Permalänk
Medlem

Router i 2000kr klassen.

Som rubrik hintar jag är på jakt efter en ny router och som vanligt så behöver jag era eminenta åsikter och råd!

Med handen på hjärtat så kan jag erkänna att jag är extremt grön inom routrar och har sällan orkat pilla i befintliga inställningar i min D-link (som är ren skit), men jag resonerar att det är bättre att lägga en ordentlig summa på en snabb router av kvalitet med bra UI, anslutningar och bra räckvidd på signalen samt att den tål att man har väggar i sin lägenhet.

De två jag kikat på primärt är:
NETGEAR R7000
ASUS RT-AC68U

En kollega rekommenderar att jag kikar på denna:
APPLE AIRPORT EXTREME 802.11AC
Personligen så känner jag NEJ helst inte en apple produkt (aldrig varit en av deras konsumenter), men om den är värd sitt pris osv så skall man ju inte bespotta den bara för att den kommer från apple.

Jag välkomnar tips, råd och egna erfarenheter!

TL;DR
Behöver ny router, kvalitet, stabilitet, UI och funktionalitet är viktigt för mig, runt 2000 kr klassen.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Rekordmedlem

Om det främst är wifiprestanda du är ute efter så blir det förmodligen bättre med en billigare router som du kompletterar med en accesspunkt som du placerar "på andra sidan väggen"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det kan jag absolut köpa att det är den smarta och prisvänliga vägen att gå.

Men jag har en fråga dock, om man ser på det trådbundna, vad vinner jag på att satsa på de dyrare jämfört med de billigare. Jag gissar att det bästa svaret är " Måste du fråga detta så skall du inte köpa".

Jag brukar föredra att köpa en dyrare produkt på gott och ont då de oftast levererar bättre prestanda och stabilitet, men jag är självfallet medveten om att det inte alltid stämmer.

Min nuvarande router går ner lite då och då och måste startas om, har enbart min laptop inkopplad på dess wifi och dator/xbox 360 inkopplat med sladd, planerat är filserver samt htpc där iaf htpc kommer att gå trådlöst.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk

Hade sagt Asus alla dagar i veckan...!

Permalänk
Medlem

Vilken router har du?

Skrivet av Flygarfisken:

Hade sagt Asus alla dagar i veckan...!

Tack för svaret, tänkte höra ifall du har egen erfarenhet av just ASUS och deras routrar, toppen om du råkar ha den jag länkar till

Det jag läst mig till är att ASUS haft en del problem som verkar delvis blivit lösta i nya firmware uppdateringar men vad jag kunnat läsa och förstå så verkar det vara en hel del användare som har fortsatta problem med sin router.

Det är ju just sådant här som man önskar kunna undvika genom att klippa en lite dyrare router

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem

Har betatestat R7000 och använder den idag som min primära router. Kan varmt rekommendera den, stabil som berget och snabbast av alla konsumentroutrar idag. Dessutom RIKTIGT bra räckvidd och fullt med funktioner.

Har du några frågor så är det bara att ställa dem, kan det mesta om den vid det här laget

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ARL650:

Det kan jag absolut köpa att det är den smarta och prisvänliga vägen att gå.

Men jag har en fråga dock, om man ser på det trådbundna, vad vinner jag på att satsa på de dyrare jämfört med de billigare. Jag gissar att det bästa svaret är " Måste du fråga detta så skall du inte köpa".

Jag brukar föredra att köpa en dyrare produkt på gott och ont då de oftast levererar bättre prestanda och stabilitet, men jag är självfallet medveten om att det inte alltid stämmer.

Min nuvarande router går ner lite då och då och måste startas om, har enbart min laptop inkopplad på dess wifi och dator/xbox 360 inkopplat med sladd, planerat är filserver samt htpc där iaf htpc kommer att gå trådlöst.

