara utan sin inlämnade produkt i mer än 7 dagar, så hur de gör i alla fall vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Windows Phone. Lumia 1020

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Stackars TS, tog inte många inlägg innan iOS mot Android påbörjades...

Ontopic:
HTC verkar du ju gilla men det är lite dyrt med 299kr/mån för den.
Iphone 5S är så pass ny fortfarande att det ändå är köpläge
Iphone 6 dröjer nog för länge om du vill ha en snart

Jag säger iphone 5S, inte för gammal och går att få tag i! HTCn är dock snyggare. Men jävlig batteritid..

Permalänk
Medlem
Skrivet av estoffe:

Kolla på Nexus 5. Troligtvis den bästa telefonen atm.

Är du galen?
Vart är den bäst?
Har du ens läst på om den?

Ontopic: Här är en recension av HTC One, har en själv, underbar telefon: http://www.swedroid.se/recensioner/telefoner/htc-one-recensio...
Men hade jag fått välja nu hade det blivit en Sony Xperia Z1 eller LG G2...
Fast gillar du IOS så visst ska du köra på en iphone, men tror det är svårare att gå tillbaka till IOS när man haft Android ett tag.
Men lycka till oavsett!

Permalänk
Skrivet av Sabelskiöld:

Vad som säger att en produkt är bra eller inte är upp till användaren, din personliga åsikt om dem betyder inget

Varför existerar då denna tråden där TS frågar om vilken lur han bör skaffa?

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Svårt att spekulera om telefoner som ännu inte är utannonserade.

Om jag hade valt en ny mobil idag hade jag tagit någon av följande:

Android: G2/Note 3
iOS: 5S
WP: Lumnia 1020/1520

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Stackars TS, tog inte många inlägg innan iOS mot Android påbörjades...

Ontopic:
HTC verkar du ju gilla men det är lite dyrt med 299kr/mån för den.
Iphone 5S är så pass ny fortfarande att det ändå är köpläge
Iphone 6 dröjer nog för länge om du vill ha en snart

Jag säger iphone 5S, inte för gammal och går att få tag i! HTCn är dock snyggare. Men jävlig batteritid..

Har htc one dålig battritid? Min flickvän har iPhone 5, den får hon ladda 2-3ggr per dag, trotts att hon inte använder den så mycket. Hört att 5s ska vara bättre på det området, stämmer det?

Till alla som skriver att iPhones är dyra och dåliga, så ja, om man bara kollar på processor, skärm osv.. Dock betalar jag mer än gärna en slant för design och material. Jag tänker inte köpa en plastbit för 4000kr+!

Finns det några andra alternativ som jag missat? Telefonen måste alltså vara byggd i aluminium/glas. HTC ONE ger ju princip det bästa från båda världar: Design och byggkvalité som apple, och häftiga specs.

Har även iPad, macbook och appleTV så där passar ju iofs iPhone in bättre..

Lutar åt att skaffa ett billigt abonnemang med min htc one s och vänta på iPhone 6. Alltid roligt med ny design!
Finns det några trovärdiga rykten om iPhone 6 än??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HElephant:

Varför existerar då denna tråden där TS frågar om vilken lur han bör skaffa?

Ett köpråd är inte det samma som att tala om vilken som är bäst, det är upp till var och en vad de själva trivs med

Permalänk
Medlem

köp en iphone 6, deen är brutal!

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk

Jag skulle säga Htc one, men eftersom jag äger en så är jag ju väldigt partisk haha.
Jag har aldrig varit mer nöjd över en telefon, batteri tiden kunde ju varit bättre men den gör det den ska på ett snabbt och trevligt sätt, sen är den väldigt skön i handen också.

Permalänk
Medlem

Nokia Lumia 925 eller 1020

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Har htc one dålig battritid? Min flickvän har iPhone 5, den får hon ladda 2-3ggr per dag, trotts att hon inte använder den så mycket. Hört att 5s ska vara bättre på det området, stämmer det?

Till alla som skriver att iPhones är dyra och dåliga, så ja, om man bara kollar på processor, skärm osv.. Dock betalar jag mer än gärna en slant för design och material. Jag tänker inte köpa en plastbit för 4000kr+!

