~10k Laptop för programmering men även lite spelande

Permalänk

~10k Laptop för programmering men även lite spelande

Tjo

Tänkte köpa mig en laptop. Jag ska mest använda datorn för att programmera och studera, men vill gärna klara av lättare spelande också. För det mesta blir det nog Civ 5 eller starcraft, men ju kraftfullare desto bättre då man stundtals blir sugen på att testa på vissa nya tyngre spel när dom kommer. Även en del videoredigering kommer förekomma.

När det kommer till rena hårdvarukrav, ser jag helst en i7a, 13" skärm, >=8gb RAM, och gärna en SSD. 802.11ac skulle ju vara fint också.
Budget ligger på 10k, dock är jag öppen för några billigare eller lite dyrare, men mer prisvärda förslag.

Har haft svårt att hitta 13-tummare med tillräcklig prestanda. Funderar på en sån här:
Webhallen Config L13-0304 13,3" Full HD / i7-4700MQ / 8GB / 750GB / GTX765M / Win 8. Den har bara 8GB minne och ingen SSD, men som jag förstår det går det bra att köpa till det senare i efterhand när pengar finns, så det i praktiken blir en
Webhallen Config L13-0303 13,3" Full HD / i7-4700MQ / 16GB / 750GB + 128GB SSD / GTX765M

Jag har haft tillgång till en Macbook pro senaste veckorna, och har helt blivit kär i dess multitouch-trackpad. Finns det någon Windows-dator med en av liknande kaliber?

Jag har funderat på om jag ändå ska köpa en MacBook Pro Retina 13". Någon som har någon gaming-erfarenhet av den? Förstår att den inte ens nästan har samma spelprestanda som en windowsdator för samma pris. Räknar i så fall bara med att kunna spela spel som ovan nämnda strategispel på lägre inställningar, och lite steamspel som inte är alltför tunga.