Kabelmässigt vinner du ingen prestanda i ditt eget lan och förmodligen mycket lite mot wan, det du betalar för är främst 802.11ac och det är väl trevligt i sig men det påverkar inte räckvidden annat än marginellt och ska du dra nytta av hastigheten kräver det att du har 802.11ac i de enheter du ska ansluta också och det börjar ju komma men det är ju inte direkt mainstream ännu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av ARL650:

Tack för svaret, tänkte höra ifall du har egen erfarenhet av just ASUS och deras routrar, toppen om du råkar ha den jag länkar till

Det jag läst mig till är att ASUS haft en del problem som verkar delvis blivit lösta i nya firmware uppdateringar men vad jag kunnat läsa och förstå så verkar det vara en hel del användare som har fortsatta problem med sin router.

Det är ju just sådant här som man önskar kunna undvika genom att klippa en lite dyrare router

Jag har själv en RT-N66U som jag är hur nöjd som helst med men min vän köpte en RT-AC68U som han är ännu nöjdare med. Varken jag eller han har några som helst problem med routrarna... visst min har haft ett firmware problem tidigare men det löste Asus riktigt snabbt.

RT-AC68U går loss för 2189 på webhallen just nu om man är medlem - kan hjälpa dig med detta om du är sugen

EDIT
Kan ju även meddela att min kompis köpte en del AC-kort för att stoppa in i diverse komponenter för att få ut max utav det han köpte.

Jag är i varje fall otroligt nöjd med min N66U som täcker riktigt bra och går loss för en billig peng.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, ni har verkligen hjälpt mig på vägen och fått mig till viss del att tänka om lite kring valet av router och vad jag får

Satte mig ner och läste på efter bästa förmåga kring de två primära objekten jag länkat till i min första post, och som mrqaffe skriver så kan det nog vara som så att jag skall kika på en något billigare premium router.

Mitt mål är inte att "framtidssäkra", men jag vill lägga grunden till ett stabilt och lätthanterat hemnätverk. Om jag inte missförstår informationen som jag läst kring AC1900 så bör jag inte satsa på dem av den enkla anledning att jag nog köper en produkt som jag inte kommer att nyttja fullt ut.

Som jag skrev tidigare så har jag haft mycket problem med den D-link router jag kört, det som sker är att den ibland när jag ansluter min laptop med wifi så stryper den allt nätverk och jag måste boota om hela routern för att den åter skall börja dela trafik, den bryter då även det som är inkopplat via TPkabel, samma sak kan ske när jag via någon av datorerna har FTP eller Torrent trafik aktiv.

Vad jag är ute efter.
En bra router att bygga sitt hemnätverk kring.
Wifi - god räckvid, stabil hastighet, möjlighet att hantera flera enheters trafik utan att braka ihop, god möjligheter att skapa ett säkert nätverk.
TP - samma krav här, god stabilitet, kunna hantera trafik via olika inklopplade enheter utan att störtdyka i marken.
UI - Enkelt och genomtänkt.
Byggnadskvalitet - hellre 500 kr mer för en produkt som är top-notch i sitt segment.

Tyvärr är jag tämligen okunnig kring nätverk så jag ber i förväg om ursäkt ifall jag är ute och cyklar, men är väldigt tacksam för era råd och tips.

Edit: Skulle citera er men det sket sig, jag är på tok för mkt forum noob för att lyckas med det tydligen

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Avstängd

Sitter själv med en trådlös router från Asus som köptes in för typ 500:- för över ett år sedan och den har puttrat på helt utan problem non-stop sedan dess.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Är otroligt nöjd med min Asus AC68 med både räckvidd och stabila hastigheter.

Det släpps väldigt ofta firmware uppdateringar nu för att bli av med diverse barnsjukdomar i början.
Samt att det finns väldigt bra 3:e parts firmware från tex Asuswrt-Merlin.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Titta på en Asus RT-N66U som Flygarfisken föreslår, den borde uppfylla dina krav.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kabelmässigt vinner du ingen prestanda i ditt eget lan och förmodligen mycket lite mot wan, det du betalar för är främst 802.11ac och det är väl trevligt i sig men det påverkar inte räckvidden annat än marginellt och ska du dra nytta av hastigheten kräver det att du har 802.11ac i de enheter du ska ansluta också och det börjar ju komma men det är ju inte direkt mainstream ännu.

