Permalänk

7500-8500 kr speldator!

Tjena, är ny här och skulle vara tacksam om jag fick lite hjälp.

Budget 7500-8500 kr.

Kommer mest lira CS:GO, Dota 2, ARMA 2/DayZ, ARMA 3 och andra random steamspel, och jag förväntar mig inte kunna lira BF4 på Ultra med denna budget, nej nej.

Har fått lite hjälp av en polare men vettefan om han vet vad han snackar om.

Detta är inköpslistan för tillfället: https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=13204...

Som sagt, skulle vara enormt tacksam om jag fick lite hjälp eftersom jag skulle behöva ha den beställd och levererad innan jul.

Tack!

Permalänk
Avstängd

Nu har jag satt ihop ett paket som är galet mycket prestanda för pengarna.

Du får ett moderkort med senaste sockeln från AMD, A88X, en relativt snabb fyrkärnig CPU som klarar av alla moderna spel, det värsta grafikkortet från AMD med 4GB minne som håller i flera år, ett kraftfullt nätagg från BeQuiet! med långa kablar, tyst fläkt, och hög verkningsgrad.
En SSD som du har Windows på, och en Hårddisk för lagring av saker du inte behöver dagligen.
Allting ryms i ett prisvärt chassi med funktioner som normalt bara finns i högre prisklasser.
Datorn är tyst då jag har tagit med en extra chassifläkt för kylningens skull, samt lagt till en rejäl CPU kylare i form av Argon 01 från Silverstone.

Köper du inte denna dator kommer du bittert ångra dig, särskilt om man jämför med din första varukorg. Denna dator kommer leverera, ingen tvekan, du kommer sitta riktigt nöjd på julafton, och framförallt kommer du bli förvånad över hur brutalt den kommer driva dina spel.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4244423/ingentvekan

MVH

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2426846

köp allt förutom graffet(xfx r9 280x) på cdon,det köper du på netonnet. då blir summan 8759.

Du får ett bättre graffe än han,en 1tb hårdisk och en kylare. dock ett något sämre moderkort och svagare nätagg(men det kommerfunka bra ändån)

hör av dig för frågor

Permalänk

Åfan, hjälpsamt folk

Blir körit vid jul så vettefan om jag hinner montera den själv så jag har fastnat lite för den där gratis monteringen som Inet erbjuder om man kör på en Asus GPU eller ett Asus moderkort.. Skulle vara guld om någon kunde göra en inköpslista ekvivalent de tidigare fast med Asus grafikkort eller moderkort.

Tack för hjälpen hittills och förhoppningsvis framtida hjälp!

Permalänk
Skrivet av Nertrampad:

Åfan, hjälpsamt folk

Blir körit vid jul så vettefan om jag hinner montera den själv så jag har fastnat lite för den där gratis monteringen som Inet erbjuder om man kör på en Asus GPU eller ett Asus moderkort.)

Skrivet av m86s:

Nu har jag satt ihop ett paket som är galet mycket prestanda för pengarna.

Du får ett moderkort med senaste sockeln från AMD, A88X, en relativt snabb fyrkärnig CPU som klarar av alla moderna spel, det värsta grafikkortet från AMD med 4GB minne som håller i flera år, ett kraftfullt nätagg från BeQuiet! med långa kablar, tyst fläkt, och hög verkningsgrad.
En SSD som du har Windows på, och en Hårddisk för lagring av saker du inte behöver dagligen.
Allting ryms i ett prisvärt chassi med funktioner som normalt bara finns i högre prisklasser.
Datorn är tyst då jag har tagit med en extra chassifläkt för kylningens skull, samt lagt till en rejäl CPU kylare i form av Argon 01 från Silverstone.

Köper du inte denna dator kommer du bittert ångra dig, särskilt om man jämför med din första varukorg. Denna dator kommer leverera, ingen tvekan, du kommer sitta riktigt nöjd på julafton, och framförallt kommer du bli förvånad över hur brutalt den kommer driva dina spel.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4244423/ingentvekanhttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-4244423-00.png

MVH

För det första: Att bygga en dator tar mig cirka 6 timmar och jag är noob. Plus att med inets byggning så får du inte det
helt som du vill och sen är inet hyfsat dyra på vissa saker.

