Permalänk

Avlasta långsam router.

Jag har uppgraderat mitt bredband från 24/1 kabel till 100/10 optiskt fiber. Jag har bryggat Bredbandsbolagets gratisrouter Zyxel 2812 och använder min gamla router Asus rt-n15 med dd-wrt istället som gateway och router. Problemet är att jag bara får ut som mest 40 Mbit från den gamla routern, medan jag får fulla hastigheten när jag använder Zyxel-routern som gateway.
Stänger jag av lite features som QoS får jag lite snabbare throughput och jag tror anledningen till att Asus-routern begränsar hastigheten är att den är överbelastad av allt dd-wrt vill få den att göra. Finns det något sätt man kan lägga över en del arbete på den medföljande Zyxel-routern istället för att bara låta den vara bryggad, medan Asus-routern fortfarande sköter själva hemnätverket?

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Hej Paddan1000,
Det kan vara så att Zyxel 2812 inte har WAB thruput att fixa 100/10.
Sen kan det vara så att du inte kommer upp i det, har själv 100/100 och kommer upp max i 70-80(Tele2). Ha en Linksys e4200 v1 router med dd-wr fw. Det du kan testa är att ta direkt får uttaget från BB till din dator och se om du får bättre hastighet. Efter det kan du koppla direkt till Asus och även testa Zyxel efter det. På så sätt kan du utesluta vad det är som sölar ner. Om du inte får tillräckligt med "speed" direkt i datorn har du inga problem med din hårdvara där hemma utan då är det BB. Men det finns inget sätt att "balansera" trafiken med den utrustningen du besitter.

PS. Varför använder du Zyxel? Känt att inte vara någon höjdare

Permalänk
Skrivet av Bagera82:

Hej Paddan1000,
Det kan vara så att Zyxel 2812 inte har WAB thruput att fixa 100/10.
Sen kan det vara så att du inte kommer upp i det, har själv 100/100 och kommer upp max i 70-80(Tele2). Ha en Linksys e4200 v1 router med dd-wr fw. Det du kan testa är att ta direkt får uttaget från BB till din dator och se om du får bättre hastighet. Efter det kan du koppla direkt till Asus och även testa Zyxel efter det. På så sätt kan du utesluta vad det är som sölar ner. Om du inte får tillräckligt med "speed" direkt i datorn har du inga problem med din hårdvara där hemma utan då är det BB. Men det finns inget sätt att "balansera" trafiken med den utrustningen du besitter.

PS. Varför använder du Zyxel? Känt att inte vara någon höjdare

Hej
Jag har testat alla steg i kedjan mellan uttag och dator och det är just efter Asus-routern som flaskhalsen sitter. Direkt från uttaget i väggen och från Zyxel-routerns LAN-portar får jag 105/15 i hastighet. Anledningen till att jag har en Zyxel-router är att den följde med gratis och den behövs till den fasta telefonen. Annars hade jag inte brytt mig om att ha den överhuvud taget.
Jag tänkte att man kanske kunde ha Zyxel-routern som gateway och sedan Asus-routern som router och trådlös accesspunkt åt hemnätverket och att det skulle snabba upp det hela eftersom Asus-routern då avlastas. Jag undrar bara hur man ska göra inställningarna i de båda routrarna då.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Hej
Jag har testat alla steg i kedjan mellan uttag och dator och det är just efter Asus-routern som flaskhalsen sitter. Direkt från uttaget i väggen och från Zyxel-routerns LAN-portar får jag 105/15 i hastighet. Anledningen till att jag har en Zyxel-router är att den följde med gratis och den behövs till den fasta telefonen. Annars hade jag inte brytt mig om att ha den överhuvud taget.
Jag tänkte att man kanske kunde ha Zyxel-routern som gateway och sedan Asus-routern som router och trådlös accesspunkt åt hemnätverket och att det skulle snabba upp det hela eftersom Asus-routern då avlastas. Jag undrar bara hur man ska göra inställningarna i de båda routrarna då.

Begreppsförvirring.
En router är en router och en accesspunkt är en accesspunkt.
Router och accesspunkt är inte samma sak.

Du kan ha din Zyxel som router och din Asus som accesspunkt.
Du kan ha din Zyxel som switch och din ASUS som router och AP.
Du bör inte ha din Zyxel som router och din ASUS som router.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Begreppsförvirring.
En router är en router och en accesspunkt är en accesspunkt.
Router och accesspunkt är inte samma sak.

Du kan ha din Zyxel som router och din Asus som accesspunkt.
Du kan ha din Zyxel som switch och din ASUS som router och AP.
Du bör inte ha din Zyxel som router och din ASUS som router.

Okej, men kan man inte låta Zyxel göra NAT eller vad det heter och sedan låta Asus bara vara router utan att göra det som skiljer en gateway från en router?

Eller finns det något annat sätt att snabba upp Asus-routern, förutom att helt enkelt byta ut den? Jag funderar på att bara köra på Zyxel-routern då eftersom den åtminstone ger mig rätt hastigheter. Tyvärr är den helt kass i övrigt och igår kväll kraschade den och fungerar inte i annat än bryggat läge, trots att jag gjort en factory reset, men den kanske fixat sig till idag. Haken är bara att jag har gjort väldigt mycket inställningar i Asus-routern för att få allt i mitt hemnätverk att fungera som jag vill och jag vill helst ha den kvar.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.