Du fick mig helt klart att tänk om och läsa lite mer, precis som du påpekar så kommer det ju att krävas att man köper in den hårdvara som behövs för att kunna dra nytta av dess fulla potential och det är inte specifikt wifi jag är ute efter, utan allmän kvalitet så det blir någon "enklare" variant.

Skrivet av Flygarfisken:

Jag har själv en RT-N66U som jag är hur nöjd som helst med men min vän köpte en RT-AC68U som han är ännu nöjdare med. Varken jag eller han har några som helst problem med routrarna... visst min har haft ett firmware problem tidigare men det löste Asus riktigt snabbt.

RT-AC68U går loss för 2189 på webhallen just nu om man är medlem - kan hjälpa dig med detta om du är sugen

EDIT
Kan ju även meddela att min kompis köpte en del AC-kort för att stoppa in i diverse komponenter för att få ut max utav det han köpte.

Jag är i varje fall otroligt nöjd med min N66U som täcker riktigt bra och går loss för en billig peng.

Tack för dina svar! Jag skall helt klart kika närmre på RT-N66U! För det är det trådbundna som kommer att få högsta prio i mitt hem, det trådlösa skall primärt vara för gäster samt mobil, surplatta och laptop, goda hastigheter och bra räckvidd är ju klart att viktigt.

Skrivet av cokeman 1337:

Är otroligt nöjd med min Asus AC68 med både räckvidd och stabila hastigheter.

Det släpps väldigt ofta firmware uppdateringar nu för att bli av med diverse barnsjukdomar i början.
Samt att det finns väldigt bra 3:e parts firmware från tex Asuswrt-Merlin.

Aldrig testat med 3:e parts firmware, men det verkar helt klart vara något som jag bör kika på mer särskilt om jag väljer en dyrare router?

Skrivet av tomle:

Titta på en Asus RT-N66U som Flygarfisken föreslår, den borde uppfylla dina krav.

Jo den har blivit en het contender som jag skall kika mer på ikväll

Jag kanske borde kika på en switch också nu när man förmodligen kommer ner i en helt annan prisklass på router och en switch kommer jag att behöva så småningom.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ARL650:

Aldrig testat med 3:e parts firmware, men det verkar helt klart vara något som jag bör kika på mer särskilt om jag väljer en dyrare router?

Jag kanske borde kika på en switch också nu när man förmodligen kommer ner i en helt annan prisklass på router och en switch kommer jag att behöva så småningom.

Det finns framförallt 2 stora routeroperativsystem, DD-WRT och Tomato och de finns för många routrar men inte alla, du kan söka på deras hemsidor/forum för det finns väldigt många versioner med olika funktioner.

Switchnnig sker helt i hårdvara idag i routrarna så om du inte har några specifika krav förutom "hastighet" så lär vilken router som helst med Gbit interface prestera ungefär lika som en Gbit switch på den biten, däremot kan du få mer portar med en switch eller "dela upp" en kabel men snabbare lär det inte bli.

Är du ute efter en avancerad router som bara routar och dessutom kräver att du lär dig hur den fungerar så är troligen en Ubiquiti edgemax en rolig sak http://www.ubnt.com/edgemax den har väldigt bra prestanda för lite pengar, men den är inget annat än router, på gott och ont, kräver att man läser manualen och har ett visst intresse av det för det är snarast en "småföretagsrouter" mer lik tex Cisco routrar men betydligt billigare
http://www.dustin.se/product/5010653285/ubiquiti-edgerouter-l...
Och än billigare på andra ställen på nätet.
Men är du ute efter att bara komma igång snabbt med nätet så är det kanske fel pryl.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kraftigt nersatt i pris

http://www.inet.se/produkt/5402162/netgear-wndr4700-n900-dual...

