Samsung Galaxy S4 får 'frysningar' efter senaste uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy S4 får 'frysningar' efter senaste uppdateringen.

Det kom nyligen en stor uppdatering till telefonen (ca 700 MB) - sedan dess har jag upplevt den som väldigt seg och den får sporadiska 'frysningar'.

Några exempel är tex när jag ska skriva sms till någon och den bara hänger sig i 2-3 sekunder innan jag får möjlighet att börja skriva något. När den sedan börjar reagera igen har den registrerat flera tecken som jag inte ens har skrivit. Ibland får jag trycka på låsknappen flera gånger innan den reagerar överhuvudtaget (alltså för att släcka skärmen på den), och det händer lite då och då att den är otroligt seg på att bläddra bland appar och dylikt.
Överlag uppför den sig väldigt konstigt. Dessa problem hade jag aldrig före den här uppdateringen.

Är det någon mer som har upplevt detta? Vad kan man göra åt problemet? Höra av sig till Samsung?

[Ps. jag har testat att rensa cachen i telefonen, och den är så klart omstartad efter uppdateringen.]

:: Uppdatering :: det löste sig genom att jag plockade bort batteriet och satte tillbaka det igen. Ska rapportera detta till Samsung, kan ju vara något galet nånstans.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av €lysian:

Det kom nyligen en stor uppdatering till telefonen (ca 700 MB) - sedan dess har jag upplevt den som väldigt seg och den får sporadiska 'frysningar'.

Några exempel är tex när jag ska skriva sms till någon och den bara hänger sig i 2-3 sekunder innan jag får möjlighet att börja skriva något. När den sedan börjar reagera igen har den registrerat flera tecken som jag inte ens har skrivit. Ibland får jag trycka på låsknappen flera gånger innan den reagerar överhuvudtaget (alltså för att släcka skärmen på den), och det händer lite då och då att den är otroligt seg på att bläddra bland appar och dylikt.
Överlag uppför den sig väldigt konstigt. Dessa problem hade jag aldrig före den här uppdateringen.

Är det någon mer som har upplevt detta? Vad kan man göra åt problemet? Höra av sig till Samsung?

[Ps. jag har testat att rensa cachen i telefonen, och den är så klart omstartad efter uppdateringen.]

Gör en systemåterställning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Man bör göra en systemåterställning efter varje uppdatering

Permalänk
Medlem

Står även på samsungs infosida att man ska göra en fabriksåterställning. Många gamla filer kan ligga å störa

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Det kom nyligen en stor uppdatering till telefonen (ca 700 MB) - sedan dess har jag upplevt den som väldigt seg och den får sporadiska 'frysningar'.

Några exempel är tex när jag ska skriva sms till någon och den bara hänger sig i 2-3 sekunder innan jag får möjlighet att börja skriva något. När den sedan börjar reagera igen har den registrerat flera tecken som jag inte ens har skrivit. Ibland får jag trycka på låsknappen flera gånger innan den reagerar överhuvudtaget (alltså för att släcka skärmen på den), och det händer lite då och då att den är otroligt seg på att bläddra bland appar och dylikt.
Överlag uppför den sig väldigt konstigt. Dessa problem hade jag aldrig före den här uppdateringen.

Är det någon mer som har upplevt detta? Vad kan man göra åt problemet? Höra av sig till Samsung?

[Ps. jag har testat att rensa cachen i telefonen, och den är så klart omstartad efter uppdateringen.]

Min S4a hade enorma problem med vissa liknande saker efter de senaste uppdateringarna såsom att telefonen tog flera sekunder innan den registrerade tecken, ibland bara "hängde" den sig vid försök att väcka, registrerade inte upplåsningsmönster om jag inte satte den i viloläge och väckte den igen.
Allt detta löstes genom att jag gjorde en återställning. Kanske värt att prova?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Man bör göra en systemåterställning efter varje uppdatering

Skrivet av Janne1:

Står även på samsungs infosida att man ska göra en fabriksåterställning. Många gamla filer kan ligga å störa

Skrivet av Snigeln Bert:

Min S4a hade enorma problem med vissa liknande saker efter de senaste uppdateringarna såsom att telefonen tog flera sekunder innan den registrerade tecken, ibland bara "hängde" den sig vid försök att väcka, registrerade inte upplåsningsmönster om jag inte satte den i viloläge och väckte den igen.
Allt detta löstes genom att jag gjorde en återställning. Kanske värt att prova?

Jag glömde att skriva det i inlägget, men återställning har alltså redan gjorts. Det hjälpte dock inte.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Har två personer som har S4:or i släkten, de har inte så JÄTTE stor koll på teknik osv. Men jag kom fram till att deras frysningar och att även telefonen stängdes ner av sig själv var på grund av batteriet var av dålig kvalite. Den bra kvalitativa batteriet är från Korea och den dåliga är från China. Man kan kolla på baksidan vad man har för version. Släktingen som hade problem böt ut batteriet och det började fungera perfekt.

Skulle rekommendera att köra med appen: Clean Master
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cleanmaster...
Perfekt om man vill resna skrot i telefonen!

Lycka till
CADS

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Tjena!

Har två personer som har S4:or i släkten, de har inte så JÄTTE stor koll på teknik osv. Men jag kom fram till att deras frysningar och att även telefonen stängdes ner av sig själv var på grund av batteriet var av dålig kvalite. Den bra kvalitativa batteriet är från Korea och den dåliga är från China. Man kan kolla på baksidan vad man har för version. Släktingen som hade problem böt ut batteriet och det började fungera perfekt.

Skulle rekommendera att köra med appen: Clean Master
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cleanmaster...
Perfekt om man vill resna skrot i telefonen!

Lycka till
CADS

Problemet löste sig genom att jag plockade bort batteriet och satte tillbaka det igen. (Koreanskt för övrigt)

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Tjena!

Har två personer som har S4:or i släkten, de har inte så JÄTTE stor koll på teknik osv. Men jag kom fram till att deras frysningar och att även telefonen stängdes ner av sig själv var på grund av batteriet var av dålig kvalite. Den bra kvalitativa batteriet är från Korea och den dåliga är från China. Man kan kolla på baksidan vad man har för version. Släktingen som hade problem böt ut batteriet och det började fungera perfekt.

Skulle rekommendera att köra med appen: Clean Master
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cleanmaster...
Perfekt om man vill resna skrot i telefonen!

Lycka till
CADS

Det här löste mitt problem, tack! Clean Master var grymt enkel att använda också.
Jag rensade allt genom den och flyttade appar till SD-kortet, sen startade jag om telefonen och voila. Lika snabb som första dagen jag startade den.