Sen så blev jag förvånad när du fick in det grafikkortet i den budgeten. Dock tror jag att den processorn kommer att flaskhalsa datorn. Min kompis har en liknande processor,vet inte vilken men jag tror de är väldigt lika och den klarar visserligen spelen men det är knappt på bf3 låg den på cirka 90% belastning och spel så som bf4 är mycket mer krävande och jag tror att det kommer fler i framtiden. Sen så är det lättare att byta graffet en processor+moderkort.Dessutom är 290 väldigt varmt och högljudt av sig. men om man inte bryr sig om det är det ju ett bra kort.tror fortfarande dock att processorn kommer flaskahalsa.

btw har du några chassi preferences,tyst,litet eller stort osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nertrampad:

Åfan, hjälpsamt folk

Blir körit vid jul så vettefan om jag hinner montera den själv så jag har fastnat lite för den där gratis monteringen som Inet erbjuder om man kör på en Asus GPU eller ett Asus moderkort.. Skulle vara guld om någon kunde göra en inköpslista ekvivalent de tidigare fast med Asus grafikkort eller moderkort.

Tack för hjälpen hittills och förhoppningsvis framtida hjälp!

**Uppdaterad korg åt dig***

- När man skall ha montering från Inet så blir frakten automatiskt 199 kr.
- Pga detta fick jag ta bort SSD disken och hårddisken, men jag ersatte dem båda med en väldigt snabb SSHD disk.
- Du ligger fortfarande inom budget.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4245920/uppdaterad13b

Tänk på att när du beställer denna:
- Be Inet montera de två extra 120mm chassifläktarna som du köper i fram på chassit, så att du får 2x120mm in, och 1x120mm ut /medföljer/

Lite kort om vad en SSHD är, och hur snabb den är:
SSHDn från Seagate är en typ av hårddisk som har en total lagringsyta på 1TB, men även har 8GB SSD inbyggd som en form av flashminne. Det innebär att disken kommer "lära sig" vilka filer du använder oftast, och lagra dem i 8GB SSD minnet för snabbare åtkomst. Otroligt bra disk som fungerar utmärkt som systemdisk då du kan ha både OS och spel på den. I tester så tog det följande tid för de olika diskarna.

SSD = 32 sekunder för att boota upp windows 7.
SSHD = 46 sekunder.
Mekanisk hårddisk = 1 minut och 30 sekunder.

Denna dator blir du fruktansvärd nöjd med!

Fler frågor?

PMA.

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av creepyshadow:

För det första: Att bygga en dator tar mig cirka 6 timmar och jag är noob. Plus att med inets byggning så får du inte det
helt som du vill och sen är inet hyfsat dyra på vissa saker.

Sen så blev jag förvånad när du fick in det grafikkortet i den budgeten. Dock tror jag att den processorn kommer att flaskhalsa datorn. Min kompis har en liknande processor,vet inte vilken men jag tror de är väldigt lika och den klarar visserligen spelen men det är knappt på bf3 låg den på cirka 90% belastning och spel så som bf4 är mycket mer krävande och jag tror att det kommer fler i framtiden. Sen så är det lättare att byta graffet en processor+moderkort.Dessutom är 290 väldigt varmt och högljudt av sig. men om man inte bryr sig om det är det ju ett bra kort.tror fortfarande dock att processorn kommer flaskahalsa.

btw har du några chassi preferences,tyst,litet eller stort osv.

Inets byggning håller hög kvalité, försök vara saklig när du diskuterar. Dom är duktiga på kabeldragning och dom gör ett bra jobb.

Den processorn kommer inte "flaskhalsa" någonting, till skillnad från dig som tror, så vet jag, dels av egen erfarenhet, och därför att jag tar reda på hur saker och ting faktiskt är. Knappt några spel idag använder fler än fyra kärnor, och vad kommer ge mest spelprestanda:
A) 12 kärnor med ett grafikkort för 500 kr.
B) 4 kärnor med ett grafikkort för 6000 kr.

Ganska tydligt svar på den frågan.

