Permalänk
Avstängd
Skrivet av ARL650:

Som rubrik hintar jag är på jakt efter en ny router och som vanligt så behöver jag era eminenta åsikter och råd!

Med handen på hjärtat så kan jag erkänna att jag är extremt grön inom routrar och har sällan orkat pilla i befintliga inställningar i min D-link (som är ren skit), men jag resonerar att det är bättre att lägga en ordentlig summa på en snabb router av kvalitet med bra UI, anslutningar och bra räckvidd på signalen samt att den tål att man har väggar i sin lägenhet.

De två jag kikat på primärt är:
NETGEAR R7000
ASUS RT-AC68U

En kollega rekommenderar att jag kikar på denna:
APPLE AIRPORT EXTREME 802.11AC
Personligen så känner jag NEJ helst inte en apple produkt (aldrig varit en av deras konsumenter), men om den är värd sitt pris osv så skall man ju inte bespotta den bara för att den kommer från apple.

Jag välkomnar tips, råd och egna erfarenheter!

TL;DR
Behöver ny router, kvalitet, stabilitet, UI och funktionalitet är viktigt för mig, runt 2000 kr klassen.

Varför kasta ut så mycket pengar på en router? Jag använder denna NETGEAR WNR3500L OPEN SOURCE WLAN-N GIGABIT ROUTER och den gör sitt jobb minst lika bra som de du länkar till, alternativt att du skulle kunna ta denna NETGEAR WNR2000 WIRELESS N ROUTER som det är kampanj just nu på så känns det ju i alla fall "dyrare" ifall det är priset som avgör hur bra den är.
Den från Apple är absolut inte att bespotta heller, folk bespottar deras produkter till höger och vänster utan att ens testa dem bara för att det är Apple, 90% av dem som gnäller på dem har inte es testat deras saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Varför kasta ut så mycket pengar på en router? Jag använder denna NETGEAR WNR3500L OPEN SOURCE WLAN-N GIGABIT ROUTER och den gör sitt jobb minst lika bra som de du länkar till, alternativt att du skulle kunna ta denna NETGEAR WNR2000 WIRELESS N ROUTER som det är kampanj just nu på så känns det ju i alla fall "dyrare" ifall det är priset som avgör hur bra den är.
Den från Apple är absolut inte att bespotta heller, folk bespottar deras produkter till höger och vänster utan att ens testa dem bara för att det är Apple, 90% av dem som gnäller på dem har inte es testat deras saker.

Tack för svaret, har mer eller mindre bestämt mig för att satsa på Ubiquiti då den har allt och lite till av det jag frågar efter, samt en kul utmaning.

Skrivet av mrqaffe:

Hur många Enheter ska anslutas med kabel respektive trådlöst ?

En Edgemax är en sak du förmodligen inte får igång som du vill direkt utan det kräver konfigurering för att flyta, det är som att koppla in en Cisco och konstatera att nätverket är stendött, konsumentroutrar fungerar skapligt när man packat upp dem utan grundkonfigurering men det gör inte företagsroutrar.

Man måste alltså vara beredd på att man är tvungen att lära sig hur de fungerar och de har en inlärningströskel men de ger samtidigt mer prestanda och möjligheter när man kan ställa in dem rätt men samtidigt krävs det alltså grundläggande kunskaper för att få nätet att rulla.
Man bör även vara medveten om vilka funktioner de har och vad man behöver, för konsumentroutrar brukar vara belamrade med funktioner som egentligen inte har med routingen att göra, de är mer "multiallting" enbheter.

Tackar för din information kring inlärningströskeln, jag kan direkt säga att jag har 0 erfarenhet och koll på nätverk men jag har självfallet viss förståelse och resten får jag googla/ söka på sweclockers.com mig fram till. Jag har även tur att jag har en bekant som arbetar inom drift av ett större webbhotell och även enstaka fall installation av nätverk osv ute hos kund som bör kunna hjälpa mig om jag kör fast.
Om jag inte tänker helt fel så om man lär sig att administrera en sådan router så har man en erfarenhet samt något jag säkert kan dra nytta av i framtida arbetsliv om jag skulle välja den vägen samt att jag förhoppningsvis uppnår en viss förståelse för nätverk och dess upprättelse så man kan hjälpa familj/vänner bättre.

Wifi enheter: 3st (laptop, mobil, surplatta) även gäster
kabel: 1-2 i dagsläget 3-4 i framtiden samt plats för lan gäster

Lär bli en beställning av UBIQUITI i veckan (julklapp från närmsta släkten) och installation på det nya året.

Om någon har bra trådar att tipsa om eller sidor som jag kan dra nytta av så är jag klart tacksam för det.

Edit: stavning rättad här och var.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en del instruktionsvideos på Youtube för Ciscos ccnautbildning, "nätverksteorin" är ju allmängiltig så det är bara att bortse från det som är apparatspecifikt om du är intresserad, det finns även nätverkssimulatorer, Ciscos packettracer som inte är fri programvara och GNS3 http://www.gns3.net/ som är fri.
Sedan finns det naturligtvis mängder av böcker http://www.bokus.com/kategori/data-it/natverk-kommunikation

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har en EdgeRouter 5 port POE från Ubiquiti, är mycket nöjd. Finns mycket information om hur du skall göra för att installera den samt att i senaste mjukvaran så har Ubiquiti lagt in en enkel installation (klicka, välj, installera, klart!) "WAN+2LAN wizard".

Permalänk
Medlem

Alltså jag har en ASUS RT-AC66U med tillhörande PCI-E kort och är riktigt nöjd, får 95/10 på 100/10 lina. Har ersatt tp-kablarna här hemma. Enda saken jag inte har fått mig att förstå är hur man ser vilka enheter som är anslutna till vilket nätverk i själva asus interface.

Visa signatur

INWIN 909 | ASUS MAXIMUS X HERO | 8700K @ 4.7 | Vattenkylning | 32 GB G.skill Tridenz | EVGA GTX 1080 ti | 960 EVO 1tb + 850 EVO 1tb | SFX SX800-LTI