Finns det några andra alternativ som jag missat? Telefonen måste alltså vara byggd i aluminium/glas. HTC ONE ger ju princip det bästa från båda världar: Design och byggkvalité som apple, och häftiga specs.

Har även iPad, macbook och appleTV så där passar ju iofs iPhone in bättre..

Lutar åt att skaffa ett billigt abonnemang med min htc one s och vänta på iPhone 6. Alltid roligt med ny design!
Finns det några trovärdiga rykten om iPhone 6 än??

A7 i Iphone 5S är rätt överlägset det snabbaste SoC som finns för mobiltelefoner, så det påståendet är väldigt felaktigt. Se tex här.

Svårt att bedömma trovärdigheten i rykten (speciellt när det dröjer ett halvår innan den kommer att lanseras), men det senaste jag hörde var en 4,9" skärm, vilket eventuellt skulle kunna få mig att gå över till Iphone (har bara haft android annars).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defeat^:

Har htc one dålig battritid? Min flickvän har iPhone 5, den får hon ladda 2-3ggr per dag, trotts att hon inte använder den så mycket. Hört att 5s ska vara bättre på det området, stämmer det?

Till alla som skriver att iPhones är dyra och dåliga, så ja, om man bara kollar på processor, skärm osv.. Dock betalar jag mer än gärna en slant för design och material. Jag tänker inte köpa en plastbit för 4000kr+!

Finns det några andra alternativ som jag missat? Telefonen måste alltså vara byggd i aluminium/glas. HTC ONE ger ju princip det bästa från båda världar: Design och byggkvalité som apple, och häftiga specs.

Har även iPad, macbook och appleTV så där passar ju iofs iPhone in bättre..

Lutar åt att skaffa ett billigt abonnemang med min htc one s och vänta på iPhone 6. Alltid roligt med ny design!
Finns det några trovärdiga rykten om iPhone 6 än??

Min flickvän har också en iPhone 5, den laddar hon var 3:e dag och pratar med sin morsa i telefon varje dag.

Hur ofta hör du att något läcker ut ifrån Apple innan WWDC (då de ev. hintar om något i samband med presentation av nytt iOS)? 5S har ganska nyligen kommit och 6:an är under utveckling, finns inte någon som har någon som helst information om den utanför Apples väggar och de håller käften in i det sista

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

HTC One! Inge snack om saken. Skillnaden mellan iPhone 5 och 5s är typ bara "s:et"... Skit i den och ta en HTC One eller vänta på en iPhone 6!

Om man ignorerar en mycket snabbare 64-bits CPU, snabbare GPU, fingeravtrycksläsaren, fullt 4G-stöd och bättre batteritid så har du säkert rätt.

Trist att folk trollar så mycket om iphone, den har fördelar över android-telefoner precis som android-telefoner har fördelar över iphone.

Personligen föredrar jag airplay, bättre appar, fler tillbehör och helt enkelt bättre integrering av allt över lite tekniskt lull-lull.

Om Defeat^skriver lite mer om hur han vill använda telefonen är det lättare att få konstruktiva inlägg.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffen:

A7 i Iphone 5S är rätt överlägset det snabbaste SoC som finns för mobiltelefoner, så det påståendet är väldigt felaktigt. Se tex här.

Svårt att bedömma trovärdigheten i rykten (speciellt när det dröjer ett halvår innan den kommer att lanseras), men det senaste jag hörde var en 4,9" skärm, vilket eventuellt skulle kunna få mig att gå över till Iphone (har bara haft android annars).

a7 är knappast överlägset bäst.. kolla på 3dmark scores så är dom telefonerna/surfplattorna med snapdragon 800 på första plats. 5s är runt 15 plats. Och nu pratar jag om spelprestanda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Traktorsson:

a7 är knappast överlägset bäst.. kolla på 3dmark scores så är dom telefonerna/surfplattorna med snapdragon 800 på första plats. 5s är runt 15 plats. Och nu pratar jag om spelprestanda.

För det första så ska man ta 3DMarks med nypa salt, för det andra så testar 3DMarks grafiken och säger inget om hur A7 är, även om A7 skulle ha en betydande roll i 3DMark så skulle de inte få fram rätt resultat då 3DMark inte har 64-bitstöd