Lämnar denna grafen här avslutningsvis, ett Radeon 290X är starkare än ett R9 290, och det blir inte "flaskat" av någon CPU till större del förutom de uråldriga två kärniga längst ner på grafen.

Däremot är grafikkort väldigt viktigt.

Permalänk
Medlem

Om jag var du så hade jag satsat på något liknande - http://www.inet.se/kundvagn/visa/4077114/sweclockersssss

Visa signatur

jag må va dum, men jag är iaf inte snygg

Permalänk
Skrivet av m86s:

Inets byggning håller hög kvalité, försök vara saklig när du diskuterar. Dom är duktiga på kabeldragning och dom gör ett bra jobb.

Den processorn kommer inte "flaskhalsa" någonting, till skillnad från dig som tror, så vet jag, dels av egen erfarenhet, och därför att jag tar reda på hur saker och ting faktiskt är. Knappt några spel idag använder fler än fyra kärnor, och vad kommer ge mest spelprestanda:
A) 12 kärnor med ett grafikkort för 500 kr.
B) 4 kärnor med ett grafikkort för 6000 kr.

Ganska tydligt svar på den frågan.

Lämnar denna grafen här avslutningsvis, ett Radeon 290X är starkare än ett R9 290, och det blir inte "flaskat" av någon CPU till större del förutom de uråldriga två kärniga längst ner på grafen.

http://static.techspot.com/articles-info/734/bench/CPU_01.png

Däremot är grafikkort väldigt viktigt.

http://static.techspot.com/articles-info/734/bench/Ultra_1920...

Först och främst är jag ledsen om jag var otydlig. Sen måste jag säga att sshdn är väldigt trevig och extremt prisvärd.
han Sen vill jag bara klargöra,jag hatar inte inets byggning,den är mycket bra och är för det mesta gedigen men där finns smådetaljer. Så som att när min kompis köpte en dator så fick han inte med tillbehören(sata kablar bland annat),han fick heller inga manualer(jag vet att det oftast finns att hämta online men still).
Sen sen kommer vi till vår stora skillnad i åsikt.
Du säger att spel inte använder 4 kärnor än,varför skulle han då köpa en 12 kärning .Jag måste säga att du motsäger dig själv lite där. Dessutom intelns är är single core prestanda 58% bättre.Jag fattar att amdn har bäst pris/prestanda men jag är rädd för att den inte kommer hålla så länge prestandamässogt.Här har du en källan:
http://www.cpu-world.com/Compare/231/AMD_Athlon_X4_760K_vs_In...

Grejen är graffet kommer hålla prestanda marginal i cirka 4 år medans jag tror inte att processorn kan hålla så länge. Sen är det lättare att uppgradera grafikkort. Med processoruppgradering behöver du nytt moderkort+ ny processor och kanske nytt minne och med riktig otur ny kylare. Medans om du uppgraderar grafikkort så byter du antagligen eller lägger bara till ett och kör cf.

Sen tycker jag du cheapar lite med chassit,det är absolut inte dåligt men jag tycker att till exempel fractals chassi har lite bättre material och några få funktioner till.

Sen ifall han bara ska köra ett graffe kommer han inte behöva 700w.

btw jag ska uppdatera mitt förslag lite

Permalänk
Medlem

Ett FM2 moderkort och FM2 processor duger inte i en speldator. Kommer flaska hur mycket som helst i BF3/BF4 multiplayer. Kör på ett system med i5 processor eller FX-8350/8320 processor.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4246740/2013-12-10

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Först och främst, alla spelar inte BF4 mp 24/7.
För det andra, grafen jag postade från BF4 singleplayer talar sitt tydliga språk, grafikkortet begränsas inte alls nästan av Cpun. Läs grafen, det är jättelätt.

För det tredje, Intel är självklart bättre på ren processorkraft, men återigen, det är inte din cpu som begränsar dig i spel, det är 99% ditt grafikkort.

En dator med en cpu för 7000 kr och ett grafikkort för 500 kr kommer prestera sämre i alla spel än en dator med 700 kr cpu och 5000 kr grafikkort.

Han får ett brutalt grafikkort med en stark fyrkärnig, exakt rätt val för en speldator.