under 1000 kr kostar runt 2500 annars

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Inet lär dessutom garanterat ha prissänkt Asus AC-router, då dem gjorde det för två dagar sedan i prisfest men pga överbelastning ska dem göra nytt försök ikväll.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Inaktiv

På switch sidan använder jag en Netgear ProSafe GS108 i TV-bänken. Gör sitt helt klart. Använder 7 portar nu har jag för mig. Därav en kabel från PfSense routern/brandväggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

På switch sidan använder jag en Netgear ProSafe GS108 i TV-bänken. Gör sitt helt klart. Använder 7 portar nu har jag för mig. Därav en kabel från PfSense routern/brandväggen.

Det är ju långt ifrån vad TS behöver, så jag förstår inte riktigt vad det har att göra med tråden.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZaInT:

Det är ju långt ifrån vad TS behöver, så jag förstår inte riktigt vad det har att göra med tråden.

TS skriver att han kommer behöva en switch så småning om. Det svarade jag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

TS skriver att han kommer behöva en switch så småning om. Det svarade jag på.

Jag tänkte mer på pfSense-delen.
Men jag håller med dig om switchen, den gör sitt jobb.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Inet lär dessutom garanterat ha prissänkt Asus AC-router, då dem gjorde det för två dagar sedan i prisfest men pga överbelastning ska dem göra nytt försök ikväll.

Blev inte att jag lade någon beställning iom mitt val inte är 100% ännu, men stort tack för ditt tips det uppskattades!

Skrivet av fermia:

Kraftigt nersatt i pris

http://www.inet.se/produkt/5402162/netgear-wndr4700-n900-dual...

under 1000 kr kostar runt 2500 annars

Tackar, skall kika mer på den, har du själv egen erfarenhet av den?

Skrivet av anon8870:

På switch sidan använder jag en Netgear ProSafe GS108 i TV-bänken. Gör sitt helt klart. Använder 7 portar nu har jag för mig. Därav en kabel från PfSense routern/brandväggen.

Jo precis, något i den stilen som blir aktuellt! Skönt att switchar inte är så förbannat dyrt

Skrivet av mrqaffe:

Det finns framförallt 2 stora routeroperativsystem, DD-WRT och Tomato och de finns för många routrar men inte alla, du kan söka på deras hemsidor/forum för det finns väldigt många versioner med olika funktioner.

Switchnnig sker helt i hårdvara idag i routrarna så om du inte har några specifika krav förutom "hastighet" så lär vilken router som helst med Gbit interface prestera ungefär lika som en Gbit switch på den biten, däremot kan du få mer portar med en switch eller "dela upp" en kabel men snabbare lär det inte bli.

Är du ute efter en avancerad router som bara routar och dessutom kräver att du lär dig hur den fungerar så är troligen en Ubiquiti edgemax en rolig sak http://www.ubnt.com/edgemax den har väldigt bra prestanda för lite pengar, men den är inget annat än router, på gott och ont, kräver att man läser manualen och har ett visst intresse av det för det är snarast en "småföretagsrouter" mer lik tex Cisco routrar men betydligt billigare
http://www.dustin.se/product/5010653285/ubiquiti-edgerouter-l...
Och än billigare på andra ställen på nätet.
Men är du ute efter att bara komma igång snabbt med nätet så är det kanske fel pryl.

Återigen tackar för dina utförliga svar, jag satte mig och googla upp info om det mesta som du skriver och jag är helt klart väldigt intresserad av Ubiquti, den verkar vara mer åt det hållet jag tänkt, men om jag väljer denna förutom att den kräver att jag lär mig en massa nytt (bara positivt) vad mer bör jag tänka på innan jag eventuellt slår till (tror du förstår att jag är tämligen grön på området, men har datorvana )?
T.ex om jag jämför RT-N66U med Ubiquti vad är de absolut största skillnaderna för mig (bortset från wifi)?
Samt om jag väljer Ubiquti så kan jag använda min befintliga D-link router för att dela WIFI om jag kopplar på den till Ubiguti?

Skrivet av ZaInT:

Har betatestat R7000 och använder den idag som min primära router. Kan varmt rekommendera den, stabil som berget och snabbast av alla konsumentroutrar idag. Dessutom RIKTIGT bra räckvidd och fullt med funktioner.

Har du några frågor så är det bara att ställa dem, kan det mesta om den vid det här laget

Då R7000 och ASUS RT-AC68U visade sig var fel tänkt av mig så tänkte jag höra om du kanske även har testat av Netgear WNDR4700 N900 Dual Band?

Tackar er alla som deltar och tipsar och ger råd till mig, tänkte att när tråden är klar och mitt val är gjort så önskar jag en låt via musikhjälpen som tack (jag väljer vem som bestämmer låt och meddelar per PM =), det är ju snart jul och skit trots allt

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARL650:

Då R7000 och ASUS RT-AC68U visade sig var fel tänkt av mig så tänkte jag höra om du kanske även har testat av Netgear WNDR4700 N900 Dual Band?

Tyvärr inte, däremot av R6200, R6250 och R6300 och de är riktigt bra allihopa!
WNDRMAC (WNDR3700v2) är också bra prylar.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Så nu har jag hunnit med att läsa igenom merparten av deras user guide för UBIQUITI EDGEROUTER LITE 3 PORT ROUTER och jag är helt klart såld, den verkar vara precis det jag är ute efter. Samt att den innehåller en massa som jag måste lära mig vilket jag ser som en kul utmaning i vintern.

1. UBIQUITI
2. Netgear GS108
3. Nuvarande DIR635

Nedan en skiss över hu det ser ut hemma.

Internet kommer ovanför entrédörr, mittemot entrédörr garderob där jag planerar server samt router, kabel skall gå till vardagsrum där dator, xbox360, laptop, samt framtida htpc skall vara inkopplad via kabel, trevligt med wifi i vardagsrummet dock, sovrummet där brukar laptop få agera htpc nätverk via wifi.

Ungefär så ser det ut just nu, samt att ibland har man folk över och då är det skönt att kunna erbjuda både wifi och kabel alternativ.

Något mer ni tycker jag kika på i inköpsväg för att få önskvärt nätverk? Samt vad skall jag ersätta min DIR 635 med i framtiden?

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARL650:

Så nu har jag hunnit med att läsa igenom merparten av deras user guide för UBIQUITI EDGEROUTER LITE 3 PORT ROUTER och jag är helt klart såld, den verkar vara precis det jag är ute efter. Samt att den innehåller en massa som jag måste lära mig vilket jag ser som en kul utmaning i vintern.

1. UBIQUITI
2. Netgear GS108
3. Nuvarande DIR635

Nedan en skiss över hu det ser ut hemma.
http://i43.tinypic.com/9i8itk.jpg

Internet kommer ovanför entrédörr, mittemot entrédörr garderob där jag planerar server samt router, kabel skall gå till vardagsrum där dator, xbox360, laptop, samt framtida htpc skall vara inkopplad via kabel, trevligt med wifi i vardagsrummet dock, sovrummet där brukar laptop få agera htpc nätverk via wifi.

Ungefär så ser det ut just nu, samt att ibland har man folk över och då är det skönt att kunna erbjuda både wifi och kabel alternativ.

Något mer ni tycker jag kika på i inköpsväg för att få önskvärt nätverk? Samt vad skall jag ersätta min DIR 635 med i framtiden?