Kolla grafen, det är en fördel i livet att kunna tyda såna. Det skiljer 4 fps mellan en Intel för 7000 kr och en Fx4100 för 800 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

klarar denna dator att spela bf4 på typ medium/high med hyfsad fps?

Permalänk
Skrivet av m86s:

Först och främst, alla spelar inte BF4 mp 24/7.
För det andra, grafen jag postade från BF4 singleplayer talar sitt tydliga språk, grafikkortet begränsas inte alls nästan av Cpun. Läs grafen, det är jättelätt.

För det tredje, Intel är självklart bättre på ren processorkraft, men återigen, det är inte din cpu som begränsar dig i spel, det är 99% ditt grafikkort.

En dator med en cpu för 7000 kr och ett grafikkort för 500 kr kommer prestera sämre i alla spel än en dator med 700 kr cpu och 5000 kr grafikkort.

Han får ett brutalt grafikkort med en stark fyrkärnig, exakt rätt val för en speldator.

Kolla grafen, det är en fördel i livet att kunna tyda såna. Det skiljer 4 fps mellan en Intel för 7000 kr och en Fx4100 för 800 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför måste du överdriva för. Grejen är att din lösning drar från 1000 kr från processorn medan min/fantomsmurfens lösning tar 1000 kr från grafikkortet
och lägger det på processor. Grejen jag menar är att det är så mycket enklare att bara lägga in ett nytt grafikkort än att behöva byta cpu och allt som kommer med. Plus r9 290 är billigt men tusen spänn för femton fps och en sämre cpu tycker jag inte är värt. Det är bättre att ta en cpu som kommer klara sig precis 4 år och sen lägga till ett grafikkort efter 2 år så håller de också precis till 4 år. Men istället vill du alltså att man ska byta cpu efter två och sen komma med ett halvlaggande graffe efter tre.

Dessutom så har r9 280x en medelfps på 64 och det kan man inte kalla lag.
http://www.sweclockers.com/image/diagram/4964?k=b8abf35afd9de...

Hur som helst jag säger till Nertrampad mitt råd är antingen så köper du fantomsmurfens förslag och får byta ut till ett hyfsat(i den tidens mening då) grafik(ca 2500kr) kort om cirka två år eller så väljer du mitt alternativ och köper till ett om två år,skulle gissa på att det kommer gå på cirka 1700-2000.
Eller så går du på m86s förslag köper ny processor och moderkort för cirka 1500 och sen året därpå så köper du ett nytt graffe för 3000 ish. Du vet antagligen redan att jag tycker att du ska köpa fantomsmurfens eller mitt förslag men du gör som du vill.

Skilnaden mellan mitt och fantomsmurfens förslag är att med mitt får du lite bättre moderkort(lite bättre ljudkort,förberedelse för två grafikkort),ett starkare nätagg(mer kraft till två grafikkort) och ett chassi med bättre airflow,fönster(se det positivt eller negativt om du vill men du kommer ha ett snyggt rött tema) och en fläktkontroll så att du kan styra fläkthastigheten och därmed ljudet

Pma mig om du väljer mitt alternativ så säger jag vad du ska skriva till inet så att allt blir rätt

Permalänk
Medlem

En bra processor kommer klara sig längre än ett bra grafikkort. Därför ska man skaffa en bra processor så kan man bara byta ut grafikkortet då man vill ha bättre prestanda.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

En bra processor kommer klara sig längre än ett bra grafikkort. Därför ska man skaffa en bra processor så kan man bara byta ut grafikkortet då man vill ha bättre prestanda.

Exakt!

Permalänk
Skrivet av r0q:

klarar denna dator att spela bf4 på typ medium/high med hyfsad fps?

Det beror vilken.både Mitt och fantomsmurfens förslag klarar ultra med en snittfps på 64

Permalänk

Jag upptäkte nyss en grej m86s,processorn bottleneckar visst då graffet,den grafen du hade visade bara high och skam på den som kör med ett 290 på high. här har du ultra resultaten. Den förlorar hela 31 fps. Srry men du har fel,processorn bottleneckar!
http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-batt...