Det var minsann en luddig ritning
Hur som helst, dra en kabel från jacket till garderoben, sätt din Ubiquity där och koppla din 635 till den (till en LAN-port, INTE till WAN-porten!) med DHCP och NAT avstängt så ska det nog funka bra.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Det var minsann en luddig ritning
Hur som helst, dra en kabel från jacket till garderoben, sätt din Ubiquity där och koppla din 635 till den (till en LAN-port, INTE till WAN-porten!) med DHCP och NAT avstängt så ska det nog funka bra.

Fredagsglögg gör att saker inte blev så vackert

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygarfisken:

Hade sagt Asus alla dagar i veckan...!

Hade sagt Cisco-ägt företag alla dagar i veckan. Asus når inte upp till Cisco-standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARL650:

Tack för svaret, tänkte höra ifall du har egen erfarenhet av just ASUS och deras routrar, toppen om du råkar ha den jag länkar till

Det jag läst mig till är att ASUS haft en del problem som verkar delvis blivit lösta i nya firmware uppdateringar men vad jag kunnat läsa och förstå så verkar det vara en hel del användare som har fortsatta problem med sin router.

Det är ju just sådant här som man önskar kunna undvika genom att klippa en lite dyrare router

Har ASUS-routern du länkar och kan inte var mer missnöjd än vad jag är/var med min 300 kronors router från D-Link back in the days. Jag vet inte riktigt vad man betalar för när man köper routern, men inte fan är det prestanda i alla fall. Design och UI kanske(?). Köp från en etablerad nätverkstillberhörstillverkare såsom Netlink. Enligt min erfarenhet så har jag varit minst missnöjd med Netgear-routrar i 1000-kronorsklassen so far. Är du inte speciellt nätverksintresserad så behöver du inte ens titta på routrar i klassen över 1000:- då jag antar att du inte kommer pilla med diverse nätverksparametrar. Finns inte många, om någon, router över 1000 kronor som svensson behöver lägga deg på så länge det inte är någon specialfunktion som du behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OggeB:

Har ASUS-routern du länkar och kan inte var mer missnöjd än vad jag är/var med min 300 kronors router från D-Link back in the days. Jag vet inte riktigt vad man betalar för när man köper routern, men inte fan är det prestanda i alla fall. Design och UI kanske(?). Köp från en etablerad nätverkstillberhörstillverkare såsom Netlink. Enligt min erfarenhet så har jag varit minst missnöjd med Netgear-routrar i 1000-kronorsklassen so far. Är du inte speciellt nätverksintresserad så behöver du inte ens titta på routrar i klassen över 1000:- då jag antar att du inte kommer pilla med diverse nätverksparametrar. Finns inte många, om någon, router över 1000 kronor som svensson behöver lägga deg på så länge det inte är någon specialfunktion som du behöver.

Gå inte ner FÖR långt bara, även om man inte behöver hastigheten får man en mycket stabilare produkt också.
Skulle nog vilja påstå att 700 är absolut lägsta gräns.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Rekordmedlem

Hur många Enheter ska anslutas med kabel respektive trådlöst ?

En Edgemax är en sak du förmodligen inte får igång som du vill direkt utan det kräver konfigurering för att flyta, det är som att koppla in en Cisco och konstatera att nätverket är stendött, konsumentroutrar fungerar skapligt när man packat upp dem utan grundkonfigurering men det gör inte företagsroutrar.

Man måste alltså vara beredd på att man är tvungen att lära sig hur de fungerar och de har en inlärningströskel men de ger samtidigt mer prestanda och möjligheter när man kan ställa in dem rätt men samtidigt krävs det alltså grundläggande kunskaper för att få nätet att rulla.
Man bör även vara medveten om vilka funktioner de har och vad man behöver, för konsumentroutrar brukar vara belamrade med funktioner som egentligen inte har med routingen att göra, de är mer "multiallting" enbheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZaInT:

Jag tänkte mer på pfSense-delen.
Men jag håller med dig om switchen, den gör sitt jobb.

Helt enkelt för att påminna om att routern tar en plats i switchen.